Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotonamme sietämätön tunnelma opettajan koko luokalle laittamien Wilma -merkintöjen ja viestien takia.

Vierailija
03.05.2019 |

Opettaja on koko vuoden laittanut päivittäin vähintään yhdeltä tunnilta, pääsääntöisesti useammalta per päivä, koko luokalle ryhmämoitteita, kuinka ruokalaan meno viivästyi juttelun takia, välitunnille ei päästy juttelun takia, jne. Merkinnöissä opettaja ei ole maininnut, että viestit ovat koskeneet koko luokkaa, vaan kirjoittanut sellaiseen muotoon, että häiriö on johtunut juuri meidän lapsen käytöksestä ("tunnilla juttelua", "levotonta käytöstä", jne.).

Syksystä alkaen olemme kotona ottaneet nuo viestit vakavasti, olemme antaneet lapselle rangaistuksia pelikiellosta kaverikieltoon, kotiatestia, on ollut kuukausitolkulla ilman puhelinta ja emme ole päästäneet harrastukseen. Rangaistukset siksi, että koulukäytös muuttuisi.

Kotona lapsi on itkenyt, ettei varmasti ole tehnyt mitään. Olemme sanoneet, ettemme usko häntä, vaan opettajaa. Niin paljon Suomessa on juttua siitä, että lasta ei tule uskoa, vaan opettajaa, joten näin olemme toimineet.

Nyt tilanne kotona on kärjistynyt äärimmilleen. Lapsi itkee päivittäin, ettei halua mennä kouluun, inhoaa koulua ja opettajaa, koska omasta mielestään käyttäytyy hyvin, ei häiritse tunteja, eikä muutakaan toimintaa, mutta silti tulee merkintöjä Wilmaan.

En ole kehdannut puhua kenellekään luokkakaverin vanhemmalle noista merkinnöistä ennen eilistä, jolloin selvisi, että päivittäiset merkinnät ovat tulleet kaikille luokan oppilaille, myös niille, ketkä eivät ole osallistuneet häiriköintiin. Olin yhteydessä useampaan luokkakaverin äitiin, jotka vahvistivat asian ja heidän lapsensa sanoivat, ettei lapseni ole syyllistynyt näihin Wilmassa syytettyihin tapahtumiin, vaan luokassa on N 4 oppilaan porukka joka häiriköi, mutta opettaja laittaa heidän häiriköinnistä merkinnän koko luokalle.

Olemme siis rankaisseet ja syyttäneet lastamme elokuusta nyt toukokuuhun asti aivan turhaan. Nyt lapsi taas aamulla itki, ettei lähde kouluun, kun tulee kuitenkin syyttä merkintöjä. Puhuimme lapselle, että nyt tiedämme kyseessä olleen ryhmämerkintöjä, eikä hänen henkilökohtaisia merkintöjä ja pyysimme anteeksi häneltä. Mikään ei kuitenkaan hyviltä sitä, kuinka riitainen ja rangaistuksia täynnä tämä toinen kouluvuosi on ollut ja saanut lapsen inhoaman koulua ja opettajaa.

Olen syvästi katkera opettajalle, että on turhilla merkinnöillä saanut tällaisen tilanteen perheeseemme. Voin itsekin sanoa intiaani ko. opettajaa todella paljon. Miksi merkinnät koko luokalle, eikä niille, ketkä oikeasti käyttäytyy huonosti?

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän aloituksen luettuani en yhtään ihmettele, miksi Suomen koulutusjärjestelmä on menossa päin helvettiä. Koulun ja kodin pitäisi toimia yhteistyössä kasvatuksen suhteen. Nykyaikana asiat ovat vinksahtaneet kuitenkin niin, että koulu ja koti ovat vastakkainasettelussa. Pitäisi muka valita puoli: uskonko opettajaa vai uskonko lastani?

Moni päätyy uskomaan lastaan ja siinähän sitä onkin soppa valmis, kun meidän Pertti-Marjaana on niin nuhteeton.

Kommunikaatio on päivän sana! Ota yhteys kouluun, mutta tee se kohteliaasti. Älä syytä ja säti. Kyseenalaista myös lapsen kertomuksia, mutta älä teilaa niitäkään heti ensikuulemalta.

Kommunikaatio! Niin yksinkertaista. Niin helppoa.

Vierailija
62/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsi oppi ainakin sen, että omat vanhemmat on kusipäitä ja on aivan sama puhuuko totta vai valehteleeko, kun ei ne usko kuitenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että vuoden aikana olisi ollut jokin keskustelu jos lapsi on peruskouluikäinen? Eikö vuosittain kuitenkin pidetä näitä "vasukeskusteluja", vanhempinvartteja? Missä olisi käynyt ilmi että lapsi käyttäytyy hyvin.

Vierailija
64/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää, että miksi vanhemmat eivät ole kouluun yhteydessä? Olen itse opettajaopiskelija ja vedän muutamia harrastusryhmiä. Joidenkin lasten kanssa on ollut ongelmia, ja asiat on heti selvitetty vanhempien kanssa, kaikkien aikuisten pitää vetää yhtä köyttä. 

Vierailija
65/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensimmäiseksi varmaan sille lapselle selitätte että opettaja EI ole väittänyt hänen käyttäytyneen huonosti ja selitätte oman osaamattomuutenne olevan syypää ja pyydätte anteeksi ja alatte hyvittämään tapahtunutta.

Vierailija
66/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää, että miksi vanhemmat eivät ole kouluun yhteydessä? Olen itse opettajaopiskelija ja vedän muutamia harrastusryhmiä. Joidenkin lasten kanssa on ollut ongelmia, ja asiat on heti selvitetty vanhempien kanssa, kaikkien aikuisten pitää vetää yhtä köyttä. 

Miten niin? Ap sanoi jossain vaiheessa ketjussa että on laittanut syksyn aikana opettajalle 5 viestiä, mutta opettaja ei vastaa. Niin ketä tässä pitikään syyttää? Onhan ihan selvää, että tässä tapauksessa se opettaja nyt vaan on k.....ipää. 

Vierailija
67/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuohon nyt pian turtuisi jos aina jotain huomautusta on. Itse inhoan kollektiivisia rangaistuksia. Se on sadismia.

Vierailija
68/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut opettajalle 6 viestiä syyslukukaudella, joihin hän ei ole vastannut.

Koulussa arviointikeskustelut käytiin ennen joulua opettajan ja oppilaan kanssa, vanhemmat eivät olleet mukana.

Olemme kiristäneet kuria kotona, koska olemme ihmetelleet, miksei mikään puhuminen ja rakentava keskustelu auta ja lapsi vaan käyttäytyy huonosti koulussa.

Lapsen kanssa on puhuttu, mutta ei hän ole tiennyt tuntimerkintöjen olleen koko luokalle tarkoitettuja, kun ei opettaja sitä ole sanonut.

Ap

Häiriintynyt ope, tai sitten tarina on provo.

Minä marssisin tuossa tilanteessa koululle, ja puhuisin sekä opettajan että rehtorin kanssa. Tuo on lasten ja vanhempien kiusaamista, että laitetaan syyttäviä wilmaviestejä pitkin kouluvuotta, mutta mitään "ongelmia" ei selvitetä. Jos tämä tarina olisi tosi, opettajaa ei ilmeisesti kiinnosta selvitellä mitään, kun ei vastaa viesteihin joita on lähetetty jopa 6. Opettaja sietäisi saada kenkää.

Vierailija
69/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkään tämä juttu ei ole totta. Ette oikeasti voi olla niin tyhmiä, että kuvittelette kenenkään toimivan noin kuin AP väittää toimineensa.

Vierailija
70/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjajuttu kirjoitti:

Toisaalta, en kyllä oikein usko, että kukaan antaisi noin mittavia rangaistuksia ilman että on yhteydessä opettajaan. Ehkä tämä juttu ei ole kuitenkaan totta.

Jep. Aloittaja ei myöskään kommentoi mitään viesteihin.

Haluaako ihmiset uskoa näitä provoja? Wilma yksi palstan kiihkeistä aiheista, helppo siitä kehitellä, jospa seuraavan kerran jonkun hieman uskottavamman. Nyt on mennyt ihmeen kauan ennen kuin aloistusta on alettu epäilemään. 

Itsellä vanhin lapsi on juuri täysi-ikästynyt ja nuorempia on koulussa 4.

Aikoinaan vanhempana pidin opettajia arvossa ja uskoin heidän aidosti ajattelevan lapsen parasta, olevan puolueettomia yms.

Valitettavasti luulot ovat karisseet tässä vuosien saatossa.

Ihan turha opettajia on nostaa jalustalle.

Heillä on inhimmillisinä ihmisinä suosikki -ja inhokkioppilaat, he eivät näe tai eivät halua nähdä kaikkea ympärillä tapahtuvaa etc . Listä on pitkä. On myös kouluja missä opettajat ja rehtori ovat hyvissä väleissä myös vapaa-aikana ja rehtorin esimiehellinen asema on hävinnyt ja tietyistä opettajista palautetta antaessa huomaa, että asialle ei tehdä mitään, koska kyseinen ope on reksin kaveri.

Kollektiivirangaistuksen käyttö on ikävän yleistä.

Juuri eilen poikani sanoi, että kaksi muuta oli riehuneet ja kaikki joutuivat olemaan kaksi välkkä sisällä. Mun mielestä täysin idioottia!

Miksi ihmeessä kaikkien täytyy kärsiä parin toilailuista?

Ja näiden kahden riehujan vanhemmat valittavat koko ajan kaikesta.

Itse olen ollut muutamia kertoja suoraan yhteydessä opetustoimen esimieheen, kun on ollut aihetta.

Vierailija
71/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. En enää usko Wilmaan enkä opettajiin. Ei ole mitään mahdollisuutta tietää mitä koulussa tapahtuu ja opettajien pätevyys on milloin mitäkin ja vääriä lapsia syytetään. Eihän opettaja kokonaisuutta voi nähdä omilta kiireiltään, syytökset menevät miten sattuu. Kerran sain viestin jossa nimeltä mainiten kerrottiin että poikani oli kiusannut raa'asti välkällä yhtä poikaa. Ihmettelin kun poikani on kiltti, mutta jos kerran hänet oli kiustattu nimennyt, niin tottakai uskoin. Painostin ja maanittelin poikaa tunnustamaan ja hän itki ja vakuutti ettei ole tehnyt ja lopulta epätoivoisesti itkien tunnusti. Kerroin opettajalle että olemme keskustelleet asiasta kotona (onneksi ei sentään rangaistu) ja sitten tulikin viesti että oho, ei se ollutkaan sinun poikasi se kiusaaja. Tunsin olevani aivan kamala äiti ja annoimme todella v-mäisen kuvan aikuisten maailmasta ja oikeudenmukaisuudesta.  Vastaavan tapaisia sattumuksia on toki muitakin. Tiedän etteivät omat lapset ole välttämättä puhtaita pulmusia aina ja kaikkeen mutta olen vakaasti päättänyt että uskon heitä enkä opettajia. Joskus vuosien jälkeen saa ehkä sitten kuulla mitä oikeasti on tapahtunut.

Meidän poika ja kaveri joutuivat jälki-istuntoon koulukuraattorin kanssa ”niin pitkäksi aikaa että kiltisti kirjoittavat ja tunnustavat miten ovat yhtä tyttöä kiusanneet”. Poika itki kotona ettei tiennyt mitä siihen piti kirjoittaa kun ei tiennyt mitä oli tullut tehtyä. Kuraattori oli vain murissut että ’kyllä sinä tiedät, kirjoita nyt vaan...’

Soitin sitten tietenkin kuraattorille että mitä h”vettiä, mitä on tapahtunut jne. Hän lupasi selventää asiaa ja minä menin sinne paikan päälle tapaamiseen - kävi ilmi, että yhtä hiukan herkkähipiäistä tyttöä heidän luokalla oli ehkä joku kiusannut (?) ja tytön äiti oli arvellut, että se oli nämä kaksi sankaria - kun kuraattori oli sitten tytöltä kysynyt niin ne olivatkin itse asiassa olleet ihan jotkut muut joiden hän koki kiusanneen...

Ja kuraattori kehtasi olla sitä mieltä, että tässä ei ollut mitään kohtuutonta näitä meidän sankareita kohtaan, koska olivathan he kuitenkin jotain raapustanut tunnustuksiksi (eli siis valehdelleet että pääsivät kotiin).

Onneksi poika on jo pois tuosta koulusta!

Vierailija
72/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hehheh nyt taas.

Vierailija
73/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva negatiivinen palaute Wilmassa ei paranna koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Kun päivän mittaan lukee opettajan Wilmaan oksentamaa pahaa oloaan, luonnollisesti vanhemmille ja oppilaille nousee vastareaktio opettajaa ja koulua kohtaan.

Milloinhan päättäjät ja koulut ymmärtävät, mitä pahaa Wilma on saanut aikaan.

Vierailija
74/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva negatiivinen palaute Wilmassa ei paranna koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Kun päivän mittaan lukee opettajan Wilmaan oksentamaa pahaa oloaan, luonnollisesti vanhemmille ja oppilaille nousee vastareaktio opettajaa ja koulua kohtaan.

Milloinhan päättäjät ja koulut ymmärtävät, mitä pahaa Wilma on saanut aikaan.

Vierailija
75/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te täällä valitatte? Ottakaa yhteyttä opettajaan ja rehtoriin ja menkää koululle puhumaan asiasta.

Vierailija
76/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja vois myös ziigaa peiliin tai mennä takas opiskelee sopiva duuni.

Vierailija
77/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passivimuodossa annetut huomautukset eivät voi koskea yksittäistä oppilasta, jos opettaja on suomen kieltä osaava. Pitää kirjoittaa: "Pekka oli tänään rauhaton ja kiusasi...". Eihän noista muuten ole mitään hyötyä. Ota yhteys opettajaan.

Vierailija
78/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti.

Tosiaan opettaja ei ole vastannut syksyllä laittamiini viesteihin.

Olemme käsitelleet asiaa väärin kotona, olemme myöntäneet tämän myös lapselle.

Onko tavallista, että muutaman oppilaan hölmöilystä tuntimerkintä laitetaan koko luokalle?

Ap

En tiedä eikä kiinnosta. Se kiinnostaa miten aiotte hyvittää lapsellenne p^skan kohtelun?

Kyvyttömät vanhemmat, hyi saasta.

Vierailija
79/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toistaiseksi kokemusta yhteensä 15 vuoden verran peruskoulusta enkä ole KERTAAKAAN saanut mitään kaikille vanhemmille tullutta viestiä häiriökäyttäytymisestä! Eli kyllä Wilmassa todellakin voi laittaa viestin vain yhdelle vastaanottajalle. (Niinhän mekin vanhemmat laitamme vain yhdelle opettajalle.)

Tuntimerkinnät ovat tyyliin "koe palautettu allekirjoitettavaksi" ja "aktiivisuutta tunnilla". 

Vierailija
80/129 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein luulen, että saat näin perheeseen mielenteveyskuntoutujan eli jatkaa isän ja äidin viittoittamaa tietä.

En ymmärrä viestiä? Ilkeilyä?

Ei-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi