Kannattaako yliopistoon pyrkiä amispohjalta vai menenkö ensin suorittamaan aikuislukion?
Olen nyt työsuhteessa, mutta haluan joskus vielä yliopistoon. Kannattaisiko minun käydä lukio ensin työn ohella? Lukio jäi minulla kesken nuorena ja sain suoritettua vain pari kurssia.
Olen 25-vuotias.
Kommentit (51)
Usein puhutaan siitä miten olisi hyvä olla lukio pohjalla yliopistoon pyrkiessä. Mutta jos joku kolmekymppinen tai yli hakee, niin mitä hyötyä on jostain yli 10 vuotta sitten käydystä lukiosta? Jollain saattaa olla arvosanoista hyötyä, mutta noin muuten. Eiköhän ne lukion opit ole siinä vaiheessa jo aika unohduksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että ensi keväästä lähtien mahdollisuudet päästä sisään ilman yo-papereita ovat todennäköisesti aika heikot.
Kuinka niin?
Peperivalinta, pääsykokeet jää historiaan.
Pitkä matematiikka, pitkä fysiikka ja kemia kannattaa ainakin suorittaa ja tietenkin ruotsi. Ilman noita olet pulassa yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaaksi ammatillisen tutkinnon perusteella
Ylioppilaaksi voi kirjoittaa myös ammatillisen tutkinnon perusteella, jolloin yo-tutkinnon suorittamiseksi ei tarvitse opiskella lukion koko oppimäärää. Vuosittain koulustamme valmistuneista ylioppilaista noin puolet on suorittanut ylioppilastutkinnon ammatillisen tutkinnon perusteella. Lisätietoa tästä mahdollisuudesta saa kansliasta ja/tai opinto-ohjaajilta.
Kiitos! Minulla on liiketalouden perustutkinto suoritettuna (merkonomi). Lukiota ehdin käydä pari kurssia. Olen motivoitunut toisin kuin nuorena, jolloin kärsin mielenterveysongelmista. Muuten olen kyllä ollut lukuaineissa hyvä. Matematiikka on aiheuttanut vaikeuksia..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä ja siitä millaiset valmiudet on tieteellisten tekstien omaksumiseen ja kirjoittamiseen. Amis ei siihen oikein valmista millään tavalla eli voit joutua alkuun tekemään enemmän töitä asian eteen. Eihän ne lukionkaan esseet ja muut tehtävät ole hirveän akateemisia mutta lähempänä kuitenkin kuin amis. Eikä kaikilla lukiolaisillakaan ole hyvää pohjaa tieteelliselle ajattelulle. Minun kanssa aloitti aikoinaan samalla vuosikurssilla kaksi amispohjaista opiskelijaa. Pääaineena englantilainen filologia. Molemmilla jäi opinnot kesken. Olivat aika nuoria eli tulivat suoraan amiksesta ja monesti sanoivat tuota, että amis ei ole mitenkään valmistanut yliopisto-opintoihin ja joutuisi näkemään heidän liian suuren vaivan että pääsisi kurssit läpi ja saisi kandin ja gradun tehtyä. Eivät varmaan sitten olleet tarpeeksi motivoituneita. Luulisin sinun pärjäävän jos motivaatio on kohdallaan.
Itselläni englanninkielinen matsku (ja tutkintoon kuuluva ruotsi) hankaloitti kurssien suorittamista. Ei muita ongelmia ja numerot nelosta ja vitosta.
Amispohja ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö olisi valmiuksia.
Jos olisin sinä, alkaisin opiskella aikuislukiossa tarvittavia kursseja, ja jos alkaisi tuntua siltä, ilmoittautuisin kirjoituksiin. Haku menee kuitenkin ensi kevääseen, joten ehdit hyvin tehdä vähän pohjatyötä. Kirjoituksiin voi kyllä mennä ihan ns. kylmiltäänkin, mutta huonolla yo-todistuksella ei tee juuri mitään, eli jos päädyt yo-tutkintoon, tee se hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä matematiikka, pitkä fysiikka ja kemia kannattaa ainakin suorittaa ja tietenkin ruotsi. Ilman noita olet pulassa yliopistolla.
Mun kaverista tuli kyllä yhteiskuntatieteiden maisteri vaikka sillä oli lyhyt matikka ja muutenkin huono laskupää. En kyllä käsitä oikein muutenkaan, miten se on yliopiston saanut käytyä kun on välillä työjutuissa aivan hukassa.
Hae ihmeessä suoraan, jos pääsykokeisiin valmistautuminen onnistuu muuten. Vai onko jokin epäily, että luku- ja kirjoitustaitosi ei olisi riittävä? Kovin kilpaillulle alalle voi olla myös vaikea päästä, jos ei ole hyviä valmiuksia jo ennestään. Itselläni lukio meni aikoinaan aika penkin alle ja opin monia asioita vasta yliopistossa. Perustaitoihin oli nimittäin saatavilla preppauskursseja.
Vierailija kirjoitti:
Jos luonnontietelliselle alalle hakeutuu, muuten noita ei kyllä tarvita (poislukien ruotsi). Ap:han kertoi jo, että hän haluaa hakea sosiaalitieteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että ensi keväästä lähtien mahdollisuudet päästä sisään ilman yo-papereita ovat todennäköisesti aika heikot.
Kuinka niin?
Todistus se sieltäkin ammattikoulusta tulee.
Vierailija kirjoitti:
FabuSFin kirjoitti:
Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi. Riippuu siis vähän alasta. Pääsykokeisiin voi aina kuitenkin mennä kuka vain.
Pääsitkö sisään?
Tuloksia odotellessa, vielä on toisetkin pääsykokeet edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin?
Höps. Ennakkoon valmistauduttavat pääsykokeet jäävät historiaan.
Vähintään puolet pitää ottaa papereilla ja se sitten vaihtelee 51 prosentista 97 prosenttiin. Loput tulevat pääsykokeilla kuten nytkin, mutta ei siis kuukausien luku-urakkaa, eikä ole yhteispistekiintiötä.
Yleinen korkeakouluhakukelpoisuus pitää tietysti olla - ellei tule avoimen väylän kautta.
Vierailija kirjoitti:
FabuSFin kirjoitti:
Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi.
Nimenomaan sosiaalitieteisiin on kyllä lukio-opinnoista hyötyä ihan kirjoittamisen, luetun ymmärryksen, tulkinnan, tiedonhaun, lähdekritiikin jne takia.
Totta tuokin, omalta osaltani olen kuitenkin kokenut noiden olevan kunnossa ja olen pärjännyt hyvin myös avoimen yliopiston (ovat ihan samoja sisällöltään kuin yliopiston kurssit) opinnoissa niin en ole nähnyt lukiota tarpeelliseksi.
Anteeksi tähän väliin. Miten yliopiston pääsykokeisiin luetaan? Mistä tiedätte mitä kirjoja pitää lukea?
FabuSFin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FabuSFin kirjoitti:
Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi.
Nimenomaan sosiaalitieteisiin on kyllä lukio-opinnoista hyötyä ihan kirjoittamisen, luetun ymmärryksen, tulkinnan, tiedonhaun, lähdekritiikin jne takia.
Totta tuokin, omalta osaltani olen kuitenkin kokenut noiden olevan kunnossa ja olen pärjännyt hyvin myös avoimen yliopiston (ovat ihan samoja sisällöltään kuin yliopiston kurssit) opinnoissa niin en ole nähnyt lukiota tarpeelliseksi.
Millaista oli opiskella avoimessa?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tähän väliin. Miten yliopiston pääsykokeisiin luetaan? Mistä tiedätte mitä kirjoja pitää lukea?
Yliopistot ilmoittavat sivuillaan ennakkomateriaalit ennen pääsykokeita. Ainakin sosiaalitieteiden osalta materiaalit julkaistiin kuukausi ennen koetta.
Vierailija kirjoitti:
FabuSFin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FabuSFin kirjoitti:
Millaista oli opiskella avoimessa?
Olen kirjoittanut tästä yhden postauksen blogiini, mutta tiivistäen olen suorittanut kursseja suurimmaksi osaksi verkon kautta kotona ja tehden oppimistehtäviä. Muutama kurssi (englanti, ruotsi ja puheviestinnän opinnot) sisälsivät lähitapaamisia ja oli mukavaa jutella kursseilla myös tutkinto-opiskelijoiden kanssa. Opiskelu on vapaata ja saa itse päättää mitä kursseja suorittaa ja milloin. Jos on kysyttävää tehtävänannoista niin vastauksia saa melko nopeasti kun on sähköpostilla asiasta yhteydessä.
Omalta osaltani en kuitenkaan voi puhua kuin Jyväskylän avoimen yliopiston puolesta, mutta uskoisin että sama meininki muissakin.
FabuSFin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistot ilmoittavat sivuillaan ennakkomateriaalit ennen pääsykokeita. Ainakin sosiaalitieteiden osalta materiaalit julkaistiin kuukausi ennen koetta.
Vain KUUKAUSI? Ei hemmetti... miten siinä ehtii valmistautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin?
Todistus se sieltäkin ammattikoulusta tulee.
Mutta siitä ei ole mitään hyötyä esim. Tampereelle sosiaalitieteisiin haettaessa, koska todistusvalinnassa huomioidaan vain ne, joilla on yo-todistus. Ammattikoululaiset ei voi päästä opiskelemaan kuin pääsykokeiden kautta.
Kuinka niin?