Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoja, jotka ihmiset kirjoittavat väärin

Vierailija
04.05.2019 |

Itselläni pistää silmään, jos ihminen kirjoittaa sanan stressaa muodossa tressaan. Antaa vähän yksinkertaisen kuvan kirjoittajasta. Mitäs muuta tällaisia sanoja tiedätte, joita ihmiset kirjoittaa väärin?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittä

Vierailija
42/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvännäkijä ja voimannostaja.

Tuo monen mainitsema "kaalta" "viintä" yms. ei ole virhe vaan se on huumoriksi tarkoitettu tahallinen väärinkirjoitus. Näin ainakin toivon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "piirrustus" muakin aina ottaa päähän.  Miten ihmeessä niin moni luulee siinä kuuluvan olla kaksi ärrää?  Kantasanahan on piirtää, ja siitä johdettu sana piirustus.  

Ja tämä: Isejä on monenlaisia.  Isejä?  

Ja "kaalta" ja "viintä."  

Puhumattakaan lainasanoista, joitten kirjoitusasussa on kokonainen virheiden kirjo.   Sinänsä ei ole paha asia, vaikka kirjoittaa puhekielisesti, sää ja mää ja mäntiinpä kerrannii.   Se on eri asia, kuin tehdä kirjoitusvirhe.  

Kun nyt kirjoitusnillitysketjussa ollaan, niin kaksoispisteen jälkeen tulee pieni kirjain, ellei sen perässä tuleva selitys koostu useasta virkkeestä. 

Ja itse aiheeseen: ärsyttäviä ovat ainakin kiinostaa, puollustaa ja infrakti.

Vierailija
44/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitotuki

Enään

Piirrustus

Jauhenliha, jauhelliha

Talonyhtiö

Äskön

Röngten

Lasange

Sydämmen, sydänmen

Vierailija
45/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ja puollustaa ärsyttää niin että sattuu jopa. Mistä ihmiset keksii niihin nuo kaksi l-kirjainta? Eihän niitä edes sanota kahdella ällällä. Kuullostaa on kuin joku kuullottaa (sipulia pannulla).

Vierailija
46/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä palstoilla kirjoitetaan nopeasti. Joskus jää kirjain tai pari pois liian kevyen painalluksen takia. Mitä väliä? Ei mitään.

Juuri näin. Ja suurin osa kommentoijosta ei ota tätä palstaa vakavasti, vasn tappaa aikaansa, on pieni lepoheyki meneillään, istuu junassa tai bussissa, lentokentällä, seuraa tv tai kuuntelee musiikkia. Eikä.pidä minään taidonnäytteenä kommentiaan. Ja huomaan, kun kirjoitan kännykällä, piste tuli. Taas huomaamatta.

Itse olen tappanut täällä.jo monta viikkoa aikaani, kun kädet ovat kipsattuna ja kirjoittelen peukalolla ja sekin turvoksissa ja samalla kuuntelen radiota ja retkotan selälläni sohvalla.

Ps. miksi mun puhelin laittaa automaattisisti pisteitä lauseen väliin? Ilmiö on ollut jo muutaman päivän.

Ja ap. elämä on paljon hauskempaa, kun löysää vähän pipoa, eikä elämää ota niin vakavasti, ainakaan toisten puutteita ja virheitä, kun harvoin niille mshtaa mitään, vaikka kuinka polkisi jalkaa.

Vierailija
47/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "piirrustus" muakin aina ottaa päähän.  Miten ihmeessä niin moni luulee siinä kuuluvan olla kaksi ärrää?  Kantasanahan on piirtää, ja siitä johdettu sana piirustus.  

Ja "kaalta" ja "viintä."  

Puhumattakaan lainasanoista, joitten kirjoitusasussa on kokonainen virheiden kirjo.   Sinänsä ei ole paha asia, vaikka kirjoittaa puhekielisesti, sää ja mää ja mäntiinpä kerrannii.   Se on eri asia, kuin tehdä kirjoitusvirhe.  

Kun nyt kirjoitusnillitysketjussa ollaan, niin kaksoispisteen jälkeen tulee pieni kirjain, ellei sen perässä tuleva selitys koostu useasta virkkeestä. 

Ja itse aiheeseen: ärsyttäviä ovat ainakin kiinostaa, puollustaa ja infrakti.

No mää nillitän sitten lisää.  Joo, tiedän, että kaksoispisteen jälkeen tulee pieni kirjain eli syyllistyin kielioppivirheeseen.  Myönnän nöyrästi.   Mutta tässä ketjussa kysyttiinkin sanoja, jotka ihmiset kirjoittavat väärin.  

Mutta jos nyt hypätäänkin sivuraiteelle, niin ärsyttävää on sekin, kun jotkut ihmiset LAUSUVAT sanoja väärin, ja toistuvasti.  Yksi riikinruotsalainen suomalaistunut kaveri ei ikinä oppinut sanomaan tuota ihmisen takalistoa sillä suomalaisella alatyylisellä sanalla oikein, vaan se oli aina pärse.  Ärsytti ihan vietävästi.  No se vielä on ymmärrettävää, mutta kun ex-anoppi teki vihanneksista pikleksiä, laittoi ruokaan Ronnin lihalientä, tesinvisoi haavan ja katsoi televisiosta Koronais Teeriä (Coronation Street), niin teki mieli juosta pihalle.  

Mutta jatkukoon ketju alkuperäisessä teemassa.  Hyvää lauantai-iltaa kaikille!

Vierailija
48/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chervolet

Vierailija
49/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koittaa" merkityksessä "koettaa"

Aamu koittaa, mutta minä en koita ehtiä ajoissa, vaan koetan. Puhekielessä toki käytetään yleisesti koittaa-verbiä molemmissa merkityksissä.

Vierailija
50/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkoittaa. Se on karkottaa! 

Monilla taitaa olla päähänpinttymä siitä, että i-kirjaimen tunkeminen tuonne väliin tekee sanasta kieliopin mukaisen, ja kaikki muu on puhekieltä. vrt. esim. kirjottaa ja kirjoittaa, jossa tämä menee juuri päin vastoin. 

Ehkä naurettavinta on se, kun joku sanoo hevoinen...

Vierailija
51/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä, ompa jne.

Vierailija
52/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja "kaalta" ja "viintä."  

Voisikohan tuo piirustus-sanan väärin kirjoittaminen johtua siitä, että se sekoitetaan sanoihin piirros ja piirretty, joihin tulee kaksi ärrää? Näiden kantasana on piirtää, ja tuo rt muuttuu siis rr:ksi (astevaihtelu). Piirustuksen kantasana taas on piiru.

Vierailija
53/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin ihan vasta, että kuulemma kirjoitetaan kahdella m-kirjaimella eikä yhdellä. Olin ihan varma, että sana on ”kuulema”. Ja vaikka olen melkoinen kielioppinatsi, niin jotkut yhdyssanat ovat minulle vaikeita. Esimerkiksi aika ajoin tai alun perin (nuo menevät joskus minulla vahingossa yhteen) ja useat samankaltaiset sanaparit tai määritteet).

Vierailija
54/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saatan puhua joskus ressistä, huumorilla, mutta en stressistä, koska se kuulostaa typerältä.

Vierailija
55/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma - se on sairausloma!

Vierailija
56/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä palstoilla kirjoitetaan nopeasti. Joskus jää kirjain tai pari pois liian kevyen painalluksen takia. Mitä väliä? Ei mitään.

Juuri näin. Ja suurin osa kommentoijosta ei ota tätä palstaa vakavasti, vasn tappaa aikaansa, on pieni lepoheyki meneillään, istuu junassa tai bussissa, lentokentällä, seuraa tv tai kuuntelee musiikkia. Eikä.pidä minään taidonnäytteenä kommentiaan. Ja huomaan, kun kirjoitan kännykällä, piste tuli. Taas huomaamatta.

Itse olen tappanut täällä.jo monta viikkoa aikaani, kun kädet ovat kipsattuna ja kirjoittelen peukalolla ja sekin turvoksissa ja samalla kuuntelen radiota ja retkotan selälläni sohvalla.

Ps. miksi mun puhelin laittaa automaattisisti pisteitä lauseen väliin? Ilmiö on ollut jo muutaman päivän.

Ja ap. elämä on paljon hauskempaa, kun löysää vähän pipoa, eikä elämää ota niin vakavasti, ainakaan toisten puutteita ja virheitä, kun harvoin niille mshtaa mitään, vaikka kuinka polkisi jalkaa.

Onko oikeinkirjoitus sitten niin hankalaa suurelle osalle väestöstä, että se täytyy ottaa ”tosissaan” tai sitä ei ”lepohetkellä” pysty kirjoittamaan?

Vierailija
57/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun jotkut kirjottaa sanan tsemppiä muodossa stemppiä, ja toi on ainakin oman havainnon mukaan melko yleistä

Vierailija
58/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveri. MIKÄ HITON PALVERI, se on palaveri..

Myös pisteiden ja yhdysviivan puuttuminen ärsyttää usein, kirjoitellaan paljon asioita töissä tauluille niin jos sanan joutuu jakamaan kahdelle riville ei monikaan laita viivaa. Eli näin:

KEVÄTALE

PALVERI

21.5

Voi jeesus :D Antaapa ammattimaisen kuvan asiakkaillekin...

Vierailija
59/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- reakoida

- gynegologi

- Joulu/Juhannus/Vappu (joskus jopa Maanantai/Toukokuu) lauseen keskellä

Näihin törmää luvattoman usein tällä palstalla.

Vierailija
60/70 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä puhelimesi yrittää laittaa pisteen tuolle kirjoitusvirhesekamelskalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme