Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta arvot eivät millään tavalla viittaa vajaatoimintaan. Mihin muuhun oireet voivat viitata?

Vierailija
09.05.2019 |

Hidastunut aineenvaihduntaa (en ole laihtunut viime syksystä grammaakaan, vaikka juoksen 5-10km kolmesti viikossa, syön 1500-2000kcal päivässä ja kulutan 2000-2500kcal päivässä - pituutta 168cm ja painoa 85kg), väsymys (nukun viikolla 8-9 tuntia, viikonloppuisin 10-12 tuntia yössä), paleluherkkyyttä (työhuoneessani on 24 astetta ja minulla on tälläkin hetkellä villa-aluspaita, pitkähihainen paita ja villaneule), ummetusta (käytän Microlaxia kahdesti viikossa), sydämen sykkeen hidastumista (yöllä laskee alle 40, päivällä leposyke noin 50) ja ihon kuivumista (niin kuiva, että ilman rasvaamista kädet vuotavat verta).

Kilpirauhaskokeet otettu 1,5 vuotta sitten ja kun pyysin uusintaa, niin lääkäri naurahti, että ihan turhaa - kaikki oireet voi johtua vaikka stressistä (jota minulla ei ole). Jos arvot olivat 1,5 vuotta sitten todella hyvät, niin eivät ole voineet yhtäkkiä muuttua ihan toisenlaisiksi.

Joku mättää. Mitä teen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylirasitus liiasta liikunnasta yhdistettynä liian vähään ravintoon. Ole kuukausi liikkumatta leppoisaa kävelyä lukuunottamatta ja syö normaalisti ja katso tilannetta uudestaan. Mulla johtui tuosta.

Olin joulu-tammikuun kokonaan liikkumatta. Kävelin työmatkat, yhteensä 3 kilometriä päivässä. Kun en kuluttanut ylimääräistä, niin söin myös vain kuluttamani määrän (elin noin 2000kcal). Ei tapahtunut mitään muutosta jaksamisessa, painossa, sykkeessä tai muutenkaan.

ap

Vierailija
22/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ferritiini. Eli varastorauta, joka liittyy hemoglobiiniin, muttei ole sama asia. Suosittelen ehdottomasti ja lämpimästi, että mittautat sen ihan ensimmäiseksi (vaikka omalla rahalla).

Mittautin juuri teini-ikäisen tyttäreni arvot ja rautakuuri poisti mm. samantyyppisen kokoaikaisen palelun.

Ota sitten itse selvää niistä raja-arvoista, sillä niistä on terveydenhuollossa kovin vanhanaikaisia käsityksiä. Euroopassa yleensä ajatellaan, että arvo 30 on vakavan raudanpuutteen raja.

Ferritiiniarvot ja hemoglobiini ovat hyvät. Tai no syön siis 100mg päivittäin, viikottain, ympäri vuoden ja sillä hemoglobiini pysyy noin 125:ssä. Rauta ei imeydy minulla hyvin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ne arvot sitten olivat? Jos lääkäri ei määrää kokeita, voi mennä esim. Synlabiin tms. otattamaan haluamansa kokeet omakustanteisesti.

S-Tyreotropiini 0.85 (viitearvo 0.40-4.00) ja vajaatoiminnassa siis pitäisi olla yli tuon 4.00

S-Tyroksiini 14.45 (viitearvo 10-21)

Mulla oli tyreotropiini eli TSH 4,39 eikä lääkäri ollut vielä huolestunut. Tuttavalla oli 5 ja oli ihan hajalla.

Minulla on nyt todettu verenpainetauti ja arvot heittelevät, kuumia aaltoja ja palelua, sydänvaivoja, kurkun kuristusta ja tykytyksiä. Mutta arvoa vain seurataan, koska lääkityshän tunnetusti heittää helposti selvilläkin arvoilla liikatoiminnan puolelle. Menopaussi ei ole tutkimusten mukaan syy. Todella tukala olo mutta ei auta kuin seurailla.

Ota ihmeessä uudet kokeet, niin sillä selviää. 1,5 v on pitkä aika.

Oletko sen ikäinen, että kyseessä voisi olla jo premenopaussi/menopaussioireet? Kilpirauhasestahan noilla arvoilla ei ole kyse.

Menkää hiiteen niitteen ferritiinienne kanssa. Se ei ole jokapaikan ja joka oireen ihmearvo, joka selvittää kaiken.

Olen 38-vuotias, eli ihan ensimmäiseksi en epäilisi menopaussia. Tosin lapset olen saanut 21-25-vuotiaana, vaikuttaisiko siis aikainen lastensaanti menopaussiin jotenkin? Yöhikoilua on ainakin esiintynyt.

ap

Vierailija
24/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ferritiiniarvosi oli?

(Mulla on ollut yöhikoilua monta vuotta sitten ja luulin jo syyksi aikaista menopaussia. Syynä taisi olla kuitenkin pelkkä stressi, sillä se meni ohi.)

Vierailija
25/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Mulla on ollut yöhikoilua monta vuotta sitten ja luulin jo syyksi aikaista menopaussia. Syynä taisi olla kuitenkin pelkkä stressi, sillä se meni ohi.)

Se oli 130.

ap

Vierailija
26/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ferritiini. Eli varastorauta, joka liittyy hemoglobiiniin, muttei ole sama asia. Suosittelen ehdottomasti ja lämpimästi, että mittautat sen ihan ensimmäiseksi (vaikka omalla rahalla).

Mittautin juuri teini-ikäisen tyttäreni arvot ja rautakuuri poisti mm. samantyyppisen kokoaikaisen palelun.

Ota sitten itse selvää niistä raja-arvoista, sillä niistä on terveydenhuollossa kovin vanhanaikaisia käsityksiä. Euroopassa yleensä ajatellaan, että arvo 30 on vakavan raudanpuutteen raja.

Kannattaa liittyä FB:ssa raudanpuuteryhmään.

Vierailija
27/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli 130.

ap

No tuo on kyllä hyvä arvo.

Vierailija
28/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on insuliiniresistenssi. Siirry LCHF-ruokavalioon ja pätkäpaastoon. Koko homma kannattaa aloittaa vaikka kolmen tai neljän vuorokauden vesipaastolla. 

Vierailija
29/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi uudet kokeet ja mukaan t3v arvo myös. Jostain syystä jättävät sen pois perus kilpparikokeista. T4 ja tsh voivat olla viitearvoissa, mutta t3v kertoo jos on jotain häikkää.

Vierailija
30/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nukut yöllä ja mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
31/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvojen rajat on asetettu liian korkealle, ja sinulla voi olla ns. subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta. Funktionaalista tai holistista lääketiedettä harjoittavat lääkärit ovat käsittääkseni usein löytäneet kroonisten oireiden syyksi juuri lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan, jota muut lääkärit eivät ole tunnustaneet. Sama juttu lisämunuaisten lievän vajaatoiminnan kohdalla: raja-arvot liian korkealla ja lääkärit diagnosoivat vain Addison taudin.

Lisämunuaisten uupumusta ei ole olemassa, vaikka kaiken maailman hörhösivut mainostavat sitä. Ap:lla voi olla vaikka mikä tauti, mutta ei keksittyä.

"Internetissä on viime aikoina levinnyt käsite "lisämunuaisen uupumus". Eri sivustoilla esitetään parinkymmenen yleisen oireen listoja, joiden perusteella on syytä epäillä "lisämunuaisen uupumus" -tilaa.

Käsitteelle "lisämunuaisen uupumus" ei ole minkäänlaista lääketieteellistä perustetta. Lisämunaisen vajaatoiminnan toteaa aiheeseen perehtynyt lääkäri tarkoin määritellyillä laboratoriokokeilla. Muilla tavoilla diagnosoitu "lisämunuaisen uupumus" on puoskarointia. Erityisesti on syytä varoittaa käyttämästä kortisonivalmisteita ilman tarkkaa vajaatoimintadiagnoosia, sillä väärin käytettynä kortisonivalmisteilla on haittavaikutuksia."

Lähde: Duodecim Terveyskirjasto

32/37 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

En nyt äkkiseltään löytänyt mitään tuoreampaa ja lähellä omaa tilannetta. 

Hommahan on niin, että ollaan miehen kanssa keväällä päätetty jättää ehkäisy pois (kondomi siis käytössä, en ole vuosikausiin käyttänyt hormonaalista ehkäisyä) ja ongelmana on ollut epäsäännölliset kuukautiset (kiertopäivät yleensä mennyt 40 päivän puolelle). Paitsi, että nyt kevään ja kesän kuukautiset on olleet poikkeuksellisen harvat ja raskautta ei ole. Ensiksi oli 56kp, sitten 94kp ja nyt menee taas yli 50kp. Gynellä kävin ja papakokeet ja ultrassa kaikki näytti ok, puhetta oli ylipainon osuudesta kuukautiskierron häiriöihin, jonka olen tiedostanut ja viime lokakuussa jo alkanut skarppaamaan ruokavalion muutoksella, lopetin myös viime lokakuussa tupakoinnin kokonaan ja liikuntaa olen lisännyt, enkä alkoholia ole koskaan piitannut käyttää. Sain tietenkin myös lähetteen sokerirasitustestiin ja verikokeisiin, paastosokerit jne. oli ok, mutta TSH oli 4.01 ja T4V oli viitearvojen sisällä. Eli piilevää kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaisi, mutta pääsen lääkärin juttusille vasta vajaa 2vko päästä, joten vielä varmaa vahvistusta ei ole tullut. 

Ja siis toi piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta kävisi moneen asiaan järkeen;

* paino ei laske juur ollenkaan 

* olo on alavireinen, saamaton sekä lähimuisti tekee tepposisa ja tätä ollaan hoidettu kokoajan masennuksena ilman toimivaa metodia olon helpottamiseen, ei edes mielialalääkityksetkään auta

* väsymys ja tämän alleviivaan, koska saatan torkahdella alvariinsa

* uniapnea, joka kyllä luultavammin on kiinni ylipainosta ja väsymys voi toki olla myös tästä kiinni

* kuiva iho

* sydämen muljahtelut alkoi lopputalvesta ja pyydänkin seuraavaksi sydänfilmiin, koska on sydän rasitteet pelkästään ylipainon vuoksi ja lähisuvusta periytyvää

* lukuunottamatta kesähellettä, palelen tosi herkästi, parhaimmillaan olen kahden peiton alla ja tärisen 

-> sormet, varpaat ja nenä aina jäässä ja tätä perustelin tupakoinnilla, mutta kohta jo vuosi täynnä tupakkavapaata elämää 

Ja kysymys on seuraavanlainen, onko täällä jotain, jolla olisi autettu tuohon piilevään kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkinnällä raskautumisen helpottamisen vuoksi ja tietenkin raskauden ajan ollut lääkitys? Pelottaa ihan kamalasti, että noin alhaiseen arvoon ei reagoida ja joudun vaan hyväksymään epäsäännöllisen vuodon, koska olen ylipainoinen.  Ei auta ovulaatiotikut, kun nekin aina näyttää vaan negatiivista. Tässä tuntuu välillä, että pitäisi alkaa käyttää huumeita, että saisin jonkun positiivisen tuloksen (ja tämä oli vitsi sitten).  

TLDR; Onko kokemuksia piilevästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta, raskautumisen vaikeudesta tämän vuoksi ja onko lääkärit miten herkkään auttaneet lääkinnällisesti? Ja jos on jotain vinkkejä ruokavalioon koskien, niin luen mielellään! 

Vierailija
33/37 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aliarvioit syönnit,yliarvioit kulutuksen, tuon tekee lähes jokainen laihduttaja

Vierailija
34/37 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsakka kirjoitti:

UP!

En nyt äkkiseltään löytänyt mitään tuoreampaa ja lähellä omaa tilannetta. 

Hommahan on niin, että ollaan miehen kanssa keväällä päätetty jättää ehkäisy pois (kondomi siis käytössä, en ole vuosikausiin käyttänyt hormonaalista ehkäisyä) ja ongelmana on ollut epäsäännölliset kuukautiset (kiertopäivät yleensä mennyt 40 päivän puolelle). Paitsi, että nyt kevään ja kesän kuukautiset on olleet poikkeuksellisen harvat ja raskautta ei ole. Ensiksi oli 56kp, sitten 94kp ja nyt menee taas yli 50kp. Gynellä kävin ja papakokeet ja ultrassa kaikki näytti ok, puhetta oli ylipainon osuudesta kuukautiskierron häiriöihin, jonka olen tiedostanut ja viime lokakuussa jo alkanut skarppaamaan ruokavalion muutoksella, lopetin myös viime lokakuussa tupakoinnin kokonaan ja liikuntaa olen lisännyt, enkä alkoholia ole koskaan piitannut käyttää. Sain tietenkin myös lähetteen sokerirasitustestiin ja verikokeisiin, paastosokerit jne. oli ok, mutta TSH oli 4.01 ja T4V oli viitearvojen sisällä. Eli piilevää kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaisi, mutta pääsen lääkärin juttusille vasta vajaa 2vko päästä, joten vielä varmaa vahvistusta ei ole tullut. 

Ja siis toi piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta kävisi moneen asiaan järkeen;

* paino ei laske juur ollenkaan 

* olo on alavireinen, saamaton sekä lähimuisti tekee tepposisa ja tätä ollaan hoidettu kokoajan masennuksena ilman toimivaa metodia olon helpottamiseen, ei edes mielialalääkityksetkään auta

* väsymys ja tämän alleviivaan, koska saatan torkahdella alvariinsa

* uniapnea, joka kyllä luultavammin on kiinni ylipainosta ja väsymys voi toki olla myös tästä kiinni

* kuiva iho

* sydämen muljahtelut alkoi lopputalvesta ja pyydänkin seuraavaksi sydänfilmiin, koska on sydän rasitteet pelkästään ylipainon vuoksi ja lähisuvusta periytyvää

* lukuunottamatta kesähellettä, palelen tosi herkästi, parhaimmillaan olen kahden peiton alla ja tärisen 

-> sormet, varpaat ja nenä aina jäässä ja tätä perustelin tupakoinnilla, mutta kohta jo vuosi täynnä tupakkavapaata elämää 

Ja kysymys on seuraavanlainen, onko täällä jotain, jolla olisi autettu tuohon piilevään kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkinnällä raskautumisen helpottamisen vuoksi ja tietenkin raskauden ajan ollut lääkitys? Pelottaa ihan kamalasti, että noin alhaiseen arvoon ei reagoida ja joudun vaan hyväksymään epäsäännöllisen vuodon, koska olen ylipainoinen.  Ei auta ovulaatiotikut, kun nekin aina näyttää vaan negatiivista. Tässä tuntuu välillä, että pitäisi alkaa käyttää huumeita, että saisin jonkun positiivisen tuloksen (ja tämä oli vitsi sitten).  

TLDR; Onko kokemuksia piilevästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta, raskautumisen vaikeudesta tämän vuoksi ja onko lääkärit miten herkkään auttaneet lääkinnällisesti? Ja jos on jotain vinkkejä ruokavalioon koskien, niin luen mielellään! 

Tuo tsh on aivan liian korkea raskautumista ja raskautta ajatellen. Nykyään suositellaan, että se olisi raskautta yritettäessä 2-2,5 paikkeilla korkeintaan. Esim. keskenmenoriski voi suurentua. Etsi lisätietoa netistä.

Itsellä tsh oli aikoinaan 3,6 ja sanottiin, että juu on viiterajojen sisäpuolella niin kuin olikin. Raskautta yritettäessä on kuitenkin toisenlaiset rajat, mutta tämä ei ole ollut lääkäreilläkään yleisessä tiedossa montaa vuotta eikä perus tk-lääkäreillä kai vieläkään. Omaa tilannettani hoiti julkisen endokrinologi.

Vierailija
35/37 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko D vitamiini arvot kunnossa? Mitens keliakia? Kaikilla ei oireile maha vaikka keliakia olisikin.

Vierailija
36/37 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on joitakin sukuja, joiden jäsenillä tavalliset kilpirauhaskokeet antavat virheellisen tuloksen jostain syystä. Eli periaatteessa on mahdollista, joskin harvinaista, että kilpirauhasarvot ovat ihan viturallaan, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Vierailija
37/37 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulta testattu kilpirauhasten vasta-aineet? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme