Mitä positiivista on ylipainossa? Hengenvaarallista leikkiä terveydellä.
Minun mielestä on ikävää, että nuoret pitävät idoleina ruoan väärinkäyttäjiä eli ylipainoisia. Ruoan väärinkäyttö on hengenvaarallista ja voi vammauttaa loppuelämäksi ja lyhentää elämää. Ylipaino hankaloittaa liikkumista mikä johtaa liikunnan loppumiseen. Ylipaino muuttaa aivoja siten, että ylipainoiselle syntyy makeanhimoa ja aiheetonta nälkää. Onneksi kansainvälisen tason tähdet ovat tervepainoisia.
Tupakasta ja huumeista puhutaan, vaikka niiden käyttö ja seuraukset ovat kuin pieru Saharassa ylipainoon verrattuna.
Miksi nuoria ei enempää sivistetä ruoan väärinkäytön vaaroista?
Kommentit (55)
Bodypositivekampanjassa on sama ongelma kuin muissakin vastaavissa. Se myydään ihan hyvällä ajatuksella, eli ei saa pilkata ketään ja jokaisella on oikeus olla onnellinen oli paino mitä hyvänsä.
Mutta sen kylkiäisenä pitäisi hyväksyä ihan täyttä hevonkukkua.
Nyt pitäisikin hyväksyä ettei paino kerro mitään terveydestä, että normaalipainoinen onkin laiha ja anorektikko, urheilu on sairasta, herkkujen välttäminen nipottamista, liikuntaa pitää harrastaa vain jos se on kivaa eikä laihduttamisen/terveyden vuoksi, ylipainosta ei saa sanoa terveystarkastuksessa, jne.
Ei riitäkään että annetaan kaikille ihmisarvo ja muistetaan hyvät tavat, vaan koko maailma pitäisi muokata ylipainoisten maailmaksi jossa pätee vaihtoehtoinen lääketiede ja muut tansivat ylipainoisten pillin mukaan.
Sori ei käy. N/171cm/56kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihauuden syyt ovat syvemmällä kuin vain siinä, kuka syö liikaa. Jos kansasta 70% alkaa olla ylipainoisia, niin ei varmaan ole kyse vain itsekurista (vrt. 70-luku).
Lopulta kyse todellakin on siitä itsekurista. Olen ollut aina hoikka (mies, pituus 172 cm ja paino n. 60 kg ja on siinä pysynyt teini-iästä saakka eli ainakin 20 vuotta), mutta minäkin lihon jos syön valtavasti mitä sattuu ja en sitten kuluta niitä.
Onhan sitä ihmisiä jotka ovat syntyneet kolmospesälle ja luulevat juosseensa kunnarin.
Sinulla ei ole relevanttia sanottavaa tähän aiheeseen. Onnistuneesti laihduttaneilta tulee paras tieto.
Vierailija kirjoitti:
Bodypositivekampanjassa on sama ongelma kuin muissakin vastaavissa. Se myydään ihan hyvällä ajatuksella, eli ei saa pilkata ketään ja jokaisella on oikeus olla onnellinen oli paino mitä hyvänsä.
Mutta sen kylkiäisenä pitäisi hyväksyä ihan täyttä hevonkukkua.
Nyt pitäisikin hyväksyä ettei paino kerro mitään terveydestä, että normaalipainoinen onkin laiha ja anorektikko, urheilu on sairasta, herkkujen välttäminen nipottamista, liikuntaa pitää harrastaa vain jos se on kivaa eikä laihduttamisen/terveyden vuoksi, ylipainosta ei saa sanoa terveystarkastuksessa, jne.
Ei riitäkään että annetaan kaikille ihmisarvo ja muistetaan hyvät tavat, vaan koko maailma pitäisi muokata ylipainoisten maailmaksi jossa pätee vaihtoehtoinen lääketiede ja muut tansivat ylipainoisten pillin mukaan.
Sori ei käy. N/171cm/56kg
Samaa mieltä.
Mielestäni aina on ollut niin että "keskiluokka" jossain määrin kiusaa keskiarvosta poikkeavia. 25 vuotta sitten keskiarvosta poikkeava oli se luokan iso poika tai tyttö. Nyt aletaan olla tilanteessa jossa lievä tai jopa reilu ylipaino on normi, samoin kuin herkkujen syöminen ja vähäinen liikunta.
Minä olen kuullut moneenkin kertaan olevani kovin hoikka, kahdesti on kyselty jopa anoreksiasta.
Ja kuinka hoikka olen? Mies, 172cm ja 67kg. Eli hieman normaalipainon keskiarvon yläpuolella :D Vatsan kohdalla on selkeästi ylimääräistä, optimipaino varmaankin olisi sellaiset 62kg nykyisellä lihasmassalla (ja käyn salilla 2 x viikossa).
Täysin mielipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lihavuutta nähdä syömishäiriöisenä kuten bulimia ja anoreksia? Kuten ap:kin sanoi, ylipaino muuttaa aivoja siten, että on makean nälkää ja feikki nälkää.
Miksi toisten ulkonäköä saa kauhistella, oli laiha tai lihava? Kirjava tai beige?
No varmaan siksi kun kaikki megaläskit nyt kampanjoi sitä että ne ei ole sairaita vaan terveitä, muodokkaita ja vartalopositiivisia..
ja sinä otat todesta mitä nuo sekopäät selittävät? eivät edusta meitä arkijärjellä varustettuja tavan ylipainoisia jotka tiedostavat ongelman seuraukset ja pyrkivät laihduttamaan
No pakkohan se on! Jos 180 kg painava henkilö vakavalla naamalla väittää että lääkäri on hänet todennut terveeksi ja hän vallan syö vain salaatteja ja joskus viikonloppuna 5 palaa fazerin sinistä niin mikäs minä sit enää siinä vaiheessa olen tuomitsemaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran. Kyse ei ole ylipainosta vaan jokaisen vartalon hyväksymisestä. Terve keho näyttää erilaiselta jokaisella.
Reilusti ylipainoinen ei ole ikinä terveellinen keho. Tämä on lääketieteellinen fakta.
Tuo sinun ajatuksesi on ihan sama kuin sanoisi, että tupakointi pitää hyväksyä koska ei siihen kaikki kuole. Ei pidä. Se on ihan aiheesta paheksuttava tapa.
"Useiden tutkimusten mukaan ylipainoiset yli 70-vuotiaat elävät pidempään kuin normaali- tai alipainoiset, etenkin jos heidän painonsa ei vaihtele. Huomattavakaan lihavuus ei lyhennä vanhusten elinikää".
Lähde: Wikipedia
Missä nämä lihavat vanhukset ovat? Nyt en muista sellaista nähneeni vaikkapa kaupungilla liikkumassa.
Missäköhän oikein mahdat asua, koska ainakin omassa kotikaupungissa ylipainoisia vanhuksia näkee kyllä ihan päivittäin ihan kaupoissa, kadulla, torilla, puistoissa , kirjastossa, uimahallissa jne.
Ei kukaan ihannoi ylipainoa. Päinvastoin.
Mä olen ollut ylipainoinen lähestulkoon syntymästä asti. Mä olen aina hävennyt itseäni, siis yli 30 vuotta. Olen tehnyt kaikkeni laihtuakseni, paastonnut, oksentanut, mitannut, laskenut, liikkunut. Kokeillut muuttaa elintapoja ja muuttanutkin. En edes syö epäterveellisesti vaan vähän lihaa ja paljon kasviksia. Tiedän kyllä kaikki terveyshaitat mitä lihavuudesta seuraa.
Sitten tulee stressiä, ahdistusta ja epämiellyttäviä tunteita, joita en pysty hillitsemään kuin syömällä. Ahmin vailla minkäänlaista järkeä kaikkea mitä kaapista löydän. Vaikka etukäteen päätän että ei enää koskaan niin kyllä sieltä kaapista jotain löytyy kun tunteet painaa päälle.
Häpeän itseäni ja vartaloani. Ois joskus kiva pystyä hyväksymään se, että tällainen minä olen ja silti minuakin voi rakastaa.
Samoin kaikki ruskeasilmäiset voisi hävittää maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ylipainoinen lähestulkoon syntymästä asti. Mä olen aina hävennyt itseäni, siis yli 30 vuotta. Olen tehnyt kaikkeni laihtuakseni, paastonnut, oksentanut, mitannut, laskenut, liikkunut. Kokeillut muuttaa elintapoja ja muuttanutkin. En edes syö epäterveellisesti vaan vähän lihaa ja paljon kasviksia. Tiedän kyllä kaikki terveyshaitat mitä lihavuudesta seuraa.
Sitten tulee stressiä, ahdistusta ja epämiellyttäviä tunteita, joita en pysty hillitsemään kuin syömällä. Ahmin vailla minkäänlaista järkeä kaikkea mitä kaapista löydän. Vaikka etukäteen päätän että ei enää koskaan niin kyllä sieltä kaapista jotain löytyy kun tunteet painaa päälle.
Häpeän itseäni ja vartaloani. Ois joskus kiva pystyä hyväksymään se, että tällainen minä olen ja silti minuakin voi rakastaa.
Vähennä nopeita hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeasilmäisyys ei ole epäterveellinen valinta, joten ei ole verrattavissa.
Alipainoa ei ole tutkittu juuri yhtään. Eikä normaalipainoa. Ylipainoa ja lihavuutta tutkitaan siksi, että se on erittäin hyvä business. Kun ihmiset pelkäävät kuolemaa, tekevät he kaikkensa pysyäkseen laihana, jota ei siis tutkita. Hauskinta on vielä se, ettei lihava halua olla lihava, eikä liho tahallaan, mutta silti lihavaa syyllistetään lihavuudesta. Näin TODELLA tyhmää kansaa vedätetään ja syyllistetään niitä, jotka eivät usko tieteisiin :)
Vierailija kirjoitti:
Inhosi itseäsi kohtaan on sosiaalinen kostruktio, joka on lääke- ja vaateteollisuuden tuottamaa. Et inhoaisi itseäsi, jos saisit olla sellainen kuin olet. Lihaviin kohdistuva diskriminointi sairastuttaa varmemmin kuin lihavuus itsessään. Esimerkkinä telomeerit lyhenevät ja siksi lihavilla tavataan enemmän syöpiä, ei lihavuuden, vaan päästään vialla olevan yhteiskunnan suhtautumisen vuoksi. Tämä on todistettu ihmiskokeilla, josta Elizabeth Blackburn sai Nobelin https://www.ted.com/talks/elizabeth_blackburn_the_science_of_cells_that…
Vierailija kirjoitti:
Puolet mun perheestä on ruskeasilmäisiä, et ala niitä hävittelemään!
Ei mitään. AP voisit vähän laihduttaa.
T. Senja 37 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhosi itseäsi kohtaan on sosiaalinen kostruktio, joka on lääke- ja vaateteollisuuden tuottamaa. Et inhoaisi itseäsi, jos saisit olla sellainen kuin olet. Lihaviin kohdistuva diskriminointi sairastuttaa varmemmin kuin lihavuus itsessään. Esimerkkinä telomeerit lyhenevät ja siksi lihavilla tavataan enemmän syöpiä, ei lihavuuden, vaan päästään vialla olevan yhteiskunnan suhtautumisen vuoksi. Tämä on todistettu ihmiskokeilla, josta Elizabeth Blackburn sai Nobelin https://www.ted.com/talks/elizabeth_blackburn_the_science_of_cells_that…
Olet ymmärtänyt väärin. Tulkintasi "siksi lihavilla tavataan enemmän syöpiä, ei lihavuuden, vaan päästään vialla olevan yhteiskunnan suhtautumisen vuoksi." on yksiselitteisesti väärässä. Tutkimuksissa joihin viittaat ei sanota näin, eikä mikään muukaan viittaa näin olevan.
Minulla on ystävä joka laittaa puolialastomia #bodypositive kuvia someen ,kuvissa ei näy eikä kuulu se ettei henkilö meinaa jaksaa kiivetä asuntoonsa toiseen kerrokseen, nivelet rutisee ja öisin tulee hengityskatkoksia. On väh'än päälle 30 vee ja ollut pyöreä lapsesta saakka.