Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotonamme sietämätön tunnelma opettajan koko luokalle laittamien Wilma -merkintöjen ja viestien takia.

Vierailija
03.05.2019 |

Opettaja on koko vuoden laittanut päivittäin vähintään yhdeltä tunnilta, pääsääntöisesti useammalta per päivä, koko luokalle ryhmämoitteita, kuinka ruokalaan meno viivästyi juttelun takia, välitunnille ei päästy juttelun takia, jne. Merkinnöissä opettaja ei ole maininnut, että viestit ovat koskeneet koko luokkaa, vaan kirjoittanut sellaiseen muotoon, että häiriö on johtunut juuri meidän lapsen käytöksestä ("tunnilla juttelua", "levotonta käytöstä", jne.).

Syksystä alkaen olemme kotona ottaneet nuo viestit vakavasti, olemme antaneet lapselle rangaistuksia pelikiellosta kaverikieltoon, kotiatestia, on ollut kuukausitolkulla ilman puhelinta ja emme ole päästäneet harrastukseen. Rangaistukset siksi, että koulukäytös muuttuisi.

Kotona lapsi on itkenyt, ettei varmasti ole tehnyt mitään. Olemme sanoneet, ettemme usko häntä, vaan opettajaa. Niin paljon Suomessa on juttua siitä, että lasta ei tule uskoa, vaan opettajaa, joten näin olemme toimineet.

Nyt tilanne kotona on kärjistynyt äärimmilleen. Lapsi itkee päivittäin, ettei halua mennä kouluun, inhoaa koulua ja opettajaa, koska omasta mielestään käyttäytyy hyvin, ei häiritse tunteja, eikä muutakaan toimintaa, mutta silti tulee merkintöjä Wilmaan.

En ole kehdannut puhua kenellekään luokkakaverin vanhemmalle noista merkinnöistä ennen eilistä, jolloin selvisi, että päivittäiset merkinnät ovat tulleet kaikille luokan oppilaille, myös niille, ketkä eivät ole osallistuneet häiriköintiin. Olin yhteydessä useampaan luokkakaverin äitiin, jotka vahvistivat asian ja heidän lapsensa sanoivat, ettei lapseni ole syyllistynyt näihin Wilmassa syytettyihin tapahtumiin, vaan luokassa on N 4 oppilaan porukka joka häiriköi, mutta opettaja laittaa heidän häiriköinnistä merkinnän koko luokalle.

Olemme siis rankaisseet ja syyttäneet lastamme elokuusta nyt toukokuuhun asti aivan turhaan. Nyt lapsi taas aamulla itki, ettei lähde kouluun, kun tulee kuitenkin syyttä merkintöjä. Puhuimme lapselle, että nyt tiedämme kyseessä olleen ryhmämerkintöjä, eikä hänen henkilökohtaisia merkintöjä ja pyysimme anteeksi häneltä. Mikään ei kuitenkaan hyviltä sitä, kuinka riitainen ja rangaistuksia täynnä tämä toinen kouluvuosi on ollut ja saanut lapsen inhoaman koulua ja opettajaa.

Olen syvästi katkera opettajalle, että on turhilla merkinnöillä saanut tällaisen tilanteen perheeseemme. Voin itsekin sanoa intiaani ko. opettajaa todella paljon. Miksi merkinnät koko luokalle, eikä niille, ketkä oikeasti käyttäytyy huonosti?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmaan laitetaan jokaiselle oppilaalle omat jutut. Mun poikakin välillä keikkas tuolilla, oli heittänyt lumipallolla jotain, oli pelannut ristinollaa, oli ollut aktiivinen välillä ja ka oli yli 9. Ei ollut opettajille mitään valittamista. 

Vierailija
102/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki opettajat lukisivat tämän viestiketjun, jotta he ymmärtäisivät mitä heidän Wilmaan tekemänsä "oman sähköisen muistikirjan" merkinnät lapsille ja heidän vanhemmilleen aiheuttaa.

Jos Wilma olisi muka pelkkä opettajan oma sähköinen muistikirja, niin miksi meillä lapsen opettaja uhkailee, että jos ette ole kunnolla, saatte merkinnän? Että paskat siitä omaan käyttöön olevista merkinnöistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

go-pro kamera otsaan viikoksi nìin eiköhän totuus selviä.

Vierailija
104/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapseni opettaja ei koskaan laita Wilmaan mitään negatiivista. Hän soittaa, jos on ollut jotain härdelliä. Ja soittaa myös kun on mennyt hyvin.

Ystävällä sen sijaan Wilma paukkuu opettajan lähettämistä 'ei niin mukavista' viesteistä. Totuus on että tuo opettaja ei pärjää luokkansa kanssa.

Vierailija
105/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmasta pitäisi kokonaan poistaa mahdollisuus laittaa noita merkintöjä. Jos koulussa on meneillään jotain mistä vanhempien pitäisi tietää, niin silloin selkein tapa olisi hoitaa asiat keskustelemalla. Samalla opettajilla olisi suurempi kynnys ottaa yhteyttä koteihin, eikä tarvitsisi jokaista viivottimen puuttumista tai pientä levottomuutta raportoida. 

Jos wilma-merkintöjä tulee tiuhaan pienistä ja turhanpäiväisistä asioista, niin se on yleensä merkki opettajan avuttomuudesta tai väsymisestä, mutta harmi vaan asiat ei yleensä korjaudu wilma-merkintöjä tykittämällä.

Tärkeisiin ja vakaviin asioihin pitää puuttua ja uskon, että 99% vanhemmista näin tekee, mutta joskus tuntuu, että opettajat käyttävät wilmaa vain oman pahan olonsa purkamiseen. Kun ei pärjätä eikä jakseta omassa työssä, niin kostetaan wilman kautta lapsille ja vanhemmille. 

Vierailija
106/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen uskonut lasta, on säästytty monelta harmilta.

Vierailija
107/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin pahoin kun tajusin ,että omat vanhemmat vaan rankaisevat pientä avutonta lasta. Kaameat vanhemmat, varsinaiset psykopaatit. On niitä hulluja opettajiakin ollut meidänkin pojalla 90-luvulla. Se mies-opettaja erotettiin.

Vierailija
108/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Olen opeopiskelija ja nykyään meidän opetukseen kuuluu se, että pitää osata opettaa lapsia/nuoria käyttämään mediasisältöjä ja toimimaan niissä. Mutta kuka opettaa näin yksinkertaisia vanhempia?

Vierailija
109/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kilareita taas tällä palstalla kommentoimassa. Ap:lle sen verran. että pisteet siitä, että olette myöntäneet erehdyksenne ja yrittäneet sitä korjata. Se on paljon enemmän kuin mitä näköjään on kommentoijien kykyjen saavutettavissa.

Opettajan toiminta on tosi outoa. Miten ei voi puhutella oppilaita suoraan vaan panna jotain pakkosyöttömerkintöjä johonkin Wilmaan? Toistuva merkkailu viittaa siihen, että hän ei itse ollenkaan pärjää itse tilanteessa oppilaiden kanssa, eli aika epäpätevä opettaja. Tosin en tiedä, miten tiukalle taas tälläkin hetkellä opettajien valtuuden on vedetty. Jos ei ole mitään valtuutettua tapaa edes korjata oppilaita, minkäs teet.

Mut siis aloittajan dissaaminen täällä on ihan käsittämätöntä. Olisitte iloisia siitä, ettei hän vain hauku koko opetustoimea täällä, koska omaa kultamussua on jotenkin oikaistu. Suhteellisuudentajua kiitos hieman teille muille.

Vierailija
110/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy lasta, kun vanhemmat ovat noin saakelin tyhmiä.

Opettaja tässä on ollut tyhmä, eikä vanhemmat.

No tässä menee kyllä nyt typeryys aika fifty-sixty. Vaikee sanoa kumpi on pahempi pahvipää, säälittää kun lapsella ei ole elämässään ilmeisesti yhtään täyspäistä aikuista.

Vierailija
111/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla espoolainen opettaja. Tuttu tarina.

Koskaan ei puhuta siitä, että osa opettajista vain on yksinkertaisesti huonoja.

Vierailija
112/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ainakin uskon omaa lasta ennenkuin opettajaa. Ainakin nykyään. Silloin oli vaikea uskoa kun nuorin lapsi kertoi että välitunneilla suljetaan koppiin opettajan toimesta ja pidetään siellä välillä jopa tunteja. Opettaja käy välillä huutamassa. Nyt kun lapsi jo täysikäinen niin näitä piretaan osykologin kanssa. Totta oli... no nuoremmat pääsee helpommalla enkä usko enää kuin mitä omat lapset kertoo.

Vierailija
113/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"omasta" mielestään? Niinhän se aina.

Esimerkki, kakara pihalla huutaa ja häiriköi muita, tulee itku ja "miksi minä en saa puhua?"!!! joko on väärä tapa opettaa käytöstapoja tai niitä ei opeteta. Tilanne jatkuu vuositolkulla, mikään ei muutu; kakaralle tuo muuttuu tavaksi, tulee jopa uhrina esiintymistä.

Ulkopuolinen perheneuvonta tms. Vastaava.

Vierailija
114/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tuota, jopa amk ssa opettaja joutui opettamaan käytöstapoja ja aika kuluu siihen kovasti. Caseja löytyy.

Vierailija
115/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tultu kysyneeksi, ovatko ryhmä/yksilömerkintää ensin pelkästään lapselta, sitten ehkä opettajalta, sitten muilta vanhemmilta. Siinä on pohjalla lapsen omat oletukset kenelle merkintä on tarkoitettu, ehkä lapsi ei ole osannut kertoa tilannetta?

Kyllä se kuitenkin koko luokalle kuului vaikka yksittäisestä häirkköporukan koosta olisi selvyyttä.

Vierailija
116/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja on päivittäin laittanut merkintöjä häirikköinnistä tms., niin miksi ihmeessä ette ole olleet yhteydessä kouluun? Kyllä itselläni hälytyskellot soisi, jos lapsi "häiriköisi" päivittäin, mutta itse itkee, ettei ole tehnyt mitään.

Vierailija
117/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että opettaja on valinnut silmätikuksi apn lapsen. Se on pahinta mahdollista kiusaamista

Itse olin 6.luokalla opettajan kiusan kohteena toisen lapsen kanssa, kamalin kouluvuosi ikinä. Opettaja paljastui sittemmin persoonallisuushäiriöiseksi, sai potkut.

Vierailija
118/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi rankaista lasta viemällä HARRASTUS - todella outoa. Harrastus on tuki mielenterveydelle ja jos on mieluinen harrastus niin siellä varmaan käyttäytyy hyvin. Lapsi ei kasva purkissa, jonkin verran sosiaalisuutta tulee olla muutakin kuin vaan koulu ja koti joissa ei ole edes sujunut normaali arki. Voi vaan kuvitella mitä tekee lapsen psyykelle pahaa että ainoat paikat missä käy on huono koulu ja kotona vain rangaistuksia ja ei muita sosiaalisia kontakteja. Hulluksihan tuossa tulee, ei ihme että itkee. Sääliksi käy.

Vierailija
119/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiseksi vetää kyllä AP:n tyhmyys, voi lapsiparkaa.

Kyllä jokaisen vanhemman pitää pystyä näkemään ala-kouluikäisen naamasta suoraan että puhuuko totta vai ei. Enkä kyllä lähtisi edes rankaisemaan noin pientä lasta erityisemmin, puheen pitäisi riittää.

Minulla on kaksi lasta, toinen yläasteella ja toinen ala-asteella(vai mitä lie ovat nimeltään tänä vuonna). Molemmat pärjäävät koulussa mainiosti, joten en ole käyttänyt Wilmaa ollenkaan. Minulle on ihan se ja sama mitä opettaja sinne kirjoittelee, jos on oikeasti jotain tärkeää asiaa niin eiköhän sieltä oteta yhteyttä jotain muutakin kautta.

Vierailija
120/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa ehditään soittaa vai onko häirikkö oppilas kyseessä. Mikäli tulee negatiivista Wilmassa niin ottakaa vakavasti ja siinä tapauksessa opettajaan yhteys vaikka lapsi väittäisi mitä. Eihän sitä usko että oma kullanmuru voi kiroilla ja häiriköillä urakalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän