Avohakkuu lisää luonnon monimuotoisuutta
Kuusikko valtaa elintilan muilta lajikkeilta kunnes ihminen tai metsäpalo tai myrsky aukkohakkaa metsän. Vasta sitten metsän aluskasvillisuus saa taas valoa ja muut puulajit elintilaa. Myös pölyttäjät ja kukat ja marjat ja perhoset ja linnut saa at elintilaa.
Kommentit (164)
Ap, älä levitä kepun propagandaa.
No jos avohakkuun puolustaminen on jonkun puolueen ohjelman mukaista, minä olen sitten samaa mieltä sen puolueen kanssa.
Tulin juuri Islannista jossa metsää ei ole lainkaan. Niin kaunis maa! Silmä näkee kauas ja sielu lepää.
On itsestään selvää että ns luonnon monimuotoisuus lisääntyy ja pääsee uudistumaan jos aluskasvillisuus saa valoa. Niin eläimet kuin kasvitkin tarvitsevat valoa.
Olen vanha ihminen ja olen nähnyt kuinka avohakkuu uudistaa metsää nopeasti. Entiset avohakkuualueet täyttyvät puuntaimilla ihan itsekseen, kun kaikkialle levittyvät siemenet saavat valoa ja pääsevät itämään. Kyllä monimuotoisuuden lisääntyminen on ihan faktaa, eikä mitään puoluepropagandaa.
Enemmän puoluepropagandalta vihreän puolueen taholta kuulostaa tuo typerä ja lapsellinen metsäteollisuuden antamien työpaikkojen vihaaminen milloin mihinkin valheelliseen syyhyn vedoten. Liito-oravan papanoita etsitään metsistä suurennuslasilla, vaikka liito-oravat ovat muuttaneet Helsingi keskustan puistoihin, kuten Sibeliusmonumentin puostikkoon. Ei liito- oravia varten tarvitse yhtään metsää jättää kaatamatta.
On ainakin pohjoisessa ja keskellä Suomea. Itse olen kylvänyt ja istuttanut kymmeniä, ehkä satoja tuhansia mäntyjä, mutta kuusia muutaman vakallisen ja koivuja ym harvinaisempia kourallisen.