Kutsu kohdunkaulan syövän seulontaan
Sain kutsun, että minulla on mahdollisuus osallistua kunnan tarjoamaan kohdunkaulan seulontaan. Millainen toimenpide on? Sattuuko ja kannattaako mennä? Miksiköhän sain kutsun tuonne...
Kommentit (28)
Etpä paljon ole selvillä asioista. Seulontaan kutsutaan 30-60-vuotiaat (useimmiten tämä ikähaarukka) viiden vuoden välein. Kyseessä on papa-näyte ja mahdollisesti joillain alueilla HPV-näyte.
Joukkoseulonta ja tottakai menet. Yks gynellä maksaa jotain 100€. Pikkuisen nipistää. Kaapaistaan solunäyte kohdunkaulalta.
Se on tavallinen papa-koe. Tietenkin kannattaa mennä, kun ilmaiseksi pääsee. Etkö ole ikinä käynyt, kun et tiedä? Olisi jo korkea aika sitten mennä.
No se tulee tietyn ikäisille, olisko 35 v eteenpäin, muutaman vuoden välein. Normaali papa-koe, ei pitäisi sattua. Kannattaa mennä.
Olet aivan erityinen ihminen ja siksi sinut kutsuttiin tuohon. Vagina kaivetaan perusteellisesti. Onnea, arpa osui juuri sinuun!!
30 v:sta ylöspäin kutsu tulee 5 vuoden välein. Joukkoseulonta. Kannattaa mennä. Housut pois ja gynepöydälle, hoitaja ottaa näytteen, pikkuhousunsuoja pöksyihin tiputtelun varalta ja kotiin. Kestää 5 min riisumisineen ja nipistää hieman.
Mulla ei ees nipistänyt, en huomannut mitään.
Mullekin tuli, oon 30v. Ihan peruspapakoe. Eikö muka sulta ole koskaan otettu? Minulta on otettu varmaan neljä tai viis kertaa..
Odottelen tuloksia. 👍
Kattavuus on ollut noissa hyvä, 70 % kutsutuista käy. Lopuistakin iso osa testauttaa muualla, esim. gynellä käydessään.
Jos onnistuu olemaan ihan rentona niin ei sitä koetta oikein edes huomaa. Kannattaa mennä.
Kiitos asiallisesti vastanneille! Täytän tosiaan 30 ja sain kutsun :) Kiva kuulla, ettei satu juurikaan! Ap
Kuka tollo näyttää nuolta alaspäin.
Itse olen kerran käynyt seulonnassa ja oli perusteellinen tutkimus. Tunnusteltiin rinnat, kyseltiin kierto, ehkäisy tarve. Otettiin verenpaine ja paino. Pieni terveystarkastus siis naiselle.
Vierailija kirjoitti:
30 v:sta ylöspäin kutsu tulee 5 vuoden välein. Joukkoseulonta. Kannattaa mennä. Housut pois ja gynepöydälle, hoitaja ottaa näytteen, pikkuhousunsuoja pöksyihin tiputtelun varalta ja kotiin. Kestää 5 min riisumisineen ja nipistää hieman.
Ai, kestäisikin. Mulla kesti viimeksi 20 min kun ei löytynyt kohdunsuuta. Sattu sikana kun kaiveli.on kuulemma takana sivulla jossain hankalassa paikassa:(
Tänä vuonna ainakin tuli kutsut jo 25v täyttäville, ei ole enää +30
Jännittää aika paljon mennä,mutta täytyyhän se rohkaistua. Saapahan mielenrauhan. Ap
Voi ehkä olla typerä kysymys, mutta kuitenkin: jos edellisessä seulonnassa viisi vuotta sitten ei näkynyt mitään muutoksia ja olen sen jälkeen ollut selibaatissa, onko mahdollista, että nyt tänä aikana olisi kuitenkin jotain muuttunut ja uuteen seulontaan pitäisi mennä? Koen tilanteen taustastani johtuen ahdistavana, enkä siksi sinne mielelläni menisi. Terveys on tietysti tärkein.
Viimeisin yhdyntä oli lähes 10 vuotta sitten ja ainoa kerta, kun olen ollut yhdynnässä ilman kondomia oli lähes 30 vuotta sitten.
En ole ollut koskaan yhdynnässä ilman kondomia? Täytyykö silti mennä?
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut koskaan yhdynnässä ilman kondomia? Täytyykö silti mennä?
Sä saat ihan itse päättää, menetkö. Ei kukaan siihen pakota.
Minulla löytyi seulonnassa kondunkaulan syövän esiaste.
Ehdottomasti käyt kaikissa joukkoseulonnoissa, joihin aina silloin tällöin tulee kutsu.