Jos olette avioliitossa varakkaampi osapuoli, maksatteko kaikesta enemmän?
Meillä on takana pitkä avioliitto ja kaksi teiniä. Nyt perinnön myötä olen aika reippaasti varakkaampi kuin mieheni. Tähän asti on maksettu pääsääntöisesti kaikki suunnilleen puoliksi johtuen lähinnä siitä että olemme aina olleet lähes samanpalkkaisia.
Nyt huomaan että minusta on tullut pihimpi ja taas mies käyttää rahaa ehkä hiukan löysemmin ja yhteiselle taloustilille - josta maksetaan yhteiset kulut- saa koko ajan olla laittamassa lisää rahaa. Mies kaiketi säästää jonnekin syrjään omaa rahaa, tai ainakin on kuulemma aina rahat loppu.
Toisaalta voin maksaa, toisaalta vähän närästää. Kun omasta mielestä menot ei saisi kasvaa ollenkaan vaan pysyä ennallaan. Taloustiliä on syönyt tyhjäksi mm auton kallis huolto ja uudet renkaat jotka on pakko maksaa. Eli siis ei mihinkään turhaan syydetä rahaa mutta jonnekin sitä on nyt alkanut mennä aina vaan enemmän. Ja siis närästys on se että nykyään minä laitan harva se viikko 1000€ lisää taloustilille eikä mies laita kuin kerran kuussa sovitun summan.
Kommentit (48)
Aina, kun luen näitä "kumpi maksaa keskusteluja", iloitsen siitä, että heti naimisiin mentyämme päätimme, että kaikki on yhteistä. Näiden vuosien aikana ollaan oltu kolme kertaa ulkomaankomennuksella, molemmat olleet perhevapailla, toinen on tehnyt stipendillä väikkärin, toinen pitänyt vuoden virkavapauden sellonsoittoa ja säveltämistä opiskellen. Tulot ovat vaihdelleet, mutta koko ajan tilit ja rahat ovat olleet yhteisiä, eikä koskaan ole tarvinnut vaivata päätä siitä, kumpi maksaa. Helppoa, tasa-arvoista ja yhteen hiileen puhaltamista.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun luen näitä "kumpi maksaa keskusteluja", iloitsen siitä, että heti naimisiin mentyämme päätimme, että kaikki on yhteistä. Näiden vuosien aikana ollaan oltu kolme kertaa ulkomaankomennuksella, molemmat olleet perhevapailla, toinen on tehnyt stipendillä väikkärin, toinen pitänyt vuoden virkavapauden sellonsoittoa ja säveltämistä opiskellen. Tulot ovat vaihdelleet, mutta koko ajan tilit ja rahat ovat olleet yhteisiä, eikä koskaan ole tarvinnut vaivata päätä siitä, kumpi maksaa. Helppoa, tasa-arvoista ja yhteen hiileen puhaltamista.
Eli kun toinen puolisoista saa miljoonaperinnön, se käytetään elämiseen, huvitteluun, remontointiin, opiskeluun ja matkusteluun perheen hyväksi. Sitten kun toinen puolisoista saa vastaavan perinnön myöhemmin, se onkin hänen omaa omaisuutta kuten käytännössä onkin eikä sitä käytetä perheen hyväksi. Tunteekohan ensimmäinen silloin itsensä huijatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun toinen puolisoista saa miljoonaperinnön, se käytetään elämiseen, huvitteluun, remontointiin, opiskeluun ja matkusteluun perheen hyväksi. Sitten kun toinen puolisoista saa vastaavan perinnön myöhemmin, se onkin hänen omaa omaisuutta kuten käytännössä onkin eikä sitä käytetä perheen hyväksi. Tunteekohan ensimmäinen silloin itsensä huijatuksi?
See kertoo paljon avioliitosta, jos epäilys tuollaisesta käy vakavasti mielessä. Itse olen sitä koulukuntaa, etten ajattele ansaitsevani perintöä ja toivoisin vanhempieni käyttävän rahansa itseensä. Todennäköisesti eivät näin tee, vaikken heidän omaisuuttaan halua.
Mä saan tuplat palkkaa kouraan kuin vaimoni, ja maksan kaikesta paljon enemmän joka on ihan ok, samaa taloutta kun ollaan (näin menty jo 16 vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.
Kyllähän se niin on, että mies maksaa aina kaiken tai vähintäänkin tuon kaikesta enemmän, ollessaan myös aina varakkaampikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuplat palkkaa kouraan kuin vaimoni, ja maksan kaikesta paljon enemmän joka on ihan ok, samaa taloutta kun ollaan (näin menty jo 16
vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.
Eli haluaisit vaimosi käyttävän perintönsä ei mihinkään. Kurkusta ja vessasta alas. Oman perintösi tietenkin sijoittaisit. Onneksi mieheni ajattelee toisin ja maksaa edelleen enemmän.
Minä maksan käytännössä kaiken. Minulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehelläni. Ja se on ihan ok, koska haluan elää näin. En nuukaillen, jos kaikki pitäisi maksaa puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuplat palkkaa kouraan kuin vaimoni, ja maksan kaikesta paljon enemmän joka on ihan ok, samaa taloutta kun ollaan (näin menty jo 16
vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.Eli haluaisit vaimosi käyttävän perintönsä ei mihinkään. Kurkusta ja vessasta alas. Oman perintösi tietenkin sijoittaisit. Onneksi mieheni ajattelee toisin ja maksaa edelleen enemmän.
Tällä viestilläsi todistit olevasi lompakkoloisi.
No ole huoletta, niin ne muutkin naiset ovat ja vieläpä ilman pienimpiä omantunnontuskia.
No, minullapa miehenä ei oikeustajuni ja kunniani antaisi tuollaiselle myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuotta). Mutta jos vaimo saisi yhtäkkiä perintöä, niin tietysti odottaisin että se on nyt hänen vuoro vetää tätä porukkaa isommalla summalla.Eli haluaisit vaimosi käyttävän perintönsä ei mihinkään. Kurkusta ja vessasta alas. Oman perintösi tietenkin sijoittaisit. Onneksi mieheni ajattelee toisin ja maksaa edelleen enemmän.
Naiselle, jolle pitää maksaa löytyy ihan nimikin...
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan käytännössä kaiken. Minulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehelläni. Ja se on ihan ok, koska haluan elää näin. En nuukaillen, jos kaikki pitäisi maksaa puoliksi.
Joo-o, ihan varmasti jooo. Tirsk.😂😂😂
En tietenkään. Se on lumpun oma asia, jollei hän ole kouluttautunut hyväpalkkaiselle alalle.
Tavallaan maksan koska asutaan mun omistamassa asunnossa. Mies taas maksaa asumisestaan maksaa huomattavasti vähemmän kuin mitä olisi puolet vastaavan asunnon vuokrasta tällä alueella. Joskus ottaa päähän mutta toisaalta oma valinta jos halutaan asua yhdessä, en nimittäin myy miehelle tästä puolikasta eikä hän halua puolikasta lunastaa.
Palkkatulot meillä on suunnilleen samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän vajaa? Jos mä olen tätä jengiä vetänyt kirkkaana johtotähtenä isompituloisena kohta 17v, niin sinustako puolison siirtyessä tuloparoniksi ei ottaisi paikkaansa keulalla? Onneksi en ole kanssasi parisuhteessa, sä kuullostat pahimmalta loiselta joka roikkuu toisen taskuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä viestilläsi todistit olevasi lompakkoloisi.
No ole huoletta, niin ne muutkin naiset ovat ja vieläpä ilman pienimpiä omantunnontuskia.No, minullapa miehenä ei oikeustajuni ja kunniani antaisi tuollaiselle myötä.
Se on sinun mielipide. Jos perintönä on pelkästään kiinteää omaisuutta ja yritys, pitäisikö ne myydä jotta voisin maksaa juoksevia kuluja enemmän? Meillä eletään ansiotuloilla, ei perinnöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän vajaa? Jos mä olen tätä jengiä vetänyt kirkkaana johtotähtenä isompituloisena kohta 17v, niin sinustako puolison siirtyessä tuloparoniksi ei ottaisi paikkaansa keulalla? Onneksi en ole kanssasi parisuhteessa, sä kuullostat pahimmalta loiselta joka roikkuu toisen taskuilla.
Sinä taidat olla, lisäksi tyhmä ja ahne. Onneksi ei tosiaan olla parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, ihan varmasti jooo. Tirsk.😂😂😂
Luuletko, että se on jotenkin erikoista? Voin sanoa, että ei ole.
Yleisempää, mitä täällä palstalla aikaansa kuluttavat voivat kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Se on lumpun oma asia, jollei hän ole kouluttautunut hyväpalkkaiselle alalle.
Sellainen piti kuitenkin puolisoksi ottaa vaikka nainen on lumppukin. Alapääkö teki valinnan?
Itse yt.n jälkeen sain vain 9 e pv työpaikan.
Työnantaja tarjoaa minulle ruuan ka bussilipun. Jälkimmäinen siksi, kun työkuvaani kuuluu mm papereiden toimittaminen.
Asun alueella, jossa on asiakkaita ja itse tähän tarjouduin, fiksu esimies ehdotti maksavat kk lippuni.
Saan kk käteen lähes sen, mitä maksaa puolet yhtiövastikkeesta.
Omat rahat saan tekeväni la ja su aamuisin hotellissa aamiaista, jos saan työvuoroja ja myymällä fb.ssä tarpeetonta.
On selvää, etten maksa tarpeeksi perheen kuluja.
Olemme perhe ja meillä on yhteinen kukkaro. Mies on ehdottanut lopettaisin ne hotellityötkin, mutta en halua.
Pienillä tuloilla on vaikea pärjää, mutta pieniä extratuloja on suht helppo saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä taidat olla, lisäksi tyhmä ja ahne. Onneksi ei tosiaan olla parisuhteessa.
Hmm. Ahne? Jos olisin niin meillä elettäisiin kahta elin/tulotasoa, mutta näin ei ole ikinä ollut. Tyhmä, no joo varmaan olen koska surutta kaiken olen laittanut perheeni eteen. Ja olet oikeassa, onneksi ei olla parisuhteessa....saisit muuten kenkään välittömästi.
Ei meillä lasketa euroja, vaan keskitytään rakasteluun.