Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta arvot eivät millään tavalla viittaa vajaatoimintaan. Mihin muuhun oireet voivat viitata?

Vierailija
09.05.2019 |

Hidastunut aineenvaihduntaa (en ole laihtunut viime syksystä grammaakaan, vaikka juoksen 5-10km kolmesti viikossa, syön 1500-2000kcal päivässä ja kulutan 2000-2500kcal päivässä - pituutta 168cm ja painoa 85kg), väsymys (nukun viikolla 8-9 tuntia, viikonloppuisin 10-12 tuntia yössä), paleluherkkyyttä (työhuoneessani on 24 astetta ja minulla on tälläkin hetkellä villa-aluspaita, pitkähihainen paita ja villaneule), ummetusta (käytän Microlaxia kahdesti viikossa), sydämen sykkeen hidastumista (yöllä laskee alle 40, päivällä leposyke noin 50) ja ihon kuivumista (niin kuiva, että ilman rasvaamista kädet vuotavat verta).

Kilpirauhaskokeet otettu 1,5 vuotta sitten ja kun pyysin uusintaa, niin lääkäri naurahti, että ihan turhaa - kaikki oireet voi johtua vaikka stressistä (jota minulla ei ole). Jos arvot olivat 1,5 vuotta sitten todella hyvät, niin eivät ole voineet yhtäkkiä muuttua ihan toisenlaisiksi.

Joku mättää. Mitä teen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ne arvot sitten olivat? Jos lääkäri ei määrää kokeita, voi mennä esim. Synlabiin tms. otattamaan haluamansa kokeet omakustanteisesti.

Vierailija
2/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ne arvot sitten olivat? Jos lääkäri ei määrää kokeita, voi mennä esim. Synlabiin tms. otattamaan haluamansa kokeet omakustanteisesti.

S-Tyreotropiini 0.85 (viitearvo 0.40-4.00) ja vajaatoiminnassa siis pitäisi olla yli tuon 4.00

S-Tyroksiini 14.45 (viitearvo 10-21)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasitus liiasta liikunnasta yhdistettynä liian vähään ravintoon. Ole kuukausi liikkumatta leppoisaa kävelyä lukuunottamatta ja syö normaalisti ja katso tilannetta uudestaan. Mulla johtui tuosta.

Vierailija
4/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ferritiini. Eli varastorauta, joka liittyy hemoglobiiniin, muttei ole sama asia. Suosittelen ehdottomasti ja lämpimästi, että mittautat sen ihan ensimmäiseksi (vaikka omalla rahalla).

Mittautin juuri teini-ikäisen tyttäreni arvot ja rautakuuri poisti mm. samantyyppisen kokoaikaisen palelun.

Ota sitten itse selvää niistä raja-arvoista, sillä niistä on terveydenhuollossa kovin vanhanaikaisia käsityksiä. Euroopassa yleensä ajatellaan, että arvo 30 on vakavan raudanpuutteen raja.

Vierailija
5/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hashimoto? Googlaile.

Vierailija
6/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoilla oireilla löytyi monirakkulamunasarja, oliko nyt pco vai pcos. Laihtuminen ei mullakaan onnistu vaikka treenaan kuin hullu ja kalorit minimissä.

Vierailija
7/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvojen rajat on asetettu liian korkealle, ja sinulla voi olla ns. subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta. Funktionaalista tai holistista lääketiedettä harjoittavat lääkärit ovat käsittääkseni usein löytäneet kroonisten oireiden syyksi juuri lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan, jota muut lääkärit eivät ole tunnustaneet. Sama juttu lisämunuaisten lievän vajaatoiminnan kohdalla: raja-arvot liian korkealla ja lääkärit diagnosoivat vain Addison taudin.

Vierailija
8/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat lääkäriä. Läheisellä oli aitoimuuni kilpirauhastauti ja arvot kävivät vuoden sisällä täysin normaalista rajun liikatoiminnan kautta lähes täyteen toiminnan loppumiseen. Nykyään hänellä korvataan hormoneilla melkein koko kilpirauhashormonin tuotanto. Kyllä arvot voivat muuttua paljon nopeammin kuin 1,5 vuodessa.

Vierailija
9/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Ainakin Lahden terveystalossa on hyvä alan lääkäri, jolla käyn. Tosin hänelle on erittäin vaikea saada aikoja. En viitsi tässä nimeä mainostaa, kun en tiedä saako. Minulla sama homma kuin sinulla arvojen kanssa ja sain lääkityksen.

Vierailija
10/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ferritiini. Eli varastorauta, joka liittyy hemoglobiiniin, muttei ole sama asia. Suosittelen ehdottomasti ja lämpimästi, että mittautat sen ihan ensimmäiseksi (vaikka omalla rahalla).

Mittautin juuri teini-ikäisen tyttäreni arvot ja rautakuuri poisti mm. samantyyppisen kokoaikaisen palelun.

Ota sitten itse selvää niistä raja-arvoista, sillä niistä on terveydenhuollossa kovin vanhanaikaisia käsityksiä. Euroopassa yleensä ajatellaan, että arvo 30 on vakavan raudanpuutteen raja.

Tätä minäkin veikkaisin. Itselläni oli hyvin samantyyppisiä oireita ja kilpirauhasen vajaatoimintaa epäiltiin, mutta kun ne arvot olivat normaalit, mitattiin lopulta ferritiini. Se olikin sitten 7. Syötyäni kaksi rautakuuria peräkkäin oireet loppuivat.

Vierailija
11/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa kertoa hyvien lääkäreiden (kauppojen, tuotteiden ym.) nimiä! Mainostamiskielto tarkoittaa, etteivät firmat itse saa siirtää markkinointiaan tällaisiin keskustelupalstoihin.

Vierailija
12/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ferritiini eli rautavarastojen vähyys = raudanpuute

Vierailija
13/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta ferritiini ja myös TSH ja T4v uudestaan. Tuo T4 ei ollut sulla mikään superhyvä.

Vierailija
14/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat liian vähän ravintoa. Nosta kalorit ylemmäs jos liikut nuin paljon. So simple is that. Googlaappa vaikka anoreksiaan liityviä vaivoja, on just väsymys, palelu ym. Ummetus koska et saa tarpeeksi kuituja, iho kuivaa kun et todennäköisesti syö tarpeeksi rasvojakaan. Kaikista vitamiineista puutetta.

Vierailija
15/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle. Ainakin Lahden terveystalossa on hyvä alan lääkäri, jolla käyn. Tosin hänelle on erittäin vaikea saada aikoja. En viitsi tässä nimeä mainostaa, kun en tiedä saako. Minulla sama homma kuin sinulla arvojen kanssa ja sain lääkityksen.

Kerro edes joku vinkki, että osaan varata ajan oikealle asiantuntijalle!

Vierailija
16/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilvesmäki.

Vierailija
17/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö paljon viljatuotteita?

Jätä viljat väliaikaisesti pois (vaikkapa 2 viikkoa). Muuten syöt normaalisti lihaa, kasviksia, hedelmiä ja jne...

Vierailija
18/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelu - liian vähäinen ravinto

Väsymys - liian vähäinen ravinto

Laihtumattomuus - liian vähäinen ravinto ts. säästöliekki (eli keho laskee elintoimintoja puoliteholle, ettei tarvitse kuluttaa kallisarvoisia rasvavarastoja. Nälänhädässä selviäisi pidempään.)

Kuiva iho - liian vähäinen ravinto

Syke - liian vähäinen ravinto

Eli... liian vähäinen ravinto kulutukseen nähden.

Vierailija
19/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-Tyreotropiini 0.85 (viitearvo 0.40-4.00) ja vajaatoiminnassa siis pitäisi olla yli tuon 4.00

S-Tyroksiini 14.45 (viitearvo 10-21)

Mulla oli tyreotropiini eli TSH 4,39 eikä lääkäri ollut vielä huolestunut. Tuttavalla oli 5 ja oli ihan hajalla.

Minulla on nyt todettu verenpainetauti ja arvot heittelevät, kuumia aaltoja ja palelua, sydänvaivoja, kurkun kuristusta ja tykytyksiä. Mutta arvoa vain seurataan, koska lääkityshän tunnetusti heittää helposti selvilläkin arvoilla liikatoiminnan puolelle. Menopaussi ei ole tutkimusten mukaan syy. Todella tukala olo mutta ei auta kuin seurailla.

Ota ihmeessä uudet kokeet, niin sillä selviää. 1,5 v on pitkä aika.

Oletko sen ikäinen, että kyseessä voisi olla jo premenopaussi/menopaussioireet? Kilpirauhasestahan noilla arvoilla ei ole kyse.

Menkää hiiteen niitteen ferritiinienne kanssa. Se ei ole jokapaikan ja joka oireen ihmearvo, joka selvittää kaiken.

Vierailija
20/37 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hiiteen niitteen ferritiinienne kanssa. Se ei ole jokapaikan ja joka oireen ihmearvo, joka selvittää kaiken.[/quote]

Päinvastoin, ferritiini on niin helppo ja halpa mitata, että se nimenomaan kannattaa katsoa ensimmäisenä. Jos ferritiiniarvo on hyvä, sitten voi siirtyä tutkimaan muita vaihtoehtoja.