Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Suomessa vihataan äitejä ja lapsia ja ihannoidaan ja lellitään miehiä
Kovasti niitä haluaisin jo nyt, mutta en tiedä tulevaisuuden töistä yhtään mitään. En halua olla työtön äiti ja katkeroitua. Ensin pitää saada elämän tilanne vakaaksi niinkuin kaikki lähipiirini naiset ajattelevat.
Lähipiirissäni lisääntyy ainoastaan naiset, kellä ei ole muita tulevaisuuden suunnitelmia kuin lapset. Sen sijaan moni haluaa elättää itsensä ja perheensä kunnolla, siihen tarvitaan töitä. Myös halutaan kerätä omaisuutta työllä eikä elää kenenkään siivellä.
N24
Ympärillä ollut jo nuoresta asti paljon eroperheitä missä nimenomaan mies on kyllästynyt arkeensa ja lähtenyt toisen naisen matkaan / pettänyt ja naisen päätöksestä sitten erottu. En halua miestä elämääni saati lapsia. Ikinä. :)
Itsellä suurin syy nykyisin on, että pelkään tosi paljon synnytystä, monestakin syystä. En uskalla luottaa siihen, että saisin pelkosektion.
Kokonaishedelmällisyysluvun pitää olla vähintään yli väestön nettouusiutumisluvun eli 2,1, jotta väestö uusiutuisi ja väestösuhteet pysyisivät tasapainossa. Nykyään teollisuusmaista vain Yhdysvallat, Uusi-Seelanti ja Israel saavuttavat tämän luvun; kaikki muut teollisuusmaat jäävät nettouusiutumisluvun alle. Suomen kokonaishedelmällisyysluku vuonna 2018 oli 1,41.
World Population Prospect
Hedelmällisyys
2020
MaaLasten lukumäärä per nainen (2020)
Niger6.5
Somalia5.7
Kongon demokraattinen tasavalta5.5
Mali5.5
Tšad5.3
Angola5.2
Nigeria5.1
Burundi5.0
Gambia4.9
Burkina Faso4.8
Tansania4.6
Benin4.5
Mosambik4.5
Keski-Afrikan tasavalta4.4
Uganda4.4
Guinea4.4
Sambia4.4
Norsunluurannikko4.4
Etelä-Sudan4.4
Mauritania4.3
Senegal4.3
Kamerun4.3
Kongon tasavalta4.2
Guinea-Bissau4.2
Päiväntasaajan Guinea4.2
Sudan4.2
Togo4.1
São Tomé ja Príncipe4.1
Liberia4.0
Afganistan3.9
---
Monissa maissa Afrikassa ja Aasiassa homma on hallussa.
En halua lapsia, koska:
- miehet ovat epäluotettavia ja lähtevät aina lipettiin kumminkin.
- enkä halua päätyä yh-äidiksi
- ja jos äijä lähtee niin äidin niskaanhan se lapsielämä kaatuu kumminkin
- haluan elää oman ainoan elämäni itselleni ja tehdä kivoja juttuja
- minulla on paljon kehonkuvaongelmia, enkä usko että raskaus tai synnytys mitenkään parantaisi asiaa
- ei ole edes kumppania, edellinen lähti just kun ei halunnutkaan sitoutua
- peruselämä on jo perfektionistiselle minulle välillä liikaa, en halua yhtään enempää suoritettavaa elementtiä elämääni, joka altistaa minut kaikkien neuvomiselle ja arvostelulle.
- haluan käyttää omat rahani omaan hyvinvointiini.
- haluan uppoutua omiin harrastuksiini kaikessa rauhassa ja viettää viikonloput nautiskellen elämästä.
No tässähän näitä jo onkin, ja aina keksisin lisää. En vain ole kokenut sitä paljon puhuttua halua saada lapsia. Minulle esimerkiksi parisuhde olisi paljon tärkeämpi ja tavoitellumpi asia. Omat ystäväni ovat noin 15-vuotiaana jo tienneet montako lasta haluavat jne. Itse olen aina ajatellut että se vauvakuume sitten tulee jonkun kumppanin kanssa. Ei ole kuulunut.
N30
Oletko katsonut ulos viime aikoina. Jos omistaa toimivat aivot. Et halua tähän sekoiluun mitään pientä viatonta lasta ryhtyä tekemään.
Omien vanhempien ja isovanhempien roikkuminen lastensa elämässä. Kuinka moni muutoinkin tekee lapset vain koska äiti ja isä odottaa sitä, siis toisin sanoen historiallisesta jatkumosta?
Uskoisin syynä olevan korkea verotus, ainakin
jos suomalaisista nuorista puhutaan.
Aiemmat sukupolvet eivät myöskään välttämättä kävelleet innoissaan maha pystyssä innokkaana tarttumaan pystyvin käsin perhe-elämän haasteisiin. Kyllä kaikki oli pirun vaikeaa ennenkin, mutta asioista ei niin vain saanut puhua. Nykyään on luonnollisempaa elää niin kuin itse haluaa. Vielä 80-luvulla oli kielletympää ilmaista mitään kielteistä perhesuhteista. Nuorten naisten ikään kuin kuului haluta perhettä ja etsiä siksi lapsilleen isää nuoruudessaan. Ei välttämättä voinut sanoa, että ajatus omasta perheestä tuntuu kovin kaukaiselta ja asia ei suuremmin kiinnosta. Vastenmielisyys perheen perustamiseen on ollut normaalia aina. Se vain on usein ollut naisten keskenään jakama asia, jolla ei ollut mitään yhteiskunnallista merkitystä ennen kuin 70-luvun alkupuolella syntyvyys romahti. Vasta sen jälkeen on perheiden elämä alkanut kiinnostaa yhteiskunnallisella tasolla ja on tullut päiväkodit, äitiyslomat, jne. Oikeasti jo koko 1900-luvun ajan on perhe-elämä ollut naisten kammoamaa, koska ehkäisyvälineitä ei ollut, lapsia saattoi tulla jopa joka vuosi yksi lisää, ei ollut päivähoitoa ja kaikki valistus oli heikkoa alkaen sukupuolielämästä, kasvatuksesta, avioparin keskinäisestä vuorovaikutuksesta jne. Naisten oli tosi hankala käydä töissä, kun lapsia oli vaikea saada kenenkään hoitoon. Seurauksena naisten työt jäivät ja taloudellinen valta siirtyi miehelle kokonaan. Moni vanhapiiaksi pilkattu valitsi osansa itse seurattuaan tuttujen naisten perhe-elämää. Jos toimeentulo oli taattu, esim kaupungissa tehdastyöläisenä, niin elämä oli huomattavasti helpompaa ilman perhettä ja sen tuomaa vääntöä. Vielä kun muistaa sen, että sota vei paljon miehiä ja monet naiset joutuivat avioitumaan sellaisten hemmojen kanssa, joita eivät olisi välttämättä valinneet, jos olisi ollut tarjolla muita. Sodat käyneiden miesten traumoista, sairauksista, vammoista, alkoholinkäytöstä tuli lisähankaluutta perheisiin. Lapset merkitsivät naiselle usein huonon avioliiton ja miehen aiheuttaman kärsimyksen hyväksymistä, varsinkin maaseudulla, missä naisten oli vaikeaa löytää ylipäätään mitään työtä saati päästä kunnon ansioille. Opiskeleminenkaan ei ollut niin kuin nykyaikana eli kaikille mahdollista.
Ovat erittäin viisaita on mun mielipide asiaan.
Lapset maksavat, ura ei etene, isovanhemmat eivät auto koska se oma elämä.
Kenenkää terveyttä ei voi taata. Ei lapsen, ei vanhemman. Eri diagnooseja, mt ongelmia.
Monelta murheelta säästyvät.
Nainen 52 v.
Vierailija kirjoitti:
En halua lapsia, koska:
- miehet ovat epäluotettavia ja lähtevät aina lipettiin kumminkin.
- enkä halua päätyä yh-äidiksi
- ja jos äijä lähtee niin äidin niskaanhan se lapsielämä kaatuu kumminkin
- minulla on paljon kehonkuvaongelmia, enkä usko että raskaus tai synnytys mitenkään parantaisi asiaa
- peruselämä on jo perfektionistiselle minulle välillä liikaa, en halua yhtään enempää suoritettavaa elementtiä elämääni, joka altistaa minut kaikkien neuvomiselle ja arvostelulle.
- haluan uppoutua omiin harrastuksiini kaikessa rauhassa ja viettää viikonloput nautiskellen elämästä.No tässähän näitä jo onkin, ja aina keksisin lisää. En vain ole kokenut sitä paljon puhuttua halua saada lapsia. Minulle esimerkiksi parisuhde olisi paljon tärkeämpi ja tavoitellumpi asia. Omat ystäväni ovat noin 15-vuotiaana jo tienneet montako lasta haluavat jne. Itse olen aina ajatellut että se vauvakuume sitten tulee jonkun kumppanin kanssa. Ei ole kuulunut.
N30
Olet voinut 10-15 vuotta enemmän tai vähemmän huonosti. Sulla voisi tuossa iässä olla jo isokin lapsi, josta olisi paljon iloa elämääsi ja äitinä olisit luultavasti voinut vain paremmin. Nyt voisit tehdä kivoja asioita lapsesi kanssa sekä aivan omassa rauhassasi ja kohtahan se lentäisi jo pesästä. Edessäsi olisi myös mahdollista monta iloa, mitä perheellisten vanhuuteen kuuluu ja lapsettomien yleensä ei. Nyt alat toki olla jo iäkäs löytämään lapsetonta puolisoa aloittaaksesi mitään puhtaalta pöydältä ja jaksaasesi etkä välttämättä enää sitten lasta saisikaan jos siitä alkaisit haaveilla. Liian myöhäksi lykkääminenkin on aivan todellinen ilmiö ja monta alkaa arveluttaa iän myötä yhä enemmän kun oma jaksaminen alkaa hiipua, mahdollisuudet pariutua ja elää hyvää perhe-elämää heiketä entisestään. Sitten niitä mahdollisuuksia ei juuri olekaan, on liian myöhäistä ja voi vain todeta, että tähän on tyytyminen. Tietenkin huonomminkin voisi olla. Voisit olla 30 v sinkkunainen, joka on herännyt lapsihaaveeseensa kovin myöhään ja yrittää nyt pakkomielteisesti etsiä jotakin elarieroisiä siittämään itsensä raskaaksi ja pettyy ja katkeroituu kun perhe-elämä ei enää olekaan niin hienoa eikä lapsen kanssa jaksa enää mitään eikä lapsen kasvettuakaan jaksa enää mitään ja elämä on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaishedelmällisyysluvun pitää olla vähintään yli väestön nettouusiutumisluvun eli 2,1, jotta väestö uusiutuisi ja väestösuhteet pysyisivät tasapainossa. Nykyään teollisuusmaista vain Yhdysvallat, Uusi-Seelanti ja Israel saavuttavat tämän luvun; kaikki muut teollisuusmaat jäävät nettouusiutumisluvun alle. Suomen kokonaishedelmällisyysluku vuonna 2018 oli 1,41.
World Population Prospect
Hedelmällisyys
2020
MaaLasten lukumäärä per nainen (2020)
Niger6.5
Somalia5.7
Kongon demokraattinen tasavalta5.5
Mali5.5
Tšad5.3
Angola5.2
Nigeria5.1
Burundi5.0
Gambia4.9
Burkina Faso4.8
Tansania4.6
Benin4.5
Mosambik4.5
Keski-Afrikan tasavalta4.4
Uganda4.4
Guinea4.4
Sambia4.4
Norsunluurannikko4.4
Etelä-Sudan4.4
Mauritania4.3
Senegal4.3
Kamerun4.3
Kongon tasavalta4.2
Guinea-Bissau4.2
Päiväntasaajan Guinea4.2
Sudan4.2
Togo4.1
São Tomé ja Príncipe4.1
Liberia4.0
Afganistan3.9---
Monissa maissa Afrikassa ja Aasiassa homma on hallussa.
Noista maista puuttuu sosiaaliturva täysin. Joku lapsista saa ottaa kopin vanhempien elättämisestä kunhan vanhenevat.
Todennäköisesti myös ehkäisyvälineistä puutetta. Tyttöjä ei kouluteta, Afghanistan hyvä esimerkki tästä.
Tilanne noissa maissa kuten suomessa joskus viime vuosisadan alussa.
Haluammeko todellakin takasin aikaan jolloin nainen oli miehen omaisuutta?
Tämän takiako kanssasisaremme taistelivat aikoinaan?
Minä pian neljän lapsen äitinä en osaa ajatella, että olisi vain yksi lapsi tai kokonaan lapseton, jos sen itse voi päättää. Minulle tämä on tietyllä tapaa elämäntapavalinta, nautin kovasti lapsiperhearjesta touhuineen.
Epäilen, että nykyään eletään vähän enemmän itselleen, joten siksi moni ei tänä päivänä halua lapsia. Moni keskittyy työntekoon, ja siihen kannustetaankin kovasti valtion taholta, kun äidit halutaan aikaisin töihin (5 vuotiaana eskarin aloitus -kokeilu pyrkii tähän). Ei kuulu lapset nykypäivän "saavutuksiin" tai ns. pakkoihin, mitä pitää elämässä saavuttaa. On muutakin.
Vierailija kirjoitti:
En luota miehiin.
Se on naiset jotka tappaa lapsensa
Vierailija kirjoitti:
Ympärillä ollut jo nuoresta asti paljon eroperheitä missä nimenomaan mies on kyllästynyt arkeensa ja lähtenyt toisen naisen matkaan / pettänyt ja naisen päätöksestä sitten erottu. En halua miestä elämääni saati lapsia. Ikinä. :)
Mistä tiedät mitä naiset ovat noissa parisuhteissa tehneet?
Kun katsotaan näitä meidän syrjäytyneet/syrjäytymis vaarassa olevat nuoret tilastoja,lastensuojelu tilastoista puhumattakaan...ja olen myös sitä mieltä että aika helvetin monen ois pitäny miettiä että onko minusta/meistä nyt ihan oikeesti sellaseen vastuuseen kuin vanhemmuus. Että ymmärretäänkö ettei tätä "kauppaa" voikkaan purkaa...valmiudella en suinkaan tarkoita mitään "kaikki härpäkkeet löytyy",vaan nimenomaan henkistä valmiutta,kypsyyttä ymmärtää ettei se vanhemmuus&vastuu kestä "vain"18v,vaan kyseessä on koko elämän pituinen vastuu. Juu juu laillisesti 18v on vastuussa ittestään jne...muttei vanhemmuus lopu siihen et lapsesta tulee täysi-ikäinen.
En halua lapsia, koska:
- naiset ovat epäluotettavia ja lapsi on todellisuudessä käenpoikanen
- enkä halua päätyä maksamaan vieraan miehen lapsen elareita
- ja jos muija lähtee niin isän syytä se kaikki kuitenkin on, lasta (jos oma) näkee kun nainen haluaa bilettämään tai johonkin nussittavaksi
- haluan uppoutua omiin harrastuksiini kaikessa rauhassa ja viettää viikonloput nautiskellen elämästä.
M34
Lapset jäivät hankkimatta, koska sopivaa kumppania ei tullut ajoissa vastaan, mutta tässä oma listani. Itse siis jo 40+ ja vakitöissä, mutta silti epävarmuus on ollut aina näin 90-luvun laman nähneenä.
- Ei tunnu kovasti löytyvän miehiä, jotka ottaisivat vastuuta lapsistaan tai sen arjen pyörittämisestä. Vaikkeivät mihinkään häipyisikään, niin oletuksena vielä nykyäänkin tuntuu olevan, että naiset hoitavat päiväkotihaut ja synttärijärjestelyt jne huoltotoimet.
- Huoli omastakin pärjäämisestä nykyisessä työkulttuurissa. Mikään ei ole varmaa, töissä kiristetään koko ajan ja jaksaminen on ilman lapsiakin vähissä.
- Nainen edelleen joutuu maksamaan lapsista taloudellisesti kohtuuttomasti. Tulot pienenevät äitiysloman aikana ja urakehityksessä jää jalkoihin, tämä kaikki vielä kertautuu eläkkeeseen.
- työmaailman ja yhteiskunnan lapsivastaisuus. Jotain tuki tietysti on, mutta käytännössä joustoa ei löydy ja poissaoloista syyllistetään.