Jos olette avioliitossa varakkaampi osapuoli, maksatteko kaikesta enemmän?
Meillä on takana pitkä avioliitto ja kaksi teiniä. Nyt perinnön myötä olen aika reippaasti varakkaampi kuin mieheni. Tähän asti on maksettu pääsääntöisesti kaikki suunnilleen puoliksi johtuen lähinnä siitä että olemme aina olleet lähes samanpalkkaisia.
Nyt huomaan että minusta on tullut pihimpi ja taas mies käyttää rahaa ehkä hiukan löysemmin ja yhteiselle taloustilille - josta maksetaan yhteiset kulut- saa koko ajan olla laittamassa lisää rahaa. Mies kaiketi säästää jonnekin syrjään omaa rahaa, tai ainakin on kuulemma aina rahat loppu.
Toisaalta voin maksaa, toisaalta vähän närästää. Kun omasta mielestä menot ei saisi kasvaa ollenkaan vaan pysyä ennallaan. Taloustiliä on syönyt tyhjäksi mm auton kallis huolto ja uudet renkaat jotka on pakko maksaa. Eli siis ei mihinkään turhaan syydetä rahaa mutta jonnekin sitä on nyt alkanut mennä aina vaan enemmän. Ja siis närästys on se että nykyään minä laitan harva se viikko 1000€ lisää taloustilille eikä mies laita kuin kerran kuussa sovitun summan.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuplat palkkaa kouraan kuin vaimoni, ja maksan kaikesta paljon enemmän joka on ihan ok, samaa taloutta kun ollaan (näin menty jo 16
vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.Eli haluaisit vaimosi käyttävän perintönsä ei mihinkään. Kurkusta ja vessasta alas. Oman perintösi tietenkin sijoittaisit. Onneksi mieheni ajattelee toisin ja maksaa edelleen enemmän.
Oletko vähän vajaa? Jos mä olen tätä jengiä vetänyt kirkkaana johtotähtenä isompituloisena kohta 17v, niin sinustako puolison siirtyessä tuloparoniksi ei ottaisi paikkaansa keulalla? Onneksi en ole kanssasi parisuhteessa, sä kuullostat pahimmalta loiselta joka roikkuu toisen taskuilla.
Sinä taidat olla, lisäksi tyhmä ja ahne. Onneksi ei tosiaan olla parisuhteessa.
Hmm. Ahne? Jos olisin niin meillä elettäisiin kahta elin/tulotasoa, mutta näin ei ole ikinä ollut. Tyhmä, no joo varmaan olen koska surutta kaiken olen laittanut perheeni eteen. Ja olet oikeassa, onneksi ei olla parisuhteessa....saisit muuten kenkään välittömästi.
No niin, tyhmyydestä sakotetaan. Parisuhteeseen et olisi edes päässyt kanssani.
Tilanne siis win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan käytännössä kaiken. Minulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehelläni. Ja se on ihan ok, koska haluan elää näin. En nuukaillen, jos kaikki pitäisi maksaa puoliksi.
Joo-o, ihan varmasti jooo. Tirsk.😂😂😂
Luuletko, että se on jotenkin erikoista? Voin sanoa, että ei ole.
Yleisempää, mitä täällä palstalla aikaansa kuluttavat voivat kuvitellakaan.
Tää on jo hauskaa, kerro ihmeessä lisää. 😂🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun luen näitä "kumpi maksaa keskusteluja", iloitsen siitä, että heti naimisiin mentyämme päätimme, että kaikki on yhteistä. Näiden vuosien aikana ollaan oltu kolme kertaa ulkomaankomennuksella, molemmat olleet perhevapailla, toinen on tehnyt stipendillä väikkärin, toinen pitänyt vuoden virkavapauden sellonsoittoa ja säveltämistä opiskellen. Tulot ovat vaihdelleet, mutta koko ajan tilit ja rahat ovat olleet yhteisiä, eikä koskaan ole tarvinnut vaivata päätä siitä, kumpi maksaa. Helppoa, tasa-arvoista ja yhteen hiileen puhaltamista.
Eli kun toinen puolisoista saa miljoonaperinnön, se käytetään elämiseen, huvitteluun, remontointiin, opiskeluun ja matkusteluun perheen hyväksi. Sitten kun toinen puolisoista saa vastaavan perinnön myöhemmin, se onkin hänen omaa omaisuutta kuten käytännössä onkin eikä sitä käytetä perheen hyväksi. Tunteekohan ensimmäinen silloin itsensä huijatuksi?
Aika erikoinen käsitys sinulla yhteisistä rahoista. Olen eri ja miljoonaperintöjä emme ole saaneet. Mutta kumpikin ihan mukavan summan. Totta kai kumpikin on sijoittanut omat perintönsä ja osan käyttänyt yhteiseen elämään (meillä tehtiin isompi remontti minun perintörahoilla ja remonttia jatkettiin miehen perintörahoilla ja ostettiin kummallekin paremmat autot). Kun tästä vanhenemme, voi olla, että joudumme näitä käyttämään vanhana tai sitten ne menevät perinnöksi omille lapsillemme. Kummankaan säästössä olevia perintörahoja emme tarvitse elämiseen.
Meillä ollut myös vuosikymmenien aikana tilanteita, että toinen on elättänyt toista, kun toinen on opiskellut tai ollut kotona hoitamassa lapsia (mies kaksi kertaa hoitovapaalla, minä kerran). Yhteistä talouttahan tässä on viety eteen päin ja yhteistä perhettä elätetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuplat palkkaa kouraan kuin vaimoni, ja maksan kaikesta paljon enemmän joka on ihan ok, samaa taloutta kun ollaan (näin menty jo 16
vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.Eli haluaisit vaimosi käyttävän perintönsä ei mihinkään. Kurkusta ja vessasta alas. Oman perintösi tietenkin sijoittaisit. Onneksi mieheni ajattelee toisin ja maksaa edelleen enemmän.
Oletko vähän vajaa? Jos mä olen tätä jengiä vetänyt kirkkaana johtotähtenä isompituloisena kohta 17v, niin sinustako puolison siirtyessä tuloparoniksi ei ottaisi paikkaansa keulalla? Onneksi en ole kanssasi parisuhteessa, sä kuullostat pahimmalta loiselta joka roikkuu toisen taskuilla.
Sinä taidat olla, lisäksi tyhmä ja ahne. Onneksi ei tosiaan olla parisuhteessa.
Hmm. Ahne? Jos olisin niin meillä elettäisiin kahta elin/tulotasoa, mutta näin ei ole ikinä ollut. Tyhmä, no joo varmaan olen koska surutta kaiken olen laittanut perheeni eteen. Ja olet oikeassa, onneksi ei olla parisuhteessa....saisit muuten kenkään välittömästi.
Onko mielessäsi käynyt, että on todella, todella vähissä ne miehet jotka kanssasi parisuhteeseen lähtisivätkään, kun huomaisivat mikä olet sisimmästäsi, mikä viesteistäsi käy selväksi.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan käytännössä kaiken. Minulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehelläni. Ja se on ihan ok, koska haluan elää näin. En nuukaillen, jos kaikki pitäisi maksaa puoliksi.
Mitä luulet, että tapahtuu perheessä, jossa mies jää työttömäksi, eikä uutta työtä löydy? Vaimolla on hyvät tulot.
Ei silloin ole mitään tarvetta alkaa köyhäilemään.
Eri
Meillä on yhteinen talous, ettei olisi tuommoista "ongelmaa". Säästöt on tehty yksissä tuumin. Saamani perintökin käytettiin perheen hyväksi.
Ehkä ap olisi aika keskustella miehen kanssa. Teillä on nyt eri intressit, vaatii uudelleen järjestelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että se on jotenkin erikoista? Voin sanoa, että ei ole.
Yleisempää, mitä täällä palstalla aikaansa kuluttavat voivat kuvitellakaan.Tää on jo hauskaa, kerro ihmeessä lisää. 😂🤣😂
Elämässä tilanteet muuttuu esim. sairauden, työttömyyden tai konkurssin takia. Toisen tulot romahtavat. Ei se välttämättä nainen ole, jolle näin käy. Taidat olla aika yksinkertainen.