Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avohakkuu lisää luonnon monimuotoisuutta

Vierailija
02.05.2019 |

Kuusikko valtaa elintilan muilta lajikkeilta kunnes ihminen tai metsäpalo tai myrsky aukkohakkaa metsän. Vasta sitten metsän aluskasvillisuus saa taas valoa ja muut puulajit elintilaa. Myös pölyttäjät ja kukat ja marjat ja perhoset ja linnut saa at elintilaa.

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi valtaa hitaasti kaikki metsät Suomessa jos luonto saa yksin päättää

https://www.tampere.fi/ytoteto/ymtikeskus/luontopolku/kuusi.htm

Ihmisen istuttamista taimista 60 prosenttia on kuusia. Männyn osuus on pienentynyt viime vuosina reiluun neljännekseen, koivua istutetaan alle viisi prosenttia ja muita puulajeja noin 10 prosenttia istutusalasta.

Ilmeisesti kuusesta saa paremman hinnan, ja se selviää monenlaisessa maastossa

Kuusi ei maistu hirville niin kuin mänty. Kun hirvilauma asettuu talvella männyntaimikkoon ja syö latvat poikki kaikista, siinä menee niiden puiden arvo. Niistä ei sen jälkeen tule tukkipuita, vaan korkeintaan sellukattilaan kelpaavia. Mänty myös vaatisi vähäravinteisemman maan kuin kuusi, liian rehevällä maapohjalla mänty kasvaa liian nopeasti, eikä siitä tule hyvälaatuista millään.

Parempi istuttaa kuusta.  

Mutta onko niin, että aikaa myöten kuusi valtaa myös männiköt? jos kuitenkin kaikkein vanhimmat ns aarniometsät Suomessa on kuusikoita, niinkuin tässä ketjussa on kerrottu. Onko Suomessa ikivanhoja luonnontilaisia männiköitä?

On ainakin pohjoisessa ja keskellä Suomea. Itse olen kylvänyt ja istuttanut kymmeniä, ehkä satoja tuhansia mäntyjä, mutta kuusia muutaman vakallisen ja koivuja ym harvinaisempia kourallisen.

Vierailija
162/164 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä levitä kepun propagandaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos avohakkuun puolustaminen on jonkun puolueen ohjelman mukaista, minä olen sitten samaa mieltä sen puolueen kanssa.

Tulin juuri Islannista jossa metsää ei ole lainkaan. Niin kaunis maa! Silmä näkee kauas ja sielu lepää.

On itsestään selvää että ns luonnon monimuotoisuus lisääntyy ja pääsee uudistumaan jos aluskasvillisuus saa valoa. Niin eläimet kuin kasvitkin tarvitsevat valoa.

Vierailija
164/164 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha ihminen ja olen nähnyt kuinka avohakkuu uudistaa metsää nopeasti. Entiset avohakkuualueet täyttyvät puuntaimilla ihan itsekseen, kun kaikkialle levittyvät siemenet saavat valoa ja pääsevät itämään. Kyllä monimuotoisuuden lisääntyminen on ihan faktaa, eikä mitään puoluepropagandaa.

Enemmän puoluepropagandalta vihreän puolueen taholta kuulostaa tuo typerä ja lapsellinen metsäteollisuuden antamien työpaikkojen vihaaminen milloin mihinkin valheelliseen syyhyn vedoten. Liito-oravan papanoita etsitään metsistä suurennuslasilla, vaikka liito-oravat ovat muuttaneet Helsingi keskustan puistoihin, kuten Sibeliusmonumentin puostikkoon. Ei liito- oravia varten tarvitse yhtään metsää jättää kaatamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän