Mitä positiivista on ylipainossa? Hengenvaarallista leikkiä terveydellä.
Minun mielestä on ikävää, että nuoret pitävät idoleina ruoan väärinkäyttäjiä eli ylipainoisia. Ruoan väärinkäyttö on hengenvaarallista ja voi vammauttaa loppuelämäksi ja lyhentää elämää. Ylipaino hankaloittaa liikkumista mikä johtaa liikunnan loppumiseen. Ylipaino muuttaa aivoja siten, että ylipainoiselle syntyy makeanhimoa ja aiheetonta nälkää. Onneksi kansainvälisen tason tähdet ovat tervepainoisia.
Tupakasta ja huumeista puhutaan, vaikka niiden käyttö ja seuraukset ovat kuin pieru Saharassa ylipainoon verrattuna.
Miksi nuoria ei enempää sivistetä ruoan väärinkäytön vaaroista?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipaino on vielä ihan tervettä, mutta sitten kun alkaa olla merkittävää ja sairaanloista ylipainoa, niin sitten ollaan kyllä oikeasti vaarallisilla vesillä. Eihän se nyt voi olla mitenkään tervettä, että esimerkiksi keskimittaisen naisen paino alkaa lähennellä kolminumeroista lukua!?
Mieluummin terve pää ja kirjoitustaito kuin sairas pää ja elävä luuranko.
Sairalloinen, ei sairaan loinen, pölö.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lihavuutta nähdä syömishäiriöisenä kuten bulimia ja anoreksia? Kuten ap:kin sanoi, ylipaino muuttaa aivoja siten, että on makean nälkää ja feikki nälkää.
Miksi toisten ulkonäköä saa kauhistella, oli laiha tai lihava? Kirjava tai beige?
No varmaan siksi kun kaikki megaläskit nyt kampanjoi sitä että ne ei ole sairaita vaan terveitä, muodokkaita ja vartalopositiivisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lihavuutta nähdä syömishäiriöisenä kuten bulimia ja anoreksia? Kuten ap:kin sanoi, ylipaino muuttaa aivoja siten, että on makean nälkää ja feikki nälkää.
Miksi toisten ulkonäköä saa kauhistella, oli laiha tai lihava? Kirjava tai beige?
No varmaan siksi kun kaikki megaläskit nyt kampanjoi sitä että ne ei ole sairaita vaan terveitä, muodokkaita ja vartalopositiivisia..
ja sinä otat todesta mitä nuo sekopäät selittävät? eivät edusta meitä arkijärjellä varustettuja tavan ylipainoisia jotka tiedostavat ongelman seuraukset ja pyrkivät laihduttamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran. Kyse ei ole ylipainosta vaan jokaisen vartalon hyväksymisestä. Terve keho näyttää erilaiselta jokaisella.
Reilusti ylipainoinen ei ole ikinä terveellinen keho. Tämä on lääketieteellinen fakta.
Tuo sinun ajatuksesi on ihan sama kuin sanoisi, että tupakointi pitää hyväksyä koska ei siihen kaikki kuole. Ei pidä. Se on ihan aiheesta paheksuttava tapa.
"Useiden tutkimusten mukaan ylipainoiset yli 70-vuotiaat elävät pidempään kuin normaali- tai alipainoiset, etenkin jos heidän painonsa ei vaihtele. Huomattavakaan lihavuus ei lyhennä vanhusten elinikää".
Lähde: Wikipedia
Mielestäni ongelma on se että joillain, mm. minulla, menee kotikasvatuksessa tunteiden hallinta pieleen: lapsi opetetaan (tahattomasti) tukeutumaan vaikkapa herkkuihin tms. lohduttautumistarkoituksessa. Jos tunteiden kanssa ei opi tulemaan toimeen, vielä aikuisenakin on "pakko" yrittää syödä/juoda/narkata/röökata tunteitaan matalammaksi.
Mitä positiivista? No se paino. Se ainakin on reilusti plussan puolella.
Nautin itsestäni ja niin myös kumppani. On hienoa olla sekä fyysisesti että psyykkisesti terve ylipainosta huolimatta. Vai sen vuoksi?
Te laihat ette vaikuta henkisesti normaaleilta ettekä onnellisilta. Mistä johtunee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran. Kyse ei ole ylipainosta vaan jokaisen vartalon hyväksymisestä. Terve keho näyttää erilaiselta jokaisella.
Reilusti ylipainoinen ei ole ikinä terveellinen keho. Tämä on lääketieteellinen fakta.
Tuo sinun ajatuksesi on ihan sama kuin sanoisi, että tupakointi pitää hyväksyä koska ei siihen kaikki kuole. Ei pidä. Se on ihan aiheesta paheksuttava tapa.
"Useiden tutkimusten mukaan ylipainoiset yli 70-vuotiaat elävät pidempään kuin normaali- tai alipainoiset, etenkin jos heidän painonsa ei vaihtele. Huomattavakaan lihavuus ei lyhennä vanhusten elinikää".
Ei tuo toimi tuolleen asiayhteydestä irroitettuna. Moni lihava on 70-vuotiaana jo haudassa. Tietänkään ne jotka on jo kuolleet ei kuole enää uudelleen. Nekin pitää ottaa huomioon jotka kuolee nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Juujuu, Minna. Uskon täysin.
Ihannoiminen ja hyväksyminen on kaksi eri asiaa. Läski ei ihannoi läskejään tai muiden läskejä, ei kai anorektikkokaan varsinaisesti ihaile laihoja/laihuutta, vaan hänellä on vääristynyt kehonkuva. Korjaa jos olen väärässä.
Mutta anoreksia on sairaus, tappaa hoitamattomana jo nuorena, lihavuus ei ole sairaus, vaikka niin kovasti väitetään. Anoreksia on sairaus, jota jopa jossain määrin ihaillaan, miten jollain voikin olla noin hyvä itsekuri, jonka puutteesta lihavia syytetään.
Ja jos ajatellaan niiden ihmisten määrää, jotka syövät kahden ihmisen edestä ruokaa. Sehän tarkoittaa jo sitäkin että ruoantuotannon täytyy tuottaa tietylle osalle ihmisistä kaksinkertainen määrä ruokaa.
Miettikääpä jos kaikki ihmiset söisivät tällä tavalla. Kaikki saastemäärät tuplaantuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo toimi tuolleen asiayhteydestä irroitettuna. Moni lihava on 70-vuotiaana jo haudassa. Tietänkään ne jotka on jo kuolleet ei kuole enää uudelleen. Nekin pitää ottaa huomioon jotka kuolee nuorempana.
Onko? Etsipä tilasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Etsipä tilasto.
Tuosta nyt googlella ensimmäiseksi löytynyt esimerkki tutkimuksesta:
https://www.cam.ac.uk/research/news/obesity-linked-to-premature-death-w…
A study of 3.9 million adults published today in The Lancet has found that being overweight or obese is associated with an increased risk of premature death. The risks of coronary heart disease, stroke, respiratory disease and cancer are all increased. Overall, the excess risk of premature death (before age 70) among those who are overweight or obese is about three times as great in men as in women.
Vierailija kirjoitti:
Positiivista: eipähän ole kylmä. Siinäpä se olikin.
Itsekin laihtunut/ laihduttanut 25kg. Normaalipainossa ollut nyt viisi vuotta. Lihavana itsetunto oli ihan surkea, haukuin ja itkin itseäni ja läskejäni. Se oli kamalaa, eikä sillä itseinholla mitään muutosta saa aikaan. Sen puolesta kehopositiivisuus on hyvä juttu. Ei niin, että ylipaino olisi hyvä, vaan että ihminen on myös ylipainoisena hyvä. Ja ihmisen kannattaisi alkaa liikkumaan ja syömään terveellisesti siksi, että siitä tulee hyvä olo, eikå siksi, että "kun minä olen näin läski ja kamala, pakko laihtua".
Minä olen aina ollut 'sisältä' hoikka, harvoin nytkään, 97kg, näen itseni lihavana. Peilistä näen, kun sen edessä yksin seison, saman 20v ja 45kg nätin naisen, vasta kun viereen tulee hoikka näen kuin hirveän iso olen.
Kasvoin naiseksi ulkoisesti aivan liian nuorena ja nopeasti, 12v leikin pikkusiskon kanssa nukeilla ja juoksin alasti kesäsateessa, puoli vuotta myöhemmin oli rinnat ja kuukautiset ja naapurin 16v alkoi kehua kuinka kaunis olen ja lähdenkö elokuviin, itse olisin leikkinyt nukeilla.
Oikeastaan koko nuoruus oli ahdistavaa koska sain vartalollani positiivista huomiota, jota en halunnut.
Vielä kun olin naimisissa jokainen ex miehen kavereista ehdoitteli jotain.
Läskit ovat minulle kyllä pitkälti suojakuori.
Toisaalta olen nähnyt läheltä toisen tarinan nuorena lihavan, joka on kaivannut huomiota ja hakee sitä epätoivoisesti keski-ikäisenä anorektikkona.
Eli kenenkään ei pitäisi puuttua yhdenkään ihmisen ulkonäköön yhtään mitenkään, oli tämä lihava tai laiha.
Nuoret eivät ihaile ylipainoa eikä kukaan muukaan, ap.
Minä ja muut lihavat tunnemme tasan tarkkaan ylipainosairaudet, niin rasvamaksan, syöpäriskin, diabeteksen, alzheimerin, sydänjutut kuin muutkin.
Jokaisen oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Etsipä tilasto.
A study of 3.9 million adults published today in The Lancet has found that being overweight or obese is associated with an increased risk of premature death. The risks of coronary heart disease, stroke, respiratory disease and cancer are all increased. Overall, the excess risk of premature death (before age 70) among those who are overweight or obese is about three times as great in men as in women.
Huono englantini tarkoittaako tuo, että riski miehillä on isompi vai yhtä hyvin miehillä ja naisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Etsipä tilasto.
Huono englantini tarkoittaako tuo, että riski miehillä on isompi vai yhtä hyvin miehillä ja naisilla?
Miehillä riski on suurempi kuin naisilla. Molemmilla kuolleisuus kasvaa jo vähäisestä ylipainosta.
Tässä kohdassa kerrotan miten paljon kuoleman riski kasvaa:
"Where the risk of death before age 70 would be 19% and 11% for men and women with a normal BMI, the study found that it would be 29.5% and 14.6% for moderately obese men and women. The authors defined premature deaths as those at ages 35-69 years."
Itse olen laihduttamalla oppinut lähinnä olemaan välittämättä kropan luonnollisista nälkäviesteistä. Olen laihduttanut pari kertaa noin 10 kiloa huonolla tavalla, ensin 66 kilosta 55 kiloon, sitten 75 kilosta 67 kiloon, ja useampia kertoja muutamia kiloja. Olen rajannut tarkasti, kuinka paljon sain syödä päivässä ja en sitten siitä luistanut yhtään, vaikka minulla oli oikeasti viikkoja, jopa kuukausia nälkä. Ajattelin vain, että kun syö vähemmän, niin laihtuu. Laihduinkin, mutta en jaksanut tehdä mitään, en saanut iltaisin unta. Sitten en jaksanut enää. Söin ja söin, oli koko ajan nälkä. Kilot tulivat takaisin ekstran kanssa. Se oli tietysti kauhea pettymys molemmilla kerroilla. Söin vain ja koko ajan harmitti, olin maailman tyhmin ja kauhein ihminen enkä ekan laihdutuksen jälkeen parin kuukauden ajan lähtenyt ulos kuin ruokakauppaan ja tentteihin, joista sain just ja just ykkösiä, kun en jaksanut panostaa, kun vihasin itseäni, kun olin niin tyhmä, että minulla oli nälkä.
Sen sijaan, että olisin opetellut terveellisiä elämäntapoja, oikeasti antanut itseni syödä nälkääni tarpeeksi. Uskoin muihin, jotka hokivat syö vähemmän kuin kulutat. Söinkin ja laihduin. Mutta tuota hokevat eivät ymmärrä, että se tarvitsee lisämäärittelyjä. Syö vähemmän kuin kulutat, niin että saat kuitenkin kaikki tarpeelliset ravintoaineet (rasvat, proteiinit, kuidut, vitamiinit raudan) ja että niin että opit syömään itsesi kylläiseksi käyttämällä säännöllistä ruokarytmiä, niin että ruoan avulla jaksat tehdä työtä ja harrastaa.
Nyt painan 80 kiloa ja yritän vähintään pitää painoa tässä, mieluiten vähän laskea painoa. Mutta en voi tehdä sitä ajattelematta, että minäkin olen arvokas ihminen, joka ansaitsee sen, että pidän itsestäni huolta ja jonka itsetunto ei riipu painosta vaan myös muista ominaisuuksista. Olen herkkä ihminen, ja jos vihaan itseäni ja ylipainoani, en todellakaan koe voivani pitää itsestäni huolta ja pyrkiä parantamaan kuntoani ja vointiani.
En minäkään ylipainon ihannoinnin kannalla ole, mutta sanoisin, että edelleen laihuttaa ja timmiä vartaloa ihannoidaan paljon enemmän. Jos lehtien ja netin kuvissa olisi minun nuoruudessani ja parikymppisenä ollut normaalivartaloisia ihmisiä, joilla saattaa olla jenkkakahvat, tai pieni vatsamakkara tai paksummat reidet, en olisi ehkä kokenut itseäni normaalipainoisena kauheaksi läskiksi ja halunnut väen väkisin laihduttaa ja laukaissut jojottelun ja painonnousun kierrettä viideksitoista vuodeksi.
Anteeksi avautuminen, mutta hyväksytään vaan nyt ne kaikki kropat, ja kannustetaan toisiamme hyvissä elämäntavoissa!
Vierailija kirjoitti:
Lihauuden syyt ovat syvemmällä kuin vain siinä, kuka syö liikaa. Jos kansasta 70% alkaa olla ylipainoisia, niin ei varmaan ole kyse vain itsekurista (vrt. 70-luku).
Lopulta kyse todellakin on siitä itsekurista. Olen ollut aina hoikka (mies, pituus 172 cm ja paino n. 60 kg ja on siinä pysynyt teini-iästä saakka eli ainakin 20 vuotta), mutta minäkin lihon jos syön valtavasti mitä sattuu ja en sitten kuluta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nämä lihavat vanhukset ovat? Nyt en muista sellaista nähneeni vaikkapa kaupungilla liikkumassa.
Ei tietenkään ylipainossa ole mitään positiivista, mutta ei se nyt ainakaan mitään auta, että ylipainoisiin ja lihaviin suhtauduttaisiin äärimmäisen negatiivisesti. Hoikkuus on ollut ihanne ties kuinka pitkään, eikä se ole kyllä millään muotoa estänyt maailman lihavuusepidemiaa.