Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien äitienpäiväkortit, joissa lapsi kertoo negatiivisia asioita äidistä

Vierailija
12.05.2019 |

Ennen äitienpäivää nauroin kavereille, että eihän ne päiväkotien työntekijät oikeasti voi kirjoittaa äideille kortteihin mitään, että "mun äiti on aina somessa" tms sisältöä, tuskin on niin sadisteja, että juuri äitienpäivänä haluaa olla ilkeitä ja kouluttaa äitejä. Järkytys oli aamulla melkoinen, kun toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin, luki oman lapsen kortissa. Onko muille tullut kyseisistä aikuisten kurjoittamista korteista paha mieli?

En todellakaan odota mitään kuningatarkohtelua tänään, mutta jos nyt edes ei tahallaan aikuiset loukkaisi. Edelleen itkettää kortti, vaikka järjellä yritän selittää itselleni että ehkä eivät kuitenkaan tarkoittaneet pahaa ja kyse vain hormoneista.

Kommentit (346)

Vierailija
41/346 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kun oli pieni kirjoitti kortin missä luki :äiti paistaa lettuja ja on rikas.Aamuula hän sanoo siinä on kirjoitusvirhe.Siinä piti lukea rakas ,et sä ole rikas :)

Vierailija
42/346 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan. Työkaverin mielestä oli hyvin miellyttävää kirjoittaa yhteen korttiin "mun äiti aina huutaa". En pystynyt estämään, vaikka esitin mielipiteeni, että ihan kaikkea lapsen sanomaa ei tarvitsisi kirjoittaa ja voisi yrittää saada lapselta lisää erilaisia vastauksia. 

Siitä on vuosia aikaa, mutta olen edelleen pahoillani.

Tämä kommentti sai itkemään entistä vuolaammin. Harmi, ettet pystynyt estämään ja toivottavasti kyseisen kortin saaja osasi suhtautua asiaan minua paremmin.

Toisaalta tuli parempi mieli, kun kuulee, että muissakin päiväkodeisaa osataan.

Nyt yritän ryhdistäytyä ja päästä äitienpäivätunnelmaan. Myötätuntoa, jos joku kohtalotoveri tulee lukeneeksi aloituksen!

Ap

Itkettää kun joku räyhääjä-äiti saattoi saada pahan mielen, mutta ei itketä huutoa kuuntelemaan joutuva lapsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna kortissa luki, että äiti on kiva, kun sillä on paljon rahaa. Kysyin päiväkodista, että mitä tämä kyseinen lause tarkoittaa ja miten lapsi saatiin se kertomaan. Lapsella kun oli ikää vähän yli 2v ja r-kirjain hakusessa. Lapsi oli sanonut, että "äiti  euloo (neuloo) paajon" ja tästä oli päätelty, että äidillä on paljon euroja. Oli pakko kysyä, että mikä koulutustaso hoitajilla on, jos lasta ei edes pyritä ymmärtämään.

Olisit opettanut lapsesi puhumaan kutomisesta kuten normaalit ihmiset.

Lapsi tietää, että kangaspuilla kudotaan enkä halua sotkea häntä sillä, että kutomista olisi kahta eri lajia.

Neulalla neulotaan.

Vierailija
44/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki "Äiti tykkää salaatista". On totta ja hyvä huomio 2-vuotiaalta. Nauroin koska en osannut odottaa mitään tekstejä.

Vierailija
45/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli kertonut, että äiti on kaunis kun hän huutaa...

Vierailija
46/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna kortissa luki, että äiti on kiva, kun sillä on paljon rahaa. Kysyin päiväkodista, että mitä tämä kyseinen lause tarkoittaa ja miten lapsi saatiin se kertomaan. Lapsella kun oli ikää vähän yli 2v ja r-kirjain hakusessa. Lapsi oli sanonut, että "äiti  euloo (neuloo) paajon" ja tästä oli päätelty, että äidillä on paljon euroja. Oli pakko kysyä, että mikä koulutustaso hoitajilla on, jos lasta ei edes pyritä ymmärtämään.

Olisit opettanut lapsesi puhumaan kutomisesta kuten normaalit ihmiset.

Lapsi tietää, että kangaspuilla kudotaan enkä halua sotkea häntä sillä, että kutomista olisi kahta eri lajia.

Neulalla neulotaan.

Ja ompeleella ommellaan? Yeah right.

Vierailija
47/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitohtorin vastaus kumpi on oikein, neuloa vai kutoa:

"Näiden termien merkitykset vaihtelevat hieman sen mukaan, onko kyse yleiskielestä vai ammattikielestä. Yleiskielessä neuleen valmistamisesta voi käyttää molempia sanoja, sekä neuloa että kutoa. Jos kuitenkin haluaa käyttää täsmällisiä käsityöalan termejä, tulee neuloksen (= neulomalla syntyvän silmukkarakenteen) valmistamista kutsua yksinomaan neulomiseksi, ja kutominen puolestaan on kankaan valmistamista mattopuilla tai koneella."

48/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen suusta kuulee totuuden. Jos olet ollut ilkeä lapsellesi ja huutanut, ota vastuu tapahtuneesta.

Käy asia läpi lapsesi kanssa. Älä syytä tarhan henkilökuntaa, vaan ole iloinen siitä, että lapsellasi on niin turvallinen olo siellä, että hän pystyi kertomaan tuosta asiasta.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
49/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika joka jo 11-vuotias sanoi että olisi halunnut kirjoittaa korttiin että äiti huutaa ja syyttelee tjs. Oli kirjoittanut sitten sen mitä ope oli käskenyt kaikkien kirjoittaa.

Poika oli loukkaantunut siitä kun syytin häntä viikkoa aikaisemmin laturini viemisestä vaikka oikea syyllinen oli isoveli.

Tällä pojalla on kylläkin autismidiagnoosi ja asiat on juuri niin kuin hn ne kokee 😅 En loukkaantunut. Oikeasti en huuda kovinkaan usein.

Hänellä on myös rakkausjärjestys ja olen vasta perheen kolmanneksi rakkain hänen mielestään. Pikkuveli on eka, isä toka ja minä vasta kolmas. Tuo jotenkin huvittaa minua. Ikinä ei ole tuntunut pahalta vaikka tiedän että asia on oikeastikin noin hänen mielestään. Halii minua paljon ja kertoo rakkautensa joten hänen täytyy rakastaa noita kahta ekaa sitten todella paljon 😀

Itse koen olevani riittävän hyvä äiti ja jotkut satunnaiset heitot ei loukkaa tai horjuta äitiyttäni. Toki voisin olla enemmän läsnä ja leikkiä enemmän ja leipoa ja mitä vielä mutta saisin burn outin suorittamisesta joten näillä mennään!

Eiköhän me kaikki olla lapsille rakkaita vaikka kortissa lukisikin että äiti tykkää huutaa ja maata sohvalla? Tuo sohvalla makoilu on tainnut lukea minun kortissani joskus 😅 Nytkin makaan ja sometan.

Vierailija
50/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään kovin pahoja kommentteja äitienpäiväkorteissa olleen koskaan, mutta ikuisesti mieleen jäi isänpäiväkortti yli 10 vuoden takaa. Siinä luki, että isi nukkuu ja polttaa tupakkia. No tottahan lapsi puhui...

Vierailija
51/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan järkyttäviä vastauksia ap on saanut. Myös mun äitienpäiväkortit lapsilta tarhasta olivat joka vuosi loukkaavia, varsinkin pojalta.

Vierailija
52/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mitään kovin pahoja kommentteja äitienpäiväkorteissa olleen koskaan, mutta ikuisesti mieleen jäi isänpäiväkortti yli 10 vuoden takaa. Siinä luki, että isi nukkuu ja polttaa tupakkia. No tottahan lapsi puhui...

Joo, mutta kun onnittelukorteissa ei puhuta totta, eikä luetella vanhempien kaikkia vikoja eikä heikkouksia. Niiden tarkoitus olisi tosiaan onnitella.

Mä kuvittelin, että tarhassa halutaan nimenomaan piikitellä vanhempia, että "turhaan luulet olevasi hyvä äiti, siksi tämä muistaminen".. Tai että siellä katsotaan, kuka lapsi on OIKEASTI hyvästä kodista, eikä kerro mitään negatiivista, ja keillä on huonot vanhemmat, ja kerrotaan se sitten vanhemmille muka kiertoteitä. Minusta on siis täysin loukkaavaa, että korteissa ei ole vain positiiviset asiat, kuten juhlapäiviin kuuluisi.

Pahoitin mieleni niistä korteista joka vuosi. Teki mieli sanoa lapselle, että etkö oikein tajua, miten vanhemmalles puhut.

53/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti ylipäänsä loukkaantuu omalle lapselleen? Onko ihan terveen touhua?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
54/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole tajunnut, että niistä voi loukkaantua ja harmistua. Sekä isä että äiti vuorotellen. Kasvattakaa vähän nahkaanne ennenkun lapsenne on teini.

Olisko ollut parempi, että tarhanope olisi keksinyt vastaukset. Meillä on kaikilla lapsilla ollut tuollasia kortteja enkä kyllä mitenkään keksi miten olisin oman lapseni sanomisista voinut loukkaantua. Laita nyt ap joku esimerkki mistä voi loukkaantua jos et halua sitä omaasi kertoa niin ehkä mäkin ymmärrän.

Eihän tässä mistään teiniydestä ole kyse, missä suurin osa teinin ilkeydestä johtuu hänen omasta tyhmyydestään, vaan viattoman pienen lapsen ilkeilystä, tai lapsi laitetaan olemaan ilkeä juhlittavalle, eli rehellinen, eikä opeteta hienotunteisuutta. Eli laitetaan lapsi sanomaan paskoja ja ikäviä asioita äidistä ikään kuin viattomasti. Ja siis minusta on ainakin ihan hirveää tiedostaa muutenkin, kuin äitienpäivänä, että lapseni varmasti kärsii minusta viatomasti, niin tartteko sitä nimenomaan äitienpäivänä muistella?

Vierailija
55/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Millainen äiti ylipäänsä loukkaantuu omalle lapselleen? Onko ihan terveen touhua?

No ei niinkään lapselle, vaan sille, että tarhassa laitatetaan korttiin inhottavia asioita itsestä. Varmaan tosiaan totta, mutta sehän ei ole ilahduttamisen pointti. Minua ei ainakaan naurata yhtään, että olen huono äiti.

Vierailija
56/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja JOKAINEN ÄITI ON HUONO, JOKAISESTA löytyy vaikka miten paljon vikoja mainittaviksi, niin miksi ihmeessä juuri ne pitää laittaa äitienpäiväkorttiin? Siis siellä tarhassa? Pitäisikö mumminkin synttärikorttiin laittaa, että mummi on lihava ja sen jalassa oli tulehdus? Tietäen, että asiaa on käyty läpi vieraitten aikuisten kanssa, jotka ovat ok, että saaja ajattelee tätä saadessaan kortin?

Vierailija
57/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi loukkaannut asioista, jotka ovat totta? Sun pitää selvittää asia lapsesi kanssa, jos huomaat, että lapsellasi on negatiivisia kokemuksia tai mielikuvia sinusta. Eihän se lapsen vika ole, jos olet aikoinaan joskus mokannut jotain. Eli puhu lapsesi kanssa! Lapsikin voi päästä yli menneistä asioista tai muuttaa käsitystä siitä, mitä on joskus tapahtunut.

Aivan kuin ei kaikissa äideissä olisi vikaa. Miten tuo asia sitä muuttaa, että se pitää laittaa äitienpäiväkorttiin?

Mun äiti, miettikää, mitähän se ois tehnyt, jos hänen kortissaan olisi lukenut hänestä, että "viime äitienpäivänä äiti pakotti minut metsään poimimaan valkovuokkoja"? Näin oli siis todellakin tapahtunut. Olisiko ihan fiksua?

Kuvitteletko sä, että se äiti siinä mitään peiliin katsoo? Ei todellakaan katso, vaan haukkuu lapsen, että ei ole ymmärtänyt, kun häntä komennetaan ja kasvatetaan. Näin ainakin oma äitini sanoi pahoitettuaan mieleni.

Vierailija
58/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla muilla tavoilla minua onkin painettu tässä muinoin jostain muualta alas, mutta lasteni päiväkodeissa on aina osattu tehdä ilahduttava äitienpäiväkortti!

Tämä vuonna jopa älyttömän hieno ja idearikas! Kiitos poikani lastentarhanopettajalle ja hoitajille.

Vierailija
59/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko on väärin, kyse on korteista joissa lapsi kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan äidistä. Joillain lapsilla ne on positiivisa ja jollain negatiivisia.

Miksi ihmeesssä äitienpäiväkortteihin on ok jonkun mielestä laittaa niitä negatiivisia kokemuksia? Ilahduttaako se äitiä?

Vierailija
60/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma perhe, vuorotellen isä ja äiti loukkaantuu lapsensa sanelemista korttiteksteistä. Olisiko peiliin katsomisen paikka, kun totuus sattuu?

Olisiko ehkä itselläsi, jos se ei satu? Nauratko tosiaan lapsesi itsestäsi kertomille negatiivisille asioille? Sinunhan tässä pitäisi hoitoon hakeutua lapsesi takia, jos et yhtään välitä siitä, että oletkin lapsen kokemuksessa aivan paska.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän