Lapseton ihmettelee: sokeria iltapalaksi?
Ruokaketjuista ja elävästäkin elämästä olen huomannut monen perheen iltapalojen sisältävän melkoisia sokerimääriä. Eikö lasten uni ole levottomampaa silloin? Makujugurteissa, mehukeitoissa, mysleissä jne.on paljon lisättyäkin sokeria. Kerran näin jopa jääteetä iltapalalla, ja tätä ihmetellessä olin niuho :D lapsi tosin pyöri sängyssään vielä puolilta öin... Ehkä olen itse herkkä sokerille kun saan ihan selkeät "pörinät" makeista jutuista, mutta ovatko "nykylapset" sitten vain niin kyllästettyjä?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset pumpataan täpötäyteen sokeria, säilöntäaineita ja muita luonnottomia kemikaaleja heti kun vain menee kiinteä ruoka alas. Sitten vielä ulkoleikkien sijaan laitetaan lapsiparka tuntikausiksi tönöttämään liikkumatta paikallaan tabletin ääreen aivoja mädättäen.
"Yllätys" että kaikki aakkosdiagnoosit, allergiat, yliherkkyydet, jne. häiriöt ovat räjähtäneet käsiin sitten 80-luvun, jolloin ei sokuria saanut kuin karkkipäivänä ja arkena syötiin samaa kotiruokaa kuin aikuiset. Ankara haittavero pitäisi pistää einespaskoille, sokerimehuille, nitriittinakeille, perkuujätenugeteille, jne. myrkyille joilla laiskurit pilaavat lastensa terveyden.
Niin. Ja sitten kun yrittää saada esim kouluruokaa terveellisemmäksi (se kun on pelkkää lisäainetta ja säilöntäainetta ja einestä ja keinoainetta) täälläkin haukutaan pataluhaksi, että kyllä moskan pitää lapselle kelvata, eikä heistä saa kasvattaa nirsoja. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä sinusta on sitten hyvä iltapala?
Ei illalla tarvitse syödä mitään.
Kasvavan lapsen täytyy syödä. Anna nyt niitä ehdotuksia, mitä sinä antaisit lapselle iltapalaksi.
No miten olis muuten ihan samaa, mutta ilman sitä lisättyä valkoista sokeria, puhdasta fruktoosia tai mehua? En yhtään ihmettele, että lapsista tulee ylipainoisia, kun vanhemmat on noin pihalla ruuasta ja ainesosaluetteloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa aloitusta olen ketään tällä palstalla neuvonut? Kunhan kyselin. Nyt mammat jarrua.
Joo, käytit sanaa ihmettely, mutta kyllä tuosta näin lapsettomankin silmiin paistaa päteminen. "Minä sanoin, että ei pidä antaa sokeria, mutta eivät uskoneet. Syyttäköön sitten itseään kun lapsi kiukuttelee eikä nuku. Kyllä minun neuvojani noudattamalla olisi vältetty nekin kiukuttelut ja lapsi olisi nukkunut kuin tukki" Tuolta kuulosti minun silmääni sinun juttusi.
Niin, otin tämän tapauksen esimerkiksi, koska ihmettelin eikö sokeri+kofeiini=piristyminen ihan oikeasti ole jokaiselle selkeä yhtälö? Jos olisi, ei tätäkään tarvitsisi jankata. Ja sanoin tuolloin asiasta yhden kerran, joka poiki torppauksen. Ja uskotteko, en edes sanonut "mitä minä sanoin", koska oikeasti sympatiat olivat lapsen puolella jolla oli jo valmiiksi kurja olo. Joko riittää tästä?
Juon joka ilta kupin kahvia sokerilla ja maidolla. Nukahdan lähes heti kun pää menee tyynylle. Missä tässä oli se sokeri+kofeiini=pirityminen, jonka piti olla kaikille niin selkeä yhtälö?
Pikkasen eri juttu kun tässä puhuttiin lapsesta, joka toivottavasti ei päivittäin kofeiinia saa, eikä täten siihen ole tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvavan lapsen täytyy syödä. Anna nyt niitä ehdotuksia, mitä sinä antaisit lapselle iltapalaksi.
No miten olis muuten ihan samaa, mutta ilman sitä lisättyä valkoista sokeria, puhdasta fruktoosia tai mehua? En yhtään ihmettele, että lapsista tulee ylipainoisia, kun vanhemmat on noin pihalla ruuasta ja ainesosaluetteloista.
Jos sokeri on ainut asia, joka tekee lapsista ylipainoisia, miksi 80-90-luvulla ei ollut merkittävän paljoa ylipainoisia lapsia. Silloinhan oli ihan yleistä, että syötiin päivittäin sokeroituja muroja, suklaavanukkaita ym. Leipänä oli pääsääntöisesti vehnäleipä ja sen kanssa juotiin sokeroitua kaakaota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jugurttia, mysliä ja mehukeittoa ilman sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä odotellaan edelleen niitä sinun taikareseptejäsi. Anna tulla nyt. Ruokalistaa, valmistusohjeita yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa aloitusta olen ketään tällä palstalla neuvonut? Kunhan kyselin. Nyt mammat jarrua.
Joo, käytit sanaa ihmettely, mutta kyllä tuosta näin lapsettomankin silmiin paistaa päteminen. "Minä sanoin, että ei pidä antaa sokeria, mutta eivät uskoneet. Syyttäköön sitten itseään kun lapsi kiukuttelee eikä nuku. Kyllä minun neuvojani noudattamalla olisi vältetty nekin kiukuttelut ja lapsi olisi nukkunut kuin tukki" Tuolta kuulosti minun silmääni sinun juttusi.
Niin, otin tämän tapauksen esimerkiksi, koska ihmettelin eikö sokeri+kofeiini=piristyminen ihan oikeasti ole jokaiselle selkeä yhtälö? Jos olisi, ei tätäkään tarvitsisi jankata. Ja sanoin tuolloin asiasta yhden kerran, joka poiki torppauksen. Ja uskotteko, en edes sanonut "mitä minä sanoin", koska oikeasti sympatiat olivat lapsen puolella jolla oli jo valmiiksi kurja olo. Joko riittää tästä?
Juon joka ilta kupin kahvia sokerilla ja maidolla. Nukahdan lähes heti kun pää menee tyynylle. Missä tässä oli se sokeri+kofeiini=pirityminen, jonka piti olla kaikille niin selkeä yhtälö?
Pikkasen eri juttu kun tässä puhuttiin lapsesta, joka toivottavasti ei päivittäin kofeiinia saa, eikä täten siihen ole tottunut.
Mistä tiedät, ettei se lapsi saa päivittäin kofeiinia? Eikä sillä ole edes mitään merkitystä kysymykseni kannalta. Kysyin, missä minun tapauksessani näkyy tuo ap:n mainostama päivänselvä yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sokeri on ainut asia, joka tekee lapsista ylipainoisia, miksi 80-90-luvulla ei ollut merkittävän paljoa ylipainoisia lapsia. Silloinhan oli ihan yleistä, että syötiin päivittäin sokeroituja muroja, suklaavanukkaita ym. Leipänä oli pääsääntöisesti vehnäleipä ja sen kanssa juotiin sokeroitua kaakaota.
Katoppa, miltä ne 80-90 - luvun silloiset lapset näyttää nyt aikuisena. Läskiä, läskiä, diabetekset, ibs:t, atoopikot ja muita elintasosairauksia. Ja sama perintö jaetaan eteenpäin. Tosin nykylapset liikkuu vielä vähemmän kuin 80-90 -luvun lapset joten ylipaino-ongelma räjähtää jo lapsissa käsiin.
Haloo, 80-luvusta on jo 40 vuotta aikaa, miksi ihmeessä siihen pitää verrata? Ja 90-luvulla tuli lama, josta ei näköjään vieläkään ole toivuttu, kun hyvänä ruokana pidetään ranskanleipää hillon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa tämä sokerivauhkoilu. Sokeria on syöty vuosikausia ja ihan normaaleja hyvinnukkuvia ihmisiä suurimmasta osasta silti kasvaa
Aika uusi ilmiö, että mättämällä mätetään kaksin käsin karkkia/limua/pullaa, vieläpä päivittäin tai tunneittain. Ei missään nimessä ihmisten vyötäröillä näy se touhu ei...
Täällä meillä lapset ainakin syövät iltapalaksi mysliä, muroja, jugurttia, leipää, kaakaota, puuroa "hillolla"/hunajalla/rusinoilla...
Mysli, murot ja jugurtit ovat sokerittomia. Tai siis ilman lisättyä sokeria. Mysli on myös helppo tehdä itse, jolloin siihen on helppo laittaa mitä ikinä haluaakaan. Hillokin on yleisimmin sokeritonta itse tehtyä survosta tai sokeritonta pilttiä tai Bonne(?)sosetta.
Ei ne lapset sen huonommin nukahda suklaamurojenkaan jälkeen kuin munakkaan. Iltapala syödään noin klo 18 ja sänkyyn ehditään parin tunnin päästä. Eiköhän siinä ajassa ehdi mahdolliset sokeripärinät jo loppua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jogurttia saa ilman lisättyä sokeria, mysleissä on terveellisempiäkin vaihtoehtoja, kun jaksaa etsiä (ei hyviä jokapäiväiseen käyttöön kuitenkaan), mehukeiton voi vaihtaa ihan oikeisiin hedelmiin ja marjoihin, tai vaikka 100% soseisiin jos ei jaksa banaania pilkkoa. Onko lisää tyhmiä kysymyksiä?
Ap voisi olla lapseton siskoni. Tunki meille kylään iltakasilta, halusi leikkiä jo kertaalleen nukkumaan menneiden lasten kanssa hippaa sisällä ja sitten paasasi selkäni takana koko suvulle, miten ”en saa edes lapsiani nukkumaan”.
Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoppa, miltä ne 80-90 - luvun silloiset lapset näyttää nyt aikuisena. Läskiä, läskiä, diabetekset, ibs:t, atoopikot ja muita elintasosairauksia. Ja sama perintö jaetaan eteenpäin. Tosin nykylapset liikkuu vielä vähemmän kuin 80-90 -luvun lapset joten ylipaino-ongelma räjähtää jo lapsissa käsiin.
Haloo, 80-luvusta on jo 40 vuotta aikaa, miksi ihmeessä siihen pitää verrata? Ja 90-luvulla tuli lama, josta ei näköjään vieläkään ole toivuttu, kun hyvänä ruokana pidetään ranskanleipää hillon kanssa.
Siihen pitää verrata, jos väitetään että vain sokeri on syynä nykylasten ylipainoon. En ole kovin montaa 80-90-luvulla lapsuuttaan elänyttä nähnyt, jolla olisi "läskiä, läskiä, diabetekset, ibs:t ym." Ja sokerilla meitä kaikkia on ruokittu silloin lapsuudessa.
Lapset ovat tottuneet makeaan, se on synnynnäistä, sillä.lapsivesi on makeaa, jota vauva hörppii äidin vatsassa, samoin rintamaito.
Suurin osa maailman lapsista aloittaaävat aamun makealla aamupalalla, kakut, keksit, sokerimehut, hillot, marmeladit, kaakaovoit, sokerimurot jne ja päivä päättyy makeaan iltapalaan. Tämä ihan yleistä Euroopassa niin lapsilla kuin aikuisilla. Ja ihan tolkun ihmisiä ovat, terveitä ja voivat hyvin. Myös koulussa syödään lounaaksi keksejä, kakku ja muuta makeaa. Ja makea jälkiruoka kruunaa aina ruuan perheessä.
Miksi suomalaiset olisi toisin ja menettäisivät yöunensa tai mikä heistä tekisi niin erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jogurttia saa ilman lisättyä sokeria, mysleissä on terveellisempiäkin vaihtoehtoja, kun jaksaa etsiä (ei hyviä jokapäiväiseen käyttöön kuitenkaan), mehukeiton voi vaihtaa ihan oikeisiin hedelmiin ja marjoihin, tai vaikka 100% soseisiin jos ei jaksa banaania pilkkoa. Onko lisää tyhmiä kysymyksiä?
Mitä sellaista myslissä on, mikä tekee siitä pahan päivittäiskäytössä? Jos siis puhutaan sokeroimattomista mysleistä. Hedelmissä on muuten aikas paljon sokeria. Varsinkin banaanissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat tottuneet makeaan, se on synnynnäistä, sillä.lapsivesi on makeaa, jota vauva hörppii äidin vatsassa, samoin rintamaito.
Suurin osa maailman lapsista aloittaaävat aamun makealla aamupalalla, kakut, keksit, sokerimehut, hillot, marmeladit, kaakaovoit, sokerimurot jne ja päivä päättyy makeaan iltapalaan. Tämä ihan yleistä Euroopassa niin lapsilla kuin aikuisilla. Ja ihan tolkun ihmisiä ovat, terveitä ja voivat hyvin. Myös koulussa syödään lounaaksi keksejä, kakku ja muuta makeaa. Ja makea jälkiruoka kruunaa aina ruuan perheessä.
Miksi suomalaiset olisi toisin ja menettäisivät yöunensa tai mikä heistä tekisi niin erityisiä.
Meidän ranskalainen vaihtarimme kertoi syövänsä kotona aamiaiseksi kaakaota kermavaahdolla ja sen kanssa suklaacroissantin, siis croissant jonka sisään leivottu suklaapatukka.
Koulussa on joka päivä lounaalla jälkiruoka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251
Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.
Olen. Se on debunkattu jo aikaa sitten.
/4
Sokeri aiheuttaa äkillisen energiapiikin kun verensokeri nousee nopeasti.
Ennemmin annan lapselleni sokeria kuin aspartaamia tms.
Ne kaupan perusmehukeitot on nykyään ilman lisättyä sokeria...
Itse en nuku, jos syön sokeria illalla. Mutta meillä on puuro yleensä iltapalana. Myös raskas iltaruoka estää hyvän unen. Meillä ei syödä sokeria illalla, vaikka muuten syödään.