HPV-rokotteesta (ja muistakin rokotteista)
Tiedän, että asiasta on jauhettu puolesta ja vastaan monet kerrat, mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin.
Minusta oli täysin itsestään selvää, että 11-vuotias tyttäreni sai (tänään toisen annoksen) HPV-rokotteen.
En ymmärrä vanhempia, jotka vastustavat ja kieltävät esim. kyseisen papilloomavirustartuntoja ja kohdunkaulansyöpää ehkäisevän rokotteen antamista.
Olen itse tosi kiitollinen, että se kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan kuten myös vesirokkorokote nykyään.
Lapsena (1970-80 -luvulla) vesi-, tuhka- ja tulirokon sekä sikotaudin sairastaneena en voisi kuvitellakaan tilannetta, etten ehkäisisi rakkaimmain ja kalleimman ihmiseni sairastumista.
Totta kai asia on hyvin tunneperäinen, mutta myös faktoihin perustuva.
Kommentit (52)
Jos HPV-rokotteella saadaan kohdunkaulasyöpä hävitettyä, niin sen pitäisi olla pakollinen ihan jokaiselle, myös pojille.
Minusta oli jotenkin vastenmielistä, että sitä mainostetiin "tyttöjen juttuna".
http://2.bp.blogspot.com/-Bf9TaOG5U78/Um4ws7illMI/AAAAAAAABWQ/11iLzkeD6…
Yhtä lailla pojat tuota virusta levittävät. Mutta ei, laitetaan tytöt aina vastuuseen. Pojat on poikia.
Ja meille ei yläasteella edes kerrottu, mistä tuo virus tarttuu. Jankutettiin vaan, että pakko ottaa rokote pakko ottaa rokote. En ottanut. Jos terkkari olisi rehellisesti kertonut ja perustellut, miksi rokotetta tarvitsee niin olisin ottanut.
Arvelinkin, että ollaan taas rokotusvastaisia.
Vierailija kirjoitti:
No minulle oli täysin selvää, että minun tyttäret ei sitä ota.
Kertoisitko miksi?
ksehän on siitä antaako pimppaa paljaalla jossakin bileissä
kyseessä on valinta
tyttö voi ja pitää vaatia kondomin käyttöä
ei tule kohdunkaulasyöpää eikä tarvi rokotetta ottaa mikä sekoittaa hormonijärjestelmän ja johon moni tyttö on jo kuollutki
'kvg lisää aiheesta epätietoisella
Meillä tämä ei ole ollut mitenkään ajankohtaista, mutta olen vähän kahden vaiheilla ajatuksissani. Rokotteen teho on kai jokunen vuosi eli se pitää aina muistaa uusia? Kuinka suuri kuolleisuus on nyt esim. alle 60-vuotiailla tähän tyyppien 16 ja 18 aiheuttamiin syöpiin? Olen käsittänyt että seulonnoilla ollaan saatu aika vähiin esiasteiden kehittyminen syöväksi asti? Seulonnoissahan pitäisi silti käydä.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on valinta
ei tule kohdunkaulasyöpää eikä tarvi rokotetta ottaa mikä sekoittaa hormonijärjestelmän ja johon moni tyttö on jo kuollutki
Eihän sitten parisuhteessakaan voi ikinä lopettaa kondomin käyttöä. Lapsetkin pitää laittaa alulle laboratoriossa.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on valinta
Kuollut?
KVG:tin enkä löytänyt mitään tilastota, jonka perusteella en olisi antanut pistää neulaa tyttöni käsivarteen.
Olen ilmeisesti huono kvg:ttaja.
Ja pahinta kokonaisuudessa on varmasti se fyysinen piikki.
ap
Onneksi oma tyttäreni on niin fiksu ja valistunut, että ei ottanut rokotetta. Sehän on ihan yhtä tyhjän kanssa ja haittavaikutuksia rutkasti. Yksi hömppä taas muiden hömppien joukossa, johon typerykset uskovat.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla pojat tuota virusta levittävät. Mutta ei, laitetaan tytöt aina vastuuseen. Pojat on poikia.
Ja meille ei yläasteella edes kerrottu, mistä tuo virus tarttuu. Jankutettiin vaan, että pakko ottaa rokote pakko ottaa rokote. En ottanut. Jos terkkari olisi rehellisesti kertonut ja perustellut, miksi rokotetta tarvitsee niin olisin ottanut.
