Nainen, mitä ajattelisit naisesta joka aikoo synnyttää lapsensa kotona?
Ja haluaa ns. mahdollisimman luonnollisen synnytyksen.
Kommentit (22)
En kummemmin mitään, jokainen tekee itse ratkaisunsa ja kantaa seuraukset.
Itse en synnyttäisi kotona, esikoiseni olisi kuollut jos olisin niin tehnyt.
Nykyään ajattelisin, että on hullu. Ennen ajattelin, että vähän erikoinen ja rohkea idea, mutta miksikäs ei. Sen jälkeen kun sain esikoiseni, ja siinä synnytyksessä olisin kuollut itse ja myös vauva olisi kuollut, jos ei oltaisi oltu sairaalassa ja päästy sektioon (ja suoraan sektiosta teholle), niin sen jälkeen olen pitänyt kotisynnyttäjiä kaistapäinä.
Ajattelen, että kyseessä on jonkin sortin idealisti. Jos kyseessä on ensisynnyttäjä, niin pidän lievästi hulluna.
Itse en olisi ikinä voinut kuvitellakaan synnyttäväni kotona, jo pelkästään sen sotkun vuoksi, mitä synnytyksestä tulee. Omat synnytykseni ovat olleet yhtä lukuun ottamatta käynnistettyjä, kohonneiden riskien vuoksi, joten kotisynnytys ei olisi tullut kysymykseenkään. Lisäksi kaksi lapsistani on kiidätetty teholle suoraan synnytyssalista. Yhdellä oli hapetusongelmia ja toinen ei alkanut heti hengittämään. Eli vähintäänkin aivovaurioita olisi tullut, jos kotona olisin heidät synnyttänyt.
Ajattelisin, että hän on varmaankin selvittänyt miten pääsee nopeasti sairaalaan mahdollisen komplikaation sattuessa. Jos selviäisi, että komplikaatioihin ei ole varauduttu, pitäisin naista typeränä.
Ei hetkauta suuntaa tai toiseen. Omahan on lapsensa ja riskinsä.
Meidän lapsen pelasti sairaala ja hyvä synnytyksen ja vauvan voinnin seuranta. Kotona en olisi tiennyt mitään vauvan ahdingosta.
Ajattelisin että toivottavasti on riskiarviot ja suunnitelmat kunnossa ja toivottavasti tulee ihana synnytys.
Yhdessä kotisynnytyksessä olen ollut mukana, omiani en olosi uskaltanut synnyttää kotona vaikka olisin voinut (en voinut koska molemmat oli korkean riskin sektioita).
Ajattelen positiivisesti ja ymmärrän ratkaisun. Koti on aina koti, oma rauha, ei huonetovereita. Riskisynnytys tuskin kyseessä. Ihmettelen Suomen asennetta kotisynnytyksiin. Kerran yksi gynekologi kyllä lipsautti lehdessä, että aika turvallista se kotisynnytyskin on käyilön avustuksella. Näinhän ei saisi Suomessa sanoa...
Ystäväni toisessa maassa on synnyttänyt kotonaan kolmesti, joten en ajattelisi mitään sen kummempaa.
Varmaan jakaisin jotain lääkkeettömän kivunlievityksen vinkkejä, koska olen itsekin synnyttänyt lääkkeettömästi.
Pitäisin uhkarohkeana. Kotisynnytys on hyvin sujuessaan varmasti parempi kokemus kuin sairaalasynnytys, mutta riskit ovat ainakin minun mielestäni ihan liian suuret.
Pitäisin hölmönä ja välinpitämättömänä.
Normaalisti ihminen käy lääkärissä jos on kipeä tai hammaslääkärissä ehkä jopa vain hammastarkastuksessa, ettei mitään vain ole pielessä.
Mutta sitten yhtäkkiä kun edessä on (nyky) naisen elämän vaarallisin hetki, ja oman lapsen selviytymisen kannalta yksi tärkeimmistä hetkistä, niin sitten pitääkin olla luonnollista ja se vauva pitää altistaa ihan turhaan vaaraan oman mukavuudenhalun ja lumihiutaleisuuden takia.
Ei herätä ajatuksia puolesta tai vastaan, sillä synnytys lienee samanlainen, kaikkialla maailmassa.
Esim. Hollannissa kotisynnytykset ovat yleisiä, yli kolmannes kaikista synnytyksistä.
Ja eihän kotisynnytyksessä äiti synnytä yksin, vaan paikalla on kätilö, joka on äidin apuna ja väittäisin, äidin saavan enemmän tukea kotisynnytyksessä kätilöltä, kuin sairaalassa.
"Toivottavasti hän tietää mitä on tekemässä."
En siis itse ole koskaan synnyttänyt, enkä tiedä juuri mitään. Kuulostaa silti pelottavalta, jos tulee joku erikoistilanne vaikka.
Pidän itsekkäänä, joille oma halu on tärkeämpää kuin vauvan terveys.
Ajattelisin, että aika hurjaa on. Miten uskaltaa tehdä niin kaikki riskit huomioiden?
Miettisin että kuinka pitkä matka hänellä on sairaalaan ja toivoisin että on miettinyt asiaa kaikilta kanteilta. Itse olen esimerkki synnyttäjästä joka koki ennakoimattoman äkillisen hätätilanteen aivan synnytyksen loppumetreillä, jos olisi ollut kotisynnyttäjä, laosella olisi aivovaurio tai hän olisi kuollut. Eka synnytys oli pitkä mutta loppuun päästiin sisulla ja oppikirja mukaan, tämäm hätäsektioon päätynyt toinen eteni ripeämmin ja sairaalaan saapuessa (meillä on n. 45 min matka liikenteestä riippuen ovelta ovelle) olinkin jo 10 cm auki ja suoraan ponnistamaan, silti tuli tuo lopun hätätilanne, sydänäänten palautumaton lasku ja lapsen synnyttyä napaverinäytteessä todettiin asfyksia.
Koskaan ei voi tietää/ennustaa milloin hätätilanne sattuu, se voi tulla täysin puun takaa. Meillä tilanteen pelasti reilun 10 min kuluessa päätöksestä toteutettu hätäsektio. Jokainen kotisynnyttäjä kantaa riskinsä (lapsen riskin) itse.
En itsekään menisi sairaalaan.