Täysin rehellisesti, te jotka olette asuneet ulkomailla niin oliko henkinen olo parempi?
Kyselen täällä että te jotka olette asuneet ulkomailla, oletteko/olitteko huomanneet olossa jotain muutoksia?
Juttelin toissapäivänä ystävän kanssa joka just tuli ulkomailta ja hän huomasi että heti alkoi taas muuttua alakuuloiseksi ja masentuneeksi, oli kuulemma kulttuurishokki palata takaisin, (hän oli siis 3kk poissa Suomesta), hän selkeästi huomasi että ilmapiiri täällä meillä jotenkin sairastuttaa eikä olo kohene.
Mitä mieltä te muut olette? Eli te jotka olette ihan arkea elänyt muualla.
Kommentit (172)
Olen asunut poissa Suomesta kaikkiaan noin 15 vuotta, nyt viimeiset 12 vuotta yhteen menoon.
Täysin rehellisesti voin vastata, että viihdyn paremmin muualla. Käyn lyhyesti ja harvoin Suomessa ja jo muutaman päivän päästä alan tuntea oloni jotenkin huonoksi/masentuneeksi. Suomesta on tullut jotenkin ihmeellisen rajoittava ja painostava? Ihmiset ovat niin erilaisia kuin nykyisessä kotimaassani.
Mä en ainakaan ajattele henkistä oloa niinkuin joku vammanen että tällanen nyt täytyy olla jotta pysyy toimintakykyisenä ja elinvoimaisen vaan se on yleisen toimivuuden kannalta välttämätön edellytys jotta tuoteen jotakin järjellistä sillä resurssilla ja potentiaalilla joka meillä nyt tässä janyt on valjastettavissa yhteiseen hydylliseeen toiminta strategiaaioihin sidotttuna elementteinäää kilpailukykyiiisenä.
Suomalaisten kateus on ihmeellistä. Tykätään jos menee hyvin ja jos mokataan niin kauhee sylkeminen, eikä kestetä vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut yhteensä yli 10 vuotta ulkomailla, kahdessa Euroopan maassa ja USA:ssa. Olen aina asunut isoissa kaupungeissa ja olen sitä mieltä, että ainakin länsimaissa arkinen elämä on suht samanlaista riippumatta siitä missä asuu. Käydään töissä ja kaupassa, harrastetaan, tavataan ystäviä. Sää ja ympäristö vaan hieman vaihtelee. Uuteen maahan muuttaessa on alussa kuherruskuukausi, jolloin kaikki tuntuu ihanalta, mutta se tasaantuu ja muuttuu arjeksi.
Arvostan Suomessa sitä, kuinka hyvin siellä kaikki toimii. On siistiä, asiakaspalvelijat ovat älykkäitä (joskaan eivät aina maailman ystävällisimpiä, mutta siihenkin on tullut parannusta) ja yhteiskuntarakenne on ongelmista huolimatta toimiva. Kaikista pidetään huolta. Huonoja puolia on sää, sekä se että suomalaiset valittavat ja narisevat aivan jumalattoman paljon siihen nähden kuinka hyvin asiat siellä oikeasti ovat. Monelle tekisi kieltämättä hyvää käydä asumassa jossain muualla, niin tajuaisivat kuinka helppoa Suomessa lopulta on. Kaipaan Suomesta esimerkiksi perhettäni, luontoa sekä laadukasta ja puhdasta ruokaa. Minulle ihmiset tekevät kodin, ja senpä takia suunnittelenkin palaamista. Voi tietenkin olla, että ulkosuomalaisen Suomi-kuva on jopa hieman romantisoitu. Aika näyttää pitääkö se paikkaansa.
Niinpä.
Hupaisaa, että nämä tässä ketjussa suomalaisia ja Suomea negatiiviksi kutsuvat tuntuvan juurikin itse olevan sitä osaa kansasta, jota lähtevät pakoon. Se tietty osa suomalaisia, jotka aina jaksavat narista Suomen oloista ja mentaliteetistä jatkavat narinaanasa poistuttuaan kohteina aina ja ikuisesti se oma synnyinmaa.
Iso osa suomalaisista on fiksua porukkaa.
