Ei niin valkoiset valkolakit
En ymmärrä miksi niin monen yo-lakit on täynnä kaiken maailman ruskeita isoja tahroja. En siis puhu senioreista joiden lakit on luonnollisesti kellertyneet ajan myötä.
Ollaanko sitä pyöritty maassa lakit päässä ja vietetty villejä opiskelijavappuja?
Kommentit (36)
Mä oon vissiin outo, kun pidän lakistani huolen. En rymyä se päässä ja silloin, kun sitä ei käytetä niin se on pussissa, jossa se tuli, alkuperäiset paperit sisällä ja alkuperäisessä pahvilaatikossaan siististi kaapin hyllyllä. Sain lakkini vuonna 2013 ja se on edelleen täysin tahraton ja hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku kehtaa edes hieroa sellaisen sottaisen lehmänpaskan päähänsä?
Kateutesi haisee tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuli voi ulkotiloissa helposti lennättää lakin vaikka piknik-eväiden päälle. Ja lakkia ei tosiaan kuulu pestä.
Tätä varten on kuminauha. ;)
Ei mun lakissa ole kuminauhaa.
Oletko varma? Lipasta löytyy. Aika vakiovaruste.
Ei oo totta 😀, niinpä onkin! Vau kiitti. En ole siis käyttänyt kuminauhaa 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun paskaisesta lakistako? Minulla on itselläni puhdas valkoinen ylioppilaslakki eikä mitään syytä olla sinun sontakauhastasi kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun paskaisesta lakistako? Minulla on itselläni puhdas valkoinen ylioppilaslakki eikä mitään syytä olla sinun sontakauhastasi kateellinen.
...paitsi elämättä jäänyt opiskelijanuoruus.
Kyllähän se impeyskin kirkkaana säilyy, muttei se ketään 98-vuotiaana enää kiinnosta.
Ennen vanhaan kangas kellastui ajan myötä. Ainakin 40 vuotta kangas on kuitenkin ollut käsitelty kellastumattomaksi. Keltaiseksi/tahraiseksi se tulee rymyämisen myötä. Eikä se ole mitenkään häpeä, vaan pikemmin ansio.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kangas kellastui ajan myötä. Ainakin 40 vuotta kangas on kuitenkin ollut käsitelty kellastumattomaksi. Keltaiseksi/tahraiseksi se tulee rymyämisen myötä. Eikä se ole mitenkään häpeä, vaan pikemmin ansio.
Tämäpä juuri. Tosin en tiedä lasketaanko kännisekoilujen myötä likaantunut lakki mikään ansioksi.
Suomen neidon lakituksessa roiskutetaan kuohuviiniä, joka ajan myötä muuttuu ruskeaksi ja lakki jää tahraiseksi. Näin itsellänk teekkarilakin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäljet ovat elettyä elämää ja tuovat muistoja. Harmittaisi jos hukkaisin lakkini ja joutuisin ostamaan uuden vikivalkoisen tylsän lakin.
Vierailija kirjoitti:
Juotu skumppaa ja kyllä se muutenkin pileissä kärsii.
Lakkia ei kuulu pestä. Läiskät kuuluvat asiaan.
On se lakki nähnyt tosiaan muutakin kuin nälkää... Kahteen kertaan olen sitä tosin kloriitilla pessyt, kun olin fuksina eli yliopistossa ylioppilaana ekaa vuotta niin kaatui kaverilta kaljaa lakin päälle ja se oli liiankin räävittömässä kunnossa jo ensimmäisen ylioppilasvapun jälkeen ja sitten kuudentena eli viimeisenä yliopistovappuna kandidaattina kaaduin selälleni humalapäissään kun kävin kusella ja kääntyessäni kaaduin siihen lammikkoon ja lakki kastui. Oli se silloinkin niin pahassa kunnossa aamulla että sitä vähän putsasin. Muuten koko lakki olisi pääosin ruskea jos sitä ei yhtään olisi koskaan putsattu. Nyt se on hitusen kellertävän sävyinen ja muutamia hieman harmahtuneita kohtia siinä on, jostain maassa makoillessa Kaivopuistossa Helsingissä tai Koskipuistossa Tampereella on harmaata tomua tarttunut ja pinttynyt. On se päässä tullut vielä lisensiaattinakin sammuttua Koskipuistoon vappupäivänä kyllä.
Nyt se lakki on 20-vuotta vanha eli vuodelta 1999 arvokkaasti ikääntynyt ja alkuperäisen syntymäkotipaikkakunnan mukaisesti sisältä musta-valkoinen Kymenlaakson väreissä ja oman entisen ylioppilaskunnan eli Tamyn lyyralla eli oikeammin kokardilla, tietenkin vaihdoin sen alkuperäisen HYY:n eli Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan lyyran Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan lyyraan eli Tamyn soihtulyyraan (tiede tuo valoa pimeyteen, siksi soihtu), mitä muita kaverien tai sukulaisten lyyria muistan ainakin Turun yliopiston ylioppilaskunnan siipilyyran ja Lappeenrannan yliopiston ylioppilaskunnan Aalef-lyyran, onhan noita.
Typerää kun kaikki ylioppilaat jotka opiskelevat muualla kuin Helsingin yliopistossa eivät tajua vaihtaa sitä lyyraa oman ylioppilaskunnan lyyraan. Loogisinta olisi tietysti että ne lukion käyneet jotka ovat lakin saaneet mutta eivät ole hakeutuneet tai päässeet yliopistoon ottaisivat koko lyyran pois kun eivät kerran mihinkään ylioppilaskuntaan kuulu. Silloin kuin olin itse vielä ylioppilaana yliopistossa ja kuuluin ylioppilaskuntaan niin kaveri AMK:ssa ei lakkia pitänyt ja AMK:ssa oli oppilaskunta. Nykyään AMK:n oppilaskunnat nimittävät sitä opiskelijakunnaksi, karseaa uuskieltä ja mitä vikaa oli oppilaskunnassa? Tuntuiko se alentavalle yliopistojen ylioppilaskunnan rinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Tosin en tiedä lasketaanko kännisekoilujen myötä likaantunut lakki mikään ansioksi.
Outoa jos hauskanpito on mielestäsi yhtä kuin kännisekoilu.
Vierailija kirjoitti:
Minun oma yo-lakki on 80-luvun alulta ja se on ihan puhtaan valkoinen. Minua se on alkanut nolottaa, joten en enää laita sitä päähäni vappuna. Harmi, kun edes aika ei kellastuta sitä, materiaali on mitä on.
Materiaali on valkoista "kellastumatonta" samettia, mutta kyllä se näyttää kellastuvan käytössä ainakin tai jos altistuu auringonvalolle muutoin. Varsin valkoisena pysyy pimeässä pidettynä pahvilaatikossa kyllä.
Jätä lakkisi vaikka kirjahyllyn päälle niin että se altistuu valolle niin aika kyllä sitä jonkin verran kellastuttaa, mutta parhaiten kellastuu ja likaantuu käytössä tietysti.
Itse säilytin lakkia opiskelijana ollessa kirjahyllyn päällä, käyttöä sillä ei tosin ollut kuin vappuna ja itsenäisyyspäivänä ylioppilaiden soihtukulkueessa ja niissä harvoissa yliopiston virallisissa tilanteissa joissa se kuului asuun eli jos toimi airuena jossain laitoksen avajaisissa tai tohtorikaronkassa, niihin se käskettiin päähän pistämään tumman puvun kanssa jos airueksi hakeutui. Airuena pääsi karonkassa ikään kuin mukaan niihin juhliin, mikä oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuli voi ulkotiloissa helposti lennättää lakin vaikka piknik-eväiden päälle. Ja lakkia ei tosiaan kuulu pestä.
Tätä varten on kuminauha. ;)
Sekin kuminauha katkesi ekana vappuna fuksina yliopistossa kun humalapäissään nyki kuminauhaa liian voimakkaasti leuan alle, irtosi toisesta reunasta ja nykäisin sen tietysti irti kokonaan sitten siitä roikkumasta. Lakki on ollut nyt 19 vuotta ilman kuminauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...paitsi elämättä jäänyt opiskelijanuoruus.
Opiskelijanuoruus on tosiaan eletty ja haikeana sitä voi enää vain muistella lähes 40-vuotiaana miehenä kun täytyy käydä töissä ja pitää lapsesta huolta jne., on vaput vähän erilaisia nyt omakotitalossa vappujuhlat pitäessä kun kaverit tulevat lapsineen kyläilemään ja juodaan jaffaa ja simaa ja alkoholitonta punaviiniä ja alkoholitonta olutta ja syödään ja keskustellaan niitä näitä, mitä työstressiä on kelläkin jne. No eipä ole krapulaa vapun jälkeen, opiskelijana jo 3-4 päivää vappua viettäessä vetäessä tuollainenkin neljän päivän "ränni" esim. 28.5. - 1.5. oli 1.5. - 2.5. tai jopa 2.5. -3.5. välisenä yönä melkoisia "liskojen öitä" kyllä. Teekkarit vetivät jopa parin viikon vappuja, hyvä kun ei katkolle tarvinnut joidenkin mennä sen jälkeen. Mutta simaa juodessa kun kaverin äiti komentaa liian villiä poikaansa tuntuu vappu vähän laimealle istuskella selvin päin sohvalla. Mutta lasten seurassa ei alkoholia kuulu nauttia, se on kuitenkin päihde joka tapauksessa. No, aika aikaa kutakin, silti olisi ihanaa olla ikuisesti 20-vuotias.