KOKEILU TOI PETTYMYKSEN: Nuorten koulupäivän alkua myöhästettiin klo 9:ään. Nyt nuoret menevät tunnin myöhemmin nukkumaan. Aamulla väsyttää ihan järkyttävästi.
Valvottavat samalla muutakin perhettä puoleen yöhön.
Tämän vuoden aikana on nähty, että koulupäivän aloittaminen vasta kello 9 ei tuo mitään hyötyä - päinvastoin.
Meidän perheessä on saatu parempia tuloksia potkimalla sohvalla lojuva nuoriso liikkumaan ulos ja kieltämällä sokerin yliannostus. Kyllä uni tulee illalla, kun päivällä on tehnyt muuta kuin vain vetelehtinyt. Nuoret itsekin tykkäävät, kun ovat skarpimpia ja siksi on kiva lähteä harrastamaan liikuntaa.
Kommentit (63)
Missä on kokeiltu ja missä on nämä tulokset julkaistu?
No mutta nuorillahan se kello on just noin, valvotaan myöhempään ja nukutaan myöhempään. He joka tapauksessa aivojensa takia valvoisivat, joten saavat tunnin enemmän nukkumisaikaa, kun tarvii herätä esim klo 8.00 eikä klo 7.00
Vierailija kirjoitti:
No mutta nuorillahan se kello on just noin, valvotaan myöhempään ja nukutaan myöhempään. He joka tapauksessa aivojensa takia valvoisivat, joten saavat tunnin enemmän nukkumisaikaa, kun tarvii herätä esim klo 8.00 eikä klo 7.00
Aivoperäistä valvomista helpottaisi myös normaaliaika kesäajan sijasta.
Miksi ap on antanut lasten lojua sohvalla ja vetää sokeria?
Lopputuloksen olisi voinut kertoa kuka tahansa täyspäinen, joka ei usko joulupukkiin.
Mä en kyllä tajuu noita liian aikasee inisiöitä.
Mä nousen joka aamu klo 5.15 ja olen jo kuudelta matakalla töihin..
Olisi luksusta jos saisi joku arkiaamu nukkua edes klo 7 saakka.
T. M25
Kyllä se koulupäivä saisi alkaa jo klo 6.
Niin loppuisi turhat inininät.
Millaisia ihmisiä te luulette näistä nylyteineistä tulevan kun heitä pidetään jossain pumpulissa?
Klo 5 ylös väkisin joka-aamu niin kyllä se uni vaa rupee kummasti maittamaan viimeistään siinä klo 22 aikaa.
Tuommoisesta rytmistä, kun saa kiinni niin loppuu nuo yökukkumiset.
Kyllä kai sitä nyt aamulla väsyttää jos pitkin yötä valvoo.
Sellaista se on kun on nösserö vanhemmat. Sängyssä on oltava viimeistään klo 23 ja kännykät kerätään yöksi pois. Ei energiajuomia.
Ennen nuoret oppivat heräämään aamulla, koska silloin vielä käytiin kesätöissä ja työpäivä alkoi kello 7. Ruokakin oli erilaista ja iltanapostelua ei harrastettu.
Muistan kuinka armeijan alokaskaudella oli pari luuseria, joille klo 6 oli lähes ylitsepääsemätön aika herätä. :D Oppivat kyllä muutamassa viikossa.
Kyllä se uni itellä teininä tuli illalla ihan vallan mainiosti, kun urheili ja söi säännöllisesti, ja kello aamulla köo 7.00 soimassa. Kyllä teki ihan mielikin mennä illalla viimeistään tuossa kympin maissa nukkumaan, tai sai oikeastikin nousta väsyneenä.
Ja vastaavasti jos ällikkänä kukkui leffan/hyvän kirjan parissa yli puolen yön, niin totta helkkarissa sitä aamulla vastaan tuli huonosti nukutti yö..
Samahan se vielä aikuisenakin on, ei se mikään "teinien etuoikeus" ole; kukut myöhälle niin aamusta rankasee aivan varmasti. Eikä tarvii edes tutkimuksia, kuka tahansa sen henkilökohtaisesti kropassaan tuntee.
Ja tähän on paras totutella heti - työelämässä työnantajaa ei paljon kiinnosta mikä kenenkin luonnollinen rytmi olisi, kyllä se on kellokortti jokseenkin monella mikä määrää, mihin aikaan on nukuttuva, jos meinaa pirteänä työnsä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä nousen joka aamu klo 5.15 ja olen jo kuudelta matakalla töihin..Olisi luksusta jos saisi joku arkiaamu nukkua edes klo 7 saakka.
T. M25
Ethän sä ole nuori, joka käy koulua.
Sama kuin kusisi pakkasella housuun. Kohta nukutaan päivät ja valvotaan yö.
Eikö sitä koulua voi käydä netin kautta? Vois aloittaa klo 11 niin ehtii jotenkin herätä. Haaauukotuuus!
Vierailija kirjoitti:
Mä nousen joka aamu klo 5.15 ja olen jo kuudelta matakalla töihin..Olisi luksusta jos saisi joku arkiaamu nukkua edes klo 7 saakka.
T. M25
Perehdy aiheeseen liittyvään tutkimukseen, ennenkuin aloitat ininän. Teinit on eri juttu kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M25
Perehdy aiheeseen liittyvään tutkimukseen, ennenkuin aloitat ininän. Teinit on eri juttu kuin aikuiset.
Kerro toki lisää.
Ihminenhän ottaa vuorokausirytminsä valoisuudesta. Eri puolilla maailmaa ja eri vuodenaikoihin valoisa ajankohta vaihtelee useilla tunneilla. Tällöin ei millään "teinit valvovat pidempään kuin muu väestö" -erolla saada aikaiseksi mitään ongelmaa siihen, että kaikilla olisi sama rytmi. Varsinkin kun pimeysverhot ja moderni sisävalaistus on keksitty.
Jotenkin käsittämätöntä, että edes moni asiaa tutkiva ihminen ei tätä tajua.
Todellinen syy aamuväsymykseen on se että vuorokausi on liian lyhyt. Aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen siksi sitä on aamulla ihan out kuvioista. Jos nyt edes herää aamulla. Sääliksi käy koululaisia mutta pakko se perskoulu on lusia.
Itse olen äärimmäisen iltavirkku. Valoisuus ei vaikuta asiaan yhtään mitään. Sähköttömällä mökilläkin menen 3-4 aikaan aamuyöstä nukkumaan, enkä saa ennen nukuttua.
Ja kyllä on valtava helpotus että nyt työelämässä on liukuva työaika ja voin mennä töihin klo 10-11. Kun en kumminkaan saa ennen sitä klo 3 nukuttua, niin saa sentään kunnolla nukuttua kun ei tarvi herätä klo 7 tai muihin järkyttäviin kellonaikoihin.
Miksi ap ulisee täällä oman kasvatuksensa epäonnistumisesta?