Tää on niin tyypillistä. Ketjun aiheena on ulkosuomalaisten kokemukset. Jos kertoo että muualla oli kamalaa ja suomessa parasta, on se ok koska se vahvistaa suomikuplaa. Jos taas kertoo että suomessa on kamalaa eikä sinne palaa, on vika ihmisessä itsessään koska vain negatiivinen ihminen voi ajatella suomesta negatiivisesti. Jos taas suomessa on kamalaa mutta on syystä tai toisesta palannut sinne, on väärässä koska miksi muuten olisi palannut.
Näiden ihmisten päässä vaan ei ole sellaista vaihtoehtoa että ihminen ei viihdy suomessa vaikka ihmisessä itsessään ei olisi mitään vikaa. Ainoa sallittu vastaus on sellainen joka vahvistaa sitä omaa kuplaa.
Tässä ketjussa on paljon hyviä vastauksia heiltä, jotka viihtyvät paremmin ulkomailla. Sitten on paljon kitinää ja narinaa osalta, jotka myös viihtyvät paremmin ulkomailla.
Jälkimmäinen porukka on se, joka on lähtenyt itseään pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut poissa Suomesta kaikkiaan noin 15 vuotta, nyt viimeiset 12 vuotta yhteen menoon.
Täysin rehellisesti voin vastata, että viihdyn paremmin muualla. Käyn lyhyesti ja harvoin Suomessa ja jo muutaman päivän päästä alan tuntea oloni jotenkin huonoksi/masentuneeksi. Suomesta on tullut jotenkin ihmeellisen rajoittava ja painostava? Ihmiset ovat niin erilaisia kuin nykyisessä kotimaassani.
Mikä on nykyinen kotimaasi?
Muutin ulkomaille viime vuonna ja rehellisesti sanottuna tää on ollut elämäni paras päätös. Oon joka aamu onnellinen siitä, että saan herätä ja elää arkea täällä. Oon saanut ystäviä ja yrittänyt olla aktiivinen sekä käyttää paljon aikaa kielen opiskeluun. Aina sanotaan ja puhutaan negatiivisista puolista, tässä en ole keksinyt vielä mitään negatiivista paitsi alku (ekat 3-4 kk) on raskasta, kun ei vielä ymmärrä uutta kieltä kunnolla ja asioiden hoitamiseen menee PALJON aikaa.
Asuin nuorena Dusseldorfissa. Kiva kaupunki ja todella henkinen olo oli paljon parempi kuin Suomessa. Olisi pitänyt jäädä sinne eikä palata. Kun lapset isoja, voin onneksi muuttaa Suomesta pois. En kyllä tätä maata jää kaipaamaan, on muuttunut negatiiviseen suuntaan. Suomalaiset ovat järkyttävän itsekeskeisiä ja itsekkäitä. Muualla osataan käyttäytyä ja ottaa muutkin huomioon kuin vain se oma minä itse.
Ulkomailla joutui tekemään tuplasti töitä jos halusi pärjätä ja tienata rahaa. Mutta palkkakin oli viisinkertainen suomeen verrattua eli nettopalkka kuukaudessa 15000 euroa helposti. En tiedä oliko henkinen olo parempi kun piti vaan tehdä töitä paljon eikä sitä miettinyt omaa oloa siinä samalla. Kolme vuotta jaksoin ja sitteen takas suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Muutin ulkomaille viime vuonna ja rehellisesti sanottuna tää on ollut elämäni paras päätös. Oon joka aamu onnellinen siitä, että saan herätä ja elää arkea täällä. Oon saanut ystäviä ja yrittänyt olla aktiivinen sekä käyttää paljon aikaa kielen opiskeluun. Aina sanotaan ja puhutaan negatiivisista puolista, tässä en ole keksinyt vielä mitään negatiivista paitsi alku (ekat 3-4 kk) on raskasta, kun ei vielä ymmärrä uutta kieltä kunnolla ja asioiden hoitamiseen menee PALJON aikaa.
Ensimmäinen 3-4 kk menee kännissä.
Täällä alkoholi on kallista ja olen täällä asuessa juonut yhden oluen. :D
Vierailija kirjoitti:
Täällä alkoholi on kallista ja olen täällä asuessa juonut yhden oluen. :D
vastasin siis edelliselle :)
Ihan täältä sivusta vaan sanon, että on halpa manipulaatiotaktiikka käskeä ihan normaalisti käyttäytyvä henkilö "rauhoittumaan". Sillä yritetään sekä ärsyttää, että luoda muille kuvaa epävakaasta ihmisestä. Manipulaatioon turvautuu vain henkilö joka tietää häviävänsä ilman sitä.