Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret lykkäävät omakotitalon ostoa? Eihän siinä ole mitään järkeä!

Vierailija
06.05.2019 |

Lainat on otettava mahdollisimman nuorena, jotta vanhana saa vain lekotella. Eix niin?

https://yle.fi/uutiset/3-10765191

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta syytä. Yksi on ympäristövouhotus, asutaan mieluummin jossakin radanvarren ahtaassa slummissa kuin omassa talossa. Ja uusavuttomuus, ei osata enää hoitaa taloa, jolloin pitäminen tulee kalliiksi.

Sitten aina on ne pölvästit, jotka asuvat vuokralla yhtään laskematta, kuinka monta kertaa enemmän he maksavat asumisesta elämänsä aikana, kun asuvat vuokralla.

Se porukka, joka ei tajua että hekin voivat sairastua tai jäädä työttömäksi. Jolloin maksettu oma koti on paljon fiksumpi ratkaisu kun asua vuokralla.

Sitten ihan muoti, se tulee ja menee.

Voi voi. Jos maksan 900e/kk vuokraa asunnosta, joka maksaa 300 000e, voin asua siinä vuokralla 27v ennen kuin "olen maksanut" kämpän. Ja tämä luku ei sisällä vastiketta tai remontteja. Jos ko. asunnon vastike on vaikka 300e/kk niin asun vuokralla 36 vuotta, ennen kuin olen "maksanut" kämpän.  Jos hintaan lisätään vielä muutama remontti, niin aika käy vielä pidemmäksi. Joo, toki vuokrat nousee, mutta tosiasia on, että pääkaupunkiseudulla omistusasuminen ei todellakaan ole pidemmän päälle vuokra-asumista edullisempaa. Toki siitä jää se asunto, mutta toisaalta kun ei ole lapsia niin mitä väliä?

Vierailija
82/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta koska nykyajan naisia ei kiinnosta kodin hoitaminen ja lasten kasvatus. Minun miehenä pitäisi käydä töissä, töiden jälkeen hoitaa ja rempata taloa, pestä pyykit, tiskata astiat, tehdä ruoka, hoitaa ja kasvattaa lapset ja illalla pitäisi vielä seksiä ja yhteistä aikaa miettiä. Samalla akka vain kävisi töissä (jos sitäkään) ja illat valittaisi miehistä somessa ja vauvafoorumilla. Ei kiitos.

Kuvailemasi kuulostaa ihan naisen ikiaikaiselta roolilta, vaan että ollaan viimein tajuttu kuinka paska diili toi on. En kyllä voi sua syyttää ettei kiinnosta. Ei kiinnosta muakaan.

T. Vela-nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde tässä ostamaan OKT kun halvimmat ovat luokkaa 400000 euroa ja tuloni vain 4200 EUR kk

Vierailija
84/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih hei sinä provatsu!

Vierailija
85/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä olevat omakotitalot ovat kalliita. Ei nuorilla ole sellaisiin varaa. Ongelma ei ole pelkästään kahden auton tarve vaan se, ettei kaupungeissa - joissa siis on näiden nuorten työpaikat - ole enää maksuttomia parkkipaikkoja. 

Vierailija
86/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ostavat asuntonsa Helsingin kerrostaloista, joissa arvo nousee eikä laske. Omakotitalot on eläkeläisten juttu.

Kyllähän juuri kerrostalot ovat eläkeläisten juttu 😀

Vierailija
87/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 18 vuotta OKT:ssa asuneena voin todeta, että ei koskaan uudestaan. Kerrostalo kaupungin keskustasta on ylivoimainen, vaikkakin kallis, vaihtoehto.

Vierailija
88/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ostavat asuntonsa Helsingin kerrostaloista, joissa arvo nousee eikä laske. Omakotitalot on eläkeläisten juttu.

Kyllähän juuri kerrostalot ovat eläkeläisten juttu 😀

Eläkeläisellä ja eläkeläisellä voi olla 30-40 vuotta ikäeroa. Jos eläkeläinen 93 v asuu kerrostalossa, niin hänen lapsensa 65 v, eläkeläinen hänkin, jaksaa tehdä vielä omakotitalon ulkotyöt

Vierailija
89/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan omistusasujalla menee lainanlyhennysten lisäksi lämmitykseen, remontointiin, yms? Omakotiasujalla vielä paljon enemmän.

Vuokralla asujaa ei kosketa julkisivurempat ja kosteusvauriot, sen kun vain pakkaa tavaransa ja etsii uuden kodin. Samalla jää joka kuukausi säästöön, vaikkapa osakkeisiin tai matkoihin.

Miettikääpä omia vanhempianne. Lainanlyhennysten ja kattoremonttien jälkeen ei jäänytkään varaa matkustella. Talvella ei voi lähteä muutenkaan reissuun, kun putket jäätyy ja takkaa pitää lämmittää. Ja mitä monella jäänyt käteen? Homeinen loukko, joista edes lapset ei halua tapella. Talotkin vanhenee, Suomessa on valtavasti taloja, joiden tie on tullut jo päähänsä.

Ei omistusasuminen ole kaikkien juttu, Suomessa on vain totuttu katsomaan alaspäin vuokralla asujia.

Niin minä mietinkin, oma äitini asui aina vuokralla, kun se oli niin huoletonta. No tavallaan, hän pystyi maksamaan vuokran työssä ollessa (muttei säästämään siinä ohella). Jäi sitten työttömäksi jo viisikymppisenä. Ja nykyään eläkkeestä menee lähes kaikki vuokraan, lopulla ostaa kauraryynejä.

Minä asun talossa jossa takan lisäksi patterit ja ilmalämpöpumppu (eli ei mitään ongelmaa matkustella talvella), ja uusi katto tarvitaan kerran 30 vuoteen (nykyinen 10 v vanha). Meillä on uusitut putket (putkiremppa maksoi hurjat 8000e 160m2 taloon), julkisivu on tiiltä. Ikkunat ovat sellaiset että kittasimme ja maalasimme itse, maksoi ehkä 200 e ja kestää seuraavat 15 v. Sitten korjataan taas.

Kun talo on kalliolla, ei ole salaojaremppaa. Talo ei homehdu, jos sitä hoitaa. Kustannukset kaikkineen n 250e/henkilö/kk, velat maksettu, joten voisimme asua tuossa käytännössä loputtomiin vaikka tuilla.

Koska tahansa saisimme talosta yli 300 000, jos tahtoisimme vuokralle siirtyä, tai ulkomaille. Mitä sinulla on 15 vuodesta vuokra-asumisesta? Pino kuitteja.

Elämänlaatua ei voi verrata vuokra-asumiseen: jos asuu hyvässä talossa, voi koska vaan tulla häätö kun omistaja haluaa kämpän itselleen. Jos asuu kaupungin vuokratalossa, siellä on aina niitä hankalia naapureita myös.

Niin että on otettu oppia vanhempien virheistä, kiitos vaan.

Ei ainakaan tässä kaupungin vuokratalossa ole hankalia naapureita, älä yleistä.

Vierailija
90/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan asua vuokralla loppuijäni, en kaipaa asumiseen liittyviä huolia ja stressiä.

Jos äitini kuolee ennen minua, siskoni ja minä saamme asunnon, mutta haluun että sisko saa sen kokonaan ja olen sillä vuokralla. Sisko osaa kaiken, minä en mitään omistamiseen liittyviä koukeroita, olen mt-eläkeläinen, siskoni ja äitini tukeni.

Vierailija
91/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuoren on järkevämpää sijoittaa rahansa (pienikin summa riittää kuukausittain) rahastoihin ja jos jaksaa perehtyä asiaan ja seurata markkinoita myös osakkeisiin. Yksikään talo tai asunto ei tuota samanlaisia summia pitkällä tähtäimellä kuin hyvin hajautetut ja ajoissa aloitetut sijoitukset. Ei nouse arvo niin huomattavasti vaikka ihan keskustassa olisi. Kannattaa googlata mitä korkoa korolle ilmiö tuottaa. Summa mikä esim 30-40 vuoden aikana kertyy pitkäjänteisellä säästämisellä, esim 100€/kk on aika huima! Ja mitä aiemmin aloittaa sen parempi! Oletuksena tietysti on että tulot riittävät jokatapauksessa hyvään elämään. Kaikkien vanhempien olisi hyvä ymmärtää sijoittaa lapselle vaikka lapsilisät rahastoihin, niin todennäköisesti lapsi olisi keski-ikäisenä miljonääri. Toisaalta ei pienen kuukausittaisen summan laittaminen sijoituksiin sulje pois myös talon/ asunnon ostamista, jos sitä pitää tärkeänä. Jos siis tuloja on sen verran että saa lainaa.

Vierailija
92/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta syytä. Yksi on ympäristövouhotus, asutaan mieluummin jossakin radanvarren ahtaassa slummissa kuin omassa talossa. Ja uusavuttomuus, ei osata enää hoitaa taloa, jolloin pitäminen tulee kalliiksi.

Sitten aina on ne pölvästit, jotka asuvat vuokralla yhtään laskematta, kuinka monta kertaa enemmän he maksavat asumisesta elämänsä aikana, kun asuvat vuokralla.

Se porukka, joka ei tajua että hekin voivat sairastua tai jäädä työttömäksi. Jolloin maksettu oma koti on paljon fiksumpi ratkaisu kun asua vuokralla.

Sitten ihan muoti, se tulee ja menee.

Voi voi. Jos maksan 900e/kk vuokraa asunnosta, joka maksaa 300 000e, voin asua siinä vuokralla 27v ennen kuin "olen maksanut" kämpän. Ja tämä luku ei sisällä vastiketta tai remontteja. Jos ko. asunnon vastike on vaikka 300e/kk niin asun vuokralla 36 vuotta, ennen kuin olen "maksanut" kämpän.  Jos hintaan lisätään vielä muutama remontti, niin aika käy vielä pidemmäksi. Joo, toki vuokrat nousee, mutta tosiasia on, että pääkaupunkiseudulla omistusasuminen ei todellakaan ole pidemmän päälle vuokra-asumista edullisempaa. Toki siitä jää se asunto, mutta toisaalta kun ei ole lapsia niin mitä väliä?

Mutta saisithan myydessäsi kivat eläkerahat. Toisaalta voihan sulla olla muita säästöjä tietysti...

Vierailija
93/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on varaa alle 10v vanhaan omakotitaloon. 27-28-vuotiaina ostettiin ja molemmilla ylempi korkeakoulututkinto. Vakituiset työt ja ei pelkoa että työt loppuisi. Jos jostain syystä p*ska osuisi tuulettimeen niin talous kestäisi toisen puoliskon työttömyydenkin.

Mitenkö mahdollista? Ei vain valittu asua pk-seudulla. Toki sinnekin pääsee hätätilassa reilussa tunnissa ja työ sellaisella alalla mitä mahdollista tehdä myös etänä.

Vierailija
94/94 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ostan asuntoja vuosiin, ehkä en koskaan.

Ei kiinnosta omaisuuden karruttaminen. Haluan, että on varaa siihen elämää, jota haluan elää. Tämä ei vaadi paljoa rahaa, koska kulutus tai iso talo ei tee minua onnelliseksi.

Uskon, että ihan perinteisesi joskus ymppäämällä rahaa säästötilille saamme kasaan hyvän hätävaran, jos nyt oikeasti on sellainen tilanne joskus, että menot kasvaa ja vaikka molemmat työttöminä ja emme pärjää tuilla.