Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Tässä tilanteessa tekisin niin, että antaisin provosta 0/5. Ja vielä toisen nollan siitä, että joku edes keksii kuvion, missä kertoisi morsiamelle hääpäivänä, että tätä petetään.
On sinulla aika kieroutunut mielikuvitusmaailma. Ja jonkin asteinen huomiohakuinen persoonallisuushäiriö, kun näitä provoja harrastat. Tyylisi tunnistaa kyllä käyttämistäsi sanoista ja tekstin "rytmistä" ja pituudesta. Tämä ei todellakaan ole ensimmäinen keksimäsi juttu.
Tulee mieleen eräs tuttavamies, joka pettää vaimoaan jatkuvasti ja pakottaa kaikki lähipiiriin kuuluvat valehtelemaan puolestaan. Jos joku sanoo jotain poikkipuolista, blokkaa kokonaan pois hovinsa avulla ystäväpiiristä.
Minulle tehtiin aikanaan juuri noin eli miehen kaverin tyttöystävä laittoi 1 vko ennen häitä viestin, että sulhanen pettää minua. Tai oli pettänyt edellisenä kesänä.
Mitenkä suhtauduin? Ilmoitin miehelle, että soittaa kaverilleen ja kertoo, että tyttöystävä yrittää puuttua muiden elämään ja että kyseinen nainen on päätynyt veljeni kanssa samaan sänkyyn Levillä. Ei vain ole haluttu pilata miehen kaverin elämää juoruilemalla.
En tiedä, onko mieheni käynyt vieraissa, aviossa on oltu 5 vuotta. Sen sijaan miehen kaveri lemppasi tyttöystävänsä samantien.
Ei sillä mitään suhdetta veljeni kanssa ole ollut, kunhan satuiltiin ja kokeiltiin, miltä tuntuu, kun poikakaveri saavuttaa turhan juorun.
Tädilläni oli/on tuollainen petturimies. Kun olivat kihloissa, tämä mies yritti vokotella äitiäni ja äiti varoitti siskoaan miehestä. Sisko ei ottanut kuuleviin korviinsa, vaan syytti päin vastoin äitiäni miehensä vokottelusta. Meni sitten naimisiin tämän sankarin kanssa, jolle tuli vuosittain keväällä juosuaika. Oli poissa eri pituisia aikoja ja palasi sitten aina häntä koipien välissä ja valmistin hienon anteeksipyyntöillallisen. Ja täti aina suuttumuksestaan huolimatta otti miehen takaisin. Jossain välissä olivat muutaman vuoden erossa ja palasivat taas yhteen. Nyt ovat jo vanhoja ja vielä yhdessä.
Minä kyllä sanoisin, että tuolle morsiamelle pitää kertoa. Hän voi olla uskomatta, mutta ainakin häntä on varoitettu minkälaisen miehen kanssa on menossa naimisiin. Hänelle jää sitten se päätös, miten suhtutua tähän tietoon. Jotkut ihmiset pystyvät olemaan pettäjän kanssa naimisissa. Minun isänikin petti äitiä äidin ollessa raskaana, eikä jäänyt yksittäiseen kertaan. Mutta äitini pystyi tämän kanssa elämään ja olivat yli 30 vuotta yhdessä ennen kuin isä kuoli. Isä vanhoilla päivillään katui nuorempana tehtyjä tekosiaan, mutta äiti oli silti hänen kanssaan hyvin onnellinen, isä oli hänen elämänsä rakkaus. Mutta sokkona ei pitäisi kenenkään joutua pettäjän kumppaniksi, se voi olla hyvinkin tuhoisaa.
Porvoon satu-täti tätä stooria taas koko yön hautonut mielessään. Sairas tapaus.
Jos kyseessä olisivat minulle todella läheiset ihmiset, saattaisin sanoa jotain. Mutta olen huomannut, että paljon pienempienkin asioiden ääneen sanomisesta saattaa aiheutua tosi ikävä vyyhti, mihin alun perin itsellä ei olisi mitään osaa eikä arpaa, jos ei olisi suutaan avannut. Eli harkitsisin kyllä tarkkaan ja tuntemattomien asioihin en puuttuisi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin aikanaan juuri noin eli miehen kaverin tyttöystävä laittoi 1 vko ennen häitä viestin, että sulhanen pettää minua. Tai oli pettänyt edellisenä kesänä.
Mitenkä suhtauduin? Ilmoitin miehelle, että soittaa kaverilleen ja kertoo, että tyttöystävä yrittää puuttua muiden elämään ja että kyseinen nainen on päätynyt veljeni kanssa samaan sänkyyn Levillä. Ei vain ole haluttu pilata miehen kaverin elämää juoruilemalla.
En tiedä, onko mieheni käynyt vieraissa, aviossa on oltu 5 vuotta. Sen sijaan miehen kaveri lemppasi tyttöystävänsä samantien.
Ei sillä mitään suhdetta veljeni kanssa ole ollut, kunhan satuiltiin ja kokeiltiin, miltä tuntuu, kun poikakaveri saavuttaa turhan juorun.
Jestas miten lapsellista, ei järki paljon päätä pakota.
Tulipa paljon vastauksia, kiitos kommenteista.
Olette oikeassa että jos päätyisin kertomaan morsiamelle, se kannattaisi tehdä ehdottomasti ennen häitä. En tarkoittanut, että suunnitelmallisesti menisin häihin ja siellä varta vasten kertoisin, vaan että jos menen sinne, niin vaikka olisin päättänyt olla kertomatta, en voi taata ettei minusta näkyisi kuinka vastenmielisenä sitä miestä pidän, ja asia voisi tulla lopulta ilmi jotenkin minun tarkoittamattani. Siksi mietin että jäisin häistä kokonaan pois.
Tämä pari asuu ulkomailla, eli en voi tuosta vain "kävellä" kyseisen miehen luokse juttelemaan. Mieheni kyllä antaa minulle kummankin osapuolen numerot, jos niitä pyydän. Mutta vaikka arvostankin rehellisyyttä, minusta tuntuisi aika pahalta alkaa soitella ihmisille joita en ole koskaan tavannut, ensimmäisenä asianani se että miehesi muuten pettää sinua. Jos paljastaisin tuollaisen asian naiselle, haluaisin myös olla hänen tukenaan paljastuksen jälkeen, mutta asun eri maassa kuin hän emmekä tunne toisiamme lainkaan. En tiedä yhtään minkälaiset turvaverkot hänellä on ympärillään. Sen verran tiedän että hänen molemmat vanhempansa ovat kuolleet hänen ollessaan pieni lapsi.
Jos taas soittaisin pettäjämiehelle, en tiedä mitä se edes auttaisi, kun mieheni on jo jutellut tämän tyypin kanssa aiheesta monta kertaa. Varmasti mieheni kommentit menevät paremmin jakeluun kuin jonkun tuntemattoman naisen yhtäkkinen puhelinsoitto.
Provohuutelijat, voisitteko kerrankin olla hiljaa? Tämä ei ole provo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paljon vastauksia, kiitos kommenteista.
Olette oikeassa että jos päätyisin kertomaan morsiamelle, se kannattaisi tehdä ehdottomasti ennen häitä. En tarkoittanut, että suunnitelmallisesti menisin häihin ja siellä varta vasten kertoisin, vaan että jos menen sinne, niin vaikka olisin päättänyt olla kertomatta, en voi taata ettei minusta näkyisi kuinka vastenmielisenä sitä miestä pidän, ja asia voisi tulla lopulta ilmi jotenkin minun tarkoittamattani. Siksi mietin että jäisin häistä kokonaan pois.
Tämä pari asuu ulkomailla, eli en voi tuosta vain "kävellä" kyseisen miehen luokse juttelemaan. Mieheni kyllä antaa minulle kummankin osapuolen numerot, jos niitä pyydän. Mutta vaikka arvostankin rehellisyyttä, minusta tuntuisi aika pahalta alkaa soitella ihmisille joita en ole koskaan tavannut, ensimmäisenä asianani se että miehesi muuten pettää sinua. Jos paljastaisin tuollaisen asian naiselle, haluaisin myös olla hänen tukenaan paljastuksen jälkeen, mutta asun eri maassa kuin hän emmekä tunne toisiamme lainkaan. En tiedä yhtään minkälaiset turvaverkot hänellä on ympärillään. Sen verran tiedän että hänen molemmat vanhempansa ovat kuolleet hänen ollessaan pieni lapsi.
Jos taas soittaisin pettäjämiehelle, en tiedä mitä se edes auttaisi, kun mieheni on jo jutellut tämän tyypin kanssa aiheesta monta kertaa. Varmasti mieheni kommentit menevät paremmin jakeluun kuin jonkun tuntemattoman naisen yhtäkkinen puhelinsoitto.
Provohuutelijat, voisitteko kerrankin olla hiljaa? Tämä ei ole provo.
ap
Eli yksinkertaisin ratkaisu: et mene häihin.
Et ainakaan häissä puhu asiasta mitään, herranjestas sentään. Jos puutut asiaan niin sitten ennen häitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ollut tapana puuttua muiden parisuhteisiin - hyvässä eikä pahassa.
Olisiko kivaa, jos olisit viimeinen, joka saisi tietää puolisosi pettäneen?
Vaikka puolisoni olisi pannut lammasta, niin kuuluuko se itse asiassa muille - paitsi ehkä sille lampaan omistajalle...
Miehesi ei halua nostaa tästä meteliä, koska sulhanen tietää puolestaan hänestä yhtä ja toista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen eräs tuttavamies, joka pettää vaimoaan jatkuvasti ja pakottaa kaikki lähipiiriin kuuluvat valehtelemaan puolestaan. Jos joku sanoo jotain poikkipuolista, blokkaa kokonaan pois hovinsa avulla ystäväpiiristä.
Onpa arvokas ystäväpiiri.
Minä kertoisin.
Naisparalla on riskinä iljettävä sukupuolitauti omalta mieheltä tai lapsettomaksi jääminen, jos sattuu ikävin sukupuolitauti kohdalle.
En antaisi kenenkään mennä vastenmielisen petturin kanssa naimisiin.
Jos et läheisesti tunne kyseisiä ihmisiä, eikä sinulla ole pitäviä todisteita siitä että asia on todella niin kuin uskot, en todellakaan menisi puuttumaan asiaan. Puolituttujen asiat, joista olet kuullut kolmannelta osapuolelta, ei kuulu sinulle yhtään. Parhaimmassa tapauksessa morsian tulkitsee sulhasen pettävän itseään sinun kanssasi jos alat alat hatarin perustein sönkkäämään pettämisestä. Jos asia vaivaa jätä menemättä häihin.
En menisi häihin.
Norovirus ei voi olla, koska silloin mieskään ei voi mennä jos hän sinne tahtoo.
Ehkä kuumetta 38 astetta?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla pitävät todisteet, koska uutistasi tullaan epäilemään vahvasti? Ethän vaan perusta juttua vuoden takaiseen majapaikan uteluun?
Ja olet varma ettei morsian jo tiedä eikä kyse ole avoimesta suhteesta?
Uusin tapaus on muistaakseni 3 kuukauden takainen. Todennäköisesti on sellaisiakin tapauksia, joista mieheni ei tiedä, eivät he kuitenkaan jatkuvasti vietä aikaa yhdessä. Lähinnä he ovat yhdessä silloin, kun matkustavat samaan paikkaan työmatkalle. Asuvatkin siis eri maissa. Jos tuo tyyppi pettää oikeastaan jokaisella työmatkallaan, niin enpä pidä epätodennäköisenä että pettää muutenkin aina tilaisuuden tullen.
ap
Jos puutut asiaan lopputuloksena voi olla, että sinut ja myös miehesi suljetaan kaveripiirin ulkopuolelle. Oletko valmis tähän? Onko miehesi sinulle kiitollinen totuuden torvena toimimisestasi jos näin käy? Asiaan puuttumisella voi olla ennalta arvaamattomia seurauksia myös omalle parisuhteellesi. Mielestäni on miehesi asia puuttua tilanteeseen, jos hän katsoo sen tarpeelliseksi, ei sinun, koska kyseessä on hänen tuttavansa.
kannattaa mainita asiasta hiprakassa (eli räkäkännissä) jatkoilla.
Mitä hyvää sinä tekisit morsiamelle, joka on täysin viaton koko pettämiseen? Kävele sen pettäjän luokse ja kerro se sama, mitä tänne kirjoitit. Aloita siitä päästä, missä ongelman ydin on.
Pettäjä pääsee todella vähällä, jos sinä päätät siellä nyt tuomaroida ja laukoa totuuksia morsiamelle. Pettäjä jatkaa tyytyväisenä käytöstään ja toteaan kaikkien smuidujen olevan yhtä tyhmiä, joita kannattaakin pettää. Ei tarvitse ottaa vastuuta, hiphei.