Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä masentuneiden lyttääminen ahdistaa

Vierailija
02.05.2019 |

Mua jotenkin pelottaa, että onko suuri osa ihmisistä niin hirviöitä että haukkuvat masentuneita laiskoiksi pilleristeiksi, jotka varta vasten haluavat eläkkeelle ja narkkareiksi. Onko tämä jopa tietoista provoilua saada jo valmiiksi lytätyt ihmsrauniot itsetuhoisiksi? On totta että terapia on ensisijainen hoitokeino, mutta usein valitettavasti lääkkeet on pakko ottaa hoidon tueksi. Ja on totta että joillekin nämä lääkkeet aiheuttaa hirveitä sivuvaikutuksia.

Miksei mm. kemoterapia-, verenpaine, beetalsalpaaja- ja hylkimisenestolääkkeiden riskeistä meuhkata samoin? Niin, ne ovat fyysisiin sairauksiin, psyykkiset sairaudet on aina oma vika ja paranee lenkkeilemällä ja peiliin katsomalla. Ei ihme että tämän maan itsem*rhatilastot on niin korkeat.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja sitten on aina joku huutamassa ”ei masennusta hoideta lääkkeillä hanki keskusteluapua!!” ilman harmainta hajua siitä että sitä keskusteluapua voi olla takana jo vuosia ennen lääkkeen aloitusta.

Ja toiseksi: jotkut masentuneet käy myös töissä ja opiskelee. Eikö se ole parempi että pystyy lääkkeen avulla pysymään mm. työelämässä kiinni jos sitä lääkitystä oikeasti tarvitsee?

Vierailija
2/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten osa porukasta kieltää koko masennuksen olemassaolon. Johtuu kuulemma siitä, että on pilalle hemmoteltu kakara joka alkaa mököttämään kun elämä ei ole kivaa. "Pitäähän sitä nyt pikku nälvimistä kestää, höpsö!" yläasteen luokanvalvoja sanoi mulle kun sanoin että mua kiusataan ja olen itsemurhan partaalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä mietit muiden sanomisia? En ymmärrä.

Vierailija
4/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata kaikille ihmisille kertoa masentuneisuudesta, kaikki kun eivät ymmärrä sitä tilaa.

Vierailija
5/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata kaikille ihmisille kertoa masentuneisuudesta, kaikki kun eivät ymmärrä sitä tilaa.

Tämän takia asiasta pitäisi puhua. Olihan syöpäkin vielä 70-luvulle asti häpeä. -ap

Vierailija
6/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on toimivampi hoitomuoto, mutta hyvistä terapeuteista huutava pula. Sellainen henkilö, joka ei ole ole koskaan sairastanut masennusta, ei välttämättä ymmärrä miten masennus vaikuttaa. Mullakin oli vaikka mitä ennakkoluuloja/väärinkäsityksiä masennuksesta kunnes sairastuin itse lievään masennukseen, joka paheni keskivaiheeksi. Mun ennakkoluulot liittyivät enemmänkin vaikean masennuksen akselille ja tuli itselleni yllätyksenä, että lievä tai keskivaikea masennus ei välttämättä näy ulospäin, mutta vaikeuttaa merkittävästi elämää. Masennus teki nöyräksi.

Vierailija
7/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotimasennus vaan ON todellinen ilmiö ja ärsyttää eksyksissä olevat, henkisesti laiskat ihmiset, jotka omivat the Masennuksesta itselleen uuden identiteetin.

Jonka varjolla voi saada itselleen edes jonkun aseman tässä yhteiskunnassa - ja ennenkaikkea vähän helpompaa rahaa.

Vierailija
8/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, entinen esimies käski ottamaan niskasta kiinni. Kyllä se siitä.

Vierailija
9/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka meuhkaa noin? Vain aloittaja.

Sairauksista avautujia aika huonosti jaksetaan muutenkaan kuunnella, oli vaiva mikä vaan. Kun ei avaudu, niin ei saa niitä huonoja neuvojakaan.

Vierailija
10/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneiden määrä on varmaan kymmenkertaistunut viimeisen 50 vuoden aikana. Uskon, että todellisia, masennuksesta kärsiviä on saman verran kuin ennenkin. Heill pitäisi riittää yhteiskunnan toimesta terapiaa ja lääkitystä.

Loput eivät vain kestä pieniäkään vastoinkäymisiä ja löytävät syyn epäonneensa masennuksesta. Kympin sijaan kasin kokeesta saanut teini makaa itkuisena sängyssä valittaen someen olevansa masentunut. Tai aikuinen ihminen jää työpaikkahaastattelussa kakkoseksi tai tapailusuhde päättyy.

Vierailija
11/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoihan niitä masentuneita olla ennenkin paljon mutta ne vaan sitten kärvisteli hampaat irvessä koko ikänsä. Työtehtävät oli yksinkertaisia mallia talikko ja lantakasa, ja niitä tehtiin pienestä pitäen, joten siinä pysyi jonkinlainen vireystila. Muihin vertaaminen ei ollut kovin iso juttu, kun kaikki tutut asui samassa kylässä ja eli samanlaista elämää, ei matkusteltu ulkomailla eikä jaettu sisustuskuvia someen.

Vierailija
12/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisessä Prismasssa käsiteltiin muistia. Siinä sanottiin, että masentuneet muistavat ikävät asiat erityisen hyvin. Silloin muistia pitää manipuloida niin, että muistaa hyvät kokemukset erityisen hyvin huonojen sijaan.

Eli ap:n pitäisi aloittaa ketju: Ihanaa kuinka AV:llä 20.5. 2019 kannustettiin masentuneita näin ja näin. Viljele positiivisuutta ja hyvää negatiivisuuden sijaan.

Vierailija
13/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että masennuksen vähättely on nouseva ilmiö. Jopa kielletään koko asia ja selitetään se heikkoutena. Liittyy varmaankin muuhun ns. vahvojen ideologiaan.

Vierailija
14/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että masennuksen vähättely on nouseva ilmiö. Jopa kielletään koko asia ja selitetään se heikkoutena. Liittyy varmaankin muuhun ns. vahvojen ideologiaan.

Masennuksen vähättely lisääntyy samassa suhteessa kuin masentuneiden määrä lisääntyy. Jos 1% kansasta on masentuneita, sitä pidetään vakavana henkilökohtaisena ongelmana. Jos puolet kansasta on masentuneita, asiaan suhtautuminen luonnollisesti muuttuu vähätteleväksi.

Vierailija
15/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksen vähättely lisääntyy samassa suhteessa kuin masentuneiden määrä lisääntyy. Jos 1% kansasta on masentuneita, sitä pidetään vakavana henkilökohtaisena ongelmana. Jos puolet kansasta on masentuneita, asiaan suhtautuminen luonnollisesti muuttuu vähätteleväksi.

Kumma että fyysisten sairauksien suhteen tilanne on päinvastainen.

Vierailija
16/70 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotisairaudeksi leimataan näköjään välillä muitakin, myös kilpirauhasen sairaudet on leimattu välillä tähän kastiin. Fibromyalgiaa sairastavat leimataan helposti myös luulosairaiksi. Kun selkeästi näkyvää vikaa ei löydy, alkaa helposti syyttely keksityistä oireista ja laiskuudesta.

Vierailija
17/70 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten osa porukasta kieltää koko masennuksen olemassaolon. Johtuu kuulemma siitä, että on pilalle hemmoteltu kakara joka alkaa mököttämään kun elämä ei ole kivaa. "Pitäähän sitä nyt pikku nälvimistä kestää, höpsö!" yläasteen luokanvalvoja sanoi mulle kun sanoin että mua kiusataan ja olen itsemurhan partaalla. 

Äsken poistettiin ketju jossa väitettiin että mt-ongelmat on oma vika. Suurin osa ihmisistä kuvittelee näin vaikka sen ketjun ap sai rutosti alapeukkuja.

Luulihan Aki Hintsa, lääkäri, että Lotta haki anoreksiallaan huomiota. 

Vierailija
18/70 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken poistettiin ketju jossa väitettiin että mt-ongelmat on oma vika. Suurin osa ihmisistä kuvittelee näin vaikka sen ketjun ap sai rutosti alapeukkuja.

Tunnen kyllä muutaman itsekkään ihmisen, jolla on masennus- tai paniikkihäiriödiagnoosi. En sitten tiedä onko itsekkyyden syynä nuo sairaudet, ja mikä sitten on nuo sairaudet aiheuttanut. Mulla itsellä paniikkihäiriön taustalla on vuosikausien kiusaaminen, jota yritettiin psykoterapiassa kääntää mun vanhempien syyksi. Lisäksi terapia syyllisti lääkkeiden käytöstä (ne auttoivat mua lopulta paremmin kuin terapia). Kyllähän jatkuva mollaaminen koulussa, töissä ja terapiassa teki minustakin aikamoisen myrtsinaaman, mutta en sentään alkanut kiusaamaan lähimmäisiäni, kuten nuo kenestä mainitsin. 

Vierailija
19/70 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilisessä Prismasssa käsiteltiin muistia. Siinä sanottiin, että masentuneet muistavat ikävät asiat erityisen hyvin. Silloin muistia pitää manipuloida niin, että muistaa hyvät kokemukset erityisen hyvin huonojen sijaan.

Eli ap:n pitäisi aloittaa ketju: Ihanaa kuinka AV:llä 20.5. 2019 kannustettiin masentuneita näin ja näin. Viljele positiivisuutta ja hyvää negatiivisuuden sijaan.

Katsoin tämän myös ja mielenkiintoinen havainto, toisaalta itselläni masennus ei ole sidoksissa ajatuksiin eikä yleensä edes elämäntilanteeseen, se iskee akuutisti ja todella yllättäin, vie koko kehosta voimat ja vasta sitten kun en ole käytännössä pystynyt kuin pakolliset tekemään enkä edes aina niistä suoriudu, tajuan että kyseessä jälleen masennusjakso. Siinä ei positiiviset ajatukset auta kun kroppa ei toimi ja voisi nukkua 24/7 monta päivää putkeen. Onneksi se on ohimenevä vaihe, mutta sen jälkeen kyllä herää ne surulliset ja ikävät asiat pintaan, miksi masennus ylipäätänsä jälleen iski. Uskon että pidempään masentunut tieteniin ajattelee helpommin niitä ikäviä asioita, mutta aloittaako se aina masennuksen niin omalla kohdallani niin en voi sanoa.

Vierailija
20/70 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa mt-ongelmista periytyy ja/tai johtuu lapsuuden traumoista, joten voiko todella sanoa että henkilö itse olisi vastuussa mt-häiriöstään? Eihän kukaan järkevä ja asiaan perehtynyt ihminen tuollaista väitä. Ihminen jolla ei ole itsellä omakohtaista tai ylipäätänsä muuta tarvittavaa tietoa voi toki noinkin ajatella, mutta antaako sellaiselle arvoa on sitten oma asiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän