HPV-rokotteesta (ja muistakin rokotteista)
Tiedän, että asiasta on jauhettu puolesta ja vastaan monet kerrat, mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin.
Minusta oli täysin itsestään selvää, että 11-vuotias tyttäreni sai (tänään toisen annoksen) HPV-rokotteen.
En ymmärrä vanhempia, jotka vastustavat ja kieltävät esim. kyseisen papilloomavirustartuntoja ja kohdunkaulansyöpää ehkäisevän rokotteen antamista.
Olen itse tosi kiitollinen, että se kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan kuten myös vesirokkorokote nykyään.
Lapsena (1970-80 -luvulla) vesi-, tuhka- ja tulirokon sekä sikotaudin sairastaneena en voisi kuvitellakaan tilannetta, etten ehkäisisi rakkaimmain ja kalleimman ihmiseni sairastumista.
Totta kai asia on hyvin tunneperäinen, mutta myös faktoihin perustuva.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Paras suoja, jos annetaan ennen sukupuolielämän aloittamista. Ei auta enää yli 30 vuotiaalle.
Auttaahan se esim. palstauleille, jotka ovat impiä. Ei ole iästä kiinni vaan siitä, onko jo saanut tartunnan vai ei.
Mikä(köhän) on oletettu sukupuolielämän aloitusikä?
16?
Se pistos suojaa vain pieneltä osalta syöpää aiheuttavista viruksista. Lisäksi suurimman osan pystyy oma keho parantamaan ja vain hyvin pienelle osalle tulee siitä muutoksia tai syöpää niin ihan turha kemikaalikuorma keholle. Se määrä mitä kyseinen pistos suojaa on muutamissa prosenteissa tai jopa alle.
Olen iloinen, että Suomessa on hyvin kattava rokotusohjelma!
Loistava, maailman paras, mikäli jossain maassa eri rokoteta vielä tehokkaammin.
----
Sikotauti ja tuhka- tai vesirokko vievät ainakin viikon "tehokasta peliaikaa" .
Kuka teistä töissä käyvistä yli 10-vuotiaan lasten vanhemmista voisi jäädä kotiin hoitamaan lasta/lapsia, yksinhuoltajista puhumattakaan?
Sama täällä. Tytär otti sen. Lääkäri (ei koulu) kertoi , että papilloomavirus voi aiheuttaa esim.suusyöpää, eikä vain kohdunkaulansyöpiä. Toivottavasti pojillekin aletaan antaa rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä ei ole ollut mitenkään ajankohtaista, mutta olen vähän kahden vaiheilla ajatuksissani. Rokotteen teho on kai jokunen vuosi eli se pitää aina muistaa uusia? Kuinka suuri kuolleisuus on nyt esim. alle 60-vuotiailla tähän tyyppien 16 ja 18 aiheuttamiin syöpiin? Olen käsittänyt että seulonnoilla ollaan saatu aika vähiin esiasteiden kehittyminen syöväksi asti? Seulonnoissahan pitäisi silti käydä.
Kyseinen syöpä on aika lailla harvinainen alle 65v ikäisillä ja sitä vanhemmillakaan se ei ole mikään tavallinen tappaja. Siksi minusta on outoa, että vaikka ko. rokotetta ei ole vielä monia vuosia annettu, niin se olisi jo nyt pystynyt estämään kymmeniä syöpätapauksia. En ymmärrä, mihin tämä perustuu, jos syöpä tavallisimmin puhkeaa vasta vaihdevuosien jälkeen ja rokotetut on nuoria tyttöjä.
Rokotettahan annetaan ensisijaisesti siksi, että sillä ehkäistään suun ja nielun alueen syöpiä, joiden määrä on kasvanut suuseksin myötä hurjasti!
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Tytär otti sen. Lääkäri (ei koulu) kertoi , että papilloomavirus voi aiheuttaa esim.suusyöpää, eikä vain kohdunkaulansyöpiä. Toivottavasti pojillekin aletaan antaa rokotetta.
Muistiko lääkäri sanoa, että ihan kaikkea ei kannata laittaa suuhun eli suun ja nuelun alueen papilloomavirus saadaan oraaliseksillä. HPV-rokote tehoaa toki poikiinkin, mutta aiheuttaa samalla tavalla vakavia sivuoireita kuin tytöilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin juuri 400e,että sain pojalle. Olkaa onnellisia, että tytöt saa ilmaiseksi. On tulossa pojillekin, thl suosittaa. Kyse ei ole seksitaudeista, hpv-viruksen aiheuttamat syövät lisääntyvät esim pään ja kaulan alueella.
Kyse on nimenomaan muuttuneiden tapojen aiheuttamista seksitaudeista vai miksi ihmeessä kuvittelet, että sama virustyyppi aiheuttaa syöpää nielussa, kohdunkaulassa ja peräsuolessa? Mutta yllättäen ei esim. silmässä.
Rokostusvastaiset ihmiset ilmeisen selvästi hlauavat lapsen kuolemaa tai aiankin sairastumista.
Sairasta menoa!
Terve menoa!
Juu, juuri kuoli parikymppinen kaveri nielussa olleeseen syöpään. Läökäri sanoi, että rokote olisi estänyt. Kuinka moni rokotteen vastustaja on oikeasti petehtynyt asiaan? THL suositus on aika painava ja ihan syyttä ei oteta rokoteohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, juuri kuoli parikymppinen kaveri nielussa olleeseen syöpään. Läökäri sanoi, että rokote olisi estänyt. Kuinka moni rokotteen vastustaja on oikeasti petehtynyt asiaan? THL suositus on aika painava ja ihan syyttä ei oteta rokoteohjelmaan.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin se rokote ei estä syöpää! Kohdunkaulansyöpä ja vaikka nielusyöpä ei johdu yhdestä ainoasta viruksesta, mukana on kymmeniä erilaisia. HPV-rokote tehoaa niistä kahteen tavallisimpaan (kombinaationa löydettyyn).
Lääkäri ei tainnut ihan tietää, mikä se rokotteen, virusten ja syövän mekanismi on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se rokote olekaan mikään koulun asia.
Suusyöpien määrän jatkuva kasvu on suorassa yhteydessä seksitapoihin, joten aika moni altistuminen jäisi pois, jos miettisi, mitä suuhunsa laittaa.
Kiitos kommenteistanne, joiden myötä olen entistäkin vahvemmin sekä HPV- että muiden rokotusten kannalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin juuri 400e,että sain pojalle. Olkaa onnellisia, että tytöt saa ilmaiseksi. On tulossa pojillekin, thl suosittaa. Kyse ei ole seksitaudeista, hpv-viruksen aiheuttamat syövät lisääntyvät esim pään ja kaulan alueella.
No itse asiassa suuseksissä ne leviää nielun ja kurkun alueelle. Nämä ovat hurjasti yleistyneet nuorilla miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä ei ole ollut mitenkään ajankohtaista, mutta olen vähän kahden vaiheilla ajatuksissani. Rokotteen teho on kai jokunen vuosi eli se pitää aina muistaa uusia? Kuinka suuri kuolleisuus on nyt esim. alle 60-vuotiailla tähän tyyppien 16 ja 18 aiheuttamiin syöpiin? Olen käsittänyt että seulonnoilla ollaan saatu aika vähiin esiasteiden kehittyminen syöväksi asti? Seulonnoissahan pitäisi silti käydä.
Kyseinen syöpä on aika lailla harvinainen alle 65v ikäisillä ja sitä vanhemmillakaan se ei ole mikään tavallinen tappaja. Siksi minusta on outoa, että vaikka ko. rokotetta ei ole vielä monia vuosia annettu, niin se olisi jo nyt pystynyt estämään kymmeniä syöpätapauksia. En ymmärrä, mihin tämä perustuu, jos syöpä tavallisimmin puhkeaa vasta vaihdevuosien jälkeen ja rokotetut on nuoria tyttöjä.
Rokotettahan annetaan ensisijaisesti siksi, että sillä ehkäistään suun ja nielun alueen syöpiä, joiden määrä on kasvanut suuseksin myötä hurjasti!
Ei vaan näitä syöpiä on paljon jo nuorillakin, ihan jo parikymppisilläkin, myös nuorilla miehillä. Kohdunkaulansyöpä on yleisin 30-44 -vuotiailla naisilla. Tämä ei ole vanhusten syöpä.
Ei sitä tarvitse uusia myöhemmin. Se annetaan kahdesti kouluaikana.
En kyllä tiedä mitä vanhempi vastaa lapselleen kun tämä kysyy syövän (tai vaikka vaan esiasteen, joka on varsin yleinen) saatuaan että miksi häntä ei rokotettu...? Näitä ihan varmasit joidenkin perheiden kohdalle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan näitä syöpiä on paljon jo nuorillakin, ihan jo parikymppisilläkin, myös nuorilla miehillä. Kohdunkaulansyöpä on yleisin 30-44 -vuotiailla naisilla. Tämä ei ole vanhusten syöpä.
Ei ole vanhusten tauti, ei.
Vierailija kirjoitti:
ksehän on siitä antaako pimppaa paljaalla jossakin bileissä
kyseessä on valinta
tyttö voi ja pitää vaatia kondomin käyttöä
ei tule kohdunkaulasyöpää eikä tarvi rokotetta ottaa mikä sekoittaa hormonijärjestelmän ja johon moni tyttö on jo kuollutki
'kvg lisää aiheesta epätietoisella
Kondomi ei anna 100% suojaa papilloomavirusta vastaan, kuten ei myöskään herpesvirusta vastaan. Nämä viruksen aiheuttamat solumuutokset voivat olla myös iholla peniksen juuressa, johon kondomi ei ulotu. Nainen taas peniksen päälle istuessaan koskettaa paljailla sukuelimillään peniksen ympäröivää ihoa aika laajalta alueelta. Jos iholla on virusta, se tarttuu hyvin herkästi naisen alapään limakalvoille. Tartuntariskiä molemmin puolin lisää myös ihokarvojen ajeleminen, koska tällöin ihoon voi tulla rikkonaisia kohtia (nykyaikana lähes kaikki ajelevat karvojaan).
On erittäin vastuutonta evätä lapseltaan tällainen tärkeä rokote. Ette voi tietää, millainen seksielämä lapsellanne tulee olemaan. Toisekseen, vain yksi tartuttajakin saattaa riittää. Rokottamatta jättämällä saatat myös helpottaa viruksen leviämistä lapsesi tuleviin muihin seksikumppaneihin. Muistattehan myös, että syöpää aiheuttavan papilloomaviruksen saattaa pahimmillaan saada raiskauksenkin seurauksena.
Paras suoja, jos annetaan ennen sukupuolielämän aloittamista. Ei auta enää yli 30 vuotiaalle.