Kerrotko raha-asiasi yksityiskohtaisesti ystävillesi?
Minä en ja olen kyllästynyt ystävääni joka puhuu koko ajan rahasta. Joka vuosi laittaa viestin että joko sait veronpalautusta ja kuinka paljon ja mitä itse sai. Kertoo myös kaikki palkankorotuksensa ja kaikki mahdolliset paikat mistä milloinkin rahaa saa ja kuinka paljon hänellä on rahaa säästössä ja kuinka hän on mielestään varakas.
En ole kateellinen ja jos hänen raportointinsa pitää paikkansa niin olen häntä huomattavasti varakkaampi, mutta en kuitenkaan omista rahoistani hänelle kerro ja minusta tuo on vaan hiton ärsyttävää. Miksi omia raha-asioitaan pitää toisille toitottaa?
Jos joku teistä käyttäytyy noin niin voisitko kertoa miksi!?
Kommentit (31)
Ollaan ihan ok- toimeentulevia espoolaisia nelikymppisiä. Emme tiedä toistemme palkkoja tai raha-asioita mitenkään tarkasti. Kenelläkään ei ole ongelmia ja rahaa on riittävästi, kukaan ei vaikuta olevan sikarikas.
En ole koskaan puhunut tuloista tms, mutta rivien välistä tai joskus ihan suoraankin olen saanut kavereilta kuulla että hyvähän sun on matkustaa tai ostaa jne kun mies tienaa hyvin. Nyt kaverit on ihan huuli pyöreenä kun erosin miehestäni ja mulla on edelleen ihan yhtä hyvin varaa tehdä asioita. Minä tienaan paljon paremmin kuin ex ja lisäksi mulla on hyvät säästöt. Pystyin esim ostamaan exän ulos yhteisestä omakotitalosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi kaveri soittaa joka vuosi verotoimistoon ja kyselee lähipiirin tulotiedot läpi.
Kiertäisin tuollaisen kaverin kaukaa...
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhät ja kateelliset jauhavat raha-asioistaan ja kyselevät muiden asioista.
No rahakkaat vasta nokittelevatkin raha-asioissa, joten eipä noiden kahden väliin taida mahtua ketään?
Parhaalle ystävälleni kerron ja koska ollaan samanlaisia tyhjätaskuja molemmat, niin usein puhe menee raha-asioihin, kas siitä puhe mistä puute. Hyvinkin yksityiskohtaisesti jaaritellaan tuloista ja menoista, päivitellään ja huokaillaan sitten yhdessä. Lainataan rahaa toisillemme mahdollisuuksien mukaan, vaikka sitä tapahtuu harvoin. Mutta esim. lainasin hänelle rahaa sairaalalaskuihin, kun itse olin paremmissa varoissa silloin.
Muille en puhu, koska kai sitä yrittää säilyttää kasvonsa. Joskus ottaa päähän, kun joku voihkii rahapulaansa, vaikka olisi mun näkökulmasta hyvätuloinen. Ihan hirveästi ei viitsisi kuunnella sellaista, kun itse keikkuu toimeentulotuen rajoilla.
Palkasta puhun korkeintaan läheisten ystävien ja perheenjäsenten kanssa. Tilin saldosta tai säästössä olevista summista puhun lähinnä vaimon kanssa. Kenellekään muulle en puhu raha-asioista mitään. Joidenkin isompien ostosten hinnoista, kuten autot ja asunnot puhun läheisten ystävien kanssa, jotka kuuluvat samaan tuloluokkaan ja vastaavat hankinnat ovat heille ajankohtaisia.
Olen pannut merkille, että eniten toisten raha-asioista ovat kiinnostuneita ihmiset, joilla ei itsellään ole rahaa. Omastakin suvusta löytyyy näitä alkoholisoituneita elämäntapatyöttömiä, jotka eivät muusta jauhakkaan, kuin kuka osti mitä ja kuinka paljon joku tienaa. Siitä puhe, mistä puute. Noloa ja säälittävää.
Jos joku haluaa omista tai minun raha-asioista puhua, niin mikäpä siinä. En pidä niitä sen kummempina kuin eilisestä leffasta juttelua, jos kohta en erityisen kiinnostavina.
Jos joku haluaisi raha-asiani erityisesti tietää, niin voi käydä katsomassa verokoneesta ansiotuloni ja hakea vaikkapa Asiakastiedosta sijoitusyhtiöni tilinpäätöksen, joista näkyy varallisuus ja pääomatulot.
En kerro edes kysyttäessä. Onneksi ei ole kukaan pitkiin aikoihin kysellytkään.
En kerro sanallakaan raha-asioistani, enkä kysele myöskään toisilta. En halua, että ystävät tietävät, alkavat siipeilemään tai kyselemään rahaa lainaan. Varsinkaan en halua kateellisia ympärilleni. Teeskentelen siis normaalin tulon eläjää. Annan kuvitella, että asun vuokralla ja työhuoneeni olisi vuokrahuone myös. Jos puhe menee rahaan, vaihdan aihetta. Ja todellakaan ei tulis mieleenkään kysellä jonkun verotietoja toimistosta. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Raha-asiat on vähän niinkuin ilmavaivat: ystävien ei tarvitse tietää niistä, kunhan et pieraise ystäväsi läsnäollessa.
Jos kaveri on samassa tuloluokassa niin sitten, muutoin kysyttäessä. Tykkään tiettyjen kavereiden kanssa vertailla sijoitustuottoja. Olen pitkän linjan pihistelijä, ja kerron mielelläni vinkkejäni ja olen myös kova tsemppaamaan säästämisessä, jos puhe kääntyy siihen.