Raskauspahoinvointi! Miten estää oksentaminen?
En halua vielä jäädä kiinni raskaudesta. Olen varmaan viisi kertaa joutunut oksentamaan kun lapset ovat olleet kotona ja esikoinen on huomannut varmaan joka kerta. Ei onneksi ole ymmärtänyt syytä tai edes kysynyt. Töissä olen oksentanut kolme kertaa ja olen sanonut syyksi antibioottikuurin aiheuttaman huonon olon... Mutta eihän se "kuuri" loputtomiin voi kestää.
Voinko estää oksentamista? (Ja kyllä, mulla on edellisestä liitosta kaksi lasta 8v ja 11v. Silloin ei ollut tällaista pahoinvointia kuin nyt.)
Kommentit (16)
Ei sitä voi estää. Syö säännöllisesti niin lievittää heikotusta.
Miksi ei voi vain sanoa että äiti on huonovointinen? Et ole 11-vuotiaalle tilivelvollinen. Missä työssä kytätään toisten wc-käyntejä? Jos on tarpeeksi huono olo niin voi jäädä kotiin, riittää kun lääkärille kertoo syyn.
Ei sitä oikein voi estää, jos se oksennus on tulossa. Pahoinvointia voi kyllä kokeilla helpottaa syömällä koko ajan jotain pientä (pastilli, purkka, pähkinät) ja juomalla vettä. Joillakin auttaa pahoinvointirannekkeet. Myös raitis ilma ja hengittely voivat helpottaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä viikot? Kai voit lapsille jo kertoa?
8 viikko menossa. Olen kampaaja ja kerran jouduin oksentamaan kesken hiustenleikkuun. Kahdella kerralla ei onneksi ollut asiakasta mutta työkaveri oli paikalla. Pieni liiketila niin äänet kuuluu :/ ap
Ei välttämättä mitenkään. Oksensin molemmista koko raskauden läpi. Säännöllinen sminen ja stressin välttäminen ym. Mene lääkäriin (neuvolan kautta?) jos yhtään tuntuu että epäilyttää oma vointi. Raskauspahoinvointiin liittyen saattavat tehdä myös tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 viikko menossa. Olen kampaaja ja kerran jouduin oksentamaan kesken hiustenleikkuun. Kahdella kerralla ei onneksi ollut asiakasta mutta työkaveri oli paikalla. Pieni liiketila niin äänet kuuluu :/ ap
Saisitko sairaslomaa?
Miksi se pitää salata? Enemmän huolestuttaa näin alkavana norokautena että menet oksentelemaan ja sitten jatkat kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Aamupala ennen sängystä nousemista voi auttaa, jos pahoinvointi ei ole kovin pahaa. Toisaalta se oksentaminen lopettaa hetkeksi pahoinvoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää salata? Enemmän huolestuttaa näin alkavana norokautena että menet oksentelemaan ja sitten jatkat kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Itse en ainakaan halua kertoa raskaudesta eteenpäin ennenkuin tiedän, että kaikki on kunnossa ja raskaus etenee normaalisti. Ymmärrän kyllä tuon tautiajattelun mutta jokaisella on oikeus kertoa raskaudesta, kun hyvälle tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan saa noroa siitä, että joku oksentaa raskauden takia. Siihen tarvitaan se virus. Mielestäni asiakkaalle voi sanoa olevansa raskaana, ettei hän huolestu. Joskus sitä raskautta ei vain pysty salaamaan.
Pienet kevyet(keitot, leivät yms) ateriat pitkin päivää auttoi mulla. Kovin raskasta, jos söin niin vessaan piti päästä. Mutta nämä on toki vähän yksilöllisiä juttuja, toivottavasti helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan saa noroa siitä, että joku oksentaa raskauden takia. Siihen tarvitaan se virus. Mielestäni asiakkaalle voi sanoa olevansa raskaana, ettei hän huolestu. Joskus sitä raskautta ei vain pysty salaamaan.
Ei saa, mutta mistä asiakas tietää mitä se on? Etkö itse vähän huolestuisi jos sinua palveleva henkilö menisi kesken kaiken vessaan oksentamaan (ja kuulet äänen) ja normaalisti tulisi takaisin ilman mitään selitystä? Nykyään on tapa tulla sairaana töihin, joten ties mikä oksennustauti sillä voisi olla ja tartuttaisi muita.
Raiskauspahoinvointi on kyllä aika paha. Minuakin oksetti rajusti ekoilla kerroilla, mutta kun jatkaa vaan sisukkaasti, niin kyllä se alkaa sujua ilman oksentelua. Lopulta siitä kokemuksesta voi jo nauttia! Tsemppiä!
Voi ei ap, olen todella pahoillani, että voit huonosti. Se on kamalaa. Itse oksensin ja voin pahoin kaksi raskautta alusta loppuun.
Oman kokemukseni mukaan sitä oksentelua ei voi auttaa mitenkään. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei ap, olen todella pahoillani, että voit huonosti. Se on kamalaa. Itse oksensin ja voin pahoin kaksi raskautta alusta loppuun.
Oman kokemukseni mukaan sitä oksentelua ei voi auttaa mitenkään. Tsemppiä.
Hei! Itselläni aivan samat kokemukset. Joskus sain apua ja helpotusta salmiakin imeskelystä. Sitähän ei suositella raskausaikana, mutta se oli itselläni usein se mikä ainoastaan auttoi selviämään tilanteista ilman oksentelua.