Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako yliopistoon pyrkiä amispohjalta vai menenkö ensin suorittamaan aikuislukion?

Vierailija
08.05.2019 |

Olen nyt työsuhteessa, mutta haluan joskus vielä yliopistoon. Kannattaisiko minun käydä lukio ensin työn ohella? Lukio jäi minulla kesken nuorena ja sain suoritettua vain pari kurssia.
Olen 25-vuotias.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet tarvitsevasi lukiokursseja, käy niitä. Pakko ei ole.

Vierailija
2/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta ja omista kyvyistäsi esim. ymmärtää tieteellistä tekstiä ja kirjoittaa esseitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on pakollinen jotta pääsisi yliopistoon

4/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi. Riippuu siis vähän alasta. Pääsykokeisiin voi aina kuitenkin mennä kuka vain.

Vierailija
5/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on pakollinen jotta pääsisi yliopistoon

Ei ole ollut enää aikoihin, myös ammattikoulupohjalla saa hakea.

Vierailija
6/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

FabuSFin kirjoitti:

Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi. Riippuu siis vähän alasta. Pääsykokeisiin voi aina kuitenkin mennä kuka vain.

Pääsitkö sisään?

Vierailija
7/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on englanti ja ruotsi kunnossa niin hae suoraan, jos ei niin suosittelen lukiota. Voit toki käydä myös kansalaisopiston kielikursseja pari vuotta.

Vierailija
8/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amispohjalta, hohhoijakkaa....

Vierailija
9/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

FabuSFin kirjoitti:

Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi.

Nimenomaan sosiaalitieteisiin on kyllä lukio-opinnoista hyötyä ihan kirjoittamisen, luetun ymmärryksen, tulkinnan, tiedonhaun, lähdekritiikin jne takia. 

Vierailija
10/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse käydä lukiota, toisaalta on toki aloja, joille siitä on hyötyä.

Itse en ole käynyt lukiota, vaan opistotasoisen koulun ja sitten ihan pääsykokeisiin lukemalla sain riittävästi pisteitä. Maisterin tutkinto viidessä vuodessa ja nyt vakinaisessa virassa ministeriössä.

Vierailija
11/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amispohjalta, hohhoijakkaa....

Niin?

Vierailija
12/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi.

Nimenomaan sosiaalitieteisiin on kyllä lukio-opinnoista hyötyä ihan kirjoittamisen, luetun ymmärryksen, tulkinnan, tiedonhaun, lähdekritiikin jne takia. 

Sosiaalitieteet kiinnostaa minuakin.

T. Ap

Vierailija
13/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa ylioppilaaksi käymättä lukiota. En muista pitääkö siihen käydä joitain lisäkursseja, mutta ainakaan koko lukiota et joudu suorittamaan. Suosittelen tätä vaihtoehtoa, jollet erityisesti halua suorittaa lukiota. Saattaisit onnistua kirjoittamaan ensi keväänä jo.

Vierailija
14/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä suoraan tietenkin jos vain pääsee. Valmistuu monta vuotta nopeammin kuin käyttämällä ensin aikaa lukiossa. Yksi vaihtoehto on lukea pelkästään lisää joitain aineita. Jos vaikka pääsykokeessa tarvitaan matematiikaa niin opiskelee sitten pelkästään sitä.

Vierailija
15/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kirjoittaa ylioppilaaksi käymättä lukiota. En muista pitääkö siihen käydä joitain lisäkursseja, mutta ainakaan koko lukiota et joudu suorittamaan. Suosittelen tätä vaihtoehtoa, jollet erityisesti halua suorittaa lukiota. Saattaisit onnistua kirjoittamaan ensi keväänä jo.

Onnistuuko tämä aikuislukion kautta? Mietin olenko sinne suoraan yhteydessä..

Ap

Vierailija
16/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä suoraan tietenkin jos vain pääsee. Valmistuu monta vuotta nopeammin kuin käyttämällä ensin aikaa lukiossa. Yksi vaihtoehto on lukea pelkästään lisää joitain aineita. Jos vaikka pääsykokeessa tarvitaan matematiikaa niin opiskelee sitten pelkästään sitä.

Totta kyllä. Hyvä pointti. Alan olla ihan sekaisin. Haluan vain niin kovasti yliopistoon.

Ap

Vierailija
17/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisestä ja siitä millaiset valmiudet on tieteellisten tekstien omaksumiseen ja kirjoittamiseen. Amis ei siihen oikein valmista millään tavalla eli voit joutua alkuun tekemään enemmän töitä asian eteen. Eihän ne lukionkaan esseet ja muut tehtävät ole hirveän akateemisia mutta lähempänä kuitenkin kuin amis. Eikä kaikilla lukiolaisillakaan ole hyvää pohjaa tieteelliselle ajattelulle. Minun kanssa aloitti aikoinaan samalla vuosikurssilla kaksi amispohjaista opiskelijaa. Pääaineena englantilainen filologia. Molemmilla jäi opinnot kesken. Olivat aika nuoria eli tulivat suoraan amiksesta ja monesti sanoivat tuota, että amis ei ole mitenkään valmistanut yliopisto-opintoihin ja joutuisi näkemään heidän liian suuren vaivan että pääsisi kurssit läpi ja saisi kandin ja gradun tehtyä. Eivät varmaan sitten olleet tarpeeksi motivoituneita. Luulisin sinun pärjäävän jos motivaatio on kohdallaan.

Vierailija
18/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, että ensi keväästä lähtien mahdollisuudet päästä sisään ilman yo-papereita ovat todennäköisesti aika heikot. 

Vierailija
19/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Pääsitkö sisään?

Pääsin.

T.eri

Vierailija
20/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaaksi ammatillisen tutkinnon perusteella

Ylioppilaaksi voi kirjoittaa myös ammatillisen tutkinnon perusteella, jolloin yo-tutkinnon suorittamiseksi ei tarvitse opiskella lukion koko oppimäärää. Vuosittain koulustamme valmistuneista ylioppilaista noin puolet on suorittanut ylioppilastutkinnon ammatillisen tutkinnon perusteella. Lisätietoa tästä mahdollisuudesta saa kansliasta ja/tai opinto-ohjaajilta.

https://www.tyk.fi/aikuislukio/opiskelijaksi/lukio/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan