Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko psykiatrille avautua todenmukaisesti vai voidaanko asioitani käyttää minua vastaan jossain vaiheessa?

Vierailija
02.05.2019 |

Esimerkiksi tiettyjä töitä hakiessa tmv. Voiko joku penkoa niitä lausuntoja ja käyttää minua vastaan? En ole varma uskallanko avautua täysin ja avoimesti psykiatrille. Huomenna olisi aika.. ahdistaa.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos avaudut jostakin joka heikentää uskottavuuttasi, niin todennäköisesti käy.

Itse kerroin rehellisesti kuinka törkeitä perheenjäseneni olivat olleet minua kohtaan eräässä asiassa. Ja koska tilanne oli vaikea ja minä vakavasti masentunut tiesin, että saatan joutua altavastaajaksi niin ettei minua uskota, koska aihe oli hieman absurdi. Asiassa kävi juuri niin kuin olin pelännyt. Kukaan ei ollut minun puolellani, vaan he etsivät minusta oireita pahemmastakin mielisairaudesta kuin mitä masennus on. En hae enää ikinä tuon alan ihmisiltä apua muutoin, kuin reseptin muodossa. Toivottavasti muut saavat apua. 

Itse olen jo päässyt yli vaikeuksistani mutta en mennyt enempää selvittelemään alakuloa ja väsymystä silloin kun niitä koin tuolla alalla olevan mielivallan takia.

Vierailija
82/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa, olen tuo väärin perustein pakkohoitoon viety, jatkan vielä.

Seuraavana päivänä tuosta tapauksesta hoitoon lähettänyt psykiatri soitti ja pahoitteli, että oli tulkinnut tilanteen väärin. Kysyi, haluanko tulla keskustelemaan asiasta. Kokemus oli niin järkyttävä, että kieltäydyin ja pyysin, että laittaa lähetteen psykiatrian avopolille, jossa voin jatkaa , koska tarvitsen keskusteluapua ja lääkekontrollit edelleen. Näin sitten tapahtuikin.

Tapauksesta tuli tietysti myös lastensuojeluilmoitus. Sosiaalitädit kävivät meillä 2 kertaa ja totesivat, että ei ole syytä asiakkuuteen.

Turha varmaan lisätä, että kokemus ei ainakaan edistänyt masennuksen selättämistä. Mihinkään sen kummallisempaan vastuuseen ei lääkäri joudu, vaikka potilaalta otetaan syyttä koko itsemääräämisoikeus pois. Poliisien kutsuminen paikalle oli aika tarpeeton ja kallis toimenpide ja hirvittävä ylilyönti lääkäriltä.

Varmasti järkyttävää, mutta eikö tapauksesi juuri osoita, että pakkohoitoon ei viedä ketään ilman kunnollisia perusteita. Psykiatri vielä soitti ja pahoitteli, et voi tietää tuliko hänelle seurauksia vai ei. Varmasti ainakin keskustelu esimiehen kanssa, koska nuo pakkokeinot ovat äärimmäisiä. Itse olen soittanut kerran potilaalle lanssin, mutta potilas suostui kyllä itse lähtemään kyytiin, joten poliiseja ei tarvittu. 

Mitä ihmettä selität? Lainaamasi kirjoittaja juuri vietiin pakkohoitoon ilman kunnollisia perusteita. Olet aika hyväuskoinen, jos luulet, että psykiatrit ja muut mielenterveysalan ammattilaiset joutuisivat juuri koskaan vastuuseen virheistään - näin ei meinaa tapahtua edes somaattisella puolella.

Pakkohoitoon viemistä tehdään myös mielivaltaisesti. Pakkohoito on kiellettävä ihmisoikeuksia rikkovana toimintana. Aihetta on käsitelty mm. Peter C. Gøtzsche:n kirjassa "Tappava psykiatria ja lääkinnän harha" . Otteita kirjasta:

"YK kieltää pakkohoidon ja hoitoon ottamisen vastoin tahtoa

Perustava ihmisoikeus yhdenmukaisuudesta lain edessä koskee kaikkia, myös mielenterveyden häiriöistä kärsiviä ihmisiä. Se käy selväksi ihmisoikeuksien yleismaailmallisesta julistuksesta, kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevasta kansainvälisestä yleissopimuksesta ja Yhdistyneiden kansakuntien vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevasta yleissopimuksesta, jonka käytännössä kaikki maat ovat ratifioineet.

Vuonna 2014 YK:n yleissopimukseen tehtiin tarkennus, jonka mukaan jäsenvaltioiden tuli välittömästi aloittaa työ oikeuksien toteuttamiseksi. Lakeja ja toimintaperiaatteita piti kehittää niin, että päätöksen teko toisen puolesta korvattaisiin tuetulla päätöksen teolla, joka kunnioittaa ihmisen itsemääräämisoikeutta, tahtoa ja mieltymyksiä.

Vammaisten henkilöiden oikeutta ja kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä tulee aina kunnioittaa, mikä tarkoittaa, että "pakkohoidon sallivat mielenterveyslait on kumottava". Ihmisillä on oikeus siihen, ettei heitä pidetä vastoin tahtoaan psykiatrisessa laitoksessa ja siihen, ettei heitä pakoteta psykiatriseen hoitoon...........

" Psykiatrian ammattilaisten tai muiden terveydenhoidon ja lääketieteen ammattilaisten tekemä pakkohoito loukkaa yhdenmukaisuutta lain edessä ja rikkoo oikeutta henkilön koskemattomuuteen (artikla 17); vapautta kidutuksesta (artikla 15) ja vapautta väkivallasta, hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä (artikla 16). Tällainen toiminta vie ihmiseltä laillisen oikeuden valita itse lääketieteellinen hoitonsa ja rikkoo siten yleissopimuksen artiklaa 12."

........................................

Yleissopimus tekee selväksi, että "ymmärrystä vailla oleminen" ja muut syrjivät leimat eivät kelpaa syyksi poistaa ihmiseltä hänen laillisia oikeuksiaan ja että käsitys - tai ymmärryskyky on hyvin kiistanalainen käsite.

"Ymmärryskyky ei ole, kuten usein esitetään, objektiivinen, tieteellinen ja luonnollisesti ilmenevä ilmiö. Ymmärryskyky on sidoksissa sosiaalisiin ja poliittisiin tilanteisiin samoin kuin oppialat, ammatit ja käytännöt, joilla on hallitseva rooli ymmärryskyvyn arvioimisessa."

..................................

Valtioilla on tietyissä olosuhteissa mahdollisuus rajoittaa henkilön laillisia oikeuksia, esim. henkilön jouduttua konkurssiin tai saatua rikostuomion. Oikeus yhdenmukaisuuteen lain edessä ja syrjimättömyyteen kuitenkin edellyttää, että kun valtio kieltää lailliset oikeudet, sen pitää tapahtua samoin perustein kaikilla ihmisillä.

.........................................................................

Vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeuden kieltäminen ja heidän pitämisensä laitoksissa vastoin tahtoaan, joko ilman suostumustaan tai päätöksen tehneen "sijaisen" suostumuksella, on yhä ongelma. Tämä käytäntö on mielivaltaista vapauden riistämistä ja rikkoo yleissopimuksen artikloja 12 ja 14. Sopijaosapuolten on pidättäydyttävä tällaisista käytännöistä ja perustettava järjestelmä käymään uudelleen läpi tapaukset, joissa vammainen henkilö on laitoksessa ilman omaa selvää suostumustaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoja ei voida antaa ulkopuolisille yksityishenkilöille. Poliiseille ja lastensuojeluviranomaisille on velvollisuus antaa vaadittavat tiedot tietyssä tilanteessa. Jos olet mielisairas eikä hoitamisesi muutoin onnistu tai olet itselle tai muille vaaraksi, voidaan sinut lähettää mielisairaalaan hoitoon.

Kukaan työnantaja, naapurisi, läheisesi ei ole oikeutettu tietoihisi, ellet anna niihin lupaa.

Vierailija
84/86 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiasi kirjatan KANTAA yksityisyys on mennyttä

Vierailija
85/86 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit avautua, jos sinulla ei ole lapsia.

Vierailija
86/86 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on lapsia tai aiot niitä hankkia, silloin ainakin voidaan käyttää. Lastensuojelu voi kaivaa vuosiakymmeniä vanhojakin terveystietoja sinua vastaan ja kyykyttää sinua niillä monin tavoin. Heillä on suora pääsy tietoihin ja lupaasi tutkia ne ei kysytä missään vaiheessa. Kokemuksesta puhun.

Mitä :o No, siellä on teini-iästä asti merkintöjä pakko-oireisesta häiriöstä ja keskivaikeasta masennuksesta. Nyt pelkään, että minulle diagnosoidaan epävakaa persoonallisuus tai kaksisuuntainen. Haluan jossain vaiheessa lapsia, nyt olen vielä suht nuori ja vasta rakentamassa elämää. En kestä jos jotain noista käytettäisiin joskus minua vastaan. Jos joskus edes saan lapsia, haluan olla heille paras mahdollinen äiti.

Ap

Itse kävin psykologin juttusilla psykiatrisella poliklinikalla juttelemassa kerran parissa viikossa raskauden aikana, koska olin aikaisemmin elämässä kärsinyt masennuksesta ja töiden takia uuvuin. Noh, synnytyslaitoksella KÄTILÖT lukivat näitä psyk.polin kirjauksia, vaikka heillä ei ole mitään lupaa katsoa niitä, kun yleislääkärikään terveyskeskuksessa ei saa niitä lukea kysymättä potilaalta ensin. Lisäksi noita tietoja en edes itse nähnyt, koska niitä ei oltu kirjattu Omakantaan, vaan johonkin muuhun tietokantaan. Mistäkö tiedän, että kätilöt urkkivat tietojani? Koska tiesivät sellaisia asioita, mitä olin kertonut vain psykologilla käydessäni. Tämä kaikki siis julkisella puolella.