Muita akateemisesti koulutettuja, joilla ei ole hyvää uraa?
Valmistuin 15 vuotta sitten KTM:ksi ja hyvistä arvosanoista ja alan kesätyökokemuksista huolimatta tuolloin oli tosi vaikeaa saada töitä. Päädyin koulutusta vastaamattomaan pätkätyöhön enkä ole koskaan onnistunut pääsemään niihin ”hyviin hommiin”, vaikka olen hakenut. Nyt kun aikaa on kulunut, tuntuu, että olen jo leimaantunut luuseriksi ja koulutuksenikin alkaa jo olla vanhentunut. Työskentelen tällä hetkellä help deskissä.
Muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (74)
Minäkin teen käännöstöitä, mutta ei tarvitse sentillä onneksi tehdä.
Olen pätkätöitä tehnyt kieltenope ja kyllästynyt siihen, että oman alan pysyvää työpaikkaa ei vaan saa. Jopa ne kollegat, joilla on ollut pysyvä työsuhde, ovat joutuneet tilanteeseen, että esim. virka on lakkautettu ja nyt sitten joka syksyksi joutuvat kisaamaan uudesta elokuusta toukokuun loppuun kestävästä opettajan pestistä.
En edes ikinä haaveillut mistään urasta. Halusin vain opettaa ja ohjata lapsia ja nuoria.
Nyt hain yhteishaussa sairaanhoitajakoulutukseen. Jos pääsen opiskelemaan, voin tehdä sitten silpputöitä sairaanhoitajana. Ja ehkä lisäopiskella ammattiopettajaksi. Tosin heidäniin töitä 8n karsittu.
Ei hyvää uraa hankita koulutuksella vaan luonteella ja tahdolla ja voimalla, sinun kuuluu näyttää työpaikalla että kuka sinä oikein olet ja kuka määrää kaapin paikan. Sama pätee avioliitossa ja lasten kasvatuksessa ja kaikessa muussakin.
t. TOSINAINEN
Ammattikorkeakouluista valmistuneilla jää vielä usein ura tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 70% maistereista ei ole hyvää uraa. Tutkintopapereilla ei tee yhtään mitään, vaaditaan niin paljon muutakin.
Esimerkiksi aika moni opettaja on maisteri, ja virkaahan ei ole mahdollisuutta jollei ole pätevä. Eli papereilla "tekee jotain".
Ei valtiollekaan paljon mennä asiantuntijatehtäviin ilman maisterin papereita.
Täällä yksi uraton, koulutus luonnontieteellinen. Tiedän useita muitakin.
Ap, ihan sama tilanne ja fiilis. Olen VTM ja ns. ura ihan naurettavaa silppua. Tulotkaan eivät ole nousseet yhtään sitten valmistumisen, ja siitä on aikaa. Tosin olen perustanut perheen ja saanut lapsia, mutta ammatillinen itsetunto on lähellä nollaa.
Vaikeita aloja työllistyä hyvin tuntuu olevan biologia ja ylipäätään luonnontieteet.
Jossain vaiheessa on hyvä tehdä selkeitä ratkaisuja jos ns. Oman alan ura ei ole sellainen kuin haluaisi tai se ei käynnisty. Ammattiidentiteettiä VOI ja SAA uudistaa täysin.
TV. Maisteri josta tulikin duunari (onnellinen sellainen)
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan sama tilanne ja fiilis. Olen VTM ja ns. ura ihan naurettavaa silppua. Tulotkaan eivät ole nousseet yhtään sitten valmistumisen, ja siitä on aikaa. Tosin olen perustanut perheen ja saanut lapsia, mutta ammatillinen itsetunto on lähellä nollaa.
Mitä teet työksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen käännöstöitä. Ihan täyttä ulostetta. Tätä työtä ei kukaan myöskään enää arvosta, koska jokainen AV-mamma hankkii lisätienestejä kääntämällä sentin sanahinnalla asiatekstejä puhelimellaan. Jotain muuta pitäisi siis keksiä ihan mielenterveytenikin kannalta, mutta vielä ei ole välähtänyt.
Mistä näitä sentin käännöstöitä voi hakea? T. se ainoa av-mamma joka ei tee käännöstöitä
Täällä toinen, ei kylläkään mamma, jota kiinnostaisi tietää, mistä tuollaista duunia saa.
En tiedä kuulunko ap:n tarkoittamaan joukkoon, mutta oma akateeminen urani kosahti, kun sairastuin vaikeaan masennukseen. Syynä oli kohtuuttomat vastoinkäymiset yksityiselämässä eli hyvä työpaikka oli jo ja ura nousussa.
Mutta siihen se vaan katkesi kuin kanan lento.
Vuosia myöhemmin oli turha yrittää enää siivelle, kun alalla kilpailu on raakaa ja leima tietysti oli kiirinyt läpi yhteisön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 70% maistereista ei ole hyvää uraa. Tutkintopapereilla ei tee yhtään mitään, vaaditaan niin paljon muutakin.
Esimerkiksi aika moni opettaja on maisteri, ja virkaahan ei ole mahdollisuutta jollei ole pätevä. Eli papereilla "tekee jotain".
Siis *pelkillä* papereilla ei tee mitään.
Opistoasteen tutkinto ja sitten vielä yliopisto. Peruspalkka nousi parilla satasella.Edellisessä ammatissa vuorotyölisillä tienasi paremmin. Kannattaa valita miesvaltainen ala olit sitten duunari tai akateeminen, niillä tienaa, mutta kannattaa varautua siihen, että pitää olla 2x parempi kuin mies.Naisvaltsisilla aloilla kannattaa olla mies, niitä suositaan.Sori,mutta näin on
Olen käynyt työkkärin psykologilla niin monta kertaa kuin saa. Lisäksi olen käynyt psykoterapiassa vuoden ja muutenkin pyrkinyt kehittämään itseäni henkisesti. Eipä silti ole töitä tullut sen paremmin. Työhaastatteluissa olen ollut yleensä innostunut, koska olen ollut aidosti kiinnostunut tehtävistä ja kokenut, että oma koulutukseni ja kiinnostuksenkohteeni sopisivat täydellisesti tehtäviin. Silti en ole päässyt edes toiselle hakukierrokselle. Pikku hiljaa ammatillinen itsetunto on romahtanut, enkä enää saa sitä innostusta esiin. T. toinen akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis *pelkillä* papereilla ei tee mitään.
Mitä tarkoittaa "pelkät paperit"? Kyllä se tutkinto jotain ihmisestä kertoo ja yli 90 prosentin todennäköisyydellä ne paperit suorittanut ihminen menestyy paremmin kuin sellainen, jolla niitä papereita ei ole.
Täälläkin yksi KTM. Vakituisessa työsuhteessa olen kyllä ollut enimmäkseen valmistumisen jälkeen, mutta kirjanpitäjänä. Pitäisi muuttaa isompaan kaupunkiin, jos haluaisi parempiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Opistoasteen tutkinto ja sitten vielä yliopisto. Peruspalkka nousi parilla satasella.Edellisessä ammatissa vuorotyölisillä tienasi paremmin. Kannattaa valita miesvaltainen ala olit sitten duunari tai akateeminen, niillä tienaa, mutta kannattaa varautua siihen, että pitää olla 2x parempi kuin mies.Naisvaltsisilla aloilla kannattaa olla mies, niitä suositaan.Sori,mutta näin on
Eli jos haluaa uran, pitää olla mies. Alan ymmärtää, miksi nykyään on niin paljon sukupuolenvaihtajia....
Miten ammattikorkeakoulupaperit tähän liittyvät? Luuletteko ettei amk-papruilla voi jäädä ura tekemättä? :D