IL: Vauva siepattiin sairaalasta
Miten tällaista voi edes käydä ja kuka tekee näin? Vauva on onneksi jo löydetty.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/79cbec34-e503-40db-9844-1d0be7cc45b2
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyseessä ollut romani-kantaväestö pariskunta, ja romanisuvussa koettu ettei tämä kantasuomalainen äiti ole kykenevä hoitmaan tälläistä "spesiaalia" romanilasta, ja siksi napattu ja roudattu suvun tykö.
Olen joskus aiemminkin lukenut netistä että kantasuomalaiset naiset jotka ovat synnyttäneet lapsia romaneille ovat tosiaan saaneet näitä uhkailuita että suku hakee pois lapset. En olisi kuvitellut että ihan oikeasti joku älypää käy varastamassa vastasyntyneen.
Tietyllä tapaa tässä yhteisössä katsotaan lapsen kuuluvan enemmän miehen kuin naisen sukuun joten ei tarvi olla kantaväestön naisesta kysymys että näin voi tapahtua. Ja itse asiassa tämä on minun mielestäni kantaväestön naisten kohdalla huomattavasti epätyypillisempää tiettyjen seikkojen vuoksi. Sen sijaan tunnen ihan lukuisia romaninaisia, joille on käynyt niin, että mies on ottanut lapset. Tosin kyse on kyllä ollut isommista lapsista.
Miksi?
Joskus syynä voi olla se, että mies haluaa myös naisen. Kaipa se mies katsoo sitten että paras keino vaikuttaa on lapsen kautta.
Joskus syynä on ero itsessään. Mies ei ehkä halua naisen jatkavan toisen miehen kanssa niin että mies kasvattaa hänen lapsiaan. Tai parin välille on tullut riitaa ja mies menee äärimmäisyyksiin.
Tämän tapauksen taustoista en tiedä mutta tällaisia syitä voi taustalla olla.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että vastuuton teko tuo on ollut eikä sitä voi minkään kulttuurin näkökulmasta hyväksyä.
T. Romaninainen itsekin
Mielenkiintoinen kirjoitus tämä.
Minulta ex-puoliso hetkeksi vei lapsen. Käsittääkseni suku lähinnä keskisuomesta, mutta hänen isoäitinsä oli joskus puhunut siitä miten "isä" (eli aviomiehensä) oli vienyt lapset kun heillä oli ollut riitaa.
Olen miettinyt että olisi jonkinlainen yksittäistapaus, mutta tapahtuuhan noita: Sveitsissä isä vei muistaakseni kaksoistytöt äidiltä. Mies tappoi itsensä ja tyttöjä ei ole tähän päivään mennessä löydetty.
Lasten parhaalla ei tuollaisen käytöksen kanssa ole nähdäkseni mitään tekemistä.
Jännä, miten täällä pelätään vauvan kaapausta, jonka todennäköisyys on ihan olematon. Se teidän lapsenne on oikeasti kuoleman riskissä kun ostatte hänelle mopon, ette estä tupakointia, huumeiden käyttöä tai viinan juontia ja ihan varmasti hän menehtyy ylensyömiseen.
Teineistä eivät vanhemmat enää tunnu välittävän... Sen verran heitteillä heitä näkee. Teini ei tietysti ole yhtä söpö kuin vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii, niin sairaaloissa pitäisi synnytysosaston yhteydessä olla mukava tapaamistila. Vain äidit ja vauvat siellä vuodeosastoilla ja kaikki muut ihmiset tulee sitten sinne tapaamistilaan, jonne äiti voi tulla vauvan kanssa heitä moikkaamaan.
Olihan se aika rasittavaa, kun samassa pienessä huoneessa on kolme äitiä vauvoineen ja koko ajan paikalla juoksee jonkun mies tai isovanhemmat, vauvan sisarukset riekkuu kapeassa tilassa, jossa ei ilmankaan riitä. Yritä siinä sitten yläosa paljaana rauhoittua esim. imettämään vauvaa tai nukkumaan, kun huoneessa lappaa koko ajan joku.
Olin sairaalassa lähes viikon. Sinä aikana sain nukuttua ehkä 8 tuntia, kun vauva valvotti yöt ja päivät huone oli kuin asemahalli. Oli kiva kotiutua tosi univelkaisena.
Jos isä on paikalla vaikka koko päivän aamusta iltaan niin aika ikävä se on olla jossain tapaamistilassa.
No aika ikävää se on sille huonekaverille kun pelkkä joku verho suojana alapäätäsi vaikka tarkastetaan ja toisen sukulaiset tollottaa vieressä.
Niinpä. Ja sitten vielä hoitajat kailottavat suureen ääneen, että varmasti kaikki naapurisängyn sukulaiset tietävät, miltä siellä alapäässä näyttää. MIKSI ei voi olla yksityishuoneita?!
Minulle kävi myös näin...sain ohjeita suihkuttaa alapäätä useasti päivässä. Näin teinkin, kun tuli eka lääkärintarkastus niin lääkäri kurkkaa huosuihini, jossa vaippa ja sanoo niin, että muutkin huoneessa olijat varmasti kuulevat...haisee hautuneelta😂
Aivan ehdottoman tuomittava teko, mutta te jotka ihmettelette miten vauvan ruokinta on järjestynyt: Suomessa vuonna 2019 on korvikkeita, joita moni käyttää ihan syntymästä asti omasta halustaan. Ei lapsi varmaan nälkää nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
On ne synnytysosaston ovet usein lukossa, mutta huoneiden ovet ei. Itse pelkäsin ja olin ärsyyntynyt Espoon sairaalassa sektiosta toipuessani kun huoneeni ovi ei olleet lukittuna. Ei siinä ollut mitään lukkosysteemiä. Välillä ovea availivat hoitajat/ muiden omaiset kun erehtyivät huoneesta. Kiva olla siinä tissit paljaana kun joku random yhtäkkiä avaa oven. Varsinkin sillon kun mieheni ei ollut paikalla niin koko ajan olin varuillani milloin se ovi taas aukeaa :(
Kai ymmärrät, etteivät potilashuoneiden ovet voi olla lukossa? Itse kaaduin sektion jälkeisenä päivänä huoneeni lattialle enkä päässyt ylös. Olisipa ollut kiva, jos ovi olisi ollut lukossa ja minä sen takana.
Vierailija kirjoitti:
Oon ite ollut keskisuuressa sairaalassa töissä jossa oli yks vartija pariakymmentä osastoa kohti. Ulko-ovet oli aamusta iltaan auki, samoin kuin osastojen ovet. Öisin sentään olivat lukossa. Itekin hoitajana ois kaivannut parempaa turvaa varsinkin iltoihin ja viikonloppuihin kun oli pienempi miehitys eikä sitä millään potilashuoneisiin kuullut kun ovi osastolle kävi. Millään ei pystynyt seuraamaan sitä, kuka osastolle tuli ja kuka lähti.
Hui. Onneksi en tiennyt näistä keisarinleikkaukseni aikoihin. Toipilaana mömmöissäni joskus hetkittäin meinasi pelottaa kun hoitaja tuli ovelle. Yöllä tosin, mutta kumminkin.
Muistakaa tämä luettuanne näitä. Seuraavan kerran kun teiltä sairaalassa kysytään, kuka olet ja millä asialla liikut täällä, ei tarvitse loukkaantua verisesti. Meillä on syymme ja oikeus kysyä, muitakin kuin mahdollinen vauvojen varastaminen. Nimim. haistattelua, vänkäämistä ja kiroilua jatkuvasti kuuntelemaan joutuva.
Ottamatta kantaa tähän itse sieppaustapaukseen. Itse työskentelen suuressa yliopistosairaalassa. Meillä on osaston ovet lukossa öisin klo 21-07, silloin sisään pääsee vain kulkuavaimella tai ovikelloa soittamalla niin että hoitaja avaa oven. Päivystyspoliklinikalla ja pääaulassa on vartijat ympäri vuorokauden. Auloissa, hisseissä ja käytävissä on kameravalvonta jota seurataan jatkuvasti.
Sairaalaa ei kuitenkaan voi pitää täysin lukittuna kokoaikaisesti ja se on myös turvallisuuskysymys. Potilashuoneiden ovia ei voi lukita koska äkillisessä hätätilanteessa huoneeseen on päästävä heti. Ok, sähkölukko nopeuttaa käyttöä mutta hidas sekin on jos potilas on oven takana elottomana. Toinen asia on palo- ja pelastusturvallisuus. Osasto pitää saada evakuoitua nopeasti esim. tulipalo-, pommiuhka- tai ammuskelutilanteessa ja lukitut ovet hidastavat tätä. Nykyinen ovien lukitsemistapa on kompromissi näiden asioiden väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2537670
Vauva oli huostaanotettu.
Ei, vaan vauva huostaanotettiin tuossa yhteydessä, että saatiin oletetulta isältään pois.
Ei huostaanotto tapahdu noin. Eikä tarvita huostaanottoa, kun lapsi haetaan pois sellaiselta ihmiseltä, joka on hänet siepannut
Jos isä on tunnustanut isyyden jo neuvolassa, huostaanotto pitää tehdä, vaikka lapsi lähtisi äidille takaisin.
Ei , jos isä ei ole huoltaja. Ja kuten on jo monta kertaa tässä ketjussa sanottu, huostaanottoa ei tehdä äkillisenä.
Missään ei sanottu, etteivät olisi naimisissa, jolloin on huoltaja. Ja toimittajat eivät yleensä tajua kiireellinen sijoitus termiä, vaan puhuvat huostaanotosta, vaikka ovat tosiaan kaksi eri asia.
Ei tämmösen "normaali" pulliaisen tämmösiä tarvi pelätä..ei näitä niin usein tapahdu. Muutkin vaarat on todennäköisempiä kuin sieppaus. Eri asia jos oot lapsen tehny tiettyyn väestöön kuuluvan kanssa..siis meinaan lähinnä näitä muutamia satoja vuosia Suomessa olleita joiden kotoutus on vielä vaiheessa
No ei ole mutta jos olisi sattunut USAssa niin palstalla olisi noussut hirvea haloo ja USAn mollaaminen. Kaksinaamaista vakea olette.