Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin rehellisesti, te jotka olette asuneet ulkomailla niin oliko henkinen olo parempi?

Vierailija
13.05.2019 |

Kyselen täällä että te jotka olette asuneet ulkomailla, oletteko/olitteko huomanneet olossa jotain muutoksia?

Juttelin toissapäivänä ystävän kanssa joka just tuli ulkomailta ja hän huomasi että heti alkoi taas muuttua alakuuloiseksi ja masentuneeksi, oli kuulemma kulttuurishokki palata takaisin, (hän oli siis 3kk poissa Suomesta), hän selkeästi huomasi että ilmapiiri täällä meillä jotenkin sairastuttaa eikä olo kohene.

Mitä mieltä te muut olette? Eli te jotka olette ihan arkea elänyt muualla.

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja Suomessa on kutakuinkin kaikki - myös ilmasto ja ruoka - parempaa kuin muualla. :)

Miten ulkona sitä voikaan ihminen olla, voi apua!

Ilmasto ja ruoka nimenomaan ovat Suomessa täysin perseestä.

Verotus, holhous, kyttäysmentaliteetti jne ihan seuraavina perässä.

Mitäs kummaa sinä oikein ällistelet? Suomessa on neljä hienoa vuodenaikaa. Minä pidän erityisesti syksystä. Sade on ympäri vuoden ihanaa. Ainoa sää, josta en pidä, on helle.

Pidän eksoottisesta ruoasta ja siedän tulisuutta hyvin, mutta lempiruokiani saa Suomesta. En puhu mistään kanttiinipöperöstä vaan hyvin yksinkertaisesta ruoasta, jota voi tehdä pääasiassa kotimaisista raaka-aineista. Mansikat Suonenjoelta ja perunat naapuripellosta ovat parasta.

Tällaista hyvinvointiyhteiskuntaa ei varsinkaan tässä ilmastossa voitaisi pitää pystyssä pienillä verotuloilla. Epäkohtiakin on, mutta niitä sentään yritetään muuttaa. En ihan tiedä, mihin viittaat holhouksella, mutta jos pidät holhouksena esimerkiksi lakeja ja liikennesääntöjä, voit vaikka mietiskellä seuraavaa: Suomessa on niin turvallista ja rauhallista juuri sen vuoksi, että lait ja säännöt ovat olemassa ja suurin osa kansasta noudattaa niitä ihan vanhasta tottumuksesta. Mikä mahtaa olla se kyttäysmentaliteetti, jota sinä niin vieroksut? Minä olen elänyt monellakin tavalla normeista valtavirrasta poikkeavasti, mutta en ole koskaan tuntenut itseäni kytätyksi. Vaivaakohan sinua semmoinen "mitä muut minusta ajattelevat" -oireyhtymä?

Mikä pitää sinut Suomessa? Vastaukseksi en kelpuuta sitä, että aiot häipyä heti tilaisuuden tullen, koskapa jokin on pitänyt sinut täällä tähän asti. Jos taas olet jo pysyvästi ulkomailla, miksi vaivaudut suomalaiselle keskustelupalstalle kitisemään Suomen oloista? Eikö siellä paratiisissa ole kivaa, jos siitä ei saa kertoa muille? ;)

Ällistelyni perustuu elämänkokemukseen.

Suomessa on todella huono ilmasto muutamaa kivaa kesäkuukautta lukuun ottamatta ja ruokakulttuuri on ollut hyvin ohuella pohjalla -ABC:ta, Hesburgeria ja kebabia. Toki poikkeuksiakin on ja kivoja ravintoloita alkaa olla enemmän ja enemmän kun ulkoa syöminen ei ole enää sellainen tabu kuin joskus ennen mutta harvinaistahan tuo ihmisten arjessa edelleen on.

Holhouksella tarkoitan lakeja ja sääntöjä jotka ovat tiukemmat kuin muualla, noin yleensä ottaen. Ja sitten moni vielä noudattaa niitä! Tyypillinen esimerkki on kun jalankulkija seisoo punaisissa vaikka kaupunki olisi tyhjä autoista...

Alkoholi nyt on ollut täysi tabu ja nopeusrajoitukset asetettu naurettavalla turvamarginaalilla.

Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken.

Ja kun olen muuttanut ulkomaille niin toki katselen suomalaisia(kin) tv-sarjoja ja nettisivuja. Tulen takuulla pätemään palmun alta kun täällä sataa räntää ja vasemmistovihreät korottavat veroja ja keksivät jotain idioottimaista tehdessään Suomesta "ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun mallimaata".

Minä nyt pidän lauhkeasta havumetsävyöhykkeestä ja hyvästä ruoasta. En ole koskaan käynyt huoltoasemaravintoloissa tai Hesburgerissa enkä maistanut kebabia (sen epäilyttävän ulkomuodon vuoksi), joten en osaa sanoa niistä mitään. Sinä näemmä osaat, miten sattuikin.

Vertailin kerran maailman ja erityisesti Euroopan nopeusrajoituksia. Ylin rajoitus on pääsääntöisesti 120-130 km/h, joten Suomi ei eroa muista lainkaan. Oletko muuten kuullut siitä, että Saksassa ollaan asettamassa Autobahnien yleisrajoitukseksi 130 km/h? Etsipä muuten jokin vähemmän kliseinen esimerkki säännöistä kuin tuo punaisissa valoissa seisominen tyhjällä kadulla - hyppele ylitse, jos siltä tuntuu, mutta älä marise, jos jotakin ikävää tapahtuu. Pahoittelen sitä, että sinun alkoholinkäyttöäsi on paheksuttu ja ostaminen rajattu puoleksi vuorokaudeksi. Minä pidän viinistä, mutta koskaan ei ole tultu poistamaan pulloa käsistä tai lasia huulilta. Mihin tabuihin sinä olet törmännyt?

"Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken."

No niin, siinähän se tulikin: suomalainen koulu, suomalainen tukijärjestelmä ja suomalaisen yhteiskunta, jossa ekaluokkalainenkin uskaltaa kävellä koulumatkansa ilman saattajaa. :D

Kyllä se ekaluokkalainen tosiaan uskalletaan laittaa kävelemään yksin kouluun ja joka ikinen vuosi taitaa ainakin yksi jäädä heistä auton alle. Ja huvittavaa tosiaan, yksi parhaista jutuista Suomessa on juuri Hesburger, ihan huippuhyvät hampurilaiset, josta pikaruokalahampurilaisista tykkää. Mutta verrataan nyt vaikka jonkun hääjuhlan menuuta, niin keskivertohäiden ruokatarjonta on ihan eri luokkaa jossain Italiassa, kuin jossain keskiverto suomalaisissa häissä.

Ja totuus on, että Suomessa on vaikka kuinka paljon ruokaravintoloita, jotka tarjoavat puhtaita eineksiä, joka olisi monessa maassa suoraan häpeällistä.

Ja kyllä noista säännöistä pidetään kovasti kiinni Suomessa ja myös halutaan pitää. Vai luuletko, että Suomessa postissa annettaisiin sinun allekirjoittaa puolisosi kirjattu kirje, vaikka postivirkailija olisi tuttu ja tuntee sekä sinut, että puolisosi? Ei annettaisi, etkä sinä todennäköisesti edes hyväksyisi, koska se on sääntöjen vastaista ja säännöt ovat sinulle tärkeitä. Mutta niin ei ole monessa muussa maassa hmisille, vaan tärkeintä on saada se kirje, koska puoliso itse ei jostain syystä itse ehdi hakemaan.

Hellanduudelis. Hampurilaisexpertti, joka on päässyt ihan italialaisiin häihin ihastelemaan.

Istuin aikoinani posteissa ja pankeissa kesätöissä ihan riittävästi nähdäkseni omin silmin, miksi edes tutun virkailijan ei ole syytä luovuttaa lähetystä tai rahaa muulle kuin vastaanottajalle muuten kuin valtakirjalla. Saat ihan itse päätellä, mikä kirjesalaisuuden ja ihmisen itsemääräämisoikeuden suojelemiseksi luoduissa säännöissä on pohjalla. Jollet osaa, koeta raottaa sitä tynnyrin kantta.

Vinkki: älä kerää ympärillesi tympeitä ihmisiä äläkä syö eineskuppiloissa.

Aina kun kuvittelen, että ehkä olenkin väärässä suomalaisten suhteen vastaan tulee juuri tälläinen viesti tai ihminen. Veemäinen ja ylimielinen. ”Kun minä olen nähnyt ja kun minusta parasta on näin”, niin silloinhan muiden tavat ovat tietenkin väärin ja sitten vielä joku naseva heitto siihen, että kaikille jäisi kunnon p a ska mieli.

Vai olet sinä nähnyt ettei siellä ”rehellisessä” Suomessa voisi kuvitellakaan joustavan säännöissä, koska sinä olet nähnyt mihin suomalaiset kykenevät? Niin se varmaan on, mutta muissa maissa homma toimii ja on toiminut vuosia, eikä tämän maan postia kohtaan ole tehty mitenkään suuremmin jotain oikeusjuttujakaan. Katsoa kuin näissä kyläposteissa, joissa ihmiset käyvät he tuntevat toisensa ja postivirkailija on jo oppinut kenellä saa antaa ja kenelle ei. Suomessa ei ole opittu monesti edes tervehtimään.

Jos sinusta Suomessa on Hangosta Karigasniemeen asti suuri ja korkeatasoinen ruoka ja ravintola tarjonta, niin aika vaatimaton maku sinulla tosiaan on. Kyllä varmasti Helsingin Michelin ravintolat pärjäävät kilpailussa, mutta jos otamme jonkun Kouvolan ja Mestren (suunnilleen sama väestömäärä) ravintolat tarkastelun alle, niin kyllä tosiaan mielenkiintoinen makuaisti saa olla, jos Kouvolan ravintolat veisivät voiton kilpailussa. Mielenkiintoista on myös se, että suurin osa noista Kouvolan ravintoloista (tripadvisorista katsottuna) tarjoaa jostain kumman syystä muuta kuin suomalaista ruokaa? Mikähän siinä on, että ravintolaan menessä italialainen syö italialaista ja muunmaalaista ja suomalainen, hänkin italialaista tai muunmaalaista? Eikö se suomailainen ruoka nyt ole ravintolakäynnin arvoista?

Ja ehkä sinusta nämä Suomessa, niin suositut buffet ravintolat edustavat sinulle korkeatasoista keittiötä, mutta muualla maailmassa se on lähinnä jotain all-inklusive loman sapuskaa, joka sinäänsä voi olla jopa maukasta, mutta ei nyt kuitenkaan korkealuokkaista.

Minä puhun raaka-aineista ja ruoasta, sinä ravintoloista. Minulle on aivan yhdentekevää, mitä ravintolat meillä ja muualla tarjoavat. Maan viihtyvyyden ja tason mittapuuna en pidä niitä missään arvossa. Sinulle ne näemmä ovat hirmuisen tärkeitä, joten tässä on taas yksi syy ihmetellä sitä, että olet päättänyt asua Suomessa tutkimassa huoltoasemakuppiloiden ruokalistoja. Ai niin, se korkeatasoinen ja maksuton koululaitos, lapsiperheiden tuet ja lapsille turvallinen yhteiskunta kompensoi jo vaikka minkälaisia kärsimyksiä.

Olet herttaisen tyhmä ja tietämätön. Kirjatut lähetykset kirjataan, koska niiden päätyminen vastaanottajalle tai tämän kirjallisesti valtuuttamalle henkilölle halutaan varmistaa. Väännän sinulle oikein yksinkertaisen esimerkin, joka ehkä valaisee periaatetta: kun puolisosi kyllästyy tyhjänpaasaamiseesi ja alkaa valmistella avioeroa, hän ei varmasti halua asianajajansa kirjeitä sinun käsiisi. Sinun kannattaakin käydä tuota pikaa perumassa lainvastainen tutunsopimuksesi sen pikkukylänne virkailijan kanssa. Puolisosi on ehkä jo tehnyt niin. ;)

Minun lapseni eivät ole käyneet päivääkään suomalaista koulua, eivätkä todennäköisesti tule koskaan käymään. Ja kykenemme elämään ihan ilman tukia, joka ei taida olla monelle suomalaiselle lapsiperheelle enää monesti mahdollista?

Mitä minä luen täältä ulkomailta käsin Suomen koululaitoksesta, niin eipä ollut montaa viikkoa sitten kun joku tyttö haettiin Oulussa yläkoulun vessasta, koska oli aivan täysin amfetamiinin vaikutuksen alaisena. Ja tarvitseeko mainita tuota Suomen koulukiusaamisen tasoa? Tai kouluampumisia tai järkyttävän pitkiä koulumatkoja? Entä rahojen leikkaus koulutuksesta tai ammattikoulujen opetuksen määrä?

Mutta ne tulokset, niillä jaksetaan ratsastaa vuosikymmeniä todennäköisesti, vaikka varsinkin poikien kohdalla ne laskevat kuin lehmän häntä. Ne ovat kohta ihan vaan keskikastia. Mutta toisin kuin monessa muussa maassa joukossa on huippukouluja ja huonommat laskevat sitten keskiarvoa, Suomen kaikki koulu ovat tasaisen keskivertoja.

Vaikka nyt kuvittelet, että muissa maissa on aivan hirveät koulut, niin mistä luulet niihin Euroopan huippuyliopistoihin opiskelijoiden tulevan? Suomesta? En enkä ole syönyt koskaan huoltoasemilla, joku taso sentään ihmisellä pitää olla. Mutta kuten sanottua, jos syön kerran vuodessa pikaruokala hampurilaisen, niin Hesburgerin mega on aivan mainio majoneesipommi. Tekevät sentään itse majoneesinsä, toisin kun moni muu pikaruokala.

Ei sinun tarvitse vääntää minulle mitään. Sinä puhut jossitellen ja minä kokemuksen mukaan.

Mutta avioeroista puheenollen, totta Suomessa jostain syystä ne ovat erittäin yleisiä. Mikähän siinä on, ettei parisuhteet siellä Suomessa oikein tahdo monelta onnistua? Kuten jo aiemmin sanoin, olet tietenkin heti ajattelemassa negatiivisesti, että mieheni on valmistelemassa avioeroa seläntakana. Se taitaa olla tyypillistä Suomessa, koska postinkin pitää varautua siihen.

Vai olen herttaisen tyhmä ja tietämätön? Jaksat vai todistaa näitä väitteitäni todeksi. Ainiin, sanoinko jo, että suomalaiset ovat huonokäytöksisiä ja tylyjä?

Ja niistä raaka-aineista? Korkeatasoinen lanttu, porkkana ja peruna? Vai se maailman kuulu rypsiöljy? Vai meinaatko niitä kasvihuoneessa kypsytettyjä tomaatteja ja kurkkuja? Missään muualla ei kasva sellaisia tomaatteja kuin Suomessa?

Arvaa mitä? Suomessa ulkomaiset vihannekset ovat monesti mauttomia, koska me poimitaan lähes raakoina, jotteivät mätäne matkalla sinne. Mutta täällä ulkomailla saa niitä vähän erikoisempiakin kasviksia lähiruokana eikä niitä ole raakoina poimittu ja maku on sen mukainen. Mutta se on varmaan liian monimutkaista sinulle ymmärrettäviksi? Joten se on todennäköisempää, että monessa maassa on sekä laajempi, että korkeatasoisempi valikoima sekä vihanneksia, että hedelmiä.

SInulla taitaakin olla maaninen kausi menossa. Pahoittelen sitä, että provosoin sinua, selvästi tasapainotonta ihmistä, jolla ei ole välineitä käsitellä saamaansa palautetta. Ota majoneesiburgeri koti-ikävääsi helpottamaan ja rauhoitu. :)

Vai on minulla maaninen kausi menossa kun vaivaudun vastaamaan sinulle enemmän kun kahdella tavulla. Ehkä se tuntuu siltä kun kerrankin joku vastaa, kun on tottunut ettei muut kuin korkeintaan mulkaise kohti. Mitä sinä pahoittelemaan, koska en ole provosoitunut mistään, eikä minun henkisessä tasapainossa ole mitään vikaa, mutta sinä se vain jaksat nähdä kaiken pahan kautta. Tuttu juttu Suomessa ja suomalaisille.

Nyt jopa mielenterveysongelmana? Jossain muussa maassa tätä keskustelua pidettäisiin ihan normaalina ajatusten vaihtona, mutta sinä tietenkin tyypilliseen suomalaiseen tapaat alat latomaan ilkeyksiä, jotka eivät perustu muuhun kuin sinun omaan vajaaseen tulkintaan. Taidat olla itse vähän rauhaton tällä hetkellä ja peilailet kokoajaan tuota rauhattomuuttasi minuun? Vai eikö herkkä itsetuntosi kestä muunlaisia ajatuksia, kuin niitä omiasi?

Jos lakkaisit panemasta sanojasi muiden suuhun ja osaisit ottaa yksinkertaisen esimerkin esimerkkinä laajemman kokonaisuuden periaatteesta, sinun kanssasi ehkä voisi keskustella. Valitettavasti sinulta loppuivat eväät jo kauan sitten. Ole hyvä ja rauhoitu.

Ihan täältä sivusta vaan sanon, että on halpa manipulaatiotaktiikka käskeä ihan normaalisti käyttäytyvä henkilö "rauhoittumaan". Sillä yritetään sekä ärsyttää, että luoda muille kuvaa epävakaasta ihmisestä. Manipulaatioon turvautuu vain henkilö joka tietää häviävänsä ilman sitä.

Vierailija
162/172 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut poissa Suomesta kaikkiaan noin 15 vuotta, nyt viimeiset 12 vuotta yhteen menoon. 

Täysin rehellisesti voin vastata, että viihdyn paremmin muualla. Käyn lyhyesti ja harvoin Suomessa ja jo muutaman päivän päästä alan tuntea oloni jotenkin huonoksi/masentuneeksi. Suomesta on tullut jotenkin ihmeellisen rajoittava ja painostava? Ihmiset ovat niin erilaisia kuin nykyisessä kotimaassani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ajattele henkistä oloa niinkuin joku vammanen että tällanen nyt täytyy olla jotta pysyy toimintakykyisenä ja elinvoimaisen vaan se on yleisen toimivuuden kannalta välttämätön edellytys jotta tuoteen jotakin järjellistä sillä resurssilla ja potentiaalilla joka meillä nyt tässä janyt on valjastettavissa yhteiseen hydylliseeen toiminta strategiaaioihin sidotttuna elementteinäää kilpailukykyiiisenä.

Vierailija
164/172 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kateus on ihmeellistä. Tykätään jos menee hyvin ja jos mokataan niin kauhee sylkeminen, eikä kestetä vastoinkäymisiä.

Vierailija
165/172 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut yhteensä yli 10 vuotta ulkomailla, kahdessa Euroopan maassa ja USA:ssa. Olen aina asunut isoissa kaupungeissa ja olen sitä mieltä, että ainakin länsimaissa arkinen elämä on suht samanlaista riippumatta siitä missä asuu. Käydään töissä ja kaupassa, harrastetaan, tavataan ystäviä. Sää ja ympäristö vaan hieman vaihtelee. Uuteen maahan muuttaessa on alussa kuherruskuukausi, jolloin kaikki tuntuu ihanalta, mutta se tasaantuu ja muuttuu arjeksi.

Arvostan Suomessa sitä, kuinka hyvin siellä kaikki toimii. On siistiä, asiakaspalvelijat ovat älykkäitä (joskaan eivät aina maailman ystävällisimpiä, mutta siihenkin on tullut parannusta) ja yhteiskuntarakenne on ongelmista huolimatta toimiva. Kaikista pidetään huolta. Huonoja puolia on sää, sekä se että suomalaiset valittavat ja narisevat aivan jumalattoman paljon siihen nähden kuinka hyvin asiat siellä oikeasti ovat. Monelle tekisi kieltämättä hyvää käydä asumassa jossain muualla, niin tajuaisivat kuinka helppoa Suomessa lopulta on. Kaipaan Suomesta esimerkiksi perhettäni, luontoa sekä laadukasta ja puhdasta ruokaa. Minulle ihmiset tekevät kodin, ja senpä takia suunnittelenkin palaamista. Voi tietenkin olla, että ulkosuomalaisen Suomi-kuva on jopa hieman romantisoitu. Aika näyttää pitääkö se paikkaansa.

Niinpä.

Hupaisaa, että nämä tässä ketjussa suomalaisia ja Suomea negatiiviksi kutsuvat tuntuvan juurikin itse olevan sitä osaa kansasta, jota lähtevät pakoon. Se tietty osa suomalaisia, jotka aina jaksavat narista Suomen oloista ja mentaliteetistä jatkavat narinaanasa poistuttuaan kohteina aina ja ikuisesti se oma synnyinmaa.

Iso osa suomalaisista on fiksua porukkaa.

Tää on niin tyypillistä. Ketjun aiheena on ulkosuomalaisten kokemukset. Jos kertoo että muualla oli kamalaa ja suomessa parasta, on se ok koska se vahvistaa suomikuplaa. Jos taas kertoo että suomessa on kamalaa eikä sinne palaa, on vika ihmisessä itsessään koska vain negatiivinen ihminen voi ajatella suomesta negatiivisesti. Jos taas suomessa on kamalaa mutta on syystä tai toisesta palannut sinne, on väärässä koska miksi muuten olisi palannut.

Näiden ihmisten päässä vaan ei ole sellaista vaihtoehtoa että ihminen ei viihdy suomessa vaikka ihmisessä itsessään ei olisi mitään vikaa. Ainoa sallittu vastaus on sellainen joka vahvistaa sitä omaa kuplaa.

Tässä ketjussa on paljon hyviä vastauksia heiltä, jotka viihtyvät paremmin ulkomailla. Sitten on paljon kitinää ja narinaa osalta, jotka myös viihtyvät paremmin ulkomailla.

Jälkimmäinen porukka on se, joka on lähtenyt itseään pakoon.

Vierailija
166/172 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut poissa Suomesta kaikkiaan noin 15 vuotta, nyt viimeiset 12 vuotta yhteen menoon. 

Täysin rehellisesti voin vastata, että viihdyn paremmin muualla. Käyn lyhyesti ja harvoin Suomessa ja jo muutaman päivän päästä alan tuntea oloni jotenkin huonoksi/masentuneeksi. Suomesta on tullut jotenkin ihmeellisen rajoittava ja painostava? Ihmiset ovat niin erilaisia kuin nykyisessä kotimaassani. 

Mikä on nykyinen kotimaasi?

Vierailija
167/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ulkomaille viime vuonna ja rehellisesti sanottuna tää on ollut elämäni paras päätös. Oon joka aamu onnellinen siitä, että saan herätä ja elää arkea täällä. Oon saanut ystäviä ja yrittänyt olla aktiivinen sekä käyttää paljon aikaa kielen opiskeluun. Aina sanotaan ja puhutaan negatiivisista puolista, tässä en ole keksinyt vielä mitään negatiivista paitsi alku (ekat 3-4 kk) on raskasta, kun ei vielä ymmärrä uutta kieltä kunnolla ja asioiden hoitamiseen menee PALJON aikaa. 

Vierailija
168/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin nuorena Dusseldorfissa. Kiva kaupunki ja todella henkinen olo oli paljon parempi kuin Suomessa. Olisi pitänyt jäädä sinne eikä palata. Kun lapset isoja, voin onneksi muuttaa Suomesta pois.  En kyllä tätä maata jää kaipaamaan, on muuttunut negatiiviseen suuntaan. Suomalaiset ovat järkyttävän itsekeskeisiä ja itsekkäitä. Muualla osataan käyttäytyä ja ottaa muutkin huomioon kuin vain se oma minä itse. 

Vierailija
169/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla joutui tekemään tuplasti töitä jos halusi pärjätä ja tienata rahaa. Mutta palkkakin oli viisinkertainen suomeen verrattua eli nettopalkka kuukaudessa 15000 euroa helposti. En tiedä oliko henkinen olo parempi kun piti vaan tehdä töitä paljon eikä sitä miettinyt omaa oloa siinä samalla. Kolme vuotta jaksoin ja sitteen takas suomeen.

Vierailija
170/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin ulkomaille viime vuonna ja rehellisesti sanottuna tää on ollut elämäni paras päätös. Oon joka aamu onnellinen siitä, että saan herätä ja elää arkea täällä. Oon saanut ystäviä ja yrittänyt olla aktiivinen sekä käyttää paljon aikaa kielen opiskeluun. Aina sanotaan ja puhutaan negatiivisista puolista, tässä en ole keksinyt vielä mitään negatiivista paitsi alku (ekat 3-4 kk) on raskasta, kun ei vielä ymmärrä uutta kieltä kunnolla ja asioiden hoitamiseen menee PALJON aikaa. 

Ensimmäinen 3-4 kk menee kännissä.

Vierailija
171/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä alkoholi on kallista ja olen täällä asuessa juonut yhden oluen. :D

Vierailija
172/172 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: