Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä hoidettaisiin tällainen tilanne?

Vierailija
03.05.2019 |

Mieheni on yrittäjä ja minä olen kotona 7 kk ikäisen vauvan kanssa. Olen ollut käytännössä katsoen yksinhuoltaja, mies tekee 12-14h päiviä ja usein 6-7 päivää viikossa. Kaikki kotityöt jää minulle.
Vauva on ollut todella haastava viimeiset 2 vkoa, koska on ollut kovassa räkätaudissa. Lapsi on suostunut olemaan ainoastaan sylissäni, yöt ja päivät. Koti on yksi hävityksen kauhistus kun vauva sylissä on vaikea siivota. Nyt lapsi tervehtyi ja minä sain tämän flunssan. Olin viimeyönä yli 39 asteen kuumeessa.
Mies ei ole auttanut tippaakaan sairaan lapsen hoidossa saati että olisi tehnyt vähemmän töitä tai osallistunut kotona enemmän. Sen vielä jotenkin kestän.

Aamulla kun heräsin kuumeisena ja aivan paskana, mies oli suorastaan vihainen minulle että kehtaan sairastua ja vielä ilman että olen kertonut siitä etukäteen ja siksipä hän ei todellakaan aio olla yhtään vähempää töissä vaan päinvastoin, koska en eilen kertonut että olen tänään sairaana, hän ei aio tulla ennen klo 22 kotiin töistä.

Kuumeen olen saanut alenemaan lääkkeillä, mutta olo on AIVAN KAMALA. Selviän just ja just vauvan hoidosta tässä tilassa mutta olen ihan äärirajoilla. Mies ei ole kysynyt koko päivänä sanallakaan miten pärjään.

Miten muissa perheissä hoidettaisiin tällainen tilanne? Onko epänormaalia vaatimista olettaa että tässä tilanteessa toinen vanhempi auttaisi lapsen kanssa jos toinen on kovassa kuumeessa, vaikka miehen sanoin "tästähän sulle maksetaan" eli lapsenhoidosta, olin sairas tai terve? Mieheni ikäänkuin kostaa minulle jotain nyt jättämällä minut aivan yksin hoitamaan lasta tässä tilassa. Lienee sanomattakin selvää ettei hän ole sanallakaan kysynyt miten pärjään tai jaksan tai voisiko edes käydä kaupassa. Ei vastaa edes viesteihini, vaikka lukee ne. Miten on mahdollista että hän on vihainen minulle että olen sairaana?!!?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on tilanteita, joissa ei voi jäädä kkotiin hoitamaan lasta. Varsinkaan jos ja kun siellä on jo yksi aikuinen (vaikka sairaanakin) esim työntekijä ei yleensä voi.yrittäjä voi joskus olla poikkeukselliesti siinå tilanteessa että voi, vaikka siellä kotona joku aikuinen olisikin.

Meillä noissa tilanteissa hankitaan lapsenhoitaja. Jos joku sukulainen pääsee, hyvä. Jollei, hankitaan joku, jolle maksetaan. Ei ehkä koko ajaksi, mutta osaksi aikaa.

Ja hei, kyllä sä pystyt sitä lasta hoitamaan, kun et kumminkaan missään sairaalakunnossa ole.

Vierailija
22/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi on mielenterveyden ongelmia.

Oma mieheni jäisi kotiin hoitamaan lasta jos itse olisin niin kipeä etten siihen kykenisi.

Sinun tilanteessasi ottaisin nyt taksin vanhemmilleni ja menisin sinne sairastamaan rauhassa.

Jos on yrittäjä ja joku iso homma käsillä tai kauppa tekeillä, ei yksinkertaisesti voi sanoa asiakkaalle, että jään tänään kotiin kun muija on sairaana. Siinä menee kaupat ja hommat äkkiä sivu suun ja samalla sen perheen elanto.

Aloituksessa kysyttiin "miten teillä hoidettaisiin" ei "miten teillä hoidettaisiin jos miehesi olisi yrittäjä ja juuri olisi jokin iso juttu käsillä eikä olisi mahdollisuutta miehellä jäädä kotiin hoitamaan lasta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasia on suurin osa miehistä. Ei ne tajuu. Eikä ne tajuu ees tekevänsä väärin.

Näitä viestejä näkee tällä palstalla todella paljon. Ja peukutuksista päätellen niilläkin, jotka näitä eivät kirjoita, on samanlaisia käsityksiä.

Se on todella surullista, että niin moni ajattelee tuolla tavalla, ja siksi antaa itseään kohdella kuin paskaa, kun ajattelee että tällaisia ne miehet nyt vaan ovat. Eivät ole. Kai tuossa on viime kädessä pyrkimys rationalisoida itselleen huonon seuran valinta, kun muka parempaakaan ei ole tarjolla.

T: mies, joka on onnellisesti naimisissa, ja joka ei tunne ketään miestä joka käyttäytyisi AP:n kuvailemalla tavalla.

Vierailija
24/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä huomioi näitä "jätä mies" kommentteja. Pikkulapsiaika on lyhyt ja suhde aina koetuksella. Näitä kommentteja viljelevät joko ikisinkut tai eronneet, jotka tuntevat olonsa paremmaksi, jos muutkin eroavat...

2. Mies todennäköisesti suuttunut siksi, että turhautunut tilanteeseen. Yrittäjänä varmasti vaikeaa jäädä yhtäkkiä pois töistä, pakko vaan hoitaa hommat. Moni ei turhautuessaan osaa selittää tunteitaan, vaan ne purkautuu suuttumuksena. Ei tietysti hyvä juttu, mutta inhimillinen.

3. Miehillä menee pidempään siihen, että kasvavat vauva-arkeen. Eivät ymmärrä useinkaan sitä, että heidän panostuksensa kotona vaimon tukena on äärimmäisen tärkeä. Ei ole varmasti mitään pahansuopaisuutta, ei ole vaan tajunnut, että myös vaimo tarvitsee tukea.

4. Jos miehellä on noin kuormittava työ, niin voisitko pyytää apua joltain muulta? 

5. Kun tilanne rauhoittunut, keskustele miehesi kanssa asioista ja yritä ymmärtää myös hänen näkökulmansa nykyiseen tilanteeseen. Vauva-arki voi olla noilla työajoilla hyvinkin kuormittavaa.

6. Älä eroa hetken mielijohteesta ja vauva-arjen väsyttämänä. Yksinhuoltajan elämä on paljon hankalampaa, kuin parisuhteessa. 

7. Paranemisiin!

Vierailija
25/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nämä kaikki jutut olla tottakaan? Jos tätä palstaa on uskominen, ihmiset elävät aivan hulluissa parisuhteissa. Jos se liitto ja mies ei ole elämässä tuki ja turva, niin sitten koko p*ska on turha. Mikä on pointti sitoutua suhteeseen, jossa kuitenkin on yksin? Jos suhde ei tee elämää helpommaksi ja ihanammaksi, on parempi olla yksin.

Vierailija
26/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on tilanteita, joissa ei voi jäädä kkotiin hoitamaan lasta. Varsinkaan jos ja kun siellä on jo yksi aikuinen (vaikka sairaanakin) esim työntekijä ei yleensä voi.yrittäjä voi joskus olla poikkeukselliesti siinå tilanteessa että voi, vaikka siellä kotona joku aikuinen olisikin.

Meillä noissa tilanteissa hankitaan lapsenhoitaja. Jos joku sukulainen pääsee, hyvä. Jollei, hankitaan joku, jolle maksetaan. Ei ehkä koko ajaksi, mutta osaksi aikaa.

Ja hei, kyllä sä pystyt sitä lasta hoitamaan, kun et kumminkaan missään sairaalakunnossa ole.

Totta, asennekysymys. Itsekin hoidin kaksi lasta yksin, kun mies teki pitkää päivää. Oli jaksettava terveenä tai kipeänä. Aina ei voi ajatella, että toisen otettava asioista koppi. 

Vierailija
27/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on ratkaistu niin, että ei matkustella, ei sisusteta, ei herkutella, ei käydä elokuvissa, ei harrasteta - mutta jos minä sairastun, mies voi olla palkattomalla. Onhan se kurjaa, että elämästä ei voi nauttia täysillä, koska rahaa ei saa kuluttaa. Koska tahansa voi tulla se kuukausi, että sairastan vaikka viikon ja silti pitää maksaa vuokra ja sähkö ja netti jne. Kaikkea ei voi saada. Mieskin tietää, että tämän takia hän ei saa rahakkaita projekteja, vaan on enemmänkin apupoikana.

Vierailija
28/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko te, että suurin osa vanhemmista ei mitenkään pystyisi jäämää pois töistä tuossa tilanteessa? Ihan siksi että ovat palkkatöissä ja palkkatöistä ei voi jäädä hoitamaan sairasta lasta jos kotona on jo yksi vanhempi (ihan sama, missä kunnossa se vanhempi on).

Vierailija
29/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä huomioi näitä "jätä mies" kommentteja. Pikkulapsiaika on lyhyt ja suhde aina koetuksella. Näitä kommentteja viljelevät joko ikisinkut tai eronneet, jotka tuntevat olonsa paremmaksi, jos muutkin eroavat...

2. Mies todennäköisesti suuttunut siksi, että turhautunut tilanteeseen. Yrittäjänä varmasti vaikeaa jäädä yhtäkkiä pois töistä, pakko vaan hoitaa hommat. Moni ei turhautuessaan osaa selittää tunteitaan, vaan ne purkautuu suuttumuksena. Ei tietysti hyvä juttu, mutta inhimillinen.

3. Miehillä menee pidempään siihen, että kasvavat vauva-arkeen. Eivät ymmärrä useinkaan sitä, että heidän panostuksensa kotona vaimon tukena on äärimmäisen tärkeä. Ei ole varmasti mitään pahansuopaisuutta, ei ole vaan tajunnut, että myös vaimo tarvitsee tukea.

4. Jos miehellä on noin kuormittava työ, niin voisitko pyytää apua joltain muulta? 

5. Kun tilanne rauhoittunut, keskustele miehesi kanssa asioista ja yritä ymmärtää myös hänen näkökulmansa nykyiseen tilanteeseen. Vauva-arki voi olla noilla työajoilla hyvinkin kuormittavaa.

6. Älä eroa hetken mielijohteesta ja vauva-arjen väsyttämänä. Yksinhuoltajan elämä on paljon hankalampaa, kuin parisuhteessa. 

7. Paranemisiin!

Jaaha. Minä kyllä olen taipuvainen ehdottamaan eroa ihan siksi, että olen äiti. Miten järkyttävää olisi vauva-aikana ollutkaan jäädä noin yksin ja saada vielä v*ttuilut perään. Törkeää! En usko, että luottamus olisi koskaan palannut. Ero olisi tullut jossain vaiheessa, koska ilman luottamusta ei ole rakkautta. Pahempi luottamuksen pettäminen tuo on kuin vaikkapa sutaista jotain heitukkaa hetken mielijohteesta tms.

Vierailija
30/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nämä kaikki jutut olla tottakaan? Jos tätä palstaa on uskominen, ihmiset elävät aivan hulluissa parisuhteissa. Jos se liitto ja mies ei ole elämässä tuki ja turva, niin sitten koko p*ska on turha. Mikä on pointti sitoutua suhteeseen, jossa kuitenkin on yksin? Jos suhde ei tee elämää helpommaksi ja ihanammaksi, on parempi olla yksin.

Tervetuloa todelliseen maailmaan sieltä vaaleanpunaisesta kuplasta... Ei mikään ihmissuhde oli aina kiva ja ihana, vaan niihin kuuluu aina myös negatiivisia tunteita ja kuoppia. Parisuhde on kahden kauppa. Mies tehköön osansa, mutta vaimon kuuluu myös tukea miestä ja tässä tapauksessa mahdollistaa miehen työssäkäynti. Ei yrittäjänä voi jäädä saikulle samalla tavalla, kuin muista töistä. Ehkä ap voisi hoitaa lapsen kuumeesta riippumatta, niin kuin kaikki muutkin. Ei flunssa ole mikään niin kova tauti, etteikö voisi buranan turvin hoitaa 7kk vauvaa, joka nyt vaan jokeltelee lattialla tms. Kyllä nykyajan ihmiset on ihan avuttomia.  

Vierailija
31/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne, meillä 3 lasta peräkkäin tehtynä, mies yrittäjä. No hyvin me pärjättiin. Ei mies voinut kotiin tulla kesken päivän, sitten olisi ollut eläimet hoitamatta ja nälissään. Kyllä hätä keinot keksii. Toki, meillä se ero ettei mies ikinä koskaan ollut ilkeä ja teki aina parhaansa. Lähti vaikka kesken päivän käymään nopeasti kaupassa tai toi mummon meille auttamaan. En kyllä hevillä apua tarvinnut, se vaan pitää osata luovia ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

En halua tietenkään vähätellä mutta jos sinulle ei hengenhätä ole niin pitää aikuisen pärjätä. Pärjää nekin jotka yksin lapsensa huolehtii.

Tässä taitaa olla isoin ongelma toi mies...

Vierailija
32/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies maksaa sinulle lastenhoidosta? Normaaliälyllä ja empatialla oleva mies palkkaisi tietenkin siivoojan ja lastenhoitajan, kun vaimo sairastuu, eikä kykene huolehtimaan lapsesta.

Meidän perheessä tuollainen ukko laitettaisiin kiertoon.

Vierailija
33/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kuulostaa todella empatiakyvyttömältä. Vaihtoon tuollainen ukko. Itse lähtisin vauvan kanssa vanhemmilleni tai siskoni luokse muutamaksi päiväksi.

Vierailija
34/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. Paranemisiin!

Jaaha. Minä kyllä olen taipuvainen ehdottamaan eroa ihan siksi, että olen äiti. Miten järkyttävää olisi vauva-aikana ollutkaan jäädä noin yksin ja saada vielä v*ttuilut perään. Törkeää! En usko, että luottamus olisi koskaan palannut. Ero olisi tullut jossain vaiheessa, koska ilman luottamusta ei ole rakkautta. Pahempi luottamuksen pettäminen tuo on kuin vaikkapa sutaista jotain heitukkaa hetken mielijohteesta tms.

Tämä palsta kyllä selittää osaltaan Suomen avioerotilastot :D. Voi hyvää päivää. Mitään negatiivista ei kestetä, kaiken pitää olla täydellisen ihanaa. Siis naisen päättämää täydellisen ihanaa. Miehiltä harvemmin kysytään näemmä. Mutta senkun otatte eron joka ikisestä riidasta ja menetätte luottamuksen ensimmäisestä ongelmasta. Kuulostaa hyvin aikuismaiselta ja antaa hyvän esimerkin myös lapsille... Älkää sitten valittako yksinhuoltajan kuormittavasta arjesta. Kaikkea ei vaan voi saada ;).

N37

Vierailija
35/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko te, että suurin osa vanhemmista ei mitenkään pystyisi jäämää pois töistä tuossa tilanteessa? Ihan siksi että ovat palkkatöissä ja palkkatöistä ei voi jäädä hoitamaan sairasta lasta jos kotona on jo yksi vanhempi (ihan sama, missä kunnossa se vanhempi on).

Ap:n todellinen ongelma ei taida olla tuo sairaus. Ongelma on mies joka on täysin empatiakyvytön ja lyö lyötyä. 

Tai näin meillä ainakin oli. Hoidin mahataudissakin vauvaa ja taaperoa, ei se ollut ongelma mutta raivoava mies oli.

-se joka *vinkkasi exästä* aiemmassa viestissä

Vierailija
36/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain asiat on paremmin, kiitos Matti Pekkanen ja ahkera duunarimies jolla aina saldot plussalla.

Vierailija
37/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. Paranemisiin!

Tämä palsta kyllä selittää osaltaan Suomen avioerotilastot :D. Voi hyvää päivää. Mitään negatiivista ei kestetä, kaiken pitää olla täydellisen ihanaa. Siis naisen päättämää täydellisen ihanaa. Miehiltä harvemmin kysytään näemmä. Mutta senkun otatte eron joka ikisestä riidasta ja menetätte luottamuksen ensimmäisestä ongelmasta. Kuulostaa hyvin aikuismaiselta ja antaa hyvän esimerkin myös lapsille... Älkää sitten valittako yksinhuoltajan kuormittavasta arjesta. Kaikkea ei vaan voi saada ;).

N37

Aphan on käytännöllisesti katsoen yksinhuoltaja. Ainut ero on, että siellä kotona pyörii öisin myös raivoava mies eikä lapselle ole tiedossa isäviikonloppuja.

Vierailija
38/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis eihän tässä ole ongelma se, että miehen on oltava paljon töissä. Vaan se, että mies avoimesti vihaa vaimoaan, ja kostaa tälle sairastumisen(!) ilmoittamalla, ettei ainakaan tule kotiin ennen iltamyöhää - mikä jo itsessään pitää sisällään tiedon, että ihan hyvin voisi tulla, jos haluaisi.

Ihmiset takertuvat aivan ihmeellisiin asioihin näissä jutuissa.

Vierailija
39/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - kun olet palannut työelämään, niin muistathan, että miehen sairastuessa sinä jätät työsi ja menet tuuraamaan miestä. Vai miksi oletat, että miehen yritys (ja perheen tulot) ei ole tärkeä siinä vaiheessa, kun miehellä on flunssa?

Vierailija
40/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole käytännössä yh. Niinkauan kuin taloudessa on 2 vanhempaa et ole yh. Yh tarkoittaa, että toista vanhempaa ei ole arjessa millään tavoin.

Minunkin mieheni on yrittäjä ja ahnea sellainen. Jokainen työtunti tarkoittaa tienestiä.

2v. Aikana olen ollut sängyssä 3 kertaa. 2 kertaa rintatulehdus ja korkea kuume. Kolmas oli yli 40 astetta. Mutta silloin olimme kaikki samassa veneessä sänkyyn kahlihdittu. Toisia autetaan hädän hetkellä minkä pystyy. Yksi jaksaa lämmittää ruokaa ja toinen lukea kirjaa lapselle. 7kk nukkuu vielä paljon ja on vähään tyytyväinen. Alle 2v jo ymmärtää, ettei vanhempi voi hyvin ja leikkii itsekseen.

Jos yhteiselo on pelkkää kuraa ja vihaa erotkaa. Raha ei ole syy jäädä ja uhriutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän