Päiväkotien äitienpäiväkortit, joissa lapsi kertoo negatiivisia asioita äidistä
Ennen äitienpäivää nauroin kavereille, että eihän ne päiväkotien työntekijät oikeasti voi kirjoittaa äideille kortteihin mitään, että "mun äiti on aina somessa" tms sisältöä, tuskin on niin sadisteja, että juuri äitienpäivänä haluaa olla ilkeitä ja kouluttaa äitejä. Järkytys oli aamulla melkoinen, kun toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin, luki oman lapsen kortissa. Onko muille tullut kyseisistä aikuisten kurjoittamista korteista paha mieli?
En todellakaan odota mitään kuningatarkohtelua tänään, mutta jos nyt edes ei tahallaan aikuiset loukkaisi. Edelleen itkettää kortti, vaikka järjellä yritän selittää itselleni että ehkä eivät kuitenkaan tarkoittaneet pahaa ja kyse vain hormoneista.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi epäselvä aloitus! Siis lapsen päiväkodissa tehdään usein kortteja äitien- ja isänpäivänä, joissa johdatellaan lapsi kertomaan asioita ja kirjoitetaan ne muotoon "mun äiti on kiva, kun se paistaa lettuja" jne. Luulin, että kaikille tuttua.
Ap
Daiju, lasten sosiaaliset taidot eivät ole samat kun aikuisilla. Lasten tapa ilmaista itseään noin.
Liian herkkä nahka. Kyllä ne "epäonnistumiset" on ihan hauskoja. Täydellistä äitiyttä ei olekaan.
Minun lapsi oli sanellut korttiin, että kivointa on leipoa äidin kanssa sämpylöitä. Lapsi parka on varmaan nähnyt unta, sillä kamalaa kyllä, emme ole koskaan leiponeet yhdessä sämpylöitä.
Lapset ehkä tuollaisessa tilanteessa saattaa myös keksiä äkkiä jotain vähän sinne päin.
Mulla oli myös äitienpäiväkortissa ”Miksi tykkään äidistä”- otsikon alla, että ”äiti tykkää tehdä töitä” ja ”äiti tykkää aina jutella työkavereiden kanssa”. Tosiasiassa teen lyhennettyä työaikaa ja olen hyvin läsnäoleva äiti.
Eihän nuo mitään ilkeitä kommentteja olleet, mutta olisin toivonut tuollaisen otsikon alle jotain muutakin. Tiedän, että päiväkodin työntekijät ovat joskus kuittailleet siitä, kun olen ollut vuoden aikana kaksi kertaa 3 päivän työmatkalla (alan messut) tyyliin: ”jahas, rouvalla taas menoja” tms. Siksi epäilen että tuo kortin piikki on ollut heiltä tietoinen. Mieheni tekee reissutyötä, mutta saa pk-tädeiltä aina ensiluokkaista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan. Työkaverin mielestä oli hyvin miellyttävää kirjoittaa yhteen korttiin "mun äiti aina huutaa". En pystynyt estämään, vaikka esitin mielipiteeni, että ihan kaikkea lapsen sanomaa ei tarvitsisi kirjoittaa ja voisi yrittää saada lapselta lisää erilaisia vastauksia.
Siitä on vuosia aikaa, mutta olen edelleen pahoillani.
Moni varhaiskasvatustyöntekijä on sen verran matalasti koulutettu, että tuntumaa tahdikkuuteen ei oikein ole, vaan nauretaan omille wt-vitseille.
Kysyntää olisi todellisille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Miksi ihmeessä kuvittelet, että koulutustaso olisi jotenkin yhteydessä empaattisuuteen tai sosiaaliseen älykkyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Sain kortin missä kysyttiin: mm. mitä äiti tekee työkseen, lapsi oli vastannut en tiedä. Ei nää kysymykset oo tehty ketään loukkaamaan, vaikka lapsen vastaukset voivat olla mitä tahansa. T. Äiti joka on hyvä leikkimään...
Minun lapseni vastasi siihen työkysymykseen, että äiti menee avaamaan oppilaille oven. Siinä lapsen käsitys opettajan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös äitienpäiväkortissa ”Miksi tykkään äidistä”- otsikon alla, että ”äiti tykkää tehdä töitä” ja ”äiti tykkää aina jutella työkavereiden kanssa”. Tosiasiassa teen lyhennettyä työaikaa ja olen hyvin läsnäoleva äiti.
Eihän nuo mitään ilkeitä kommentteja olleet, mutta olisin toivonut tuollaisen otsikon alle jotain muutakin. Tiedän, että päiväkodin työntekijät ovat joskus kuittailleet siitä, kun olen ollut vuoden aikana kaksi kertaa 3 päivän työmatkalla (alan messut) tyyliin: ”jahas, rouvalla taas menoja” tms. Siksi epäilen että tuo kortin piikki on ollut heiltä tietoinen. Mieheni tekee reissutyötä, mutta saa pk-tädeiltä aina ensiluokkaista kohtelua.
Kannattaa kyllä sanoa asiasta. Ja kovin etäisiltä kyllä kuulostavat, kun rouvittelevat. Kerro siellä suoraan, että koet kurjaksi tuon huonon kohtelun. Hävettää taas samalla alalla työskentelevät ihmiset.
Minusta on tärkeää omata sen verran tyylitajua ettei laita ihan kaikkea lapsen sanomaa korttiin.
Ap. Kannattaa sinunkin ottaa asia puheeksi, ja kertoa tuntemuksesi. Asian kirjoittanutkin voi ehkä olla ajatellut asian jotenkin toisin kuin koet. Ja jos ei ole niin osaa toivottavasti ainakin pahoitella asiaa.
Minun kortissa luki pari äitienpäivää sitten:
Missä äiti on hyvä?
Äiti on hyvä komentamisessa. :D
En vetäissyt hernettä nenuun, vaikka vastaus olikin ehkä ennalta-arvaamaton. Lapset on lapsia.
Viime vuonna kortissa luki, että äiti on kiva, kun sillä on paljon rahaa. Kysyin päiväkodista, että mitä tämä kyseinen lause tarkoittaa ja miten lapsi saatiin se kertomaan. Lapsella kun oli ikää vähän yli 2v ja r-kirjain hakusessa. Lapsi oli sanonut, että "äiti euloo (neuloo) paajon" ja tästä oli päätelty, että äidillä on paljon euroja. Oli pakko kysyä, että mikä koulutustaso hoitajilla on, jos lasta ei edes pyritä ymmärtämään.
Itsekin sain omalta eskarilaiselta kortin, johon oli kirjoitettu asioita äidistä. Kortissa oli viisi asiaa ja vain yksi piti paikkaansa. Asiat oli tyyliin:, äiti tykkää..., äidin kanssa on mukavaa..., äidin se ja se ruoka on hyvää. Lapsi itse sanoi, että ei ollut keksinyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun työmatkat päiväkodin työntekijöille kuuluu? Onpa asiatonta käytöstä. Toisaalta miten he edes tietävät työmatkoistasi niin tarkkaan, asutteko jollain pikkupaikkakunnalla jossa tiedetään kaikkien asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän vaikea antaa mielipidettä kun ei tiedä, mitä siinä luki. Ehkä se kuulosti hauskalta?
Aivan, ehkä se kuulosti hauskalta. Myös mies on sitä mieltä, että kyseinen asia on neutraali ja muistutti, että minusta tuntui neutraalilta asia, joka häntä isänpäivänä harmitti ja loukkasi. Ajattelin vain kysyä harmittaako muita tänään. Ja ehkä vihjata palstalla pyörivälle varhaiskasvatushenkilöstölle, että kaikkien huumorintaju ei tänään riitä ihan mihin vaan ja on aika ilkeää ottaa riski ja mahdollisesti pilata toisen päivä.
Ap
Olen varhaiskasvatushenkilöstöä. Kun haastattelen lapsia äitien- ja isäinpäiväkortteja varten, kirjoitan kyllä aika pitkälti sen mitä lapsi sanoo. Toki jos muksu vetää homman ihan lekkeriksi tai sanoo muuten jotain loukkaavaa, totean etten mä tämmöistä halua sun kivasta äidistäsi kirjoittaa, että eiköhän mietitä jotain muuta.
Sinun tapaukseesi on vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä enempää. Mietin vain, että jos tämä asia on miehesi mielestä ihan neutraali ja ok, niin kuinka varhaiskasvatushenkilöstön pitäisi tietää että sinua se loukkaa? Mahdollisesti hekin miehesi tavoin pitävät asiaa ihan neutraalina. Ymmärrät varmaan, että emme mitenkään voi tietää, mikä ketäkin loukkaa, joten hyvin paljon omaa arviointia sopivuuden rajoista pitää käyttää. Jos se loukkaava asia on sellainen, jonka voi aivan hyvin nähdä neutraalina tai jopa hauskana, en laskisi sen enempää lapsen kuin varhaiskasvattajankaan syyksi sitä, jos se saajaa loukkaa. Olemme ihmisiä ja välillä meidänkin arviointikyky pettää.
Tuskin tässä tahallisesta loukkaamisesta kuitenkaan on kyse, jos miehesi ei näe asiaa pahana. Lapsesi on varmasti halunnut ihan vilpittömästi sinua ilahduttaa ja ajatushan on tärkeintä, eikö?
Mukavaa äitienpäivää sinulle ja perheellesi!
Tuskin kuitenkaan sen enempää lapsi kuin
Vierailija kirjoitti:
Minun kortissa luki pari äitienpäivää sitten:
Missä äiti on hyvä?
Äiti on hyvä komentamisessa. :D
En vetäissyt hernettä nenuun, vaikka vastaus olikin ehkä ennalta-arvaamaton. Lapset on lapsia.
Minä näkisin näin lastenhoitajana tuon hyvinkin positiivisena vastauksena. Lapset tarvitsevat rajoja ja hyvä komentaja osaa komentaa oikein😊
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kortissa luki, että äiti on kiva, kun sillä on paljon rahaa. Kysyin päiväkodista, että mitä tämä kyseinen lause tarkoittaa ja miten lapsi saatiin se kertomaan. Lapsella kun oli ikää vähän yli 2v ja r-kirjain hakusessa. Lapsi oli sanonut, että "äiti euloo (neuloo) paajon" ja tästä oli päätelty, että äidillä on paljon euroja. Oli pakko kysyä, että mikä koulutustaso hoitajilla on, jos lasta ei edes pyritä ymmärtämään.
Olisit opettanut lapsesi puhumaan kutomisesta kuten normaalit ihmiset.
Heh, kyllä mulla joskus omatunto pisti kun lapsen kortissa luki vastauksena kysymykseen "Mitä äiti tekee mielellään?" että "Töitä." että no, en ole onnistunut olemaan sellainen pullantuoksuinen leikkijä. Mutta mitäs noista. Noissa korteissa on lapsen yhtenä hetkenä kysytty ajatus johonkin asiaan. Jos yhtään hengailet lapsesi kanssa, huomaat että heillä vaihtuu ajatus aika nopeasti. Ei kannata tuollaisella päiväänsä pilata.
Miksi tämmösiä kortteja edes täytyy tehdä, eikö se riitä että ne penskat väsää jonkun vaikka piirustuksen siellä päiväkodissa ja tuo äidille jos jotenkin täytyy muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit opettanut lapsesi puhumaan kutomisesta kuten normaalit ihmiset.
Lapsi tietää, että kangaspuilla kudotaan enkä halua sotkea häntä sillä, että kutomista olisi kahta eri lajia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lasten vastauksista huomaa, että he noudattelevat vanhempiensa arvomaailmaa. Kerran viisivuotias poika kertoi että isissä on kivaa se, kun se tekee paljon töitä. Mulla kynä pysähtyi siinä vaiheessa, mutta koska lapsi vaikutti olevan ihan tosissaan,kyselin tarkemmin, miksi se on hänestä kivaa. Poika totesi topakasti että "aikuisten pitää tehdä töitä ettei tarvi velttoja elättää". 😁 En kirjoittanut korttiin mitään velttojen elättämisestä, mutta kirjoitin että isi on kiva koska hän tekee paljon töitä ja on ahkera. Lisäksi keksittiin sitten pojan kanssa vielä sellainen kiva asia isästä, mitä he tekevät yhdessä.
Siitä tokaisusta hertisi kyllä kahvihuoneessa hyvät naurut. Välillä muksujen sanomiset on ihan parasta viihdettä. 😁 Jaksaa sitten paremmin taas pestä kuriksia kun saa välillä nauraa vedet silmissä lasten lohkaisuille.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyllä mahtavin päättelyketju hetkeen :D 2-vuotiaat yleensä tietävätkin paljon raha-asioista ja osaavat oma-alotteisesti niillä keulia :P Taitaa hoitajalla itsellään kiiltää kolikon kuvat silmissä.
Oman lapseni äitienpäiväkortit on onnistuneet suht hyvin, ilman sen suurempia outouksia lapsen kuin hoitajienkaan toimesta, mutta eräänä isänpäivänä hävetti. Lapsi (5v) oli tehnyt kortin vaarille, semmosen "isän hiukset on ___ väriset, isän silmät on ___ väriset", ja sen lisäksi että joka ikisessä kohdassa luki ISÄ, koska isättömiä lapsia näköjään syrjitään edelleen, oli lapsi muistanut liki kaikki vaarin tuntomerkit väärin. Ainoa "oikea" vastaus taisi olla, että isä on kiva "koska sillä on paljon rahaa", koska vaari aina tavatessa antaa lapselle taskurahaa. No, lopputulemana en kehdannut antaa korttia vaarille kun seuraavan kerran tavattiin. Vaari on toisinaan vähän herkkänahkainen ja arvelin sen suuttuvan, jos raha on mainittu ainoana positiivisena asiana, niinko että eikö me muuten hänestä välitetä?! Onneksi tarhassa oli tehty lahjaksi myös pahvisia parkkikiekkoja, jollainen tuli vaarille tarpeeseen.
No esim "mun äiti on tosi väsynyt" tai "mun äiti ei jaksa leikkiä mun kanssa" tai "me syödään kaupan ruokaa". Mitä näitä nyt olisi, kun raskausongelmat huipussaan ja menee siitä mistä aita on matalin. Tuntuu tylsältä, että on aika paljon 95% ajasta nähnyt vaivaa tarjotakseen asioita, joista on ylpeä, niin sitten nostetaan esiin näitä pohjanoteerauksia, vaikka olisi halunnut olla parempi ja reippaampi. En väittänyt, että harmin tunteeni olisi ainut tai oikeutettu.