Lapseton ihmettelee: sokeria iltapalaksi?
Ruokaketjuista ja elävästäkin elämästä olen huomannut monen perheen iltapalojen sisältävän melkoisia sokerimääriä. Eikö lasten uni ole levottomampaa silloin? Makujugurteissa, mehukeitoissa, mysleissä jne.on paljon lisättyäkin sokeria. Kerran näin jopa jääteetä iltapalalla, ja tätä ihmetellessä olin niuho :D lapsi tosin pyöri sängyssään vielä puolilta öin... Ehkä olen itse herkkä sokerille kun saan ihan selkeät "pörinät" makeista jutuista, mutta ovatko "nykylapset" sitten vain niin kyllästettyjä?
Kommentit (127)
Nykyisin taidetaan kyllä syödä paremmin kuin ennen. Esimerkiksi itse söin lapsena about näin: aamulla riisimuroja, lounaaksi kouluruoka, välipalaksi ranskanleipää juustolla, päivälliseksi perunoita ja ruskeaa kastiketta, iltapalaksi pullaa ja kaakaota.
Omat lapset ottaa joka aterialla kasviksia ja syövät enimmäkseen ruis- tai kauraleipää, juovat maitoa ja vettä. Tykkäävät viiliksistä enkä ala todellakaan niuhottamaan niiden sisältämästä sokerista kun ruokavalio on muuten oikein hyvä.
Meillä noita sokerimuroja ja hillovoileipiä käytettiin henkiseen väkivaltaan. Oli herkkuja tarjolla, mutta kun menit niitä ottamaan niin haukuttiin läskiksi. Kuitenkin kukaan ei tehnyt meille lapsille mitään iltapalaa vaan itse sai hakea kaapista.
Näin 90-luvulla.
Omille lapsilleni syötän iltapalaksi tummaa leipää margariinin kanssa, neljän viljan puuroa , vihanneksia (kurkku/tomaatti/porkkana/parsakaali/kesäkurpitsa). Joskus tarjoan myös hedelmiä omena/appelssiini/päärynä. Harvoin banaania/luumua/persikoita/satsumoita/kiiviä. Ruokajuomana vesi tai maito. :)
Herkkumuroja ei nuo pienet osaa oikein vielä kaivata ja makeat hedelmät maistuu hyvin.
Mitä enemmän ap selittelee, sitä epäuskottavammaksi tämä muuttuu? Mikä se suhteesi siihen lapseen oikein on, jos olet hänen kanssaan päivittäin sekä aamulla että vielä iltapalallakin? Kuulostaa hyvin kummalliselta järjestelyltä, että perheessä majailee ylimääräinen aikuinen päivittäin aamusta iltaan.
Täällä tulevien diabeetikkojen lällymammat puolustautuvat :D antaa tulla alapeukkuja, sisimmässänne tiedätte että liika sokeri ON myrkkyä.
En ole koskaan kuullut perheestä, jossa lasten kaverit olisivat päivittäin paikalla aamusta iltaan.
Mutta minäpä söin eilen illalla kokonaisen pullapitkon! Onneksi ei lapsia, eivät saa pahoja vaikutteita.
N41
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut perheestä, jossa lasten kaverit olisivat päivittäin paikalla aamusta iltaan.
Muutin tietysti yksityiskohtia. Se että tähän nyt takerrutaan, alleviivaa pointtiani. Sokeria vedetään liikaa ja vielä selitellään sitä parhain päin. Tehkää mitä lystäätte, kunhan kirjoitin mielipiteestäni, kuten keskustelupalstoilla tavataan tehdä.
Ap, mikä sinusta on sitten hyvä iltapala?
En ole ap, mutta miksi täällä on niin hyökkäävä ilmapiiri ap:n asialliseen kysymykseen, ottaako mammat taas ihan kaiken henkilökohtaisena loukkauksena? Onhan se kieltämättä vähän kummaa kun omassakin tuttavaperheessä annetaan lapsille iltapalaksi sokeripläjäysvanukkaita ja karkkia, ja sitten lapset riehuvat kuin viimeistä päivää. Eikö tätä asiaa muka saa ihmetellä vaikka itsellä ei ole lapsia? Saa "lapsellisetkin" minun puolesta minun elämääni ihmetellä, en siitä suutu.
Taisi viheltää monelta ohi mitä tässä haettiin: moni ei ehkä ole tullut edes ajatelleeksi sitä piilosokerin määrää kaikessa ruuassa. Tarvitseehan ihminen sokereitakin, mutta huikeita eroja löytyy siinä mistä niitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin tietysti yksityiskohtia. Se että tähän nyt takerrutaan, alleviivaa pointtiani. Sokeria vedetään liikaa ja vielä selitellään sitä parhain päin. Tehkää mitä lystäätte, kunhan kirjoitin mielipiteestäni, kuten keskustelupalstoilla tavataan tehdä.
Ja veit niillä muutetuilla yksityiskohdilla lopunkin uskottavuuden teorialtasi. Jos lapsi yhtenä yönä nukkuu huonosti, sillä ei 99,999999% todennäköisyydellä ole mitään tekemistä sokerin kanssa. Hukkaan meni tämäkin katkera yritys mustamaalata lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta miksi täällä on niin hyökkäävä ilmapiiri ap:n asialliseen kysymykseen, ottaako mammat taas ihan kaiken henkilökohtaisena loukkauksena? Onhan se kieltämättä vähän kummaa kun omassakin tuttavaperheessä annetaan lapsille iltapalaksi sokeripläjäysvanukkaita ja karkkia, ja sitten lapset riehuvat kuin viimeistä päivää. Eikö tätä asiaa muka saa ihmetellä vaikka itsellä ei ole lapsia? Saa "lapsellisetkin" minun puolesta minun elämääni ihmetellä, en siitä suutu.
Koska hän on pahantahtoinen ja tuo tyyli että tehdään oitis johtopäätöksiä, yleistetään ja syytellään on ala-arvoista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Se olisikaan ollut ongelma, jos asiallisesti olisi miettinyt sokerimääriä nykyisissä elintarvikkeissa. Mutta asetelma, jossa lapseton tulee antamaan ihmettelyn varjolla neuvoja, miten lasten kanssa "pitäisi" toimia, on tällä palstalla sama kuin asettuisi loka-auton tyhjennysaukon eteen, kun lastia ollaan kippaamassa. P'skaa tulee niskaan ja ihan itse aiheutetusta syystä.
Pahantahtoinen?? Tähän aikaan päivästä taitaa linjoilla pyöriä jotain imetyshormoneissa sekoilevia, menee niin älyttömille urille nyt tämä keskustelu. Olkaa mammat rauhassa, en tule teidän iltapalapöytiinne neuvomaan. Jos tämäkin keskustelu on liikaa, muutakin voi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatkohan sekoittaa sokerin kofeiiniin? Sokeri ei aiheuta terveessä ihmisessä mitään "pörinöitä". Se on energiaa siinä missä muukin.251
Häh, etkö oikeasti ole kuullut sokerihumalasta? En syö juurikaan makeaa, joten huomaan selkeän eron olossa kun niin teen. En sekoita kofeiiniin.
Huomaat sen eron siksi, koska sokeri/hiilihydraatit nostavat nopeasti verensokerin taivaisiin. Minäkään en syö paljoa makeaa ja huomaan kyllä tuon sokerin vaikutuksen, rasva pitää paremmin olon järkevänä. Jatkuvasti paljon sokeria syövät eivät huomaa enää tuota vaikutusta, koska ovat niin tottuneita siihen.
Ite vältän lisättyä sokeria. En sen takia, että tulisi liikaa energiaa, vaan halua täyttää energiantarpeen muulla, kuin valkoisella sokerilla. Jugurttia saa maustamattomana mihin voi laittaa hedelmiä ja marjoja oman maun mukaan. Muroja saa sokeroimattomina ja ne maistuu omaankin suuhun hyvältä. Mysli on poikkeus, olen ostanut sellaista, joka on makeutettu taatelitahnalla, ei ideaali, mutta parempaa kuin pelkällä sokerilla makeutettu. Mehuja ei juoda, kuin ihan spesiaaliaamuina. Täysjyvätuotteita ja puurohiutaleet ihan sellaisenaan, ei valmispusseja.
Sokerisia herkkuja toki saa, mutta annan ne sitten selkeästi herkkujen muodossa, normaaliruoka ei sokeria kaipaa. Eikä tuolle lapselle sit edes oikein maistukkaan, kuin joku keksi tarjoilupöydässä.
Tää on mun valinta ja ai että, kun saan tästä jupinaa muilta ihmisiltä.
Missä kohtaa aloitusta olen ketään tällä palstalla neuvonut? Kunhan kyselin. Nyt mammat jarrua.
Vierailija kirjoitti:
Pahantahtoinen?? Tähän aikaan päivästä taitaa linjoilla pyöriä jotain imetyshormoneissa sekoilevia, menee niin älyttömille urille nyt tämä keskustelu. Olkaa mammat rauhassa, en tule teidän iltapalapöytiinne neuvomaan. Jos tämäkin keskustelu on liikaa, muutakin voi lukea.
En imetä teinejäni. Ja tääkin puheenvuoro oli muuten todella pahantahtoinen, kuten aloituskin.
Ja tää perustui empiiriseen tutkimukseen? Poissuljit kaikki muut muuttujat?
Vai oäätitkö vain niin, kun ensin olit nipottanut ja sitten halusit osoittaa olleesi oikeassa?