Miten teillä hoidettaisiin tällainen tilanne?
Mieheni on yrittäjä ja minä olen kotona 7 kk ikäisen vauvan kanssa. Olen ollut käytännössä katsoen yksinhuoltaja, mies tekee 12-14h päiviä ja usein 6-7 päivää viikossa. Kaikki kotityöt jää minulle.
Vauva on ollut todella haastava viimeiset 2 vkoa, koska on ollut kovassa räkätaudissa. Lapsi on suostunut olemaan ainoastaan sylissäni, yöt ja päivät. Koti on yksi hävityksen kauhistus kun vauva sylissä on vaikea siivota. Nyt lapsi tervehtyi ja minä sain tämän flunssan. Olin viimeyönä yli 39 asteen kuumeessa.
Mies ei ole auttanut tippaakaan sairaan lapsen hoidossa saati että olisi tehnyt vähemmän töitä tai osallistunut kotona enemmän. Sen vielä jotenkin kestän.
Aamulla kun heräsin kuumeisena ja aivan paskana, mies oli suorastaan vihainen minulle että kehtaan sairastua ja vielä ilman että olen kertonut siitä etukäteen ja siksipä hän ei todellakaan aio olla yhtään vähempää töissä vaan päinvastoin, koska en eilen kertonut että olen tänään sairaana, hän ei aio tulla ennen klo 22 kotiin töistä.
Kuumeen olen saanut alenemaan lääkkeillä, mutta olo on AIVAN KAMALA. Selviän just ja just vauvan hoidosta tässä tilassa mutta olen ihan äärirajoilla. Mies ei ole kysynyt koko päivänä sanallakaan miten pärjään.
Miten muissa perheissä hoidettaisiin tällainen tilanne? Onko epänormaalia vaatimista olettaa että tässä tilanteessa toinen vanhempi auttaisi lapsen kanssa jos toinen on kovassa kuumeessa, vaikka miehen sanoin "tästähän sulle maksetaan" eli lapsenhoidosta, olin sairas tai terve? Mieheni ikäänkuin kostaa minulle jotain nyt jättämällä minut aivan yksin hoitamaan lasta tässä tilassa. Lienee sanomattakin selvää ettei hän ole sanallakaan kysynyt miten pärjään tai jaksan tai voisiko edes käydä kaupassa. Ei vastaa edes viesteihini, vaikka lukee ne. Miten on mahdollista että hän on vihainen minulle että olen sairaana?!!?
Kommentit (47)
Meillä ei olisi tuollaista tilannetta, kun mies ei oikein työnteosta välitä. Harmi sekin.
Koita jaksaa :)
Niin. Kyllä pistää miettimään, mitä siinä miehessä on niin hienoa, että sen vastapainoksi sallit tuollaisen käytöksen? Älä nyt hyvä ihminen tuollaista katsele, sinulla on vielä pitkästi elämää jäljellä eikä sitä kannata tuhlata ääliön kanssa.
Miehelläsi on mielenterveyden ongelmia.
Oma mieheni jäisi kotiin hoitamaan lasta jos itse olisin niin kipeä etten siihen kykenisi.
Sinun tilanteessasi ottaisin nyt taksin vanhemmilleni ja menisin sinne sairastamaan rauhassa.
Tollasia on suurin osa miehistä. Ei ne tajuu. Eikä ne tajuu ees tekevänsä väärin.
Mun ex oli tuollainen, suuttui kun sairastin. Muutenkin luonnevikainen tapaus oli.
Huom, ex. *sisältää vihjeen*
Palkkaa lastenhoitaja ja laskun maksatat miehellä, luulisin että hänellä on varaa jos kerran asuu työpaikalla. Näin tein kerran itse, ja sen lisäksi palkkasin kalleimman.
Kannattaisiko hommata jotain ulkopuolista apua siihen lapsen hoitoon? Valitettavasti yrittäjän on pakko tehdä yleensä aika paljon töitä jos meinaa rahaa saada. Eihän se sun kannalta reilua ole eikä miehen tarvis asiasta alkaa päätään aukomaan mutta olisiko miehelläkin stressiä tuosta tilanteesta?
Vaikea sanoa, miten hoidettaisiin, kun ei oma mies suhtaudu tuolla tavalla. Hän on myös yrittäjä, ja tekee yleensä pitkiä päiviä, mutta on myös valmis joustamaan. Luultavasti tulisi kotiin tehtyään 8h, ja minä saisin levätä illan.
Ikävää käytöstä mutta myös minulle tuttua. Meilläkin mies on yrittäjä ja kun lapset (uskalsin tehdä jopa 2 kpl) oli pieniä, ei vielä ollut työntekijöitäkään helpottamassa tilannetta. Hoidin kaiken 24/7, myös sairaana. Olen lenkittänyt koiraa influenssassa ja samaisessa taudissa olen käynyt myös kaupassa, kunnon lääkesatsilla sain kuumeen tunniksi sen verran alemmas että kykenin. Appivanhemmat asuu lähellä, mutta eivät ikinä olleet halukkaita auttamaan yhtään missään.
Ei siinä auta kun kestää. Yrittäjä ei voi pitää saikkepäiviä niin kuin normi työntekijä. Millainen taloudellinen tilanne teillä on, onko yritys esim vaikeuksissa, mikä kiristäisi pinnaa?
Ajan myötä helpottaa kun lapsi kasvaa.
No miksi ihmeessä olette yhdessä????????? Äläkä sano "ku se vaan on niin ihana"... :p
Mieheni on yrittäjä, mutta en kyllä keksi, miten koti voi olla kuin hävityksen kauhistus, kun lapsi on ollut 2 vko sairaana ja sylissä ja mies tehnyt pitkää päivää. Mitä ihmettä ap siellä sotket vai onko niitä lapsia enemmänkin? Yksinkertainen tapa pitää koti siistinä on laittaa kaikki paikalleen, ei hujanhajan.
Kun olen äitiyslomalla sairastanut, niin olen soittanut meille tilapäistä kotiapua, maksaa noin 45 e/h sivukuluineen. Tietenkin maksan sen itse, olenhan kotona "oma työnantajani". Jos mieheni sairastuu, hän joutuu yrittäjänä samalla tavalla omista tienesteistään maksamaan sijaiselle. Ja jos joku miehen työntekijöiden kotiäitipuolisoista sairastuu, niin kotiinjääminen on palkatonta.
Meillä asia siis hoidettaisiin niin, että hoitaja tulisi kotiin. Tosin en ole vielä 10 äitivuoden aikana kertaakaan sairastunut niin, että en pystyisi lapsia hoitamaan. Mutta jokainen tavallaan. Ap voi miettiä, mitne kiva olisi työtön mies siinä vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on mielenterveyden ongelmia.
Oma mieheni jäisi kotiin hoitamaan lasta jos itse olisin niin kipeä etten siihen kykenisi.
Sinun tilanteessasi ottaisin nyt taksin vanhemmilleni ja menisin sinne sairastamaan rauhassa.
Jos on yrittäjä ja joku iso homma käsillä tai kauppa tekeillä, ei yksinkertaisesti voi sanoa asiakkaalle, että jään tänään kotiin kun muija on sairaana. Siinä menee kaupat ja hommat äkkiä sivu suun ja samalla sen perheen elanto.
Kylla vahankin rakastava mies jaisi nyt pois toista ja hoitaisi vauvan + huushollin niin kauan etta olet parantunut.
Toi "tastahan sulle maksetaan" oli jo sen luokan kommentti, etta pakkaisin tavarat, muuttaisin aidille ja jattaisin avaimen poydalle. Ei mitaan arvostusta sua kohtaan.
Sitten ihmetellään, että naiset eivät tee lapsia!
Perus "Avuton Nainen" -provo taas.
Täällä on ollut ennenkin ketjuja, joissa ruodittu, miten puoliso muuttuu täysin tunnekylmäksi kun toinen sairastuu.
Mä olin jo raivoissani exälle (!) kun ei voinut auttaa kun itse olin vatsataudissa.
No enpä olisi tuollaisen miehen kanssa yhdessä, lienee vastaavia piirteitä aiemminkin näkynyt.....
Meillä laitettaisiin mies kiertoon.