Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton ihmettelee: sokeria iltapalaksi?

Vierailija
07.05.2019 |

Ruokaketjuista ja elävästäkin elämästä olen huomannut monen perheen iltapalojen sisältävän melkoisia sokerimääriä. Eikö lasten uni ole levottomampaa silloin? Makujugurteissa, mehukeitoissa, mysleissä jne.on paljon lisättyäkin sokeria. Kerran näin jopa jääteetä iltapalalla, ja tätä ihmetellessä olin niuho :D lapsi tosin pyöri sängyssään vielä puolilta öin... Ehkä olen itse herkkä sokerille kun saan ihan selkeät "pörinät" makeista jutuista, mutta ovatko "nykylapset" sitten vain niin kyllästettyjä?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hölmösti kirjoitettu. Siis en usko että sokerista saa mitään humalatilaa aikaiseksi ja lapsi hyppisi seinille sen takia. Vaan, ettei keho saa liikaa energiaa, joka muuttuu läskiksi.

T.58

Vierailija
62/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa tämä sokerivauhkoilu. Sokeria on syöty vuosikausia ja ihan normaaleja hyvinnukkuvia ihmisiä suurimmasta osasta silti kasvaa

Ylipainon ja itseaiheutetun diabeteksen kanssa voi elää aivan normaalia elämää ja jatkaa sokerinsyömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääteessä isompi ongelma unen kannalta on se teen sisältämä kofeiini kuin sokeri.

Sokeri? Ei ainakaan minun jääteessäni ole lainkaan sokeria, sillä sitä ei tarvitse siihen laittaa.

Vierailija
64/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa aloitusta olen ketään tällä palstalla neuvonut? Kunhan kyselin. Nyt mammat jarrua.

Joo, käytit sanaa ihmettely, mutta kyllä tuosta näin lapsettomankin silmiin paistaa päteminen. "Minä sanoin, että ei pidä antaa sokeria, mutta eivät uskoneet. Syyttäköön sitten itseään kun lapsi kiukuttelee eikä nuku. Kyllä minun neuvojani noudattamalla olisi vältetty nekin kiukuttelut ja lapsi olisi nukkunut kuin tukki" Tuolta kuulosti minun silmääni sinun juttusi. 

Vierailija
65/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahantahtoinen?? Tähän aikaan päivästä taitaa linjoilla pyöriä jotain imetyshormoneissa sekoilevia, menee niin älyttömille urille nyt tämä keskustelu. Olkaa mammat rauhassa, en tule teidän iltapalapöytiinne neuvomaan. Jos tämäkin keskustelu on liikaa, muutakin voi lukea.

En imetä teinejäni. Ja tääkin puheenvuoro oli muuten todella pahantahtoinen, kuten aloituskin.

Höpö höpö, ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti, herran tähden nyt vauvapalstaa! Ainoat ilkeilijät tässä keskustelussa ovat lillukanvarsia riipivät sokerimammat. Taisi osua?

Vierailija
66/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa tämä sokerivauhkoilu. Sokeria on syöty vuosikausia ja ihan normaaleja hyvinnukkuvia ihmisiä suurimmasta osasta silti kasvaa

Ai että oikein vuosikausia? Evolutionäärisestä näkökulmasta sokeria on käytetty sellaisenaan vain silmänräpäyksen ajan. Kristallimuotoista sokeria opittiin valmistamaan ensimmäistä kertaa joskus vuonna 350 intiassa josta se sitten levisi hiljalleen muualle maailmaan ollen alkuun kallista ylellisyyttä. Massatuote se on ollut vasta joitakin satoja vuosia.

Mutaatio sietää maitotuotteita kehittyi joskus 5000-12000 vuotta sitten. Kun vertaa sitä siihen kuinka yleinen laktoosi-intoleranssi vielä on niin paljonko aikaa ihmisellä on ollut sopeutua sokerin mässyttämiseen? Ei kovinkaan paljon.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_sugar

https://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

Vierailija
67/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap antaisi lapsille iltapalaksi?

Kun minä olin lapsi 70-luvulla, meidän perhe söi yhdessä iltapalan. Se oli lähes poikkeuksetta kahvia ja pullaa, joskus pullan tilalla oli ranskanleipää ja hilloa. Olen juonut kahvia yksivuotiaasta eikä se lapsenakaan haitannut yöunia.

Miksi yksivuotiaalle on annettu riippuvuutta aiheuttavaa stimulanttia?

Vierailija
68/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa aloitusta olen ketään tällä palstalla neuvonut? Kunhan kyselin. Nyt mammat jarrua.

Joo, käytit sanaa ihmettely, mutta kyllä tuosta näin lapsettomankin silmiin paistaa päteminen. "Minä sanoin, että ei pidä antaa sokeria, mutta eivät uskoneet. Syyttäköön sitten itseään kun lapsi kiukuttelee eikä nuku. Kyllä minun neuvojani noudattamalla olisi vältetty nekin kiukuttelut ja lapsi olisi nukkunut kuin tukki" Tuolta kuulosti minun silmääni sinun juttusi. 

Niin, otin tämän tapauksen esimerkiksi, koska ihmettelin eikö sokeri+kofeiini=piristyminen ihan oikeasti ole jokaiselle selkeä yhtälö? Jos olisi, ei tätäkään tarvitsisi jankata. Ja sanoin tuolloin asiasta yhden kerran, joka poiki torppauksen. Ja uskotteko, en edes sanonut "mitä minä sanoin", koska oikeasti sympatiat olivat lapsen puolella jolla oli jo valmiiksi kurja olo. Joko riittää tästä?

Vierailija
69/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ei piristä (vaikka lasten päättömän käytöksen esim. synttäreillä on aikanaan sokerin piristävästä vaikutuksesta kuviteltu johtuvan). Sokeri itseasiassa väsyttää, kuten muutenkin isommat määrät nopeita hiilihydraatteja. Tämä on siis ihan tutkittu juttu, ei mutuilua ja vanhojen naisten perinneuskoa. Jopa hitaiden hiilihydraattien nauttiminen vaikuttaa väsyttävästi, vaikka huomattavasti pienemmässä määrin, eikä sitä yleensä arjessa itse huomaa. Nukahtamisvakeuksista kärsiville nimeomaan nykyään neuvotaan, että iltapalaksi kannattaa nauttia hiilihydraatteja, niin nukahtaa ja nukkuu paremmin. Ei tietysti puhdasta sokeria, mutta esim. jogurtti ja mysli on oivallinen iltapala takaamaan nopeamman nukahtamisen ja hyvät unet. Proteiinit ja rasvat hitaammiin sulavina ovat todella huono vaihtoehto iltapalaksi, jos haluaa hyvä yöunet.

Vierailija
70/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että oikein vuosikausia? Evolutionäärisestä näkökulmasta sokeria on käytetty sellaisenaan vain silmänräpäyksen ajan. Kristallimuotoista sokeria opittiin valmistamaan ensimmäistä kertaa joskus vuonna 350 intiassa josta se sitten levisi hiljalleen muualle maailmaan ollen alkuun kallista ylellisyyttä. Massatuote se on ollut vasta joitakin satoja vuosia.

Mutaatio sietää maitotuotteita kehittyi joskus 5000-12000 vuotta sitten. Kun vertaa sitä siihen kuinka yleinen laktoosi-intoleranssi vielä on niin paljonko aikaa ihmisellä on ollut sopeutua sokerin mässyttämiseen? Ei kovinkaan paljon.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_sugar

https://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

Normaalissa kielenkäytössä satoja vuosia=vuosikausia. Ei asian tarvitse olla tapahtunut ennen alkuräjähdystä, jotta voidaan käyttää sanaa vuosikausia. 

Vierailija
71/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minäpä söin eilen illalla kokonaisen pullapitkon! Onneksi ei lapsia, eivät saa pahoja vaikutteita.

N41

Miten voi kerralla syödä tuollaisen määrän? Minä yritin äsken syödä yhtä muffinia, mutta alle puolet sain syötyä koska se on niin kammottavan imelä. M37

Vierailija
72/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on paras esimerkki toksisesta av-mammailusta. Huutonauran täällä näille "ap on pahantahtoinen!!!"- kommenteille. Kai olette tietoisia siitä, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Ei ole tervettä suuttua kaikesta, miettikää sitä.

Vierailija
73/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä sinusta on sitten hyvä iltapala?

Ei illalla tarvitse syödä mitään.

Vierailija
74/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvavan lapsen täytyy syödä. Anna nyt niitä ehdotuksia, mitä sinä antaisit lapselle iltapalaksi.

Vierailija
75/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, otin tämän tapauksen esimerkiksi, koska ihmettelin eikö sokeri+kofeiini=piristyminen ihan oikeasti ole jokaiselle selkeä yhtälö? Jos olisi, ei tätäkään tarvitsisi jankata. Ja sanoin tuolloin asiasta yhden kerran, joka poiki torppauksen. Ja uskotteko, en edes sanonut "mitä minä sanoin", koska oikeasti sympatiat olivat lapsen puolella jolla oli jo valmiiksi kurja olo. Joko riittää tästä?

Tehokkaasti kyllä ummistat silmäsi siltä tosiasialta, että unettomuuteen voi olla monta muutakin syytä, jotka eivät liity mitenkään sokeri+kofeiini-yhdistelmään. Jos oikeasti sympatiseeraisit sitä lasta, selvittäisit tosiasiat ennen meuhkaamista. 

Vierailija
76/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla se sama ”mies” joka täällä aina solvaa äitejä. Se joka 20 minuutissa valmistaa kahden kuukauden ruoat. Tunnistan aggressiivisesta kirjoitustyylistä ja tuosta vähättelystäsi.

Mene terapiaan. Sulla on selkeästi jotain pahoja traumoja.

Vierailija
77/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset pumpataan täpötäyteen sokeria, säilöntäaineita ja muita luonnottomia kemikaaleja heti kun vain menee kiinteä ruoka alas. Sitten vielä ulkoleikkien sijaan laitetaan lapsiparka tuntikausiksi tönöttämään liikkumatta paikallaan tabletin ääreen aivoja mädättäen.

"Yllätys" että kaikki aakkosdiagnoosit, allergiat, yliherkkyydet, jne. häiriöt ovat räjähtäneet käsiin sitten 80-luvun, jolloin ei sokuria saanut kuin karkkipäivänä ja arkena syötiin samaa kotiruokaa kuin aikuiset. Ankara haittavero pitäisi pistää einespaskoille, sokerimehuille, nitriittinakeille, perkuujätenugeteille, jne. myrkyille joilla laiskurit pilaavat lastensa terveyden.

Vierailija
78/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap antaisi lapsille iltapalaksi?

Kun minä olin lapsi 70-luvulla, meidän perhe söi yhdessä iltapalan. Se oli lähes poikkeuksetta kahvia ja pullaa, joskus pullan tilalla oli ranskanleipää ja hilloa. Olen juonut kahvia yksivuotiaasta eikä se lapsenakaan haitannut yöunia.

Miksi yksivuotiaalle on annettu riippuvuutta aiheuttavaa stimulanttia?

Se oli 70-lukua. Pientä kahvi oli sen rinnalla, että lapsia sai pahoinpidellä ja tupakoida sisällä vastasyntyneen vierellä.

Vierailija
79/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla se sama ”mies” joka täällä aina solvaa äitejä. Se joka 20 minuutissa valmistaa kahden kuukauden ruoat. Tunnistan aggressiivisesta kirjoitustyylistä ja tuosta vähättelystäsi.

Mene terapiaan. Sulla on selkeästi jotain pahoja traumoja.

Sanoman mies

Vierailija
80/127 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juon joka ilta kupin kahvia sokerilla ja maidolla. Nukahdan lähes heti kun pää menee tyynylle. Missä tässä oli se sokeri+kofeiini=pirityminen, jonka piti olla kaikille niin selkeä yhtälö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi