Olen sh ja annan ilmaisen neuvon masentuneille
1. Liikkukaaa itsenne HIKEEN JOKA PÄIVÄ.
2. Syökää paljon varsiselleriä.
3. Nukkukaa HYVIN.
sh
Kommentit (67)
Lääkärin mukaan en ole masentunut joten minun ei ilmeisesti tarvitse tehdä noita asioita. Voin siis jäädä lattialle makaamaan ja haaveilemaan kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentuneita ei kannata koskaan yrittää neuvomalla auttaa tai tsempata. Heille kaikki on aina väärin autettu.
Se on yksi masennuksen oire, että ollaan sarkastisia ja yhteistyöhaluttomia. Totta kai liikunta ja terveellinen ruokavalio auttaa masennukseen, mutta ei ole oikotie onneen kuten ei mikään ole.
Ei niitä oikeasti masentuneita kyllä kiinnosta ne neuvot... leikkimasentuneet ne aina kimpaantuu kun joku näkee heidän kusetuksensa ja laiskuuden läpi. Aktiivisuutta ja tarmoa näillä "masentuneilla" kyllä riittää kirjoitella aihe vapaalle vaikka ympäri vuorokauden mutta jos pitäisi vaikka syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa niin oivoi oivoi en jaksa ja olen niin passiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen masentunut ja annan ilmaisen neuvon ap:lle:
SUKSI KUUSEEN! (osaisin tämän sanoa rumemminkin, mutta jotain tasoa täytyy pitää :) )
Laita lenkkarit jalkaan ja mene tunnin reippalle kävelylenkille. Sitten valmistat itsellesi terveellisen aterian ja menet illalla nukkumaan hyvissä ajoin. Aamulla aloitat aktiivisen työn hakemisen. Muuta neuvoa ei tule.
Hih, minä olin jo 1,5 tunnin lenkillä, syön terveellisesti ja illalla menen ajoissa nukkumaan, eikä minun tarvitse (onneksi) hakea töitä, sitä minulla on ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan diagnosoitu masennusta mutta samat oireet olivat. Jeesus auttoi. Mitä menetettävää on kysyä häneltä apua? Ei mitään. Minulla on elämä alkanut muuttua hitaasti mutta varmasti. Toivo on todellakin olemassa.
Tai korjaan, oli menetettävänä se tie jolla aiemmin oli, piti päästää irti katkeruudesta heitä kohtaan jotka ovat minulle tehneet väärin ja opettelen edelleen, on pitänyt opetella luottamaan Jumalaan ja tämäkin jatkuu edelleen. On pitänyt luopua varattujen ihmisten tavoittelusta koska se ei ole oikein, siitäkin on kertynyt myös murhetta aiemmin itselleni kun niin tein. On pitänyt sanoa huonoille tavoille kuten ryyppäämiselle ei (kohtuudella juon kyllä). Ei enää rahanmenoa tai morkkista. Ja niin edelleen. Lista jatkuisi vielä tästäkin.
Minä tiedän yhden jutun mikä ainakin itsellä auttaa masennukseen. En tiedä toimiiko se kaikilla? Niin se keino on ganja. Jos auttaa niin helpottaa 15-20 minuutissa.
1. ja 3. ovat avun hakemisen ohella (joka on ensisijaista, jos/kun on masentunut) ihan hyviä neuvoja, mutta miksi selleriä? Itse en voi ko. vihannesta sietää - laatta lentäisi, jos selleriä pitäisi syödä-, eikä siedä moni muukaan. Allerginenkin on moni sille.
T: sh myöskin
Ihmiset, jotka eivät tiedä mitään masennuksesta neuvovat masentuneita. Ymmärrän kyllä tavallaan ohjeet (paitsi tuon varsisellerin), eli on hyvä liikkua, syödä terveellisesti ja nukkua hyvin. Nuo hyvin yksinkertaiset ohjeet ovat monelle masentuneelle aivan mahdottomia. Jos et ymmärrä sitä niin et tiedä mitä masennus on. Enemmän tässä nyt häiritsee ap:n ylimielinen asenne. "Miksi olette masentuneita, kun minäkään en ole!" Ei masennus ole mikään tietoinen valinta, tai viikon kestävä väsymys.
