Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista ettei ihminen osaa tehdä simaa?

Vierailija
02.05.2019 |

Mokaa joka kerta. Nyt kun tein, en edes katsonut ohjetta vaan aloin tekemään.
Hyvin onnistui.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että sä olet hyvä! Vau, simaa. En ikinä pystyisi tekemään.

Vierailija
2/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mahdollista, jos ei viitsi vaivautua. Ei kaikki pidä simasta. Hirveää kakkendaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vain osaa kaikkea – aivan kuten AP:llakaan ei riitä ymmärrys sitä tajuamaan. ;)

Vierailija
4/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina onnistu. Syynä voi olla esim. se, että laittoi hiivan liian kuumaan tai kylmään veteen tai että pullojen korkit eivät olleet tarpeeksi tiiviitä.

Itsellä meni kerran iso osa simasta pilalle, kun käytin pulloina näitä nykyisiä, pehmeästä muovista olevia virvoitusjuomapulloja simapulloina. Vanhoissa kovamuovisissa virvoitusjuomapulloissa ollut sima onnistui hyvin. Eli noita nykyisiä limpparipulloja ei kannata tässä käyttää!

Vierailija
5/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itsetehty on todella hyvää, eikä kaupan simasta voi puhua samana päivänäkään. Olen aina tehnyt siman itse ja eräs tuttavanikin tietää sen. Olin hämmentynyt, kun kyseinen henkilö kysyi viime viikolla, että teetkö simaa. Vastasin myöntävästi ja hän kysyi liikenisikö hänellekin pullo. No, enpä antanut, koska mielestäni aikuinen ihminen tekee simansa itse. Meidän omakin perhe juo simaa mielellään ja yleensä perhe pyytää minua laittamaan uuden siman käymään heti entisen perään. Teen simaa 10 litraa ja se tulee perheessämme juotua alle viikossa. En ole toista satsia perään kuitenkaan ikinä tehnyt, koska sima on mielestäni vappujuoma ja aika sokeripitoinen sellainen. 

Vierailija
6/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sima on helppo tehdä mutta jos neljä kertaa tekee eikä onnistu...

Vierailija
7/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan tehnyt. Kuten en myöskään esim. karjalanpaistia. Vaikka molemmista pidän.

Vierailija
8/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että joku vielä viitsii tehdä tuota sokerilitkua, puhumattakaan sen juomisesta? Hyi

Vierailija
9/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

simassa on olennaista oikea määrää hiivaa. Sitä tarvitaan todellakin vain pienen pieni hippunen. Jos laittaa hiukankin liikaa, hiiva maistuu läpi ja siman maku on pilalla.

Vierailija
10/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, seuraava Suomen Master Chef on tässä.

Vierailija
11/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Itsetehty on todella hyvää, eikä kaupan simasta voi puhua samana päivänäkään. Olen aina tehnyt siman itse ja eräs tuttavanikin tietää sen. Olin hämmentynyt, kun kyseinen henkilö kysyi viime viikolla, että teetkö simaa. Vastasin myöntävästi ja hän kysyi liikenisikö hänellekin pullo. No, enpä antanut, koska mielestäni aikuinen ihminen tekee simansa itse. Meidän omakin perhe juo simaa mielellään ja yleensä perhe pyytää minua laittamaan uuden siman käymään heti entisen perään. Teen simaa 10 litraa ja se tulee perheessämme juotua alle viikossa. En ole toista satsia perään kuitenkaan ikinä tehnyt, koska sima on mielestäni vappujuoma ja aika sokeripitoinen sellainen. 

Tuskin hän ilmaiseksi olisi sinun simojasi (:D) vaatinut? Kerta teet ihan litrakaupalla niin et sitten voinut myydä kaverille yhtä pulloa? Siinähän se menee sivussa jos tekee omalle perheellekin satsia toisensa perään.

Vierailija
12/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen joka osaa numerot myös osaa tehdä ihan mitä vain.

Vierailija
13/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin määrän voi ihan itse säädellä.

Vierailija
14/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin hän ilmaiseksi olisi sinun simojasi (:D) vaatinut? Kerta teet ihan litrakaupalla niin et sitten voinut myydä kaverille yhtä pulloa? Siinähän se menee sivussa jos tekee omalle perheellekin satsia toisensa perään.

Jaa, luin liian kiireessä, et siis omallekaan perheellesi tee lisää vaikka pyytävät? Jaa, oletkin sellaista väkeä, ei sittenkään mitään...

Vierailija
15/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se liika hiiva, joka pilaa tuotoksen. Liian kuuma neste tappaa taas hiivan...

Vierailija
16/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sima on silkkaa sokerilientä.  Siksi en tee sitä itse ikinä enää, koska sitä nyt ei oikein viitsi sitten tehdä vain sitä yhtä pullollista.  Vähän turhaa.  Ei pysty tässä kahden hengen taloudessa litkimään viittä tai kymmentä litraa pienessä ajassa.

Ostan kaupasta yhden litran tai puolentoista pullon, kaadan kannuun ja pilkon sitruunaviipaleita sekaan.  Kelpaa meille ihan hyvin vappujuomaksi, muutama täkäläisen leipomon vastatehty munkki siihen mukaan.  Hyvää vappua!

Vierailija
17/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät arvosta sokeriliemen juomista, eikä heidän mieleensäkään tulisi alkaa moista juomaa tekemään.

Vierailija
18/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin

Vierailija
19/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät arvosta sokeriliemen juomista, eikä heidän mieleensäkään tulisi alkaa moista juomaa tekemään.

Ei siihen tarvitse paljoa sokeria laittaa.

Siinä on myös paljon sitruunamehua eli ajatus sokeriliemestä ei ole täysin totta.

Vierailija
20/35 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina onnistu. Syynä voi olla esim. se, että laittoi hiivan liian kuumaan tai kylmään veteen tai että pullojen korkit eivät olleet tarpeeksi tiiviitä.

Itsellä meni kerran iso osa simasta pilalle, kun käytin pulloina näitä nykyisiä, pehmeästä muovista olevia virvoitusjuomapulloja simapulloina. Vanhoissa kovamuovisissa virvoitusjuomapulloissa ollut sima onnistui hyvin. Eli noita nykyisiä limpparipulloja ei kannata tässä käyttää!

Ihan hyvin sima onnistui taas 1,5l limu/vissypulloissa. Miksei onnistuisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä