Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini sopi kaverinsa kanssa, että kaveri pudottaa minun nähteni "vahingossa" hänen puhelimensa, jotta saisi uuden

Vierailija
03.05.2019 |

Näin en olisi voinut syyttää teiniäni sen tahallisesta rikkomisesta. "Harmi" vaan että kun isänsä näin tekniikan ihmisenä vähän puhelinta fiksaili, niin saimme näkyviin sen viestiketjun, jossa oli sopinut kaverinsa kanssa tästä. Näin siis tosiaan kävi, ja täytyy sanoa että hyvin oli roolinsa opetellut. Meni ihan täysin ensin vahingosta ja selailimme jo vaihtoehtoja, että mikä hankitaan seuraavaksi puhelimeksi. Näyttö tuosta on sen verran säpäleinä että lähes mahdoton käyttää, joten jonkinlainen puhelin on hankittava. Tuollaisen vehkeilyn jälkeen en kuitenkaan sitä uusinta ole ostamassa. Miten toimisitte, kun kyseessä 13-vuotias?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aina välillä, miksi osa aikuisista (nuorena lapsensa saaneista?) tarkoituksella kiusaa lapsiaan. Teini haluaa uuden puhelimen, joten teinin kanssa sovitaan, miten hän sen saa ja mitä tapahtuu, jos nykyinen puhelin hajoaa, vahingossa tai tahallaan. Reilu peli molempiin suuntiin.

Onko teillä muuten koskaan käynyt mielessä, että mitä täysivaltaisempi perheenjäsen se lapsi on, niin sitä vähemmän on näitä rutinoita, että "mä haluun" ja keksitään keinoja saada haluamiaan asioita. Meillä lapsilla on tasan tarkkaan tiedossa perheen rahatilanne pääpiirteissään eikä mitään rutinaa siitä, että osta uusi puhelin, kun vanha on 3 kk ikäinen. Enemmän on jouduttu poikien kanssa keskustelemaan siitä, että olisi aika hankkia uusi laite, koska vanhassa ei toimi HSL-sovellus.

Vierailija
22/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokia 3310 pojalle kouraan. Ei ainakaan hajoa helposti.

Mille pojalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoiden halvin älypuhelin. Näppäinpuhelin eristäisi teinin ja voisi joutua koulukiusatuksi.

Vierailija
24/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tästä tuli mieleen, kun itse teininä 2000-luvun alussa halusin vanhan puhelimeni tilalle uuden. Oli Nokian 3310 tai mikä nyt olikaan. Iskin sitä täysillä seinään, mutta ei hajonnut millään, joten jäi sitten vain haaveeksi uuden puhelimen saaminen :)

Vierailija
25/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tallessa vanhoja puhelimia, mitä saa sitten käyttöön jos uudemmat ei pysy kunnossa. Vimeisena peikkona näppäin nokialainen.

Vierailija
26/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini maksaisi itse. Ei käy päinsä tuollainen.

Vierailija
27/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette peri uuden puhelimen hintaa siltä kaverilta joka sen rikkoi? Rikkoja maksaa. Hyvä opetus samalla.

Vierailija
28/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans jossain kohtaa puhelimia meni rikki siihen tahtiin että epäiltiin ettei ihan vanhingossa käynyt...

Sepä loppui kun alettiin ostaa käytettyjä halpiksia tilalle - "kun ei sulle kannata ostaa tän kalliimpaa kun se on kuitenkin ens viikolla rikki". 

Lopulta sovittiin (kesällä) että jos jouluun asti pärjäät tällä, niin pukki tuo kunnollisen luurin, joka sitten kestää. On toistaiseksi kestänyt jo kohta 1,5 vuotta.

Vierailija
29/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina välillä, miksi osa aikuisista (nuorena lapsensa saaneista?) tarkoituksella kiusaa lapsiaan. Teini haluaa uuden puhelimen, joten teinin kanssa sovitaan, miten hän sen saa ja mitä tapahtuu, jos nykyinen puhelin hajoaa, vahingossa tai tahallaan. Reilu peli molempiin suuntiin.

Onko teillä muuten koskaan käynyt mielessä, että mitä täysivaltaisempi perheenjäsen se lapsi on, niin sitä vähemmän on näitä rutinoita, että "mä haluun" ja keksitään keinoja saada haluamiaan asioita. Meillä lapsilla on tasan tarkkaan tiedossa perheen rahatilanne pääpiirteissään eikä mitään rutinaa siitä, että osta uusi puhelin, kun vanha on 3 kk ikäinen. Enemmän on jouduttu poikien kanssa keskustelemaan siitä, että olisi aika hankkia uusi laite, koska vanhassa ei toimi HSL-sovellus.

Samaa mieltä, lapset on täysivaltaisia perheenjäseniä.

Mutta en ymmärrä miten vanhempien ikä tähän vaikuttaa, itse sain esikoiseni 19-vuotiaana ja on todella rehellinen ja kiltti tyttö. Keskimmäinen ei niinkään.

Mutta kaverin vanhempiin myös yhteys, ei ole reilua että kaveri pääsee pälkähästä.

Vierailija
30/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vanhemmat maksaa sen rikotun puhelimen kerta kaveri sen rikkoi ja tahallaan mutta uutta parempaa tai samanlaista puhelinta ette osta vaan just jonku max. 50 euron perus puhelin..satanenki on liikaa puhelimesta tollaselle.

Vierailija
31/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä osaa fiksailla luureja niin kai se nyt osaa näytön vaihtaa. Ne ei maksa kuin pari kymppiä.

Vierailija
32/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sait alapeukkuja, minä olen samaa mieltä. Meillä ei rahaa ole liiemmälti viljellä monen sadan euron puhelimiin kovin usein. Lapsilla tämä on ollut tiedossa. Pojilla ollut käytössä vanhat sonyn puhelimet, joilla voinut soittaa ja tekstailla. Kun alkoi akku loppua, yksi ei edes siinä vaiheessa halunnut uutta puhelinta, vaan uuden akun. Pakosta sitten uusi puhelimensa, kun ei saanut enää pankkisovellusta toimimaan.

Joten keskustelkaa avoimesti näistä asioista jo ennakoiden. Pelkkä kielto, että ei uutta puhelinta, ei ole perusteltu. Kertokaa teineille ihan avoimesti, että se uusi puhelinmalli, mitä haluat, vie kaksi kolmasosaa käteen jäävästä tilistä, oletko valmis siihen, että se tietää koko perheelle aika tiukkaa kuukautta, kahta ja se näkyy myös kuukauden ja kahden ruokaostoksissa koko perheelle.

Vierailija
33/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais käyttää sitä rikkinäistä puhelinta ja säästää uuteen viikkorahoista.

Vierailija
34/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin vanhemmat maksaa sen rikotun puhelimen kerta kaveri sen rikkoi ja tahallaan mutta uutta parempaa tai samanlaista puhelinta ette osta vaan just jonku max. 50 euron perus puhelin..satanenki on liikaa puhelimesta tollaselle.

No en todellakaan maksaisi, jos lapseni käveri olisi käskenyt lapseni hajoittaa puhelimensa siksi, että itse saa uuden. Rikokseen yllyttäjä maksaa itse. Sehän olisi muuten palkkio sille ap.n teinille. Jee, käske kaverisi hajottaa puhelimesi, niin kaverisi vanhemmat ostaa sulle tonnin iphonen.

Vierailija
35/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, tästä tuli mieleen, kun itse teininä 2000-luvun alussa halusin vanhan puhelimeni tilalle uuden. Oli Nokian 3310 tai mikä nyt olikaan. Iskin sitä täysillä seinään, mutta ei hajonnut millään, joten jäi sitten vain haaveeksi uuden puhelimen saaminen :)

Tuli tippa linssiin.

Vierailija
36/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niiiiiiiiiiiin allekirjoitan tämän.

Vanhemmat oli nuoria kun päätti perustaa perheen. Meidät lapset pidettiin ”pimennossa” kaikesta, ei kerrottu mitään oleellistakaan tietoa esim. onko joku tuote kallis vai ei, paljonko on ns. normi kuukausipalkka.

Lähtökohtaisesti kaikki oli kallista. Mihinkään ei ollut rahaa.

Isällä kuitenkin harrastus, mikä selvinnyt nyt vanhemmalla iällä, että olikin aika kallis ja siihen mennyt rahaa per kk.

Lapset nähtiin tavallaan vihollisina, esim. uuden puhelimen pyytäminen oli aina kauhea loukkaus ja sitä päiviteltiin ”tiedätkö paljoko se maksaa?!?”

Ei, en tiedä. Mä näen hinnan mutta siihen se sit jääkin.

Vierailija
37/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja lapsia teillä on, vielä oudompaa, että ainoa oikea ja järkevä ehdotus, ottaa teini täysivaltaiseksi perheenjäseneksi, saa alapeukkuja.

Ei tarvitse ihmetellä, etteivät opettajat enää koulussa pärjää. Nykyään lapsia ei ilmeisesti kasvateta lainkaan, saavat riehua miten sattuu. Tuommoinen käytös ei olisi tullut kuuloonkaan nuoruudessani, tai lasteni kohdalla. Kyllä meillä arvostetaan omaisuutta ja ymmärretään niitten rahallinen arvo.

Vierailija
38/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa puhelinasiat tapetilla tänään.

Vierailija
39/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan maksaisi, jos lapseni käveri olisi käskenyt lapseni hajoittaa puhelimensa siksi, että itse saa uuden. Rikokseen yllyttäjä maksaa itse. Sehän olisi muuten palkkio sille ap.n teinille. Jee, käske kaverisi hajottaa puhelimesi, niin kaverisi vanhemmat ostaa sulle tonnin iphonen.

Siis joo anteeksi huonosti ilmaistu, sitä siis tarkoitin että jos tilanne on ollut se että koko idea on ollut kaverin niin siinä tapauksessa. Ei tietenkään jos ite pentu koko idean keksi. Varmaan selviää niistä löytyneistä viesteistä että kuka on tämän kuningasidean "aivot". Jos teini ite ollu asialla niin edelleen se max.50 euron perus luuri. Ja ehkä ilmoittaa myös kaverin vanhemmille että onko heidän oma lapsensa harrastanut samaa

Vierailija
40/123 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joo anteeksi huonosti ilmaistu, sitä siis tarkoitin että jos tilanne on ollut se että koko idea on ollut kaverin niin siinä tapauksessa. Ei tietenkään jos ite pentu koko idean keksi. Varmaan selviää niistä löytyneistä viesteistä että kuka on tämän kuningasidean "aivot". Jos teini ite ollu asialla niin edelleen se max.50 euron perus luuri. Ja ehkä ilmoittaa myös kaverin vanhemmille että onko heidän oma lapsensa harrastanut samaa

Hyvä keino hankkia uutta tavaraa. Painostetaan luokan kiusattu lapsi hajottamaan puhelin ja maksatetaan kiusatun lapsen vanhemmilla. Riistoporvarismia parhaimmillaan. Muut maksaa aina haluamasi uuden tavaran.