Veikkaan, että
Näitä ilmaisten neuvojen antajia masentuneille löytyy.
Osaan antaa samat neuvot enkä ole hoitsu.
Vierailija kirjoitti:
1. ja 3. ovat avun hakemisen ohella (joka on ensisijaista, jos/kun on masentunut) ihan hyviä neuvoja, mutta miksi selleriä? Itse en voi ko. vihannesta sietää - laatta lentäisi, jos selleriä pitäisi syödä-, eikä siedä moni muukaan. Allerginenkin on moni sille.
T: sh myöskin
Ehkä sen sellerin idea on siinä, että se on niin pahaa. Pienellä puraisulla voi kokeilla tahtovoimaa mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Nukuin viime yönä alle 5 tuntia, haluaisin mennä lepuuttamaan silmiä mutta töissä. Varmaan käy taas niin kun kotiin pääsee niin silmät aukeaa ja väsymys on poissa kun on kaikkea mukavaa tekemistä, sitten valvon klo 12 asti ja taas menee unet persiilleen.
En tiedä meneekö tämä samaan vinkkikategoriaan kuin selleri, mutta jääkylmästä suihkusta on kuulemma ollut apu joillekin. Elimistö "järkyttyy" ja veri alkaa kiertää. Hetkellisesti voi tulla parempi olo ja sekin auttaa jo henkisesti, toisin kuin joku pilven poltto.
https://www.iltalehti.fi/hyvaolo/a/f204e567-0893-4602-8839-931e7e3ef830
Selleri on superfuudi.
Nautin varsiselleriä ainoastaan bloody maryn kanssa.
Masennusta ehkäistään/hoidetaan myös näillä lisäravinteilla: B12 vitamiini, D vitamiini, kalaöljy, ruusujuuriuute, reishi uute, raakasuklaa, ashwagandha
Kiva kun annat vakavista unihäiriöistä kärsivälle neuvon että nuku hyvin. Nukun hyvin ainoastaan lääkkeiden avulla mutta silloin olen väsynyt myös päivisin.
52 jatkaa, ja auringonvalo. Itse otin viime kesänä aurinkokylpyjä rannalla, työttömänä ja vähävaraisena. Mitään ei tarvinnut tehdä kuin laittaa aurinkorasvaa ja maata. Elimistö virkistyi. Vaikka toisaalta uv-säteilystä varoitetaan, eli tiedä häntä. Ihosyöpä ei ainakaan paranna masennusta jos niin kävisi mutta kaikkea kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
52 jatkaa, ja auringonvalo. Itse otin viime kesänä aurinkokylpyjä rannalla, työttömänä ja vähävaraisena. Mitään ei tarvinnut tehdä kuin laittaa aurinkorasvaa ja maata. Elimistö virkistyi. Vaikka toisaalta uv-säteilystä varoitetaan, eli tiedä häntä. Ihosyöpä ei ainakaan paranna masennusta jos niin kävisi mutta kaikkea kohtuudella.
Ja runsas veden juominen (mieluiten suoloja/kivennäisaineita myös)
Rakastan selleriä ja liikuntaa! Silti nukun huonosti tai liikaa ja kärsin traumaattisesta lapsuudesta johtuvasta kroonisesta masennuksesta.
Tähän on auttanut vain vuosien terapia. Ei ole sitä poistanut mutta auttaa jaksamaan.
AP:lle toivon myötätuntoa muita kohtaan.
Olen huomannut, että monet masentuneet tuntuvat olevan usein hyvin herkkiä vaistoamaan ihmisten motiiveja ja ylimielisyyden. Et kai potilastyössä toivo, että aiheutat vaan lisää kuormaa masennuspotilaille?
Jos toivot, niin suosittelen keskusteluterapiaa.
Kuinkakohan paha paniikkihäiriö sulla oli sitten aikoinaan?