Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko psykiatrille avautua todenmukaisesti vai voidaanko asioitani käyttää minua vastaan jossain vaiheessa?

Vierailija
02.05.2019 |

Esimerkiksi tiettyjä töitä hakiessa tmv. Voiko joku penkoa niitä lausuntoja ja käyttää minua vastaan? En ole varma uskallanko avautua täysin ja avoimesti psykiatrille. Huomenna olisi aika.. ahdistaa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö mun sitten olla vastaamatta kahteen kysymykseen tuossa testissä. Mä en todellakaan halua, että niitä kirjataan erikseen jonnekin omakantaan josta ne voi vuotaa vääriin käsiin.

Ap

Meille ja psykiatrille on yks hailee mitä vastaat kysymyksiin.

Sinun kannattaa itsesi puolesta harkita aiheuttavatko sinua huolestuttavat asiat sellaisia ongelmia joihin tarvitsisit ammattiapua.

Jos joo, niin apua saat todennäköisemmin pyytämällä kuin kahden kaavakkeeseen täytetyn kysymyksen perusteella.

Jos ei, niin sitten vastaat kysymyksiin niin että oletat saavasi olla rauhassa.

Vierailija
42/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö mun sitten olla vastaamatta kahteen kysymykseen tuossa testissä. Mä en todellakaan halua, että niitä kirjataan erikseen jonnekin omakantaan josta ne voi vuotaa vääriin käsiin.

Ap

Vastaamatta jättäminen on myös vastaus....

Mulla on nyt ihan sutussa noi kaksi vastausta. Oon sotkenut molemmat kyllä ja ei kohdat. Ahdistaa mielettömästi.

Ap

No, tällöin tuskin tarvitaan edes psykiatrin koulutus että vastapuoli ymmärtää että jossain kiikastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaamatta jättäminen viestii mielenterveydellisistä ongelmista...

Vierailija
44/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vain yksi käynti? Jos useampi, niin älä leväytä kaikkea kerralla, vaan sen verran, ettei kertominen liikaa ahdista. 

Tämä on kolmas kertani kyseisellä psykiatrilla. Olen käynyt psykiatreilla aiemminkin. Tuossa persoonallisuustestissä tulee nyt sellaisia asioita ilmi joita ei aiemmin ole tullut ja se ahdistaa. Mietin tuhrinko ne vastaukset ja sanon etten halua vastata juuri niihin kysymyksiin.

Ap

Tee niin , siitäpä hän tietää mitä aluetta sinussa täytyy hänen hoitaa ja terapioida.

Vierailija
45/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen puolestasi ap että kaikki tulee menemään hyvin ja saat sen avun mitä tarvitset elämässäsi yleensä ja pääset tukevammin jaloillesi.

Sairasta jos terveydenhuollon toimesta ahdistetaan kansalaisia, heitä jotka tarvitsisivat tukea.

Vierailija
46/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri väitti, että olen psykoottinen ja sanoi laittavansa lähetteen osastolle. Olin ihan puulla päähän lyöty. Miten ammattilainen voi tulkita noin väärin? Olen ollut pitkään masentunut, mutta en tosiaankaan ole koskaan ollut lähelläkään psykoosia. Kun en ollut samaa mieltä kuin hän, hän sanoi, että en tunnista enää omaa tilaani ja on sitä mieltä, että voin vaikka ryhtyä vastustelemaan eli hän otti oikeudekseen soittaa sekä ambulanssin että poliisit. Oli muuten hirveä tilanne. Ja niin mun itsemääräämisoikeus ylitettiin. Ambulanssikuskit sanoivat, että heidän on joka tapauksessa vietävä minut mutta että ol7sivat peruneet kyllä poliisit, koska näkivät heti, että se oli turhaa. Olin koko ajan ihan rauhallinen ja enimmäkseen vain järkyttynyt ja hämmästynyt tapahtumien saamasta käänteestä.

Osastolle veivät keskussairaalaan ja siellä lääkäri totesi, että ei ole mitään syytä pitää mua siellä.

Eli kyllä tekevät vääriä diagnooseja. Kivasti siellä mun tiedoissa nyt on, että pakkohoitoon on viety. Järkytyin tästä sydänjuuriani myöten.

Vierailija
47/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sinne kantaan tulee koko kyselyä vastauksineen. Usein kanta-kirjaukset on tyyliin scid-testin vastausten perusteella viitteitä (esim.) epävakaasta persoonallisuudesta, ja saatetaan mainita mitkä koet pahimmiksi ongelmiksi. Voit myös sanoa lääkärille jos haluat että jotain ei kirjata kantaan. Itselläni psykiatrinen sairaanhoitaja ehdottanut tätä menettelyä, kun olen puhunut todella arkaluontoisista ja henk.koht.asioista, joilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä muille hoitotahoille, mutta jotka on täytynyt kuitenkin puhua läpi.

Vierailija
48/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri väitti, että olen psykoottinen ja sanoi laittavansa lähetteen osastolle. Olin ihan puulla päähän lyöty. Miten ammattilainen voi tulkita noin väärin? Olen ollut pitkään masentunut, mutta en tosiaankaan ole koskaan ollut lähelläkään psykoosia. Kun en ollut samaa mieltä kuin hän, hän sanoi, että en tunnista enää omaa tilaani ja on sitä mieltä, että voin vaikka ryhtyä vastustelemaan eli hän otti oikeudekseen soittaa sekä ambulanssin että poliisit. Oli muuten hirveä tilanne. Ja niin mun itsemääräämisoikeus ylitettiin. Ambulanssikuskit sanoivat, että heidän on joka tapauksessa vietävä minut mutta että ol7sivat peruneet kyllä poliisit, koska näkivät heti, että se oli turhaa. Olin koko ajan ihan rauhallinen ja enimmäkseen vain järkyttynyt ja hämmästynyt tapahtumien saamasta käänteestä.

Osastolle veivät keskussairaalaan ja siellä lääkäri totesi, että ei ole mitään syytä pitää mua siellä.

Eli kyllä tekevät vääriä diagnooseja. Kivasti siellä mun tiedoissa nyt on, että pakkohoitoon on viety. Järkytyin tästä sydänjuuriani myöten.

on hyvin yleistä että työtön on sairaudentunnoton, eli hänellä on sairaus, mutta itse hän väittää olevansa terve. Usein tämä harhainen näkemys saadaan karsittua suljetulla osastolla jossa hoidon päätteeksi potilas myöntää olleensä sairas, ja tunnnustaa tarvitsevansa apua

Vierailija
49/86 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh!!! Joutuuko he koskaan vastuuseen (psykiatrit) vai ovatko sen verran yläpuolella ettei samat säännöt päde heihin. Että noin vaan voi ihmiselle tehdä?

On se kyllä kummallinen alue tässä yhteiskunnassa. Voi kun toivon että sitä (psykiatrien toimintaa) tonkaistaisiin enemmän. Päivänvaloon.

Vierailija
50/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaksi kysymystä ei ratkaise sinun diagnoosiasi, ei myöskään pelkkä testi. Mitä totuudenmukaisemmin vastaat kysymyksiin, sitä parempaa hoitoa tulet saamaan.

Kannattaa puhua näistä luottamusongelmista psykiatrille, on ihan luonnollista pelätä ja jännittää tuossa tilanteessa. Testien tekeminen ei ole mikään tuomio, eivät myöskään diagnoosit olivat ne millaisia tahansa. Jos olet nuori ihminen, niin olet hyvässä asemassa saadessasi diagnoosin ja oikeanlaista hoitoa ajoissa. Se parantaa ennustetta. Myös persoonallisuushäiriöitä voi hoitaa, mutta se edellyttää pitkää ja hyvää hoitosuhdetta ja oikeaa diagnoosia ajoissa. Jos olet nuori, niin sitä paremmat mahdollisuudet kohti tasapainoista elämää, mutta myös vanhempien ihmisten elämänhallinta paranee psykoterapiassa.

Vierailija
51/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla avautumatta, jo se fakta että luottamukselliset tiedot tallennetaan kertoo että jollekinhan ne voi luettavaksi päätyä. Ja nimenomaan sinua vastaan niitä tietoja käytetään jos joku viranomainen niitä rupeaa kaivelemaan.

Vierailija
52/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri on lääkäri- hän määrää lääkkeitä. Häntä kiinnostavat sinun oireesi, sillä niitä lääkkeillä hoidetaan. Psykiatri ei ole  (yleensä) terapeutti. Tosin psykiatrin avulla voit joskus saada terapeutin. Psykiatrille kannattaa kertoa taustoistaan, mutta tunnepitoiset avautumiset eivät häntä kiinnosta- muutoin kuin oireena.

Psykiatri voi myös toimia psykoterapeuttina jos on kouluttautunut, omani on.

Vierailija
53/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on lapsia, en kertoisi kaikkea. Minulta otettiin lapsi huostaan ja yhtenä perusteena oli psykiatrini lausunnot :( . Tätä nykyä lapsi taas kotona ja minulla tasainen mieli.

Vierailija
54/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ihan varma, että kyse on psykiatrista eikä psykologista? Itse olen ollut hoidossa, ja psykiatrikäyntejä oli todella harvoin, ainoastaan lääkityksen tarkistamista varten yleensä. Testit ja useammat käynnit hoiti psykologi, ja siellä sitten kaiveltiin enemmän menneisyyttä ja käytiin useammin.

Vierailija
55/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri on lääkäri- hän määrää lääkkeitä. Häntä kiinnostavat sinun oireesi, sillä niitä lääkkeillä hoidetaan. Psykiatri ei ole  (yleensä) terapeutti. Tosin psykiatrin avulla voit joskus saada terapeutin. Psykiatrille kannattaa kertoa taustoistaan, mutta tunnepitoiset avautumiset eivät häntä kiinnosta- muutoin kuin oireena.

Psykiatri voi myös toimia psykoterapeuttina jos on kouluttautunut, omani on.

Silloin käydään psykoterapeutin vastaanotolla, ei psykiatrin. 

Vierailija
56/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin kukaan muu pääse käsiksi mutta psykiatri itse voi kyllälom käyttää myöhemmin potilasta vastaan. Muistetaanpa hetken vielä se fakta että suurn osa mielenterveystyötä tekevät ovat itsekkin hulluja jonka takia kiinnostuivat alasta.

Ja joutumista alistettuun asemaan hullun alle ei vaan ole kovinkaan suositeltavaa.

Tosin en suosittelisi psykiatrian palveluja kellekkään koskaan. Jos jokin vaivaa mieltä puhu vaikka papille, ne ymmärtää noita mielen ja hengen asioita paremmin. Vielä pidemmälle pääsee jonkun shamaanin kanssa.

Mieli ja materilistinen maailmannäkemys ei vaan ole yhteen sopivia käsitteitä.

Vierailija
57/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, olen tuo väärin perustein pakkohoitoon viety, jatkan vielä.

Seuraavana päivänä tuosta tapauksesta hoitoon lähettänyt psykiatri soitti ja pahoitteli, että oli tulkinnut tilanteen väärin. Kysyi, haluanko tulla keskustelemaan asiasta. Kokemus oli niin järkyttävä, että kieltäydyin ja pyysin, että laittaa lähetteen psykiatrian avopolille, jossa voin jatkaa , koska tarvitsen keskusteluapua ja lääkekontrollit edelleen. Näin sitten tapahtuikin.

Tapauksesta tuli tietysti myös lastensuojeluilmoitus. Sosiaalitädit kävivät meillä 2 kertaa ja totesivat, että ei ole syytä asiakkuuteen.

Turha varmaan lisätä, että kokemus ei ainakaan edistänyt masennuksen selättämistä. Mihinkään sen kummallisempaan vastuuseen ei lääkäri joudu, vaikka potilaalta otetaan syyttä koko itsemääräämisoikeus pois. Poliisien kutsuminen paikalle oli aika tarpeeton ja kallis toimenpide ja hirvittävä ylilyönti lääkäriltä.

Vierailija
58/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana päivänä tuosta tapauksesta hoitoon lähettänyt psykiatri soitti ja pahoitteli, että oli tulkinnut tilanteen väärin. Kysyi, haluanko tulla keskustelemaan asiasta. Kokemus oli niin järkyttävä, että kieltäydyin ja pyysin, että laittaa lähetteen psykiatrian avopolille, jossa voin jatkaa , koska tarvitsen keskusteluapua ja lääkekontrollit edelleen. Näin sitten tapahtuikin.

Tapauksesta tuli tietysti myös lastensuojeluilmoitus. Sosiaalitädit kävivät meillä 2 kertaa ja totesivat, että ei ole syytä asiakkuuteen.

Turha varmaan lisätä, että kokemus ei ainakaan edistänyt masennuksen selättämistä. Mihinkään sen kummallisempaan vastuuseen ei lääkäri joudu, vaikka potilaalta otetaan syyttä koko itsemääräämisoikeus pois. Poliisien kutsuminen paikalle oli aika tarpeeton ja kallis toimenpide ja hirvittävä ylilyönti lääkäriltä.

Varmasti järkyttävää, mutta eikö tapauksesi juuri osoita, että pakkohoitoon ei viedä ketään ilman kunnollisia perusteita. Psykiatri vielä soitti ja pahoitteli, et voi tietää tuliko hänelle seurauksia vai ei. Varmasti ainakin keskustelu esimiehen kanssa, koska nuo pakkokeinot ovat äärimmäisiä. Itse olen soittanut kerran potilaalle lanssin, mutta potilas suostui kyllä itse lähtemään kyytiin, joten poliiseja ei tarvittu. 

Vierailija
59/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti järkyttävää, mutta eikö tapauksesi juuri osoita, että pakkohoitoon ei viedä ketään ilman kunnollisia perusteita. Psykiatri vielä soitti ja pahoitteli, et voi tietää tuliko hänelle seurauksia vai ei. Varmasti ainakin keskustelu esimiehen kanssa, koska nuo pakkokeinot ovat äärimmäisiä. Itse olen soittanut kerran potilaalle lanssin, mutta potilas suostui kyllä itse lähtemään kyytiin, joten poliiseja ei tarvittu. 

Ja jos kokee joutuneensa väärinkohdelluksi, niin kannattaa tehdä potilasvahinkoilmoitus. Silloin voi varmasti tietää, että hoitovirhe on käsitelty ja siitä tulee kotiin kirjallinen selvitys. Lastensuojeluilmoitus ja kotikäynnit ovat tuossa minusta vakavin asia, et olisi osastolle asti missään nimessä päätynyt, jos et ole psykoottinen. Mutta et tietysti sitä olisi voinut etukäteen tietää.

Vierailija
60/86 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja merkintää ei saa pois ikinä. Tuota taphtuu ihan jatkuvasti tiedän että ilkeät perheenjäsenet kutsuneet lanssin raivatakseen perijän...