Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkopankin käyttö loppuu ilman älypuhelinta?

Vierailija
09.05.2019 |

DanskeBank ainakin ilmoittaa, että turvakortin käyttö loppuu syksyn 2019 aikana eikä sisäänkirjautuessa tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin puhelimeen ladattavaa sovellusta.

Älypuhelinta en muuten tarvitse. Tarjoavatko muut pankit, esim. S-pankki, muita vaihtoehtoja? Pankkiakin voisin vaihtaa, kun pelkkä kuukausimaksu DB:ssa on melkein 7 euroa.

Kommentit (222)

Vierailija
201/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten tässä aiheuttaa päänsärkyä ihmiskunnan ainainen epäjohdonmukaisuus. Ekologinen paperiläpyskä poistuu, ja tilalle tulee digiturhake, koska se on niin tätä päivää. Ja maailma pelastuu, yksi tunnuslukulaite ja uusi älypuhelin kerrallaan.

Vierailija
202/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Nordean puhuva tunnuslukulaite, joka on toiminut oikein mainiosti. Toivottavasti DanskeBank tuo tarjolle jotain vastaavaa. En ole lukenut kuin tiedon siitä, että tunnuslukulaite tulee, mutta sen puheominaisuudesta en ole ainakaan tähän mennessä huomannut tietoja. En ole DB:n asiakas, mutta kuulemma sen systeemit ovat iPhonen VoiceOverilla hieman ongelmallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille POPiin tuli aikaa sitten mobiilipankki josta en niin kiinnostunit mutta sitten tuli se POP Avain sovellus ja se on ihan helppo. Minäkään en ole nuorisoa enkä nörtti, tällainen viiskymppinen sairas akka.

Kyllä normiälyllä pystyy aivan hyvin opettelemaan jonkin nykyajan kännyn käytön ja perässä lakujen maksun selaimessa tai sillä pankin sovelluksella, tunnuslukutsaulukolla tai POP Avaimella tunnistautuen. Ainoa mikä tuossa muistettava on se, samalla käyttökerralla ei sovi käyttää kumpaakin ristiin. Jos sovellus jumittaa, katsokaa kalenteria ja kelloa: jokin ruuhka-aika jonain Kelan eläkkeuden tai muiden tukien tai palkkojen maksussa kellonlyömällä, jolloin kaikki maksamassa. Vähän jäitä hattuun ja kärsivällisyyttä, niin jo pelaa.

Oikeasti osa vain on niin juntteja jukuripäitä, pitää itseisarvona hanata kaikessa vastaan. Minulla on just tuollainen vanhempi sisarus!

Jokin arvo koettaa olla hankala ja tippua maailmanmenosta ...

Toisekseen se tietoturva: yhtä hyvin teidän tietokoneelle voi asentua malwareja ja viruksia kuin puhelimeenkin, ellette te käytä asiallista suojausta eli virusturvaa, haittaohjelmaturvaa. Niitä saa puhelimenne Storesta ihan ilmaisia esimerkiksi Avastin ja mainoksettomana versiona se maksaa peräti pukkuriikkisen. Olen käyttänyt sitä laitteilla toista kymmentä vuotta eikä mitään naristavaa. Jollei kelpaa, joku muu ilmaisversio.

Puhelimen netti ei ole mikään turha. Puhelimet saavat käyttöjärjestelmänsä päivitykset kun on se netti siinä. Turvallisuutta ja käyttöä parantavat päivitykset, samoin ne sovellukset. Minunkin luuriin on tullut viime viikkoina 2 käyttöjärjestelmää parantavaa päivitystä. Virustorjunta pitää päivittyä päivittäin, kun laite on netissä. Nämä on ihan selvää tavallista pässinlihaa siinä kuin tietokoneenkin kohdalla. Miksikä se asia niin kummaksi muuttuu sillä, laite kulkee taskussa?

Tappelitteko te tietokonetta ja sillä nettipankin käyttöäkin vastaan näin myös?

Mikä ihme kumman älypyhelin kauhu teillä oikein on? Se on ihan vain nykyajan puhelin. Ihan kuin telkkaritkin on litteitä ja niilläkin pääsee nettiin. Etsittekö te pitkin poikin kuvaputkitelkkaria jos vanha hajoaa, vai ostatteko normaalin ajantasaisen kaupasta?

Mitenkähän minunkaan äidin kotona vaari oli mennyt aikoinaan ostamaan radion ja telkkarin? Tiedättekö sellausen mustavalkotelkkarin, missä puinen kaunis lakattu kuori? Eikä sitä ennen ollut. Ja siihenkään aikaan kun minä siinä vielä asuin, koko kylässä yhdellä naapurilla puhelin. Meillkin hyvä kun oli sähkö. Vedet kannettiin ulkoa. Sisällä ei ollut vessaa kylppäriä ei viemäriä.

Kas kun nuo kelpaa kaikille 2019?

Hei miettikää vähän. Minun vaarini kuoki ennenko minä synnyin -66 ja sillä oli joustavampi uuden hyväksymisen kyky kun teillä.

Vierailija
204/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi: minulla ei ole lukihäiriö, mutta on huono näkö.

Vierailija
205/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IPhone 5, jossa toimii IOS 10.3.3. Pitää olla IOS 11.0.0 tai uudempi tuohon tunnuslukusovellukseen. Puhelin siis vaihdettava, mutta muukin puhelinmerkki toki käy (Android).

Vierailija
206/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on IPhone 5, jossa toimii IOS 10.3.3. Pitää olla IOS 11.0.0 tai uudempi tuohon tunnuslukusovellukseen. Puhelin siis vaihdettava, mutta muukin puhelinmerkki toki käy (Android).

Minulla on windows-puhelin (kirottu virhe!), ja on android-tabletti. Ei saa sovellusta kumpaankaan. En halua vaihtaa toimivia vehkeitä parin vuoden välein.

No, kai ne tekstarilla sitten vahvistusviestit tulevat... jonkun toisen puhelimeen, en ole nimittäin saanut pankin sivulla vaihdettua vahvistusnumeroani. Pankkivirkailija aikoi sen sieltä poistaa jotta saisin nykyisen numeroni lisättyä, mutta ei onnistunut vieläkään. Soittaa ne kyllä osaavat oikeaan numeroon, ja lähettää viestejä, kuten tästäkin uudistuksesta, mutta sitä vahvistusnumeroa on kyllä vaikea vaihtaa.

Vierailija
207/222 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin Danske Bank lupaa että "Lanseeraamme myöhemmin kevään aikana tunnuslukulaitteen, joka toimii tunnuslukusovelluksen tavoin. Laite on tarkoitettu niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Danske ID -tunnistussovellusta."

Ovat siis kehittämässä sitä, joten kannattaisi ehdottamasti kaikkien ottaa yhteyttä Danskeen ja kertoa josa tarvitsee esim. puhuvan sovelluksen tai muunlaisen eri vamman takia. Kannattaa muistuttaa, vaikka Danske lupaakin varautua erikoisryhmien tarpeisiin.

En itse halua hankkia älykännykkää enkä tablettia vain tätä ID sovellusta varten, joten odottelen myös milloin ko. tunnuslukulaite julkaistaan. Kevät on jo loppu, nyt on kesä, Danske.

Kun Danske julkaisi aikoinaan appin verkkopankin käyttöön, siirryin käyttämään sitä, mutta eihän se ollut verkkopankkia vastaava kun siinä ei ollut sijoitukset yms. Joten siirryin silloin takaisin käyttämään verkkopankkia vanhaan tapaan. Ei siinä kovin hyvää käsitystä saanut että tietotekniikkasovelluksissa ymmärrettäisiin asiakkaan tarpeet. Usein vanhemmat sovellukset ovat parempia kuin uudet nopeasti kokoon kyhätyt räpellykset.

Vierailija
208/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Danskelta tuon kätevän laitteen kun en tehnyt mitään ottaakseni mobiilia käyttöön. Vaikka on älypuhelin. Ja viime viikolla tuli postissa tunnuslukukorttikin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Vierailija
209/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taatusti tule hommaamaan älyvakoilulelua ja siihen päälle vielä turhaa ja ylimääräistä nettiä. Käy vaikka mieluummin pankin tiskillä, jos tarvitsee. Onneksi kuitenkin joka ikinen lasku on suoraveloituksessa jo nyt.

Ihan kuin olisin kuullut samanlaisen purkauksen aikoinaan suoraveloituksesta tyyliin: ”Se on ihan turha ja mistä sitä tietää mitä ne maksaa ja minne, kun ei ole itse vahtimassa.”

Vierailija
210/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Kohta kaikki maksuliikenne muuttuu sähköiseksi ja tunnistautuminen tapahtuu ihon alle istutetulla mikrosirulla.

Vierailija
211/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Danskelta tuon kätevän laitteen kun en tehnyt mitään ottaakseni mobiilia käyttöön. Vaikka on älypuhelin. Ja viime viikolla tuli postissa tunnuslukukorttikin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Mulle tuli kans tunnuslukukortti, vaikka olen ottanut sen sovelluksen käyttöön.

Vierailija
212/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä laitteella sovellus toimii? 

Tunnuslukusovellus toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android tableteilla.

iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat

iPad versiot iOS 10 ja uudemmat

Android -puhelimet ja tabletit versiot 6 ja uudemmat

Vierailija
213/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun äidille luvattiin vielä tunnuslukukortti seuraavan vuoden aikana Nordeasta. 

Sillä onkin siellä n. viisi miljoonaa sijoituksina. 

Eli oisko taas näin, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Mutsi oli kiukkusena soittanut sinne ja kuulemma luvattiin. 

Ei jaksa enää yli 80-vuotiaana muuttaa joka systeemiä. Hän käyttää siis kyllä itsenäisesti verkkopankkia, mutta puhelin on näppäin. 

Vierailija
214/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko käyttöön silmän iiris tunnistusmenelemänä?

Vierailija
215/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet muut maat eivät ole korvaansa lotkauttaneeet koko uudistukselle. Kyllä tämän älypuhelimen tai tabletin pakollinen osto joillekin vanhemmille, jotka osaavat käyttää verkkopankkia on liikaa jo rahallisesti, varsinkin kun sitä ei muuten tarvitse. Siihen ei tämän kutistunut vappasatanen riitä.

Varutukaa  vain hoitamaan vanhustenne pankkiasiat jatkossa.

Tämä uudistushan tehtiin EU:ss siksi, että pankit eivät yksioikeudella pitäisi rahoja vaan halutaan alusta maksamiselle muihin applikaatioihin, kuten Fb, Google ja vaikka mitä muita.

Oikein vihaksi pisti kun joku äijä vouhkasi televisiossa, että KYLLÄ vanhukset oppivat käyttämään älypuhelinta, jos joku vain rauhallisesti opettaa. Satun tuntemaan vanhuksia, jotka eivät osaa edes peruspuhelinta käyttää. Jos jotain oppivat, muistavat sen 2 minuuttia. Eikä näitä eri asteisia oppimiskyvyttömiä ole vain joitakin, vaan luultavasti miljoona. He pystyvät elämään kotonaan autettuna ja maksamaan laskunsa sillä pankkikuorella ja vähän nuoremmat verkkopankissa tunnuslukulistan avulla, mutta älypuhelimesta eivät opi edes avaamaan sitä saati käyttämään kosketusnäyttöä.

Vierailija
216/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnuslukukorttia tarvitaan edelleen ties kuinka kauan vahvaan tunnistautumiseen, kuten Omakantaan, verottajalle ym virastoihin pääsemiseksi.

Vierailija
217/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin Danske Bank lupaa että "Lanseeraamme myöhemmin kevään aikana tunnuslukulaitteen, joka toimii tunnuslukusovelluksen tavoin. Laite on tarkoitettu niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Danske ID -tunnistussovellusta."

Ovat siis kehittämässä sitä, joten kannattaisi ehdottamasti kaikkien ottaa yhteyttä Danskeen ja kertoa josa tarvitsee esim. puhuvan sovelluksen tai muunlaisen eri vamman takia. Kannattaa muistuttaa, vaikka Danske lupaakin varautua erikoisryhmien tarpeisiin.

En itse halua hankkia älykännykkää enkä tablettia vain tätä ID sovellusta varten, joten odottelen myös milloin ko. tunnuslukulaite julkaistaan. Kevät on jo loppu, nyt on kesä, Danske.

Kun Danske julkaisi aikoinaan appin verkkopankin käyttöön, siirryin käyttämään sitä, mutta eihän se ollut verkkopankkia vastaava kun siinä ei ollut sijoitukset yms. Joten siirryin silloin takaisin käyttämään verkkopankkia vanhaan tapaan. Ei siinä kovin hyvää käsitystä saanut että tietotekniikkasovelluksissa ymmärrettäisiin asiakkaan tarpeet. Usein vanhemmat sovellukset ovat parempia kuin uudet nopeasti kokoon kyhätyt räpellykset.

Kyllä täytyy ehkä valmistautua 30 vuoden asiakkuuden jälkeen vaihtamaan pankkia, josta ei ole muita vaihtoehtoja kuin satoja euroja vuodessa maksavan muuten turhan laitteen ostaminen. Nyt tietysti miinuskorkojen aikaan ei pankki saa paljon etua siitä, että asiakas sinne rahansa siirtää, mutta veloittakoon sitten vaikka palvelusta ja laitteesta edes hieman vähemmän kuin älypuhelimen käyttö maksaa.

Vierailija
218/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnuslukukorttia tarvitaan edelleen ties kuinka kauan vahvaan tunnistautumiseen, kuten Omakantaan, verottajalle ym virastoihin pääsemiseksi.

Mobiilivarmennuksella pääsee.

Vierailija
219/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiililaite, tuo kaikkein hakkeroiduin, eniten viruksia sisältävä ja kaikkein eniten hakkereiden ja muiden rikollisten kaappaama laite XDD Tähän turvallisen asioinnin mallikappaleeseen pitäisi ladata avaimet koko elämään, pankkitiliin jne. Ei tule tapahtumaan. 

Missä EU, siellä ongelma. 

Vierailija
220/222 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy ehkä valmistautua 30 vuoden asiakkuuden jälkeen vaihtamaan pankkia, josta ei ole muita vaihtoehtoja kuin satoja euroja vuodessa maksavan muuten turhan laitteen ostaminen. Nyt tietysti miinuskorkojen aikaan ei pankki saa paljon etua siitä, että asiakas sinne rahansa siirtää, mutta veloittakoon sitten vaikka palvelusta ja laitteesta edes hieman vähemmän kuin älypuhelimen käyttö maksaa.

Danskelta saa tunnuslukulaitteen joka on niin yksinkertainen käyttää että jos ihminen osaa pukea itsensä niin osaa myös laitetta käyttää. Painetaan nappia ja näytölle tulee tunnusluku. Ja siinä se.

Itse asiassa olin tosi yllättynyt siitä miten yksinkertainen tuo laite on. En näe mitään lisäarvoa mitä se tuo siihen vanhaan tunnuslukukorttiin verrattuna. Ei se ainakaan mitään turvallisuutta lisää.

Minulla on ulkomaalaisesta pankistani tunnuslukulaite, johon pitää joka kerta laittaa oma PIN-koodinsa ja vasta sitten se antaa tunnusluvun. Mutta tuossa Dansken härpäkkeessä ei siis ole mitään tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä