Lasten harrastukset vievät uskon?
Kaipaisin ajatuksia ja suuntaviivoja tilanteeseemme. Tästä on vaikea puhua toisaalla, kun tuntuu, että tähän suhtaudutaan niin jyrkästi.
Olemme viisihenkinen perhe, kaksi aikuista ja kolme lasta. Kaksi lapsista on koululaisia. Olemme uskovaisia, ja kuulumme erääseen uskonyhteisöön. En halua määritellä tarkemmin, mihin.
Ongelma on seuraavanlainen. Kaksi lapsistamme on pidemmän aikaa ilmaissut haluavansa harrastuksen. Toinen lapsi on kiinnostunut eräästä joukkuelajista, jossa siis pelataan yhdessä toisten kanssa. Toinen lapsi taas haaveilee baletista.
Me emme mieheni kanssa näitä pidä pahana. Kuitenkin uskonyhteisössämme näihin suhtaudutaan osin hyvin kielteisesti ja jyrkästi. Oikeastaan asia ei ole tullut esille aiemmin mitenkään, lähinnä nyt keskusteluissa, kun olemme näitä harrastuskuvioita pohtineet.
Koen, että omassa tai miehenkään uskossa ei ole tapahtunut mitään muutosta. Emme vain kykene ajattelemaan ja näkemään että nämä harrastukset - tuo peli ja baletti - olisivat uskon kannalta mitenkään huono asia tai esimerkiksi veisivät kenenkään uskoa.
Tunnen todella huonoa omatuntoa tästä. Tuntuu, ettei pitäisi tai saisi ajatella näin. Tietysti me voimme tehdä omat valintamme, mutta onko sitten niin, että joudumme ikään kuin välttämään näistä puhumista, jotta emme saisi aikaan pahaa mieltä tai jyrkkiä keskusteluita - joiden pääaiheena emme halua olla. Ja samalla mietin, onko oikein kieltää lapsilta noinkin viattomia harrastuksia siksi, että JOKU TOINEN kokee ne jotenkin vääriksi, huonoiksi? Kuitenkaan en halua loukata muita. Ja taas... entä toisin päin. En kai minäkään oleta että ajatukset olisivat yhteisiä ja että aina toimittaisi samoin, vaikka usko onkin yhteinen. Enkä voi sanoa että loukkaantuisin jonkun lapsen harrastuksista.
Asiallisia neuvoja haluaisin. Aihe on ihan oikeasti vaikea.
Kommentit (80)
Olen ev.lut. uskova kristitty, herätysliikkeistä eniten evankelisuuden suuntaan kallellaan, mutta Sleyn virallisesta linjasta aavistuksen liberaalimpi. Tämä tausta siksi tähän, että kun ap et ole kertonut mikä uskontoryhmäsi on, niin en voi tietää olenko sinulle uskonsisar vaiko kartettava harhaoppinen. Joten kerron itse mikä olen, ja voit jättää näkemykseni huomioimatta, jos olen mielestäsi lähtökohtaisesti väärässä kaikesta. Tosin en varmaankaan tule tässä kirjoituksessa mihinkään yksiselitteiseen lopputulemaan, miten teidän pitäisi tehdä. Ai niin, ja lisäksi olen lapseton, jos sillä nyt on jotain väliä.
Ajattelisin niin, että on jotenkin kelju ajatus kieltää asioita lapsilta vain sillä perusteella, mitä lähipiirin ihmiset niistä ajattelisivat. Jos te vanhemmat ette itse usko että nämä asiat olisivat väärin, ettekä pysty perustelemaan lapsille miksi ne olisivat, niin tuntuisi jotenkin erikoiselta kieltää moraalis-hengellisen vääryyden perusteella. Toki niitä voi kieltää muilla perusteilla, esim. baletti kehittyy nopeasti tosi sitovaksi harrastukseksi eikä välttämättä tee kropalle ollenkaan hyvää, joten ymmärrän oikein hyvin jos vanhemmat eivät halua antaa siihen lupaa. Mutta silloin perusteet ovat nämä, ei se, että seurakunnan virallisen kannan mukaan baletti on syntiä.
Toisaalta ajattelen niin, että lapsilta ei voi edellyttää tällaisten asioiden salaamista. Se kuormittaisi lapsia kohtuuttomasti ja pienempien lasten kohdalla todennäköisesti ei edes onnistuisi. Jos hengaatte paljon seurakunnalla ja olette tekemisissä muiden seurakunnan perheiden kanssa, niin aivan varmasti joku lapsista jossain vaiheessa paljastaa, että tällaisia harrastuksia on. Joten siitä tulee lähteä, että jos näihin harrastuksiin antaa luvan, niin ennemmin tai myöhemmin siitä joutuu seurakuntaväen kanssa keskustelemaan. Tosin voi olla, että keskustelun lopputulos onkin se, että muutkaan eivät oikeasti hirveästi paheksu.
Aina tosiaan ei uskonnollisissa yhteisöissä olla yhtä mieltä kaikesta, jos koskaan. Se on ihan ok. Itsekin tosiaan olen joistain asioista eri mieltä itselleni läheisimmän herätysliikkeen enemmistökantojen ja linjausten kanssa. Silti olen toiminnassa mukana, koska koen sen kuitenkin olevan omien näkemysteni kannalta lähinnä sopiva paikka. Lasten kanssa sellaisessa olisi kuitenkin enemmän haastetta kuin nyt, koska lapset ovat enemmän vaikutuksille alttiita. Joten jos oma ajattelutapa kohtaa kovasti vastustusta, joutuu ehkä miettimään, onko nykyinen yhteisö kuitenkaan se paras vaihtoehto. En sano, että vaihtakaa seurakuntaa, mutta mietin, onko tuo paikka teille hyvä? Jos kerran olette eri mieltä ettekä ymmärrä oman seurakunnan logiikkaa ainakaan tässä asiassa - vai onko niitä muitakin? Itse toki sen mietitte, ja olisi ehkä outoa vaihtaa seurakuntaa jos ainoa näkemysero liittyy lasten harrastuksiin. Toisaalta omaan elämään konkreettisesti liittyvät erot hyväksymisessä tulevat helpommin näkyviksi ja ongelmallisiksi kuin vaikkapa se, mitä hetero ajattelee homoliitoista.
PS. Käytin tässä helppouden vuoksi termiä seurakunta, mutta korjaa se päässäsi muuksi jos se on väärä termi.
Vierailija kirjoitti:
Urheilussa on kiellettyä se kilpailu ja tanssissa viettelevä liikunta.
Ei kai teillä muuta vaihtoehtoa ole kuin etsiä samoin uskovista perheistä lapsille kavereita, joiden kanssa voivat sitten höntsäillä jotain pihaleikkejä harrastuksenaan.
Missä kohtaa Raamattua kielletään kilpailu?
Paavali vertaa Taivaaseen pääsyä kuten juoksijan voitonseppeleen saamiseen kun puhui kreikkalaisille (kreikkalaiset oli tottuneet urheilukisoihin), eli kilpailu oli ok.
Fyysistä harjoittelua ei nähdä UT:ssa mitenkään välttämättömänä, mutta ei sitä kielletäkään.
-Uskova
Käännetäänpä asia näin päin: Jumala antaa jokaiselle ihmiselle lahjoja ehkäpä sinun lapsillesi liikunnallisuuden, tanssin tai pallosilmän. Jumala on kieltänyt laittamasta lahjoja vakan alle. Minkälaisen synnin teet, jos kiellät lapsiasi käyttämästä lahjojaan? Eikö sun tulisi olla siitä huolissaan? Välitätkö edes Jumalan ajatuksista vai vain ihmisistä?
No kertokaa jo: FUTIS JA TANSSI ON SYNTIÄ!
synnin palkka on.....?
tupakka on syntiä...alkoholi on syntiä...tanssi on ....?
Vierailija kirjoitti:
Käännetäänpä asia näin päin: Jumala antaa jokaiselle ihmiselle lahjoja ehkäpä sinun lapsillesi liikunnallisuuden, tanssin tai pallosilmän. Jumala on kieltänyt laittamasta lahjoja vakan alle. Minkälaisen synnin teet, jos kiellät lapsiasi käyttämästä lahjojaan? Eikö sun tulisi olla siitä huolissaan? Välitätkö edes Jumalan ajatuksista vai vain ihmisistä?
No mitä se Jumala vastas?
Eikö mitään...?
Ap lue sanakirjasta sanan "kultti" kohdalta.
Sinä kuulut sellaiseen.
Koulussa on liikuntatunnilla joskus tanssinopetusta ja minua haluttais kovasti osallistua siihen. Olen miettinyt, miksi sen pitää olla syntiä. Sehän on vain rehellistä liikuntaa. Jossakin afrikassa tanssitaan jumalanpalveluksissa, koska se on tapa palvella jumalaa. Alkuasukkaat ovat aina tanssineet ja raamatussakaan ei ole suoraa viittausta tanssin synnillisyyteen. Mormoninuoret tuli kerran ovelle ja kertoivat heidän kirkossaan tanssittavan Jumalan kunniaksi. Olisipa meilläkin samanlaista. En tarkoita sitä, että lähtisin jonnekkin Diskoon, vaan voisi vaikka kotona harrastaa jytäjumppaa. Lähtis nuo meikäflikankin liijat läskit pois, kun sais oikein kunnon liikuntaa. Minä haluaisin edes koulun liikuntatunnilla jumpata tanssin pyörteissä. Kyllä on ollut myrtynyt olo, kun ei ole voinut. En ole pystynyt perustelemaan kavereille, miksi en muka voi tanssia
kiinnostaisi nyt kanssa kuulla teologisia perusteluja näille kielloille? Voitteko te kaivaa raamatun ja selittää perus evlutille mihin nuo kiellot perustuvat?
Kiinnostaa ihan aidosti että miten on päädytty lopputulemaan että lapset eivä saa harraataa liikuntaa.
Ihminen ei tiedä toisen ajatuksia,Jeesus tietää kaiken,tanssi on syntiä siinä kohtaa jos sydämmestä nousee himo toista kohtaan.
Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset.Matt :19 ,nämä kun täyttyvät se on syntiä silloin.
Tanssi jos on vilpitöntä ei ole syntiä tänä mun ajatukseni.
Tunnen monta aikuista, joiden perhe on kuulunut joko lestadiolaisiin tai jehovantodistajiin ja voin kertoa, että ehdottomasti suurin osa on katkeria omille vanhemmilleen "normaalin elämän rajoittamisesta". Siitä, ettei saanut harrastaa mitä halusi, siitä, että välit meni, kun alkoi seurustella samaan uskoon kuulumattoman kanssa. Yksi oli vakaasti sitä mieltä, että olisi välttynyt alkoholismilta, jos olisi lapsena saanut vapaasti harrastaa joukkueurheilu; rajoittaminen johti siihen että alkoi liikkua huonommissa porukoissa, joissa ei urheiltu.
Sinun tehtävä on vanhempana ajatella sun lasten etua.
Minä olen koululaisena kieltäytynyt tanssimasta liikuntatunneilla.Olen sanonut, että se on vakaumustani vastaan. En halua elää samalla tavalla kuin maailman ihmiset ja olen halunnut erottaa itseni maailman tavoista. Pidän tanssimisen syntinä, koska siinä nimenomaan pyritään läheisyyteen toisen sukupuolen kanssa ja silloin synti tulee liian lähelle. On hyvä varoa sellaista mikä voi johdattaa ihmisen syntiin.
Mua ainakin jäi harmittamaan, että en osallistunut lukiossa vanhojen tansseihin. Tanssiminen on oikeasti kivaa eikä syntiä. Raamatussa ei ole mitään siihen liittyvää kieltoa, kyse on perinnäissäännöstä, joka vain tekee uskomisesta rajoittavampaa ja kahlehtivampaa.
Taivaan portit eivät aukea jos rivosti tanssii .7-vuotias tyttöni tanssi syksyllä kiihottavasti ja jotta en haureuteen ryhtyisi kielsin häntä tanssimasta jotain Antti Tuiskeen räävitöntä kappaletta.Jumala ei luokseen ota dervissimäisiä pakanallisia sairaan eläimellisiin vaistoihin yllyttävää inaista.Nainen kuin käärmeen sikiö joka aikanaan synnyttää myrkkyhampaan tansiin.7-vuotias tyttäreni rukoilee nyt joka päivä anteeksiantoa ja Herra antaa sen kun aidosti pyytää sitä tuo Tuiskeen hytkytyksen jälkeen.
Lisää vastauksia kaipaisin vielä...
Ap
Itse en tanssi koska se on syntiä.Siis suomalaiset tanssit ja tanssiminen discossa.Sitten on taiteellinen tanssi esim baletissa joka on taidetta tai uskonnollinen tanssi.Harmi vain että uskonnollinen tanssi on itämaisten pakanallisten uskontojen tanssia.Kristinuskossa ei tietääkseni ole mitään Jumalaa ylistävää tanssiperinnettä.Mutta lasten ei pidä tanssia se on liian eroottista
Haisee kyllä pahasti provolle. Jos olisitte esim vl, tietäisitte kyllä lajien ongelmat. Ja ihansamoin kuvittelen olevan missä tahansa yhteisössä.
yööök..mikä pervo ketju tää on????????
Baletti kehittää koordinaatiota ja tuo kauniin askelluksen ajan myötä. Joukkuepeleihin itsessään ei liity väärää, mutta lapsia on osattava ohjata niin, ettei ajaudu houkutuksiin. Tupakalla ja rahalla voidaan houkutella vaikka seksiin.
Muuten antaisin lasten ainakin kokeilla niitä harrastuksia. Sitten toinen asia, ovatko lapset elävässä uskossa? Pelkkä kuuluminen johonkin yhteisöön ei tee uskoa. Jumalan sana sen tekee, kun ottaa Jeesuksen vastaan ja antaa elämänsä Herran johdatukseen. Lasten on itse erotettava tuntonsa, ollaanko Herran tiellä vai ei?
Lapsen usko voi olla vilpitön. Hänet on helppo ohjata väärälle tielle, ellei tunne Jumalan tahtoa. Raamatun tutkiminen on todella tärkeää. Netistäkin voi kuunnella itselle sopivalla ajalla hyvää Raamatun opetusta Raamattu kannesta kanteen sivuilta. Norvanto opettaa ja tutkii muitakin käännöksiä eli opetus on hyvin Sanassa pysyvää. Iltaisinkin tulee radiosta arkisin klo 21-21.30.
Onnellista jatkoa koko perheelle!