Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön 1800 kcal päivässä ja nälkä on karsea! Silti paino putoaa hitaasti

Vierailija
02.05.2019 |

Laihduttaminen on perseestä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka hitaasti se paino putoaa?

Onko sulla elämässä muuten kuinka paljon muita stressitekijöitä? Kohonneet kortisolitasotkin estää aika tehokkaasti laihtumista, vaikka ei toki täysin (keskitysleirikommenttia odotellessa).

Vierailija
42/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, täähän olikin vanha ketju. Onkohan aloittaja vielä linjoilla, mitenköhän tässä kävi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisin 1800 kcal päivässä paino nousisi kilon parissa viikossa!

Itse syön ihan normaalisti max 1500kcal/päivä enkä laihdu. Tuohon mahtuu paljon ruokaa ja jopa herkkuja. Nälissään ei tarvitse olla.

Vierailija
44/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla kaloreilla lihoisin tasaisen varmasti. Tuo on järkyttävä määrä laihduttajalle.

Kyllä! Tuohon määtään täytyy pupeltaa jatkuvasti! Ei toimisi minulla. Lähes kolmasosan voi tiputtaa kaloreista pois. Ja se ”nälkä” on mielitekoa ja kropan tottumattomuutta siihen ettek koko ajan tarvitse tuusnsulatuksfn olka käynnissä joka kohdassa ruoansulatusjärjestelmää.

Vierailija
45/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns. säästöliekki lienee ratkaisu maailman nälänhätään...

Niin se onkin. Sen ansiosta nälänhätäalueilla pysytään hengissä sillä yhdellä riisikupilla päivässä. Puhtaalla kaloriteorialla ne kaikki kuolisivat viikossa.

Vierailija
46/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin samanlaiseen matemaattiseen laihdutustapaan kera liikuntaharrasteiden, pudotin haluamani 10 kg noin vuodessa ja sain kaiken takaisin muutamassa vuodessa muuttamatta ruokavaliotani millään lailla. Niinpä käännyin ihan vaan ravintoterapeutin puoleen, joka käski hävittämään vaa'an, lopettamaan kaloreiden laskemisen ja palauttamaan kehoni tavallliseen ruokavalioon säännöllisine ateriarytmeineen. Opin myös sanan nälkävelka, joka on verrattavissa univelkaan. Jos jätät tänään syömättä kehosi huutaa energiaa seuraavana päivänä, Jos olet nälkävelkaa kuukausikaupalla kehosi toiminta menee taatusti sekaisin ja se huutaa niin kauan, kunnes palautat ruokavaliosi sekä sekaisin menneen hormonitoiminnan takaisin. Siihen menee noin vuosi olipa kyse mistä vai dieetistä. Kun et syö tarpeeksi ei kehosi myöskään polta mitään. 

En suosittele vapaaehtoisuuteen perustuvaa ruokaongelmaa elämääsi. Se on melkoinen määrä, mitä ihmisen pitää syödä järkevästi yhden päivän aikana. 

Vierailija
47/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kalorilaskurit antaa monille tosielämässä aivan liian suuria lukuja tai sitten omaa liikuntaa/muuta aktiivisuutta yliarvioidaan. Jos paino ei laske, kun syö vähemmän kuin kuluttaa, on kumonnut luonnonlait ja keksinyt ikiliikkujan kaavan.

Näitä "söin niin vähän, ettei paino laskenut" kommentteja on aika usein näissä ketjuissa.

Onko yhtään tutkimusta linkittää, jossa paino on alkanut laskea, kun on alettu syödä enemmän?

Vierailija
48/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi kalorilaskurit antaa monille tosielämässä aivan liian suuria lukuja tai sitten omaa liikuntaa/muuta aktiivisuutta yliarvioidaan. Jos paino ei laske, kun syö vähemmän kuin kuluttaa, on kumonnut luonnonlait ja keksinyt ikiliikkujan kaavan.

Näitä "söin niin vähän, ettei paino laskenut" kommentteja on aika usein näissä ketjuissa.

Onko yhtään tutkimusta linkittää, jossa paino on alkanut laskea, kun on alettu syödä enemmän?

Mä olen ainakin omasta kokemuksestani huomannut, että kun alan syödä enemmän, alan lihota. Olen varmaan rikki kun en toimi niinkuin pitäisi. :D :D :D

Vierailija
49/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta silti muillekin tsempiksi: sitkeyttä peliin! Kyllä se siitä alaspäin tulee ja 500 g viikossa on optimi. Hitaamminkin voi laskea ja sekin on ok! Pääasia että suunta on alaspäin.

Itse pudottelen kaloreita laskemalla ja syömällä 1500 kcal. 6 kg takana, 4 edessä ja hyvin toimii. Paino putoaa 300-500 kcal viikossa ja vyötärö kaventunut 5 cm, suunta siis oikea, vaikkei hirmuvauhti olekaan.

Vierailija
50/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800kcal päivässä ja ihmettelee ettei laihdu. Tuolla lihoo.

Vierailija
51/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 kcal on niin paljon, että pitäisi hyvin jaksaa ilman nälkää. Tottumiskysymys, odottele viikko niin tuskinpa on enää kiljuva nälkä.

Vierailija
52/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla kaloreilla lihoisin tasaisen varmasti. Tuo on järkyttävä määrä laihduttajalle.

Mun kulutus on 2000-2500 kcal päivässä, en taatusti liho tuolla kalorimäärällä. Johan se ikävä näläntunnekin siitä kertoo. Sinä olet varmaankin paljon pienikokoisempi / vanhempi / passiivisempi kuin minä. Kulutus on yksilöllistä (ja toki myös laskennallista).

Ap

Jos syöt paljon hiilareita ja useita aterioita päivässä, näläntunteesi ei kerro mistään muusta kuin siitä, että insuliinitasosi seilaavat laidasta laitaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, saatko kaloreita tarpeeksi, koska ilmiö esiintyy täysin samana myös silloin kun saat kulutukseen nähden liikaa kaloreita. Hiilarit saavat verensokerin heittelemään, jolloin insuliinit heittelehtivät perässä, ja näläntunne tulee siitä.

Vierailija
53/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina syönyt jotain 1000-1500 kcal päivässä ja joskus herkuttelun myötä saattaa nousta sinne 2000 kcal. Olen ihan hoikka, normaali, en tosiaan mikään nälkäkurki. Paino ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään suuntaan tässä 10 vuoden sisällä. Teen istumatyötä ja liikun sitten vapaa-ajalla jonkuk verran.

Vierailija
54/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minä olen pitkä nainen, joka liikkuu päivittäin paljon hyötyliikuntaa. Askelia tulee lähemmäs 20000 joka päivä. Mutta en juurikaan harrasta vaikka lihaskuntoa, joskus omaksi iloksi saatan tehdä vaikka vatsalihaksia, mutta niin satunnaista, ettei tätä juurikaan voi laskea.

Itselläni paino ei todellakaan laske millään 1800 kcal määrillä. Tarvitsen kunnon pätkäpaaston (18/6) ja rajut alikalorit, jotta paino oikeasti putoaa. Se pysyy kyllä samassa, vaikka syön 1800-2200 välillä, ei nouse, ei laske.

En osaa selittää ilmiötä, järjellä se ei ole selitettävissä, mutta aikanaan laihdutin hitaasti syömällä 1000-1500 kcal välillä melkein vuoden. Sen jälkeen olen kyllä voinut syödä paljon vapaammin ja paino pysyy jokseenkin vakiona.

Vierailija
55/60 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä amerikkalaisten ohjelmien 600+ lb ihmisilläkin näyttää olleen koko ajan "nälkä" jo ennen tilanteeseen puuttumista. Ei se, että on koko ajan enemmän tai vähemmän nälkä ( tai mieluummin, tekee koko ajan mieli syödä ) vielä tarkoita sitä, että saa niin vähän kaloreita, että pitäisi laihtua.

Noi kalorikulutustaulukot, lasketut ruokamäärät ja oletuksena suht hyvä kylläisyydentunne toimii osalle niitä ihmisiä, joilla ruokaan ja syömiseen liittyy lähinnä vain ravinnon- ja energian tarpeeseen liittyvä syöminen, jota sitäkin useimpien on tietoisesti hieman kontrolloitava.

Halu/tottumus herkutella, palkita tai lohduttaa itseään syömällä yms. luo elimistöön mekanismit, joiden vallitessa halu syödä irtaantuu energian tarpeesta. Ei se ihan heti korjaannu.

Vierailija
56/60 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Mukavaa, että ihmiset osaa kertoa selvällä suomenkielellä asioita, joista on tehty turhan monitulkintaisia.

Vierailija
57/60 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn crossfitissa 3-4 x viikossa ja syön fiksusti, useimmilla aterioilla sekä proteiinia, hyviä hiilareita että rasvaa. Juuri rankan treenin vuoksi en voi tiputtaa yhtään noita kaloreita. Kävelylenkillä käyn pari kertaa viikossa.

Järki sanoo, että kyllä tämän pitäisi alkaa vaa’alla näkyä, mutta ei näytä mitään tapahtuvan. Kaloreita en pysty tuosta kyllä yhtään vähentämään!

Ap

Jos tuo alle 1000kcal päivässä vinkki ei kelpaa niin kokeile syödä vain kerran päivässä. Veren insuliiniarvot pitää olla alhaalla jotta pystyt polttamaan rasvaa.

Joku valopää meni jo alapeukuttamaan tota mun viime kommenttia. Joo, sori mut mulla on kyllä kokemusta että toi toimii.

Itselläni oli aikoinaan ihan sama ongelma kuin ap:llä. 5x treeniä viikossa eikä paino vähentynyt millään.

Älä jaa helmiä possuille. Ei ne ota tieteellisesti todistettua tietoa vastaan laihtumisesta, vaan haluavat pitäytyä kivikautisissa skeemoissa sekä toimimattomissa syömismalleissa. Aivan turha on jakaa tietoa insuliinista, glukagonista, IGF1, somatotropiinista ja HSL:n rooleista laihtumisessa, kun reaktio on pelkkä denialismi sekä ymmärtämättömyys. Laskekoot vaikka arkkuun asti kitudieetin kaloreja; täysin turhaahan se on, silloin kun tietää miten ihmiskeho toimii, mutta jokaisella on vapaus valita.

Vierailija
58/60 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikutko yhtään? Kun liikun itse, se laskee ruuan himoa. + tietysti kuluu kaloreita. 

Eikös liikkuva ihminen toisaalta tarvitse enemmän ruokaa?

Laskennallisesti kyllä, mutta kun ei siis saa enemmän ruokaa, tehostuu laihtuminen. En ole kyseisen kommentin kirjoittaja, mutta mullakin liikunta hillitsee nälän tunnetta.

Vierailija
59/60 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuolla kalorimäärällä laihtuisi. Syön noin 1000 kcal/ päivä. Tälläkin laihdun hitaasti. Ei kyllä ole nälkäkään. Mun mielestä 1800 kcal on jo tosi paljon! En tiedä mitä ihmiset syö, jos ihan perusruokailuihin sisältyy noin paljon kaloreita... itse en varmaan läskeimmillänikään saanut ruoasta noin paljon energiaa. Minä lihotin itseni suklaalla ja muilla herkuilla.

Vierailija
60/60 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituinen olet? 1800kcal kuulostaa omaan korvaan tosi isolta määrältä ruokaa. Itse oon 162cm ja syön varmaan 800-1200kcal päivässä ja 1200 vaan jonain roskaruoka-päivänä.

Ja liikun myös ison koiran kanssa monta h päivässä kävellen. Eikä jää nälkä.

Paljon olet aiemmin syönyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän