Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako yliopistoon pyrkiä amispohjalta vai menenkö ensin suorittamaan aikuislukion?

Vierailija
08.05.2019 |

Olen nyt työsuhteessa, mutta haluan joskus vielä yliopistoon. Kannattaisiko minun käydä lukio ensin työn ohella? Lukio jäi minulla kesken nuorena ja sain suoritettua vain pari kurssia.
Olen 25-vuotias.

Kommentit (51)

41/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tähän väliin. Miten yliopiston pääsykokeisiin luetaan? Mistä tiedätte mitä kirjoja pitää lukea?

Yliopistot ilmoittavat sivuillaan ennakkomateriaalit ennen pääsykokeita. Ainakin sosiaalitieteiden osalta materiaalit julkaistiin kuukausi ennen koetta.

Vain KUUKAUSI? Ei hemmetti... miten siinä ehtii valmistautua?

Tänä vuonna tuntui olevan hieman vähemmän materiaalia kuin viime vuonna, eivätkä nuo mitään kokonaisia teoksia onneksi ole, lähinnä artikkeleita. Viime vuonna omalta osalta lukeminen meni ihan pipariksi kun lapsi oli vain kahden kuukauden ikäinen.

Vierailija
42/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tähän väliin. Miten yliopiston pääsykokeisiin luetaan? Mistä tiedätte mitä kirjoja pitää lukea?

Yliopistot ilmoittavat sivuillaan ennakkomateriaalit ennen pääsykokeita. Ainakin sosiaalitieteiden osalta materiaalit julkaistiin kuukausi ennen koetta.

Siinäpä se, luku-ja opiskelutekniikan pitää olla hallussa. Pitää ymmärtää lukemaansa kerrasta, eikä jäädä takkuamaan. Sitten vielä pääsykokeissa pitää pystyä kirjoittamaan hyvätasoisia, hyvärakenteisia esseitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että ensi keväästä lähtien mahdollisuudet päästä sisään ilman yo-papereita ovat todennäköisesti aika heikot. 

Kuinka niin?

Peperivalinta, pääsykokeet jää historiaan.

Todistus se sieltäkin ammattikoulusta tulee.

Mutta siitä ei ole mitään hyötyä esim. Tampereelle sosiaalitieteisiin haettaessa, koska todistusvalinnassa huomioidaan vain ne, joilla on yo-todistus. Ammattikoululaiset ei voi päästä opiskelemaan kuin pääsykokeiden kautta.

https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.17243406406

Vierailija
44/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sosiaalitieteet ovat niitä, joissa selviää kirjallisilla lahjoilla ilman lukiota. Riittää, kun kielitaitoa on sen verran, että selviää ulkomaankielisistä tenttikirjoista ja matematiikkaa, että tilastotieteet selvittää. Tiedän, kun itse maisteriksi valmistuin ja nimenomaan kielitaito oli suurin ongelma. Tilastot olivat minulle, 1970-luvulla joukko-oppia opiskelleelle suorastaan helppoa.

Sinun sijassasi kannattaisi opiskella ensin avoimessa yliopistossa. Se nopeuttaa valmistumista, ja helpottaa pääsykokeissa pärjäämistä. Tietenkin voit hakea ja käydä pääsykokeissa heti seuraavassa haussa niin näet, mitä vaaditaan. Muuten lukio on täysin turha.

Vierailija
45/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi on sama kaikille, myös niille, jotka vasta sinä keväänä lukevat ylioppilaskokeisiin. Tässä saavat etua ne, jotka ovat jo kyseistä ainetta aiemmin opiskelleet. Esimerkiksi avoimen yliopiston perusopinnoista käsitteet ovat tuttuja eikä niitä tarvitse enää erikseen ennakkomateriaalista opiskella.

Lukio tarvitaan vain silloin, kun pääsykoe perustuu lukion oppimäärään. Esimerkiksi biologia oli muinoin sellainen. Vaikka kirja oli luettu, koe meni niin heikosti että en edes kysynyt tuloksia. Oikeustieteen pääsykoe meni paljon paremmin, vaikka en päässyt sinnekään.

Vierailija
46/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FabuSFin kirjoitti:

Itse ainakin hain ihan ammattikoulupohjalta. Kyseessä sosiaalitieet, joten lukio-opinnoista ei itselle edes oikein hyötyä olisi.

Nimenomaan sosiaalitieteisiin on kyllä lukio-opinnoista hyötyä ihan kirjoittamisen, luetun ymmärryksen, tulkinnan, tiedonhaun, lähdekritiikin jne takia. 

Totta tuokin, omalta osaltani olen kuitenkin kokenut noiden olevan kunnossa ja olen pärjännyt hyvin myös avoimen yliopiston (ovat ihan samoja sisällöltään kuin yliopiston kurssit) opinnoissa niin en ole nähnyt lukiota tarpeelliseksi.

Millaista oli opiskella avoimessa?

Riippuu kurssista. Esimerkiksi Jyväskylän sosiaalitieteitä voi suorittaa jokseenkin kokonaan verkossa. Sitten on niitä, joilla istutaan tiiviisti luennoilla tai harjoituksissa. Sellaisia ovat olleet esim. kesäyliopiston tilastokurssi, jolla sain suoritetuksi 3 ov:n kurssin kahdessa viikossa. Oli harjoituksia ja oaa kirjoittamista. Osa opinnoista on aivan samoja tutkinto-opiskelijoitten kanssa. Niinpä jollakin perusopintojen johdantoluennolla voi olla yliopiston suurin sali täynnä hyvin sekalaista seurakuntaa.

Vierailija
47/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi yhteiskuntatieteet. Amis pohjalla myöskin. Ymmärsin, että kannattaisi ehkä ensin käydä avoimessa yliopistossa ja vasta sitten osallistua pääsykokeisiin?

48/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi yhteiskuntatieteet. Amis pohjalla myöskin. Ymmärsin, että kannattaisi ehkä ensin käydä avoimessa yliopistossa ja vasta sitten osallistua pääsykokeisiin?

Itse koen filosofian ja yhteiskuntatieteiden perusopinnoista avoimen kautta suoritettuna olleen paljon hyötyä ennen opiskelupaikan hakua. Tuli hyvin tärkeät käsitteet tutuiksi ja samalla tuli puntaroitua sitä, että onko ne yliopisto-opinnot itselle se juttu.

Pääsykokeita ajatellen olisi hyvä omata jonkinlaista aiempaa kosketuspintaa yhteiskuntatieteisiin, mutta ei se välttämätöntä ole.

49/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tälläset sitten saa duunia jotka ei osaa itse valita kouluttautumistaan?

Vierailija
50/51 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että ensi keväästä lähtien mahdollisuudet päästä sisään ilman yo-papereita ovat todennäköisesti aika heikot. 

Kuinka niin?

Peperivalinta, pääsykokeet jää historiaan.

Todistus se sieltäkin ammattikoulusta tulee.

Mutta siitä ei ole mitään hyötyä esim. Tampereelle sosiaalitieteisiin haettaessa, koska todistusvalinnassa huomioidaan vain ne, joilla on yo-todistus. Ammattikoululaiset ei voi päästä opiskelemaan kuin pääsykokeiden kautta.

https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.17243406406

Voi olla, että jotkut yliopistot asettavat rajoituksia, mutta eivät kaikki. On muuten outoa, että tuollainen heikennys on tehty.

"Ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto tuottavat kelpoisuuden korkeakouluopintoihin kuten ennenkin. Se mitä valintatapoja tällaisella tutkinnolla hakevalle on tarjolla, riippuu korkeakoulusta ja hakukohteesta.

Ammattikorkeakoulut käyttävät ammatilliseen perustutkintoon perustuvaa valintaa kaikilla aloilla joilla ylioppilastutkintoonkin perustuvaa todistusvalintaa.

Pääsykokeeseen perustuva valintapa on joka tapauksessa tarjolla."

https://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat

Vierailija
51/51 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi