Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olette avioliitossa varakkaampi osapuoli, maksatteko kaikesta enemmän?

Vierailija
04.05.2019 |

Meillä on takana pitkä avioliitto ja kaksi teiniä. Nyt perinnön myötä olen aika reippaasti varakkaampi kuin mieheni. Tähän asti on maksettu pääsääntöisesti kaikki suunnilleen puoliksi johtuen lähinnä siitä että olemme aina olleet lähes samanpalkkaisia.
Nyt huomaan että minusta on tullut pihimpi ja taas mies käyttää rahaa ehkä hiukan löysemmin ja yhteiselle taloustilille - josta maksetaan yhteiset kulut- saa koko ajan olla laittamassa lisää rahaa. Mies kaiketi säästää jonnekin syrjään omaa rahaa, tai ainakin on kuulemma aina rahat loppu.
Toisaalta voin maksaa, toisaalta vähän närästää. Kun omasta mielestä menot ei saisi kasvaa ollenkaan vaan pysyä ennallaan. Taloustiliä on syönyt tyhjäksi mm auton kallis huolto ja uudet renkaat jotka on pakko maksaa. Eli siis ei mihinkään turhaan syydetä rahaa mutta jonnekin sitä on nyt alkanut mennä aina vaan enemmän. Ja siis närästys on se että nykyään minä laitan harva se viikko 1000€ lisää taloustilille eikä mies laita kuin kerran kuussa sovitun summan.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloustilille laitetaan rahaa niin, että kumpikin laittaa sinne osuuden tuloistaan. Prosentuaalisesti saman osuuden, siis. Jos sieltä loppuu syystä tai toisesta rahat ennen kuun vaihdetta, molemmat laittavat uudelleen osuuden tuloistaan. Omaisuus meillä on kiinni asunnossa, joten sitä ei kyllä ole tässä systeemissä huomioitu.

Ettekö voi selvittää miksi rahaa on alkanut mennä enemmän? Jos menot ovat pysyvästi kohonneet, sopikaa että tilille laitetaan vastaisuudessa enemmän rahaa.

Vierailija
2/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elätin koko perhettä 20 vuotta, joten lopeta valitus. Itepä olet tiesi valinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menimme naimisiin, vaimolla oli omaisuutta moninkertaisesti minuun verrattuna ennakkoperinnön takia. Yhteiset menot on kuitenkin aina maksettu tulojen suhteessa. Koska minulla on aina ollut parempi palkka, olen maksanut enemmän ja silti säästänyt ja sijoittanut kirien vaimoa pikkuhiljaa kiinni. Näin lopputuloksena on ollut samanlainen elintaso molemmilla.

Vierailija
4/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat ja ollaan yhtä mieltä siitä, mihin ne käytetään, joten ei tarvitse laskea, kenen rahoja käytetään ja mihin. Kunhan molemmilla on käyttörahaa ja yhteiset menot tulee maksettua.

Vierailija
5/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomattavasti pienituloisempi kuin mieheni ja samalla melkoisesti varakkaampi kuin mieheni perinnön ansiosta. Samaan malliin on jatkettu kuten ennen perintöä eli mies maksaa enemmän.

Vierailija
6/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita sinne taloustilille euroakaan! Jos miehen rahat on loppu, niin istutte alas ja käytte kuitti kuitilta (käytännössä tilitiedoissa rivi riviltä) läpi, että mihin ne rahat meni.

Olen se varakkaampi osapuoli, mutta taloustilille molemmat laittavat saman summan rahaa, oli tulot mitkä tahansa.

Vierailija
7/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsis jos varakkaampi joutuis maksamaan enemmän. Kokisin alemmuutta. Jos olisin itse varakkaampi, saattaisin jossain tapauksissa vapaaehtoisesti maksaa enemmän, tilapäisesti.

Vierailija
8/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut alusta asti yhteiset rahat, ei ole ollut tuollaista taloustiliä. Mutta mies on ollut koko ajan se, joka tuo enempi rahaa perheeseen. Minä olen ollut hoitovapaalla, työttömänä ja opiskelija ja kaikki nämä vuodet mies on pitänyt perheestään huolta ja maksanut yhteistä asuntolainaa. Kun sitten sain perinnön (pienen, 90000€ verojen jälkeen) niin minusta oli ihan itsestäänselvää että tasaan hieman tuota tilannetta. Ostettiin ensin halpa auto (jota perintöä ennen meillä ei ollut ollenkaan) ja sitten makselin talousmenoja niin pitkään, että mies sai säästettyä omasta palkastaan 40000€ itselleen. Minulle jäi saman verran. Tuo ei todellakaan hyvitä sitä, että mies on yksin vuosikaudet joutunut maksamaan lähes kaiken, mutta olipahan ainakin jonkinlainen solidaarisuuden osoitus. 

Vaikea sanoa miten suhtautuisin tuollaisessa tilanteessa, että on tiukasti  maksettu kaikki puoliksi ja on palkat samaa tasoa ja sitten saisi itse reilusti rahaa ja toinen alkaisi siitä kärttää itselleen. Kyllä se varmaan hiertäisi. Mutta jos toinen on ollut avokätinen, niin kyllä silloin itsekin mielellään antaa takaisin kun mahdollisuus tulee.

Vierailija
9/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat enkä oikein ymmärrä mitään muuta tapaa jos ollaan kuitenkin perhe. Tai siis minusta ei voida puhua perheestä jos eletään kuin kaksi sinkkua. Olen meistä se paremmin tienaava. Mieskin tienaa ihan hyvin mutta minulla joitakin satasia isompi palkka.

Vierailija
10/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sinä laitat sinne tilille hirveästi rahaa? Älä laita sen enempää kuin mieskään, ja laita sinäkin vain kerran kuussa sovittuna päivänä sovittu määrä.

Vierailija
11/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Yhteiselle käyttötilille ovat tulleet kaikki tulot, minä olen aina ollut suurituloisempi, mutta sillä ei ole ollut mitään merkitystä. Kun rahaa on tilille kertynyt, on siirretty se yhteiselle säästötilille ja sitten hankittu asunnot, mökki, pari yksiötä.

En edes ymmärrä, miksi pitäisi muuten olla, on niin helppoa, kun on yhteiset rahat. Eipä tarvitse miettiä, kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
12/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloissa noin tonnin ero ja yhteiset kulut maksetaan 50-50. Yhteisen lapsen kulut olen maksanut suurimman osan, saan myös lapsilisän, sillä tulee vähän kompensaatiota. Kun lapsi muuttaa aikanaan omilleen, jatkuu yhteisten kulujen maksu edelleen 50-50. Ei ole mitään syytä elättää aikuista ihmistä. Jako menee budjettitasolla, ei me peritä joka satkua takaisin, seuraavalla kerralla maksaa toinen jotain enemmän, vaikka rengassarjan toisen autoon.

Perintöni on kiinni kakkosasunnossa. Sen juoksevat kulut maksamme 50-50 ja kumpikin käyttää sitä kuin omaansa.

Pitkä avoliitto ja keskinäinen testamentti lapsi huomioiden.

Vierailija
13/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat enkä oikein ymmärrä mitään muuta tapaa jos ollaan kuitenkin perhe. Tai siis minusta ei voida puhua perheestä jos eletään kuin kaksi sinkkua. Olen meistä se paremmin tienaava. Mieskin tienaa ihan hyvin mutta minulla joitakin satasia isompi palkka.

Aika tyypillistä, ettei ihmisen ymmärrys riitä kuin omaan tapaan elää elämäänsä. Ei se tosin mikään ylpeilynaihe ole, ennemminkin päinvastoin.

Vierailija
14/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Yhteiselle käyttötilille ovat tulleet kaikki tulot, minä olen aina ollut suurituloisempi, mutta sillä ei ole ollut mitään merkitystä. Kun rahaa on tilille kertynyt, on siirretty se yhteiselle säästötilille ja sitten hankittu asunnot, mökki, pari yksiötä.

En edes ymmärrä, miksi pitäisi muuten olla, on niin helppoa, kun on yhteiset rahat. Eipä tarvitse miettiä, kuka maksaa mitäkin.

Se on helppoa, jos molemmilla on samanlainen käsitys rahasta. Ihmiset voivat kuitenkin rakastaa toisiaan ja elää yhdessä, vaikka käsitys rahasta poikkeaisikin toisistaan. Tämän ymmärtäminen voi tietysti olla todella haasteellista omassa kuplassaan elävälle.

Vierailija
15/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat. Yhteistä taivalta takana yli 25 vuotta, välillä minä olen tienannut enemmän välillä mies. Molemmilla hyvin samanlaiset kulutus tottumukset kertaakaan ei olla rahasta riidelty. Ei silloin kun sitä on ollut eikä edes silloin kun on oltu tosi tiukoilla.

Vierailija
16/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset kulut on aina menneet tasan hoitovapaita lukuunottamatta. Mies on saanut kaksi perintöä, muutaman kymppitonnin yhteensä, mutta ne on miehen rahoja, joiden käytöstä hän päättää itse. Perinnöt eivät ole vaikuttaneet menoihin.

Miellä kumpikin maksaa itse omat menonsa ja kummallakin on oma auto. Autoihin ei käytetä yhteisiä rahoja vaan jokainen maksaa omansa.

Teidän kannattaisi ottaa käyttöön kirjanpito, josta selviää, minne rahat menee.

Vierailija
17/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloustili ei muuttunut mitenkään perintöni myötä. Perintö meni osakkeisiin, eikä pääomaa syödä. Voitoilla ja osingoilla matkustamme.

Vierailija
18/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee taloustilille sama summa tuloista riippumatta. Minä maksan sitten kaikki matkat ja mökkiin liittyvät kulut. Lainat ja juoksevat menot eli jotain 12 000 euroa vuodessa.

Vierailija
19/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä on 40% parempi palkka kuin minulla, ja hän maksaa paljon enemmän kuin minä yhteisiä menoja. Mies mm lyhentää yksin meidän molempien nimissä olevaa asuntolainaa, maksaa vakuutukset ja kodin hankinnat. Minä ostan usein ruuat ja vaatteet.

Suhteessa menoihin ja tuloihin jään jonkun verran voitolle tällä järjestelyllä. Ollaan miehen kanssa tästä puhuttu, mutta hänelle tämä on ok näin.

Ja jos tilanne olisi päinvastoin, ei minulle olisi ongelma maksaa yhteisiä kulujamme enemmän kuin mies.

Vierailija
20/48 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taloustiliä on ”syönyt” normaalia enemmän yksi remontti, yhdet isommat ja etukäteen tiedetyt juhlat, mainittu autonhuolto ja uudet renkaat. Tili on aina pidetty lähes +-nolla tilanteessa (eli kumpikin laittaa sinne sen verran että menot tulee kuitattua mutta säästöt kerätään muualle) Ajoittain on ollut tiukempaa ja on tosissaan mietitty kuluja tarkkaan, sitten oli pitkään aika tasapainoista ja nyt tuntuu että menot on heilahtaneet liikaa.

Emme ole koskaan maksaneet tiukasti 50/50 ja esim omien äitiyslomieni ajan oli pakko pärjätä yhdellä palkalla. Tällä hetkellä minä tienaan enemmän ja ehkä vähän naiivisti ajattelen että nyt on mahdollista vähän löysempään elämään. Ei jaksaisi koko ajan säästää ja venyttää senttiä mutta huomaan että miehelle sopii hyvin ”ootko huomannut että taloustili menee kohta miinukselle, onko sulla laittaa sinne rahaa?” ja tällä hetkellä voin laittaa mutta eihän ne menot voi loputtomasti ylittää tuloja.

Eikä meillä ole avioehtoa eli siinä mielessä juridisesti jos erottaisiin/ jompikumpi kuolee; varallisuus menee puoliksi. Eli onko sittenkin ihan sama käyttää rahaa tässä ja nyt myös omaan elämiseen eikä palata tiukempaan talouskuriin saadakseni enemmän säästöön? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan