Lapseton ihmettelee: sokeria iltapalaksi?
Ruokaketjuista ja elävästäkin elämästä olen huomannut monen perheen iltapalojen sisältävän melkoisia sokerimääriä. Eikö lasten uni ole levottomampaa silloin? Makujugurteissa, mehukeitoissa, mysleissä jne.on paljon lisättyäkin sokeria. Kerran näin jopa jääteetä iltapalalla, ja tätä ihmetellessä olin niuho :D lapsi tosin pyöri sängyssään vielä puolilta öin... Ehkä olen itse herkkä sokerille kun saan ihan selkeät "pörinät" makeista jutuista, mutta ovatko "nykylapset" sitten vain niin kyllästettyjä?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251
Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.
Sokeri tekee piikin verensokereissa, etkö oikeasti ole kuullut? Eli taidatpa sekoittaa kogmfeiiniin. Puhuit muksun nukahtaneen vasta puolilta öin. Sokerihan nimenomaan olisi saanut muksun "pörisemään" hetken ja väsähtämään nopeasti unille. Logiikkasi ei pelitä...
Useimmat lapset eivät saa makeaa joka aterialla ja siksi esim. synttäreillä vaikuttavat olevan "sokerihumalassa" saadessaan mahtavia herkkuja. "Pörinä" johtuu kuitenkin itse piristävästä tilanteesta (kemut), ei sokerin energisoivasta vaikutuksesta. Sokerihan nimenomaan väsyttää melko nopeasti.
Mutta juu, meidän lapset syö puuroa ja marjoja melkein joka ilta. En kuitenkaan ala moralisoimaan, juuri kysyin mikä on 4 v:n lempiruoka - kiisseli!
No, puuro ja marjat on pääosin sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251
Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.
Sokeri tekee piikin verensokereissa, etkö oikeasti ole kuullut? Eli taidatpa sekoittaa kogmfeiiniin. Puhuit muksun nukahtaneen vasta puolilta öin. Sokerihan nimenomaan olisi saanut muksun "pörisemään" hetken ja väsähtämään nopeasti unille. Logiikkasi ei pelitä...
Useimmat lapset eivät saa makeaa joka aterialla ja siksi esim. synttäreillä vaikuttavat olevan "sokerihumalassa" saadessaan mahtavia herkkuja. "Pörinä" johtuu kuitenkin itse piristävästä tilanteesta (kemut), ei sokerin energisoivasta vaikutuksesta. Sokerihan nimenomaan väsyttää melko nopeasti.
Mutta juu, meidän lapset syö puuroa ja marjoja melkein joka ilta. En kuitenkaan ala moralisoimaan, juuri kysyin mikä on 4 v:n lempiruoka - kiisseli!
No, puuro ja marjat on pääosin sokeria.
Ai? Anteeksi. :O
Minä katsos luulin, että puhumme täydellisen ravintoköyhästä RUOKOsokerista, jota mm. lisätään elintarvikkeisiin, jotta ruoka maistuisi enemmän SOKERILTA.
Mutta puhe olikin siis hiilareista ylipäätään?
Joo sori, en pistä nelivuotiasta karppaamaan. Olet niuho.
Jokos se alkaa kohta olla iltapalan aika? Mitä pöydässä?
Lapsena 80- ja 90-luvuilla söin järkyttävät määrät kaikkea sokerista. Ei silloin ketään kiinnostanut sokerivouhotus. Oma lapseni syö selvästi terveellisemmin ja liikkuukin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ei piristä, vaan väsyttää. SOkerihumala (engl. sugar rush) on myytti, eikä pidä paikkaansa:
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190404104345.htm
Sugar does not improve mood and it can make people less alert and more tired after its consumption -- according to a new study by the University of Warwick, Humboldt University of Berlin, and Lancaster University...
.
.
The researchers found that :
- sugar consumption has virtually no effect on mood, regardless of how much sugar is consumed or whether people engage in demanding activities after taking it.
- people who consumed sugar felt more tired and less alert than those who had not.
- the idea of a 'sugar rush' is a myth without any truth behind it.
Professor Elizabeth Maylor, from the University of Warwick, commented:
Onko nää ottaneet ollenkaan huomioon että lapsethan nimenomaan riehuu ja käy ylikierroksilla silloin kun niitä väsyttää (tai omat lapseni ainakin)? Eli nimenomaan se ns. sokerihumala voi johtua siitä että lapset väsyy sokerista mutta koska se väsyttää aivoja eikä kehoa, tuloksena on riehumista.