Miten on mahdollista ettei ihminen osaa tehdä simaa?
Mokaa joka kerta. Nyt kun tein, en edes katsonut ohjetta vaan aloin tekemään.
Hyvin onnistui.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itsetehty on todella hyvää, eikä kaupan simasta voi puhua samana päivänäkään. Olen aina tehnyt siman itse ja eräs tuttavanikin tietää sen. Olin hämmentynyt, kun kyseinen henkilö kysyi viime viikolla, että teetkö simaa. Vastasin myöntävästi ja hän kysyi liikenisikö hänellekin pullo. No, enpä antanut, koska mielestäni aikuinen ihminen tekee simansa itse. Meidän omakin perhe juo simaa mielellään ja yleensä perhe pyytää minua laittamaan uuden siman käymään heti entisen perään. Teen simaa 10 litraa ja se tulee perheessämme juotua alle viikossa. En ole toista satsia perään kuitenkaan ikinä tehnyt, koska sima on mielestäni vappujuoma ja aika sokeripitoinen sellainen.
Tuskin hän ilmaiseksi olisi sinun simojasi (:D) vaatinut? Kerta teet ihan litrakaupalla niin et sitten voinut myydä kaverille yhtä pulloa? Siinähän se menee sivussa jos tekee omalle perheellekin satsia toisensa perään.
Ei hän simasta mitään olisi maksanut, kuten ei muistakaan vuosien varrella pyytämistään asioista. Miksi minun pitäi tehdä hänelle simaa? Hän on sinkku ja vapaa-aikaa hänellä on riittämiin. Minulla on perhe, työ ym, enkä koe olevani velvollinen muille elintarvikkeita, tai herkkuja tekemään. Kuten edellä kerroin, en tee omallekaan väelle simaa, kuin vapauksi. Kyllä lapsille makeat juomat vettä paremmin maistuvat, mutta se ei ole ensinnäkään terveellistä janojuomaa ja siksi teen siman vain vapuksi. Sima kuuluu vappuun, muulloin jano sammutetaan vedellä, tai sokerittomalla mehulla. Tekemäni täysi ämpäri menee omalle perheelle, sekä meillä kylässä vapun aikaan käyville vieraille, ei siitä jää yli ulkopuolisille jaettavaksi. Kiva, jos sinä käytät mielellään aikasi siihen, että teet ruokia tmv vieraille, minulla on ihan muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itsetehty on todella hyvää, eikä kaupan simasta voi puhua samana päivänäkään. Olen aina tehnyt siman itse ja eräs tuttavanikin tietää sen. Olin hämmentynyt, kun kyseinen henkilö kysyi viime viikolla, että teetkö simaa. Vastasin myöntävästi ja hän kysyi liikenisikö hänellekin pullo. No, enpä antanut, koska mielestäni aikuinen ihminen tekee simansa itse. Meidän omakin perhe juo simaa mielellään ja yleensä perhe pyytää minua laittamaan uuden siman käymään heti entisen perään. Teen simaa 10 litraa ja se tulee perheessämme juotua alle viikossa. En ole toista satsia perään kuitenkaan ikinä tehnyt, koska sima on mielestäni vappujuoma ja aika sokeripitoinen sellainen.
Tuskin hän ilmaiseksi olisi sinun simojasi (:D) vaatinut? Kerta teet ihan litrakaupalla niin et sitten voinut myydä kaverille yhtä pulloa? Siinähän se menee sivussa jos tekee omalle perheellekin satsia toisensa perään.
Ei hän simasta mitään olisi maksanut, kuten ei muistakaan vuosien varrella pyytämistään asioista. Miksi minun pitäi tehdä hänelle simaa? Hän on sinkku ja vapaa-aikaa hänellä on riittämiin. Minulla on perhe, työ ym, enkä koe olevani velvollinen muille elintarvikkeita, tai herkkuja tekemään. Kuten edellä kerroin, en tee omallekaan väelle simaa, kuin vapauksi. Kyllä lapsille makeat juomat vettä paremmin maistuvat, mutta se ei ole ensinnäkään terveellistä janojuomaa ja siksi teen siman vain vapuksi. Sima kuuluu vappuun, muulloin jano sammutetaan vedellä, tai sokerittomalla mehulla. Tekemäni täysi ämpäri menee omalle perheelle, sekä meillä kylässä vapun aikaan käyville vieraille, ei siitä jää yli ulkopuolisille jaettavaksi. Kiva, jos sinä käytät mielellään aikasi siihen, että teet ruokia tmv vieraille, minulla on ihan muuta tekemistä.
Ei tietenkään anneta, se on turhaa. Tehköön itse sen 1,5 litraa. Minäkin tein vain 20 litraa, ei siitä liikene tippaakaan ystäville. Turhaa aikaa siihen menisi.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, ihan hyvillä mielin voin tehdä herkkuja perheelle, ystäville, kavereille tai vaikka vain työpaikan kahvihuoneeseen.
Mutta ystäväpiirini onkin kyllä sellainen, että hekin tekevät yhtälailla minulle – ei ole yhdenyhtä lokkituttavaa, joka vain vaatisi asioita antamatta mitään takaisin. Harmillista, että sinulla on.
Mutta oletko koskaan edes yrittänyt tuota myyntitaktiikkaa? Olisit todennut tutullesi, että "juu, voin tehdä, onko [5-10€] per pullo ok?" Lähestulkoon ilmaista rahaa! Ja jos tuttusi olisi siihen alkanut mussuttamaan, että "a-ai häh, haluutsä maksun... etkö vois nyt ees yhden kerran kaveria jeesaa...?", niin siihen olisi voinut sitten todeta, että valitan, yhdestä ämpäristä ei riitä ylimääräistä, pitäisi tehdä kokonainen uusi satsi ("mutta voin kyllä tehdä, jos ostat sen kokonaan...?").
Mutta siinä olemme kieltämättä perustavanlaatuisesti erilaisia, että rajoitat lasten herkuttelua jopa juhlapyhinä. On ihan ymmärrettävää, että JANO sammutetaan esim. vedellä, mutta vappu, juhannus, joulu, jne. nyt ovat aivan eri asia. Oletko kenties niitä, jotka karkkipäivänäkin sallivat lapselleen "75g karkkia, eikä sitten yhtään enempää!"?
Sinccis nerona taas äo lähestyy kuuttakymmentä. Mutta kummasta suunnasta?
Paras sima syntyy kusemalla pulloon ja lisäämällä 2 dl sokeria ja rusinat. Korkki kiinni, annetaan käydä huoneenlämmössä viikko.
Aika moni ei osaa asioita, mitä ei ole koskaan tehnyt.
Olen 47-vuotias, en ole ikinä tehnyt simaa enkä edes tietäisi mitä siihen laitetaan saati miten sitä valmistetaan.
En pidä tätä kauhean suurena puutteena.
Tiesittekö muuten, että kieltolain aikaan tehtiin paljon simaa?
Simaa voi muuten tehdä myös voikukista.
Joka tapauksessa kaupan sima on järkyttävän makuista. Jos haluaa simaa juoda, kannattaa tehdä itse.
Ihanaa, kun tämä aihe taas lopahtaa kun vapusta on kulunut hieman aikaa.
Vierailija kirjoitti:
simassa on olennaista oikea määrää hiivaa. Sitä tarvitaan todellakin vain pienen pieni hippunen. Jos laittaa hiukankin liikaa, hiiva maistuu läpi ja siman maku on pilalla.
Eikä vain hiiva määrä, vaan sen tuoreus. Samoin pullotus, lasipullo on paras ja muovipullon kanssa voi tulla yllätyksiä, kun muovipullojen laatu vaihtelee.
Olen tehnyt simaa joka vappu, varmaan lähes 40v aikana ja silti joka kerta jännitän miten se onnistuu. Ihan samalla tavalla kuin teen mämmiä tai jouluna imellettyä perunalaatikkoa.
Ja siksi ymmärrän, ettei sima aina onnistu, kun se on monen tekijän summa ja raaka-aineet vaikuttavat. . Ja on ihan ok. ostaa simansa valmiina, kun niissakin on ihan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Siman sokerin voi korvata hunajalla.
Hunaja on sokeria.
No, minä en osannut tehdä tänä vuonna. Maistuu pelkältä sokerilta, ihan karmeaa litkua. Siis jopa sokerihiiri teinini jätti juomatta! :D Missä meni pieleen, ihan ohjeen mukaan tein?
Vierailija kirjoitti:
No, minä en osannut tehdä tänä vuonna. Maistuu pelkältä sokerilta, ihan karmeaa litkua. Siis jopa sokerihiiri teinini jätti juomatta! :D Missä meni pieleen, ihan ohjeen mukaan tein?
Sisälsi kyllä myös sitruunaa, kuoren ja mehun muodossa.
Siman sokerin voi korvata hunajalla.