Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranpentu puree KOVAA

Vierailija
11.05.2019 |

Ihan normaalia käytöstä (kai?) 12 viikkoiselta koiranpennulta, mutta tuo riiviö ei tee oikein mitään muuta kuin PUREE. Illalla saa sellaisia hulluja näykkimiskohtauksia, joissa vain hyökkäilee päälle, roikkuu lahkeissa ja puree niin, että olen jo ihan mustelmilla ja verinaarmuilla. Parhaimmillaankin on näykkijä, ei esimerkiksi onnistu silittely ilman, että on hampaat ranteessa kiinni.

Olen kokeillut kaikkea! Jäähyä (pentu toiseen huoneeseen), sylissä pitämistä (ei onnistu enää, koska on niin iso, että yltää puremaan), kieltämistä (ei mitään tehoa - tuskin ymmärtää kieltosanaa), lelun työntämistä suuhun käden sijaan (ei ole puremiskohtauksessa kiinnostunut lelusta, vaan haluaa vain purra ihmistä). On leikitty, lenkitetty, koulutettu, rymytty metsässä ja pihalla, käyty pentukoulussa, sosiaalistettu jne jne.

Loppuuko tämä oikeasti hampaiden vaihtoon, vai onko tuosta pennusta tulossa hirveä ongelmakoira, jota en saa kasvatettua fiksuksi koirakansalaiseksi?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 jatkaa: onko sulla ap jotain anonyymiä mailia vaikka, mulla on bortsuja itsellänikin niin voisi jatkaa aiheesta jotenkin muuten?

Vierailija
42/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ui ui, nyt on ap kyllä liemessä. Ottanut yhden älykkäimmistä, työtä janoavimmista, energisimmistä ja viettiperimäänsä sisältävistä roduista mitä vaan löytää saattaa. 

BC tarvitsee valtavan määrän sekä aivotyötä että energian purkamista tai se todellakin turhautuu. 

Jos ostaisit vaikka 15 lammasta takapihalle. 

Asenteesi on täysin väärä nyt omistajaa kohtaan. Tuolla asenteella et auta koiraa etkä omistajaa.

Koirani oli myös erittäin energinen, peloton ja hyvin älykäs. Sain sen ongelmakäytöksen loppumaan edellä mainitsemallani tavalla. Olin viemässä 2 kertaa koiran lopetukseen, mutta halusin antaa sille mahdollisuuden. Jouduin miettimään kauan, ja lopulta keksin tuon keinon minkä edellä kerroin. Minulle itselleni olisi muuten käynyt lopulta huonosti. Tsemppiä tosi paljon ap: lle ja koiralle!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko puhuneet kasvattajan kanssa? Millaisia rotuominaisuuksia?

Ei olla vielä oltu kasvattajaan yhteydessä. Kyseessä on paimenkoirarotu, mutta tämä lapsukainen ei ole yhtään pehmeä, vaan tuntuu, ettei pahemmin välitä vastoinkäymisistä. Reipas, energinen, kovapäinen.

Olemme tainneet hankkia itsellemme ongelmakoiran :(

Ei se ole mikään ongelmakoira. Hyvä siitä tulee kun löydätte toimivat keinot. Osaako pentu vielä odottaa käskystä?

Vierailija
44/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ui ui, nyt on ap kyllä liemessä. Ottanut yhden älykkäimmistä, työtä janoavimmista, energisimmistä ja viettiperimäänsä sisältävistä roduista mitä vaan löytää saattaa. 

BC tarvitsee valtavan määrän sekä aivotyötä että energian purkamista tai se todellakin turhautuu. 

Jos ostaisit vaikka 15 lammasta takapihalle. 

Asenteesi on täysin väärä nyt omistajaa kohtaan. Tuolla asenteella et auta koiraa etkä omistajaa.

Koirani oli myös erittäin energinen, peloton ja hyvin älykäs. Sain sen ongelmakäytöksen loppumaan edellä mainitsemallani tavalla. Olin viemässä 2 kertaa koiran lopetukseen, mutta halusin antaa sille mahdollisuuden. Jouduin miettimään kauan, ja lopulta keksin tuon keinon minkä edellä kerroin. Minulle itselleni olisi muuten käynyt lopulta huonosti. Tsemppiä tosi paljon ap: lle ja koiralle!!!

Oikaisin sen jo viestissä 38.

Vierailija
45/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahdot työkoiran niin älä nyt hyvänen aika sammuttele sitä opettamalla ”ei” tai ”irti”. Iso moottori on hyvä asia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Laita pentu illalla esim aitaukseen ja opeta rauhoittumaan sinne. Estät vaan hienovaraisesti ei-toivotun käytöksen ja kanavoit oikeaan suuntaan. Pureminen loppuu kyllä aikanaan.

Vierailija
46/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko puhuneet kasvattajan kanssa? Millaisia rotuominaisuuksia?

Ei olla vielä oltu kasvattajaan yhteydessä. Kyseessä on paimenkoirarotu, mutta tämä lapsukainen ei ole yhtään pehmeä, vaan tuntuu, ettei pahemmin välitä vastoinkäymisistä. Reipas, energinen, kovapäinen.

Olemme tainneet hankkia itsellemme ongelmakoiran :(

Ei se ole mikään ongelmakoira. Hyvä siitä tulee kun löydätte toimivat keinot. Osaako pentu vielä odottaa käskystä?

Osaa joo, ainakin aina kun kärsivällisyys riittää. Esim. ruokakupin saa vasta kun on istunut alas ja ottanut kontaktin.

36:lle Ei ole anonyymimailia, pitäisikin perustaa sellainen!

Vierailija
47/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emo opettaa pennut olemaan purematta ja näykkimättä jatkuvasti. Kuulostaa siltä, että pentunne ei ole tätä oppia emoltaan saanut.

Vierailija
48/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, joten en tiedä ehdotettiinko tätä mutta vahvaa etikkaa suihkautat aina siihen kohtaan mitä koittaa purra. Esim jos lahkeista yrittää purra niin suihkuttaa niihin etikkaa. Ei siis suihkuteta koiraan vaan siihen mitä puree.

Vierailija
49/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tahdot työkoiran niin älä nyt hyvänen aika sammuttele sitä opettamalla ”ei” tai ”irti”. Iso moottori on hyvä asia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Laita pentu illalla esim aitaukseen ja opeta rauhoittumaan sinne. Estät vaan hienovaraisesti ei-toivotun käytöksen ja kanavoit oikeaan suuntaan. Pureminen loppuu kyllä aikanaan.

3. Viestini. Kerroin että kaadoin koirani hellästi maahan ja pidin kurkusta kiinni. Sen hyökkäilyt ja pureminen minua vastaan loppuivat tuolla keinolla. Koirani oli erittäin energinen ja sen tarmo ei tosiaankaan hävinnyt mihinkään tuolla keinolla. Päinvastoin, minusta näytti siltä että se oli kiitollinen, koska osoitin sille kuka on pomo.

Vierailija
50/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoita pentu antamalla nuoltavaa: käsiin ruokaöljyä, käsirasvaa mitä vaan. Takuulla rauhallisempi kun on huolella pentu kädet nuollut.

Vierailija
51/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Viestini. Kerroin että kaadoin koirani hellästi maahan ja pidin kurkusta kiinni. Sen hyökkäilyt ja pureminen minua vastaan loppuivat tuolla keinolla. Koirani oli erittäin energinen ja sen tarmo ei tosiaankaan hävinnyt mihinkään tuolla keinolla. Päinvastoin, minusta näytti siltä että se oli kiitollinen, koska osoitin sille kuka on pomo.

Jaa, no minulla on ollut useampi bc ja kelpie jotka ovat pentuvaiheessa repineet vaatteet rikki, naamani verille ja viimeisin kelpie puri kolmikuisena osan hiuksistani irti. Niitä ei ole koskaan mitenkään pomotettu vaan ovat saaneet kasvaa kuin siat pellossa. Kaikista on tullut kilttejä, nöyriä ja ohjaajapehmeitä harrastekoiria kuten noista roduista yleensäkin. 12-viikkoinen pentu ei kyllä pomottele ketään, leikkii vain.

Vierailija
52/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no minulla on ollut useampi bc ja kelpie jotka ovat pentuvaiheessa repineet vaatteet rikki, naamani verille ja viimeisin kelpie puri kolmikuisena osan hiuksistani irti. Niitä ei ole koskaan mitenkään pomotettu vaan ovat saaneet kasvaa kuin siat pellossa. Kaikista on tullut kilttejä, nöyriä ja ohjaajapehmeitä harrastekoiria kuten noista roduista yleensäkin. 12-viikkoinen pentu ei kyllä pomottele ketään, leikkii vain.

Heh, Kelpie oli meilläkin vaihtoehtona kun tätä mietittiin.

Ap

Vierailija
53/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, jatkan. Koirani ongelmakäytös jatkui ja paheni koko ajan. Kyseessä ei siis ollut mikään tavanomainen pennun käytös jota kuvasit edellä, eikä se enää ollut 12 - viikkoinen pentu. Nenässäni on vieläkin arpi kun se alkoi suorastaan raadella minua. Kyseessä oli todellinen ongelma ja se, että olin viemässä koirani 2 kertaa lopetettavaksi, kertoo kaiken asiasta.

Mikään muu ei oikeasti auttanut kuin tuo minkä kerroin edellä. Sitä paitsi olen nainen ja vieläpä pienikokoinen, eikä koirani ollut pieni koira. Meille jommalle kummalle olisi lopulta käynyt tosi huonosti. Koiran todellinen ongelmakäytös on tosiaankin mahdollista saada loppumaan. Koiralleni tuli varmasti myös turvallinen olo kun se tiesi että minä olen pomo, ei hän. Koiralle kuuluu rakkaus, mutta myös rajat.

Vierailija
54/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä samaa auktoriteettia mitä käytät hevosten kanssa kerta teiltä niitä pihasta löytyy.

Vierailija
55/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sairas eikä epänormaali, se on pentu. Kuulostaa siltä, että se on puremistilaan mennessään vaan hirveän riehuissaan, eikä osaa nyt muuta tapaa purkaa riehuaan kuin puremalla. Jos tulkitsen oikein, niin tossa tilanteessa sillä ei mene läpi mitkään eit tai otatästälelut. Vilkkaat koirat on vähän kuin jotkut pikkulapset, niitä pitää opettaa rauhoittumaan.

Eli ehkä sitä rauhoittumisen opettelua sitten? Itse olen tulkinnut, että nuo pahimmat överihepulit sijoittuvat just iltaan, jolloin pentu on väsynyt. Tosin kyllä näykkii ja puree helposti muulloinkin, mutta ei ihan yhtä aivottomasti. Päiväsaikaan ja hyvässä viretilassa jopa saattaa kuunnella "ei" ja "irti" -käskyjä. Irrottaa esim. lelusta kun pyytää.

ap

Saako pentu nukuttua riittävästi? Tuon ikäiset pennut nukkuvat ison osan vuorokaudesta, jos on rauhallinen paikka missä saa nukuttua.

Vierailija
56/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lopu ikinä jos annat purra.

Tiukka linja ettei yhtään puraidua.

Itse olen pennut opettanut ettei saa purra, niin jotta ole kiljahtanut kimeästi kuten koiratkin tekee ja se on merkki että ylitti rajan

Mulla oli sama ongelma. Tiukat ohjeet ei autteneet, eikä sitruuna. Juoksi mun perässä ja puri kantapäitä.

Paljon puruleluja kotiin ja poistuin paikalta, kun rupesi puremaan. Mutta loppui aikanaan eikä se tietenkään ollut mitään vihaista.

Lähteminen pois auttoi. kertaakaan ei ole purrut oikeasta ja on nyt 4v.

Vierailija
57/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Ei mikään keino tepsinyt ja itku tuli. Sitten tämä pentu alkoi ”pureskeleen” sairasta anoppia. Tilanne oli kauhea. Kun jäljellä oli enää yksi kokeilematon konsti, koitin sitä.

Pentu hyökkäsi anopin kimppuun. Kielsin sitä, ei auttanut. Olin laittanut limpsatölkkeihin vähän kiviä, ruuveja ym kolisevaan. Kun tilanne tuli heitin lähelle koiran jalkoja muutaman tölkin samalla huutaen EI Ei Ei. Pentu lopetti puremisen.

Tilanne ei ollut kiva minulle eikä koiralle. Mutta....

Nyt meillä on pentu joka ei enää pure!! Välimme on lämpimän hyvät ja muillekin tavoille oppiminen etenee hienosti ilman tölkkien kolistelua.

Vierailija
58/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hei älyttömästi kaikille kommenteista ja neuvoista, minun on pakko häipyä pihahommiin, mutta nyt on jo parempi fiilis. Ehkä tämä tästä alkaa sujua :)

ap

Vierailija
59/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata myös lukea koiraa ja käsittää se, onko kyseessä todellinen ongelmakäytös. Luin silloin koko kesän kahta koirapsykologin kirjaa ja mikään ei auttanut niistä keinoista, vaikka kirjat olivat mielestäni varsin pätevät. Koirani ei ollut luonnevikainen, mutta sillä oli todellinen käytösongelma. Vieraita kohtaan se oli erittäin ystävällinen. Se ei vihannut minua, mutta selittäkää mistä tuollainen ongelma voi johtua?

Vierailija
60/125 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun chihuahua oli tuollainen. En ollut ikinä ennen nähnyt näin paljon purevaa pentua. Mikään näistä edellä mainituista keinoista ei toiminut vaan pennun mielestä kaikki keinot oli vaan leikkiä ja pelkäsin, että olen hankkinut itselleni sellaisen stereotyyppisen chihuahuan, josta kasvaa ihan täysi hirviö. Ainut mikä vähän auttoi oli ääni, mikä tulee kun tyhjää pehmeää muovipulloa rutistaa tai pamauttaa omaa kättään vasten. Muuten me välillä mentiin ihan vaan pentua karkuun vaikka sängylle, niin ettei pystynyt puremaan. Epätoivo meinasi iskeä, kun toiset neuvoo mikä heillä on toiminut, mutta tämä pentu ei vain uskonut vaikka kuinka olisin kiljunut. Mutta mun pointti siis on, että tästä koirasta kasvoi kuin kasvoikin ihan kunnon kansalainen! Jossain vaiheessa se pureminen vaan itsestään loppui, vaikka mitkään noista keinoista ei toiminutkaan. Ei pure ketään missään tapauksessa, tietää missä menee leikin raja ja on tosi ihana ja reipas. Jos pentu on muuten reipas, niin eiköhän se siitä vielä järkiinny, kun kasvaa. Paljon vaan pureskeltavaa ja tekemistä pennulle, ettei pure tylsyyttään ja huomiota hakeakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän