Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrotko raha-asiasi yksityiskohtaisesti ystävillesi?

Vierailija
04.05.2019 |

Minä en ja olen kyllästynyt ystävääni joka puhuu koko ajan rahasta. Joka vuosi laittaa viestin että joko sait veronpalautusta ja kuinka paljon ja mitä itse sai. Kertoo myös kaikki palkankorotuksensa ja kaikki mahdolliset paikat mistä milloinkin rahaa saa ja kuinka paljon hänellä on rahaa säästössä ja kuinka hän on mielestään varakas.
En ole kateellinen ja jos hänen raportointinsa pitää paikkansa niin olen häntä huomattavasti varakkaampi, mutta en kuitenkaan omista rahoistani hänelle kerro ja minusta tuo on vaan hiton ärsyttävää. Miksi omia raha-asioitaan pitää toisille toitottaa?
Jos joku teistä käyttäytyy noin niin voisitko kertoa miksi!?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro. Mutta vastaan rehellisesti kysyttäessä.

Yleensä keskustelu hyytyy kun tulee ilmi että tienaan moninkertaisesti enemmän kuin kysyjä..

Vierailija
2/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi kaveri soittaa joka vuosi verotoimistoon ja kyselee lähipiirin tulotiedot läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En mielelläni edes kuuntele toisten tilitystä omista raha-asioistaan, olipa se kielteistä tai myönteistä tilitystä. Ystäväni tietävät tämän.

Kannattaa sanoa suoraan, ettei raha-asiat ole kiinnostava puheenaihe.

Vierailija
4/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro. En oma-aloitteisesti kerro edes ympäripyöreästi. Jos joku kysyy tulojani, vastaan vain, että riittävästi tullakseni toimeen. 

Vierailija
5/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köyhät ja kateelliset jauhavat raha-asioistaan ja kyselevät muiden asioista. 

Vierailija
6/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja huomaan että niitä on pohdittu kun ystävä kysyi miksen ostaisi omaa asuntoa. Ja millähän helve*in rahalla oman ostaisin kun säästöjä on pyöreä 0. Palkasta ei jää senttiäkään minnekään jemmattavaksi. Ärsyttävää että joutuu tuon kaltaisiin uteluihin vastaamaan. Kai muutenkin nyt itse osaan omaa elämääni koskevat päätökset tehdä - jos niitä säästöjä olisi, enkö itse tajuaisi sijoittaa niitä tai laittaa oman asunnon käsirahaksi ilman muiden neuvoja? 

Vierailija
7/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu enkä kerro edes kysyttäessä. Ainoastaan miehelleni ja ehkä myös aikuisille lapsilleni voin kertoa palkkani. Veronpalautuksen tai lisämaksun voin kertoa jos kysytään, koska sehän ei kerro mitään tuloistani.

Vierailija
8/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pankissa töissä ja ystävillä, tuttavilla ja osalla sukulaisista on tarve kertoa omista raha-asioista hyvinkin seikkaperäisesti. Osa kyselee paljonko lainaa olisi mahdollista saada, osa haluaa tietää näkeekö pankki heidät kuinka varakkaina vai miten pankki heidät luokittelisi.

Itse voin suhteellisen surkean palkkani kertoa, mutta lainat, rahastot jne. eivät kuulu muille.

Vierailija
9/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron mutta en mitenkään toitota, vaan jos nyt keskustellaan aiheesta.

En ymmärrä ihmisiä jotka salailee palkkansa jne. Todella omituista käytöstä. Mikä siinä on niin kauheaa että toiset tietäisi mitä sinä tienaat? Juuri sen takia suuri osa saa huonoa palkkaa kun eivät tajua että jotkut toiset samaa työtä tekevät saavat paljon parempaa palkkaa jostain syystä. Onhan se työnantajan etu että ihmiset ei kehtaa sanoa kuinka paljon tienaa.

Vierailija
10/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro. En oma-aloitteisesti kerro edes ympäripyöreästi. Jos joku kysyy tulojani, vastaan vain, että riittävästi tullakseni toimeen. 

Miksi?

Pelkäätkö että ne sun ystävät on kateellisia sinulle? Vai yritätkö antaa sellaisen kuvan että tienaat ihan helvetisti ja olet vaan tälläinen salaperäinen kun et kerro summaa?

Vierailija
11/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka salailee palkkansa jne. Todella omituista käytöstä. Mikä siinä on niin kauheaa että toiset tietäisi mitä sinä tienaat? Juuri sen takia suuri osa saa huonoa palkkaa kun eivät tajua että jotkut toiset samaa työtä tekevät saavat paljon parempaa palkkaa jostain syystä. Onhan se työnantajan etu että ihmiset ei kehtaa sanoa kuinka paljon tienaa.

Koska mulla ei ole kuukausipalkkaa, jota maksettaisiin siitä, että chillailen 37,5 tuntia viikossa työpaikalla. Mulla on suuremmmat tulot kuin firman toimitusjohtajalla, mutta teenkin sen  eteen paljon töitä. Ei mun palkkaani voi verrata jonkun samalla alalla olevan 8-16 töitä tekevän palkkaan. 

Vierailija
12/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Pelkäätkö että ne sun ystävät on kateellisia sinulle? Vai yritätkö antaa sellaisen kuvan että tienaat ihan helvetisti ja olet vaan tälläinen salaperäinen kun et kerro summaa?

Koska mun raha-asiani eivät kuulu muille. En yleensäkään pidä rahasta puhumisesta. Ei ole kovin kiinnostava puheenaihe. 

Vierailija
13/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palkasta enkä tuloista, en menoistakaan yksityiskohtaisesti. Mutta ostosten hinnasta (sis talo, auto, remontit) ja sijoitukohteista juttelen ihan mielelläni.

Vierailija
14/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro edes sinnepäin tulojani. On tiedossa että mun alalla on hyvät palkat, mutta ne on niin hyvät, etten kehtaa kertoa.

Vierailija
15/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juttele. Mulla ei ole tarvetta puhua rahasta, mutta jollain aina on.. joten tuleehan sitä toisinaan jotain sitten jaettua silleen ympäripyöreesti.

Edellisessä työpaikassa olin palkkatuella töissä. Siellä sitten on muitakin vastaavia ja kun pienistä rahoista on kyse, niin se raha oli jotenkin koko ajan esillä. Tilit ne puhu hirveen tarkkaan keskenään. En ymmärrä, kun samaa tiliähän me saatiin... mutta osalla oli näitä ulosottovenkulointeja yms. Hirveen tarkkaa tarjousten seuraamista jne. kun mä olin tottunut ostamaan kaupasta mitä haluan.

Kävi pieni moka, kun pomo tuli kyselemään, että oliko teillä viime tiliin maksettu kesälomarahat.. Oltiin siis tauolla ja puhui yleisesti kaikille ja kysyi erikseen kaikilta kaikkien kuullen. Omalla kohdalla sitten ajattelematta vastasin, etten ole tarkistanut, kun tili menee suoraan säästötilille kokonaisuudessaan. Se on toisessa pankissa, että poissa silmistä poissa mielestä. Siinähän sitten mammat jäi suu auki, että sulla menee koko tili säästöön?! Saakeli, että alkoi hävettää. Niinpä niin. Sen jälkeen alkoi rahan pummaaminen yms.

Vierailija
16/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että länsisuomalaisilla rahasta puhuminen liittyy jotenkin suoraan "henkilöön", itäsuomalaisille raha on irrallaan. Jotenkin erilainen suhde raha-asioihin. Eli aina kun ihminen ei puhu, tulee ilmi että on länsisuomalainen. Jopa meillä, kahden hengen taloudessa, itäsuomalainen selostaa, länsisuomalainen jättää (jos mahdollista) kertomatta, vaikka yhteisissä varoissa olemme pääpiirteissään. Kunnioitan puolison tapaa, kun hänelle suhde rahaan on kertakaikkisen erilainen kuin itselleni. 

Vierailija
17/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siltä tuntuu. Olen työtön ja köyhä, joten rahaa joutuu ajattelemaan epämiellyttävän paljon ja sitä nyt yleensä puhuu niistä asioista joita ajattelee.  

Vierailija
18/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Mitä mun ystäväni sillä  tiedolla tekisivät?  Eikö riitä, että en pummaa heiltä rahaa enkä pistä heitä maksamaan omia reissujani, ruokiani tai kahvejani ts lokkeile heidän lompakollaan?

Vierailija
19/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielelläni kerro edes sitä, mitä teen työkseni, vaan vastaan jotain epämääräistä. Ei vaan tunnu hyvältä kertoa, jos toinen elää tukien varassa. En halua, että ihmiset arvottavat minut työni perusteella, koska ihmisenä en ole yhtään parempi koulutukseni tai työni vuoksi.

Vierailija
20/31 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kyllä ihan rehellisesti jos joku läheinen kysyy palkasta. Myös työyhteisössä meillä on keskusteltu paikoista avoimesti.