oikeesti Suomessa eläminen on tehty mahdottomaksi. Ei täällä enää voi elää edes keskituloisena koulutettuna ihmisenä :(
Kaikki maksaa ihan saatanasti!
Sähkö, vesi, ruoka, auto, bensa, lasten harrastukset KAIKKI
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin 1700 e käteen, olisi se yli kolme kertaa enemmän kuin mitä työttömänä saan. Tuohon palkkaan saanee asumistukeakin, jos on lapsia. Eli jos kolminkertainen tuloero ei ole paljon, niin palkkojahan on varaa alentaa?
Etkö saa nyt asumistukea? En jaksa vängätä täällä enää. Tämä työttömien ruikutus ei liity aiheeseen joka oli se että keskiluokka on ahtaalla. Kommentoin siihen alunperin kertomalla että saan 300 enemmän kuin työttömänä opiskelleena kokopäivätyötä tekevänä ja että työttömien naapureiden elintaso on sama kuin minulla. Kyllä, tukia on varaa alentaa tai palkkoja nostaa. Työnteon kuuluu olla aina selvästi kannattavampaa kuin esim sinun elämäntapasi. Ei huvittaisi mennä huomenna töihin kello 7 kun elintaso ei eroa työttömästä
Sinun naapurisi tuskin saakaan pelkkää työmarkkinatukea. Jos olisin työkykyinen niin saisin heti töitä ja käteen jäisi tonni enemmän vaikka ammatissani onkin pieni palkka. Kyllä, näin mahtavan suuri on työmarkkinatuki jolla joudun elämään (käteen n. 600€/kk lapsikorotusten kanssa). Ainakin oma elintasoni eroaa merkittävästi siitä kun olin työkykyinen ja töissä. Senkus jäät työmarkkinatuelle jos se on mielestäsi niin korkea.
Hae toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain esim työmarkkinatuen n 500 e ja asumistukea 180 e. Se on silti liki kolmannes 1700 e palkasta (käteen). Ei siis mikään pieni ero, vaikka palkkakin on pieni. Turha verrata siis työttömiin jos haluaa itse parempaa palkkaa.
Minä vertaan työttömäön perheelliseen en esim työttömäön sinkkuun. Sain itse työttömänä samassa asunnossa samalla perhemuodolla 300 vähmmän työttömänä kuin nyt.
Jos sinun tulosi työttömänä olivat noin pienet täytyy asumiskulujenkin olla pienet! Silloinhan tuo 1700 riittäisi hienosti. Meillä asuu omassa kohteessa työttömät 1000 e asunnoissa.
No Kela ei maksa asunnosta tukea kuin 80 %, eikä maksa sitäkään jos kämppä on liian kallis. Eli jos asuu liian kalliissa asunnossa, voi joutua maksamaan monta sataa siitä työttömyyskorvauksesta pelkästään vuokraa.
Kyllä maksaa jos ei saa halvempaa. Koettu on 2 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain esim työmarkkinatuen n 500 e ja asumistukea 180 e. Se on silti liki kolmannes 1700 e palkasta (käteen). Ei siis mikään pieni ero, vaikka palkkakin on pieni. Turha verrata siis työttömiin jos haluaa itse parempaa palkkaa.
Minä vertaan työttömäön perheelliseen en esim työttömäön sinkkuun. Sain itse työttömänä samassa asunnossa samalla perhemuodolla 300 vähmmän työttömänä kuin nyt.
Jos sinun tulosi työttömänä olivat noin pienet täytyy asumiskulujenkin olla pienet! Silloinhan tuo 1700 riittäisi hienosti. Meillä asuu omassa kohteessa työttömät 1000 e asunnoissa.
Perheellinen pienituloinen saa usein asumistukea, oletko hakenut? Voi saada tt tukeakin. Paljonko saat lapsilisiä?
Olen kertonut tuloni täällä jo, saan lapsilisää 120 e, asunustukea 120 e tt tukea emme saa palkka 1900 Helsingissä vuokra 1050 e kk. Työttömänä jäi käteen vuokran jälkeen 300 vähemmän jonka vuoksi kirjoitin ketjuun. Olen yh ja lastentarhanopettaja Helsingistä. Kyllä, keskiluokka on ahtaalla vrt työttömät ja suurituloiset
Mutta miten voit olla ahtaalla, kun mielestäsi työttömät saa paljon rahaa kuussa, eivätkä ole ahtaalla, ja sinä saat sentään 300 euroa enemmän joka kuu?
Vierailija kirjoitti:
10% kotitalouksien sähköstä menee siihen, että laitteet on stand-by -tilassa.
Kahvin juominen ei ole mikään velvollisuus, paljonko siitä tulee 10 vuodessa? Tarvitseeko jokainen todella oman tietokoneen?
Onko pakko olla 2 autoa?Miksi pitää ostaa maitoa, joka on käsitelty niin, että se on lähinnä valkoista vettä?
Miksi lomalla pitäisi matkustaa ulkomaille?
Miksi pitäisi olla telkkari, kun läppärillä näkee samat ohjelmat?
Miksi kotona pitää olla tasoja ja huonekaluja, joihin lähinnä kasataan tavaraa eikä käytetä muuten?
Miksi pitää olla salikortti?
Miksi pitää astioita olla niin paljon, että riittää kymmenelle vieraalle? Tilaisuuksia varten voi vuokrata jostain.
Miksi jouluna tai synttäreillä pitäisi saada useampi lahja?
Mä nyt en hirveesti tähän jaksa, mutta hei, miten niin "läppärillä näkee samat ohjelmat?" Siis istutteks te perheen kanssa kaikki yhden läppärin edessä kattomassa jotain elokuvaa, vai onko kaikilla oma läppäri, josta jokainen kattoo erikseen? Jotenkin vaan mua ei ajatus houkuttele. Läppärin ruutu ei ole kovin iso, sitä pitää pitää ihan nenän eessä. Ei voi vaan istua sohvalla ja rentoutua toisten kanssa. Sitä paitsi televisio ei ole mikään hirveän iso investointi. Niitä saa aika halvallakin nykyään, eikä enää ole lupamaksuja, joiden takia pitäis jättää tv hankkimatta.
Lomalla ei tosiaan tarvis matkustaa ulkomaille, siitä oon samaa mieltä. Tosin kotimaassa matkustaminen voi tulla kalliimmaksi kuin ulkomailla käynti. Tietysti riippuu siitä, miten matkustetaan ja mitä tehdään.
Ja silloin on pakko olla kaksi autoa, jos julkiset ei kulje sopivasti ja töissä on käytävä, molempien. Onhan näitä teräsihmisiä, jotka polkee 30 km töihin kesät talvet pyörällä, mutta kaikki ei siihen kerta kaikkiaan pysty. Juu kyllä Päätalon kirjassa joku raksatyömies kävi töissä juosten kymmeniä kilometrejä joka päivä, no tehkää perässä, siitä vaan. Tulee halvaksi. Ei kulu pyöräkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellinen pienituloinen saa usein asumistukea, oletko hakenut? Voi saada tt tukeakin. Paljonko saat lapsilisiä?
Olen kertonut tuloni täällä jo, saan lapsilisää 120 e, asunustukea 120 e tt tukea emme saa palkka 1900 Helsingissä vuokra 1050 e kk. Työttömänä jäi käteen vuokran jälkeen 300 vähemmän jonka vuoksi kirjoitin ketjuun. Olen yh ja lastentarhanopettaja Helsingistä. Kyllä, keskiluokka on ahtaalla vrt työttömät ja suurituloiset
Mutta miten voit olla ahtaalla, kun mielestäsi työttömät saa paljon rahaa kuussa, eivätkä ole ahtaalla, ja sinä saat sentään 300 euroa enemmän joka kuu?
Se ei ole tarpeeksi suuri ero vrt työtön kun käyn kokopäivätyössä. Keskiluokkaisen palkansaajsn ja työttömän ero ja elintason ero kuuluisi olla suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole tarpeeksi suuri ero vrt työtön kun käyn kokopäivätyössä. Keskiluokkaisen palkansaajsn ja työttömän ero ja elintason ero kuuluisi olla suurempi.
Ethän sinä kuulu keskiluokkaan vaan pienituloisiin. Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin 1700 e käteen, olisi se yli kolme kertaa enemmän kuin mitä työttömänä saan. Tuohon palkkaan saanee asumistukeakin, jos on lapsia. Eli jos kolminkertainen tuloero ei ole paljon, niin palkkojahan on varaa alentaa?
Etkö saa nyt asumistukea? En jaksa vängätä täällä enää. Tämä työttömien ruikutus ei liity aiheeseen joka oli se että keskiluokka on ahtaalla. Kommentoin siihen alunperin kertomalla että saan 300 enemmän kuin työttömänä opiskelleena kokopäivätyötä tekevänä ja että työttömien naapureiden elintaso on sama kuin minulla. Kyllä, tukia on varaa alentaa tai palkkoja nostaa. Työnteon kuuluu olla aina selvästi kannattavampaa kuin esim sinun elämäntapasi. Ei huvittaisi mennä huomenna töihin kello 7 kun elintaso ei eroa työttömästä
Sinun naapurisi tuskin saakaan pelkkää työmarkkinatukea. Jos olisin työkykyinen niin saisin heti töitä ja käteen jäisi tonni enemmän vaikka ammatissani onkin pieni palkka. Kyllä, näin mahtavan suuri on työmarkkinatuki jolla joudun elämään (käteen n. 600€/kk lapsikorotusten kanssa). Ainakin oma elintasoni eroaa merkittävästi siitä kun olin työkykyinen ja töissä. Senkus jäät työmarkkinatuelle jos se on mielestäsi niin korkea.
Hae toimeentulotukea
En ole oikeutettu siihen koska töissä ollessani hoidin raha-asiani esimerkillisesti ja minulla on säästöjä.
Määritelmästä riippuen keskituloinen on 1500-5000 e netto. Eli kyllä ylempään keskiluokkaan kuuluvan ja työttömän elintason ero on kymmenkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea
En ole oikeutettu siihen koska töissä ollessani hoidin raha-asiani esimerkillisesti ja minulla on säästöjä.
Eli vaikka sinulla on vakituinen työ, säännöllinen toimeentulo, saat lapsilisää ja asumistukea ja sinulla on omaisuutta niin silti naapureilla ei ole riittävän kurja elämä. Elämäsikö paranisi, kun naapurisi asuisi kadulla ja heidän lapsensa kuolisi nälkään?
Millä se 300 euron ero on syntynyt, sinä lastentarhanopettaja? Paljonko siis sait tukia ja mitä tukia kun olit työtön/opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtaammalla se työtön kuitenkin edelleen on. Mitä tarkoittaa 300 vähemmän?
Siis, toki olisi hyvä kuin kaikista töistä saisi väh 2000 käteen, mutta joillekin näköjään riittäisi sekin, kun vaan naapureilla menisi paljon huonommin kuin itsellä.
Suomessa sosiaalietuudet on Romanian tasolla, niistä ei siis ole irrotettavaa keskiluokan palkkoihin. Turhaa siis koko ajan nillittää työttömien etuuksista, jos omana ongelmana on liian pieni palkka. Miksette nillitä suuryritysten veronkierrosta, korruptiosta jne, miksi teitä tyydyttäisi se kun naapurilla vaan menisi vielä huonommin?
Miten nämä työttömien kommentit liittyvät itse aiheeseen? Siihen että keskituloiset ovat ahtaalla? Pitäisikö siis heidän tyytyä kohtaloonsa kun työttömät saavat vielä vähemmän? Työttömät unohtavat sen että keskituloiset palkansaajat käyvät töissä. Vai ovatko työttömät sitä mieltä että heidän kuuluu saada sama tekemättä mitään? Kuka silloin kävisi töissä?
Työttömien ja keskiluokan elintasoero on liian pieni.
Se joka maksaa kirjoitti:
Ja kohta maksaa vielä enemmän, kun ilmastohysterian varjolla nostetaan hyödykkeiden hintoja. Omistusasunto ensi asunnon ostajalle vaikeaa, kun pitää olla se 30% asunnon hinnasta vakuuksina.
Lisäksi palveluja yksityistetään vauhdilla, ja kyllähän jokainen tietää että yrityksen ainoa tavoite on tehdä voittoa, ja tuottaa osakkeenomistajille voittoa. Kun esimerkiksi terveyspalveluja halutaan yksityistää, on takana vain ja ainoastaan voitontavoittelu, vaikka mitä muuta tahansa väitettäisiin. Tämähän ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että esimerkiksi riittävä ja laadukas terveydenhuolto olisi jatkossa kaikille mahdollista kustannusten takia.
Mitä luulet ilmastonmuutosten aiheuttamien haittojen torjumisen maksavan tavalliselle kansalaiselle jonkun ajan päästä, jos nyt ei panosteta uuteen teknologiaan ja varauduta asiaan? Mutta kun se näkökanta on niin helvetin suppea ja parin vuoden mittainen. 80-luvun onnela ei tule ikinä takaisin, mutta täällä on mahdollisuus elää hyvää elämää jos tajuaa katsoa pidemmälle kuin kahden vuoden päähän eikä narista ja haikailla bensa-autojen kulta-aikaan. Loppuu ne sinun hyödykkeesi kuten kahvit ja suklaat sen ilmastonmuutoksen takia melko varmasti muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sosiaalietuudet on Romanian tasolla, niistä ei siis ole irrotettavaa keskiluokan palkkoihin. Turhaa siis koko ajan nillittää työttömien etuuksista, jos omana ongelmana on liian pieni palkka. Miksette nillitä suuryritysten veronkierrosta, korruptiosta jne, miksi teitä tyydyttäisi se kun naapurilla vaan menisi vielä huonommin?
Koska työtön naapuri takapihallaan riippumatossa ja kehuillaan ärsyttää kun itse joutuu käymään töissä jotta saa ruokaa pöytään.Se tyydyttäisi että saisin työnteosta enemmän hyötyä kuin nyt vrt työtön ja motivoisi työntekoon. Suuryritykset ja johtajat ovat kaukana omasta elämästäni joten en valita niistä. Naapuri on takapihallaan riippumatossaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea
Eli vaikka sinulla on vakituinen työ, säännöllinen toimeentulo, saat lapsilisää ja asumistukea ja sinulla on omaisuutta niin silti naapureilla ei ole riittävän kurja elämä. Elämäsikö paranisi, kun naapurisi asuisi kadulla ja heidän lapsensa kuolisi nälkään?
Täh, lainauksesi taisi mennä pieleen 😂. Minulla on säästöjä muttei asumistukea tai työtä. En kadehdi naapuria. Vaan vastasin tuolle joka kadehtia naapuriaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä työttömien kommentit liittyvät itse aiheeseen? Siihen että keskituloiset ovat ahtaalla? Pitäisikö siis heidän tyytyä kohtaloonsa kun työttömät saavat vielä vähemmän? Työttömät unohtavat sen että keskituloiset palkansaajat käyvät töissä. Vai ovatko työttömät sitä mieltä että heidän kuuluu saada sama tekemättä mitään? Kuka silloin kävisi töissä?
Työttömien ja keskiluokan elintasoero on liian pieni.
Eikä ole : D Työttömän elintaso on paljon matalampi kuin keskiluokalla. Monet saavat liian pientä palkkaa, mutta myös tuet ovat todella pienet. Varsinkin siihen nähden, että työttömyys on psykologisesti, sosiaalisesti ja fyysisesti (enemmän stressiä ja enemmän sairauksia) rankempaa kuin töissäkäynti. Jotkut työntekijät vain näköjään polveutuu suoraan keskity sleirivartijoista, jotka haluaa vain nähdä että naapuri kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja, netto n 1950 e. Yksi lapsi, olen yh ja asumme Helsingissä. Vuokra on 1050 e, lapsen pk ja oma työpaikka kävelymatkan päässä se on välttämätöntä arjen sujumisen kannalta sillä joskus työvuoroni alkaa 6.15 ja loppuu 17.30. Haen ja vien lapsen omaan päiväkotiinsa matkalla. Tällä alueella ei ole halvempia asuntoja.
Saan nettopalkan 1950 lisäksi elatustuen 200 e, lapsilisän yh korotuksella 120 e ja asumistukea 100 e. Naapurissa asuu samanlaisessa asunnossa työttömiä perheitä, osa yksinhuoltajia myös, ja heillä rahaa jää vuokran jälkeen ( joka maksetaan kokonaisuudessaan + muut laskut päälle) 860 e yhden lapsen ja aikuisen perheessä. Meille jää laskujen ja vuokran jälkeen n 300 e kk enemmän. Nytkin naapuri kehui kuinka ihanaa on kun "kesäloma" alkaa, lapsensa on kotona kesäkuun alusta elokuun alkuun. Minulla lomaa 2 vkoa kun on uusi työsuhde. Joudun ottamaan palkatonta lomaa jotta lapseni ei joudu olemaan koko kesää ok: ssa. Mitään tukea sille ajalle en saa, säästän siihen rahaa. Naapuri on menossa kahdellekin matkalle, sai tt harkinnanvaraista tukea yhteen matkaan.
Jokainen voi miettiä kuinka motivoivaa on mennä töihin kello 7 ja herättää lapsi kello 6 kun naapuri vielä nukkuu ja saada siitä 300 e enemmän kk kuin hän. Aikaa varsinkaan oman lapsen kanssa ei voi kukaan ostaa lisää. Minulla sattuu olemaan sellainen koulutus että töitä te toimistokin löytää enkä voi heittäytyä työttömäksi. Omistusasuntoon wn saa lainaa joten kyllähän sitä työssäkäynnin järkevyyttä miettii aika usein.
Jotain kompensaatiota ja kannustinta täytyisi työssäkäyville lisätä,ei ole kohtuullista saada täysin samaa elintasoa kotona olemalla kuin työssäkäyvät. Kaikki maksaa työssäkäyville liikaa.
En tiedä sinusta mutta minusta 300e/kk on iso rahaa käteen kuussa enemmän. Se tekee 3600e/vuosi. Tämän lisäksi työssä käyvä ihminen säilyttää "työmarkkinakelpoisuutensa" ja pystyy jatkossa kenties vielä etenemään urallaan. Työttömänä kotona lojuva on muutaman vuoden jälkeen käytännössä syrjäytynyt työmarkkinoilta ja hänen mahdollisuutensa työllistyä alkavat olla hyvin heikot. Hän siis kituuttaa jatkossakin tukien varassa.
Työtön ei myöskään saa lainaa, luottokortteja yms. normielämään usein tarvittavia asioita kovinkaan helposti toisin kuin työssä käyvä.
Ei se korvaa stressaavaa arkea työvuoroineen. Ajattelin työhön mennessä kuin kirjoitit mutta se 300 ei ole tarpeeksi kokopäivätyöstä vrt työtön naapuri. Tässä työssä ei ole myöskään palkankorotuksia tms tulossa.
Työttömyys se vasta stressaakin. Jokainen pitkäaikaistyötön jonka tunnen katuu sitä ettei pysytellyt työelämässä mukana.
No mun naapurini vaikuttavat tyytyväisiltä, ihan leppoisaa pihan laittoa ja lastentapahtumissa käymistä. Ei eroa mitenkään keskituloisen perheen elintasosta. Kun lapset kasvavat voivat mennä työelämään tai olla menemättä, elintaso tulee olemaan samanlainen eläkkeineen kuin minulla vaikka töissä käynkin. Ja jos saa peruspäivärahaa saa tienata sen 300 e peruspäivärahan päälle. Pitkäaikaistyötön voi olla vaikka 4 lapsen kotiäiti jolla aktiviteettiä riittää. Näkisin että syrjäytyneen pitkäaikaistyöttömän 50v perheettömän elämä ei paremmaksi tulisi vaikka töissä kävisikin. Minun tuntemani työttömät perheelliset ovat tyytyväisiä kun heillä on aikaa lapsille ja ovat kotona kun lapsi tulee koulusta. Kesällä on paljon ilmaisia tapahtumia lapsiperheille.
Naapurisi on siis 4 lapsen kotiäiti en sanoisi stressitömäksi sitten sitäkään. Työttömyys ei ole ihannetila kuin kuvitelmissasi... Sinä näkisit millä perustein että alkoholisoitunut ahdistunut 50v pitkäistyötön joka joutuu koko ajan aktiivimallin kurittamaksi ja syrjäytyneemmäksi yhteiskunnasta nauttii siitä työttömyydestä ja se olotila on ihanne eikä paremmaksi muutu vaikka saisikin töitä. On sinulla kuvitelmat. Toki väritin tekstiä mutta näin se vain niillä työttömillä on. En puhu että onpa kiva olla vuoden työtmänä vaan tarkoitan työttömyyttä joka monelle sen "kivan" vuoden jälkeen ei enää olekkaan valinta eikä kivaa vaan pakollista sekä ahdistavaa.
Työttömiä naapureita tässä samassa talossa on 4 perhettä: yksi yh yhden lapsen kanssa, tämä 4 lapsen perhe jossa myös isä kotona, yksi äiti kahden lapsen kanssa ja perhe jossa isä opiskelee ja äiti kotona kahden kanssa. Leppoisaa heillä on elämä tunnen kaikki melko hyvin. Itse olin työtön 2 vuotta lapsen syntymän ja eron jälkeen, enkä huomannut notkahdusta elintasossa, en saanut edes peruspäivärahaa vain tt tukea. Kuten sanoin vertaan perheellisiin en yksinäisiin keski- ikäisiin joilla saattaa olla muitakin ongelmia. Perheellisillä ainakin naapurustossa elämä on leppoisaa kotostelua lasten kanssa. Omassakin pk ryhmässä työttömiä lapsia puolipäiväisenä joiden äidit ovat työttömiä.Kirpaisee välillä kun hakevat lapsen kello 12 ja lapsi on iloinen kun pääsee kotiin, kun omani joituu olemaan vielä hoidossa monta tuntia. Meillä melkein kaikki toiminta on aamupäivisin puolipäiväisten takia, loppuaika on " säilöä".
Eikö sinun pitäisi olla töissä silloin klo 12 eikä kyttäämässä kun muita haetaan hoidosta..
Niin, olen ko ryhmän lastentarhanopettaja, tänään sairaslomalla. Ihan töissä olen kun oman ryhmän lapsia haetaan.
No jää ihmeessä työttömäksi jos se edustaa unelmaelämääsi!
Juuri näin voi vastata se, jota keskustelu ei enää miellytä. Eikä taaskaan päästä pohdinnoissa eteenpäin. Ei ole ok, että se, joka raataa, saa ihan liian vähän käteen siihen verrattuna, joka ei tee yhtään mitään. Tämäkin lto kyllä voisi käyttää työttömyysajan iloisesti ja arvokasta läsnäoloahan se olisikin, jos lapsi on vielä pieni. Mutta hän on valinnut työn, ja sen pitäisi ihan eri mittakaavassa kannattaa kuin mitä todellisuus tällä hetkellä on!
(sorry, minun Suomen kieli taitaa olla jo ruosteessa)
Mutta jos niillä tuilla elää kerran todella makeasti, niin mitä valittamista työssäkäyvällä on, kun hän saa vielä enemmän rahaa?
plus eläkkeen, työterveyshuollon, saa asuntolainaa jne etuja mitä työtön ei saa.
On eri asia haluta parempaa palkkaa, kuin vedota siihen, että työttömillä on muka yhtä hyvä elintaso kuin työssäkäyvällä = jos se elintaso on niin hyvä työttömänä, on aivan perusteltua kysyä, miksi raataja ei vain jää työttömäksi.
Sama epäkohta jatkuu eläkkeelläkin. Pienistä tuloista kertyy pieni eläke, työttömänä elämänsä porskutellut saa mini-eläkkeensä päälle sitten ne tuet ja tulotaso on sama kuin sillä työeläkettä hieman enemmän nostavalla.
Työterveyshuoltoa pienipalkkaisella ei yleensä ole muuta kuin lain vaatima minimi. Eli työhöntulotarkastus ja sitten jos työssä on jotain kuormittavaa niin siihen voi hakea apua työterveyshuollosta. Muuta "hoitoa" ei työterveydestä saa. Jos hyvin on, niin saikkulapun saa työterveydestä, tosin osa joutuu jo senkin hakemaan TK.sta tai jopa yksityiseltä kun TK.hon ei aikoja saa. Maksut toki omasta pussista. Työttömällä on oikeus työttömän terveystarkastukseen, lisäksi työttömällä on mahdollisuus ottaa esim. peruutusaikaa vastaan kun on arkisin kotona.
Asuntolainaa saattaa pienipalkkainen saada, mutta niillä summilla mitä sitä myönnetään, saa ostettua jonkun kuppaisen kämpän jonka arvo alenee koko ajan/vaatii remontteja ym. Kannattavaa?
Työtön ja perheellinen saa pari saturaista vähemmän kuin työssäkäyvä ja ne pari puuttuvaa saturaistakin tulee sitten lisää kun hakee esim. lasten harrastuskustannuksiin apua. Samaan aikaan se pienituloinen tosiaan lähtee kuudelta aamulla kotoa kohti töihin ja palaa illalla. Ja jos lasketaan esim. työmatkakulut ym. niin sille kotona perheensä kanssa laatuaikaa viettelevälle voi hyvinkin jäädä käyttörahaa kuussa enemmän kuin sille pienellä palkalla kitkuttelevalle. Ja jos oikeasti mietitään, perheenäiti joka on kotona 24/7 vs. perheenäiti (tai isä, ihan kuinka vaan) niin saahan sen saman rahasumman paljon paremmin riittämään se, joka on siellä kotona. On aikaa leipoa itse, kävellä useampi kauppa läpi tarjousten toivossa, tehdä ruokaa huokeista raaka-aineista ajan kanssa, korjata lasten vaatteista pikkurepaleet yms. Työssäkäyvällä aikaa ei ole ja rahaa kuluu ihan eri tavalla.
Aivan järjetöntä. Tokihan se pienipalkkainen voisi jäädä myös kotiin (ja useahan tähän ratkaisuun jo päätyykin) mutta monikin tajuaa kyllä sen että jos kaikki heittäytyy yhteiskunnan tukiverkon varaan työttömiksi, on meillä melko nopeasti kestämätön tilanne edessä kun ei ne rahat kaikille riitä. Eli sinne töihin on vaan pakko mennä.
Vielä päälle se, että työtöntä kyllä sympataan ja voi voi kun kyllä on vaikeaa ja tiukkaa. Pienituloinen työssäkäyvä joka kehtaa nostaa esiin sen että todellisuudessa työttömällä perheellisellä voi olla parempi elintaso kun sillä pienipalkkaisella, onkin sitten katkera ja kateellinen, hyi hyi. Ettäs kehtaat valittaa.
Itse voin näin anonyyminä myöntää että jättäydyin työttömäksi silloin kuin lapset oli pieniä. Elämä oli paljon helpompaa niin. Mutta jos kaikki pienipalkkaiset tosiaan tekisi näin niin katastrofihan siinä olisi edessä.