Teini sopi kaverinsa kanssa, että kaveri pudottaa minun nähteni "vahingossa" hänen puhelimensa, jotta saisi uuden
Näin en olisi voinut syyttää teiniäni sen tahallisesta rikkomisesta. "Harmi" vaan että kun isänsä näin tekniikan ihmisenä vähän puhelinta fiksaili, niin saimme näkyviin sen viestiketjun, jossa oli sopinut kaverinsa kanssa tästä. Näin siis tosiaan kävi, ja täytyy sanoa että hyvin oli roolinsa opetellut. Meni ihan täysin ensin vahingosta ja selailimme jo vaihtoehtoja, että mikä hankitaan seuraavaksi puhelimeksi. Näyttö tuosta on sen verran säpäleinä että lähes mahdoton käyttää, joten jonkinlainen puhelin on hankittava. Tuollaisen vehkeilyn jälkeen en kuitenkaan sitä uusinta ole ostamassa. Miten toimisitte, kun kyseessä 13-vuotias?
Kommentit (123)
Muksut maksaa uuden puhelimen yhdessä.
Aika monet aikuiset tekevät samaa työnantajansa suhteen. Hupsis, tipahti puhelin järveen. Ei kun työnantajalta uutta hankkimaan.
Teinit tekee kepposia. Se on niiden työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokia 3310 pojalle kouraan. Ei ainakaan hajoa helposti.
Mainittiinko jossain teinin sukupuoli? Itse kuvittelin mielessäni heti, että kyseessä olisi tyttö. Jännä juttu.
Mäkin kuvittelen, että kyseessä on tyttö. Näitä vastaavia tarinoita on kuultu ihan IRL ja kaikissa on osapuolina olleet tyttäret. esim laitetaan lavuaari täyteen vettä ja puhelin sinne. Sanotaan, että luiskahti pönttöön.. Harmi, kun tässä tilanteessa sisko vasikoi.
Jotkut nykynuoret on pelottavia.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet aikuiset tekevät samaa työnantajansa suhteen. Hupsis, tipahti puhelin järveen. Ei kun työnantajalta uutta hankkimaan.
Myös vakuutusyhtiöissä on huomattu, että puhelimet alkaa putoilla, kun uusi malli tulee markkinoille.
https://m.tori.fi/vi/44985607.htm
Sopiva lapselle, joka ei vielä ymmärrä huolehtia tavaroistaan.
Teini alkaa säästämään ja maksaa puolet. Siihen asti halvin mahdollinen
13-vuotias ei tarvitse instagramia, eiköhän perusluuri ole ihan ok kunhan Whatsapp pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin vanhemmat ostaa puhelimen, kaverihan sen tiputti.
Tuohan olisi hyvinkin OK idea jos kaveri olisi hajoittanut puhelimen muuten kuin AP:n lapsen käskystä / pyynnöstä. Menis rankaisu väärään paikkaan, kun tiedetään että lapsi on itse homman järjestänyt.
Ostakaa nokia 3310 joltain ja sanokaa että seuraavan uuden puhelimen teini saa ostaa itse, kun on kerännyt siihen itse rahat.
Ja vaikka tuo olisikin ollut vahinko, että teinin kaveri pudottaa puhelimen, niin se olisi ollut tuo kaveri joka sen uuden puhelimen olisi ostanut, tai sen kaverin vanhemmat, ja heidän kotivakuutuksensa, ja tuo kaveri maksanut omavastuun omista rahoistaan.
Teidän rahoillanne ei siis uutta puhelinta olisi kuitenkaan ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaverin vanhempiin yhteydessä, että tällaista keksivät. Kaverin vanhemmat saavat sitten selvittää asiaa kotona oman lapsensa kanssa. Sinänsä kiva, että lapsella on kavereita kunhan eivät täysin rikollisiksi ala...
Niin, eihän minun lapset tuollaista voisi keksiä. Ne on aina ne naapurin kakarat, jotka yllyttää oman kiltin lapset tuollaiseen, joten maksakoot naapurin kakaroiden vanhemmat.
_JA_ kaverin vanhempiin yhteydessä....
Koska muissa viesteissä tuli jo selvöksi, että teini ei ainakaan saa uutta luuria.Hyvä kuitenkin kertoa tapahtuneesta myös teinin kaverin vanhemmille. He saavat käsitellä asian kotonaan parhaaksi näkemällään tavalla. Itse ainakim haluaisin kuulla tuollaisesta hölmöilystä.
+ Kiva että teinillä on kavereita vaikka joukossa älykkyys tiivistyy. Kaikilla lapsilla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia.
Mahdollista että tämä on porukalla suunniteltu, mutta kyllä useimmiten taitaa olla niin että yksi on määräävämpi kuin muut, ja sitä siinä sitten kuunnellaan. Onko se ollut Ap:n lapsen kaveri, joka on halunnut hajottaa luurin (koska sekasotku), vai Ap:n oma lapsi joka haluaa uuden puhelimen (loogisesti todennäköisemmän kuuloinen vaihtoehto)?
Vierailija kirjoitti:
Heh, tästä tuli mieleen, kun itse teininä 2000-luvun alussa halusin vanhan puhelimeni tilalle uuden. Oli Nokian 3310 tai mikä nyt olikaan. Iskin sitä täysillä seinään, mutta ei hajonnut millään, joten jäi sitten vain haaveeksi uuden puhelimen saaminen :)
Ei se iskusta hajoa noin vain, mutta kaveri onnistui aikoinaan saamaan minun 3310:sta näytön hajalle, jotenkin puristi sitä näytön sivuilta tai painoi näyttöä, en enää muista. Oli entinen puhelin...
Vierailija kirjoitti:
Heh, tästä tuli mieleen, kun itse teininä 2000-luvun alussa halusin vanhan puhelimeni tilalle uuden. Oli Nokian 3310 tai mikä nyt olikaan. Iskin sitä täysillä seinään, mutta ei hajonnut millään, joten jäi sitten vain haaveeksi uuden puhelimen saaminen :)
Mä olen tehnyt historiaa ja pistänyt 3310:stä näytön paskaksi. Ihan vahingossa, lattialle pudottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans jossain kohtaa puhelimia meni rikki siihen tahtiin että epäiltiin ettei ihan vanhingossa käynyt...
Sepä loppui kun alettiin ostaa käytettyjä halpiksia tilalle - "kun ei sulle kannata ostaa tän kalliimpaa kun se on kuitenkin ens viikolla rikki".
Lopulta sovittiin (kesällä) että jos jouluun asti pärjäät tällä, niin pukki tuo kunnollisen luurin, joka sitten kestää. On toistaiseksi kestänyt jo kohta 1,5 vuotta.
Pukki? Joku äidin työkaveriko? Vähän käyny pukittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö teini jo että tiedätte juonesta? Mä varmaan olisin niin ilkeä että totesin tyynesti vaan että kaveri maksaa ja kysyisin teiniltä että sopiiko itse kaverin kanssa vai soitanko minä hänen vanhemmilleen, ja katson minkä näköiseksi teini menee 😀 ja tosissaan teinille halvin puhelin tilalle mitä löytyy ja mainitsisin kyllä keverinkin vanhemmille tästä juonesta.
Ehkä olen vähän vanhanaikainen näissä asioissa, koska olen vähän iäkkäämpi vanhempi. Mutta jos oma teinini olisi tuolla tavalla oman puhelimensa hajoituttanut tarkoituksella, en todellakaan sekoittaisi hänen kaverinsa vanhempia asiaan. Heillä ei olisi osaa eikä arpaa tähän juttuun, vaan kyse olisi minun vastuusta kasvattajana, että olisin oman lapseni noin huonosti kasvattanut. En todellakaan maksattaisi oman kasvatukseni mokia lapseni kaverin vanhemmille. Hävettäisi enneminkin, että oma lapsi olisi toiminut noin. Oman lapseni typerä toiminta ei ole hänen kaverin vanhempien vastuulla.
En missään tapauksessa tarkoittanut että kaverin vanhempien pitäisi maksaa. Tarkoitin että testaisin teiniä että tunnustaako juonensa kun sanon että laitan kaverin maksamaan. Mutta kyllä minä kaverin vanhemmille kuitenkin kertoisin tästä juonest. Ja itse ostaisin teinille jonkun parinkympin puhelimen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin teinille jonkun mahdollisimman ankean satasen puhelimen ja sanoisin, että jos se hajoaa niin saa seuraavaksi sellaisen puhelimen, jolla ei voi kun soittaa.
Miten niin ankean?
Mun puhelin maksoi 4 v. sitten 80 e ja sillä voi soittaa, viestittää ja selailla netissä. Mitä vielä pitäisi pystyä räpeltämään, että markkinakoneisto olisi tyytyväinen? Kerro helppona uhrina, kiinnostaa.
Et osta uutta puhelinta vaan vaihdatat näytön. Näytön vaihto tietenkin vähennetään viikkorahoista.
Kerran tytär 14 vuota heitti puhelimensa sängylle. Sehän pomppaskin seinään ja siitä lattialle. Rikki meni. Uusi näyttö olisi maksanut 200 euroa, joten en todellakaan maksa huolimattomuudesta. Säästi seuraavaan puhelimeen puolet ja lainasin sitten puolet. Maksoi kaiken kiltisti tileistään takaisin. Eipä ole heitellyt tai kukaan muukaan käsissään sitä puhelinta pitänyt.
Säästämisen aikana käytti mun vanhaa puhelinta. Äly sekin, mutta nolo, kun muistia oli niin vähän. Voivoi.