Tämä on totta. Perustelut ja lisäksi tietoa olisi annettava enemmän! Olen itse koulussa terveydenhoitajana, pidin tytöille ennen rokotuspäivää "luennon", jossa kerroin rokotteesta, sen mahdollisista haittavaikutuksista ja myös siitä, että se on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Tämän jälkeen tytöt saivat tietopaketin rokotteesta ja aikaa miettiä kotona ennen rokotuspäätöksen tekemistä. Mielestäni kohdunkaulansyövästä ja ylipäätään hpv-viruksesta olisi hyvä puhua enemmän. Eihän se lisää pelkästään kohdunkaulansyöpää vaan on yhteydessä myös suun ja kurkunalueen syöpien lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on valinta
Sukupuolielinten HPV-infektioita ei pysty täysin estämään kondomin käytölläkään, koska virus tarttuu myös ympäröivältä iholta. Lähde: THL
Vierailija kirjoitti:
En tiedä asiasta paljoa, joten korjatkaa jos olen väärässä. Eikö rokote anneta tytöille siksi, että viruksesta on heille suurempi haitta kuin pojille? Pojat toimivat enemmän ns. kantajina, kun taas tytöt keräävät potin (mahdolliset syövät). Poikien rokottaminenhan ei estäisi viruksen leviämistä, sillä rokote ei estä viruksen tarttumista vaan sen aktivoitumisen elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma tyttäreni on niin fiksu ja valistunut, että ei ottanut rokotetta. Sehän on ihan yhtä tyhjän kanssa ja haittavaikutuksia rutkasti. Yksi hömppä taas muiden hömppien joukossa, johon typerykset uskovat.
Hömppä hömppien joukossa?
Voisitko perustella?
Tyttäresi ei todellakaan ole HPV-rokotteen suhteen lainkaa fiksu tai valistunut, vaikka muuten saattaa hyvinkin olla.
Uskomattomia ovat ihmiset, jotka haluavat pahoinpidellä tai tappaa lapsiaan olemalla rokotusvastaisia.
Itse maksoin juuri 400e,että sain pojalle. Olkaa onnellisia, että tytöt saa ilmaiseksi. On tulossa pojillekin, thl suosittaa. Kyse ei ole seksitaudeista, hpv-viruksen aiheuttamat syövät lisääntyvät esim pään ja kaulan alueella.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on valinta
ei tule kohdunkaulasyöpää eikä tarvi rokotetta ottaa mikä sekoittaa hormonijärjestelmän ja johon moni tyttö on jo kuollutki (esitä lähde tuolle paskaväitteellesi, ole hyvä)
Aha. Eli mielestäsi kunnon tytöt eivät saa syöpää? Eli syöpä on oma syy ja haureuden palkka. (Oot vajaa)
Mites se kunnon tyttö saa selvitetyksi, ettei tuleva aviomies tartuta häneen hpv-virusta hääyönä?
Nainenhan saa tartunnan mieheltä ja mies naiselta, näin heteropiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä asiasta paljoa, joten korjatkaa jos olen väärässä. Eikö rokote anneta tytöille siksi, että viruksesta on heille suurempi haitta kuin pojille? Pojat toimivat enemmän ns. kantajina, kun taas tytöt keräävät potin (mahdolliset syövät). Poikien rokottaminenhan ei estäisi viruksen leviämistä, sillä rokote ei estä viruksen tarttumista vaan sen aktivoitumisen elimistössä.
Olet väärässä. Poikia ei rokoteta siksi, että se maksaa maan hallituksen ja eduskunnan mielestä liikaa.
Vaikka pojatkin rokottamalla virus katoaisi populaatiosta nopeasti.
Rokottaminen synnyttää elimistön tappajasoluille muistin, jonka avulla ne tunnistavat ja tuhoavat kyseisen viruksen nopeasti. Näinhän rokotteet toimivat, viruksia tappavaa tehokasta lääkehoitoa kun ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla. Koska muutenhan sitä voitais antsa myös niille joilla se jo on.
Thl on suosittanut rokotetta myös pojille. Rahasta kiinni, tulevatko saamaan. Nyt voi ostaa omalla kustannuksella.
No minulle oli täysin selvää, että minun tyttäret ei sitä ota.